1

Godmorgon!

Då det förr i tiden tydligen var populärt att "skrota" sin bil och få pengar, för att ändå ha kvar den och rejsa runt på gården, funderar jag över en sak!
Jag ska köpa en bil, den har "lagliga" plåtar, alltså bilens korrekta plåtar från tiden den användes. Dock så hör regnumret till en annan bil idag (som även den är skrotad) ICQ/ad
Alla papper och sånt finnes till bilen, enda kruxet är som sagt att den är skrotad....

Så, hur gör jag för att få den tillbaka i registret?! ICQ/ag

Kan inte mycket...

2

Är den skrotad i papprena på riktigt då är det svårt.

Har den "fallit ur" bilregistret för att man inte betalt avställningsavgift så får du tillbaka den genom att göra en ursprungskontroll, sedan en registreringsbesiktning. Detta är inte så ovanligt på gamla bilar. Men att man skritat dem, fått pengar och behållit bilarna har jag aldrig hört talas om tidigare.

ca 1500:- tror jag man landade på.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3 Senaste redigerad av NickeNyfiken (2012-04-17 08:14:46)

Bilen är skrotad "på riktigt" ICQ/an Tydligen (är ju liiiite för ung för att ha varit med om det ICQ/ad ) så fanns det någon gång något som kallades för "själv-skrotning". Då uppgav man att ens bil skulle skrotas, man fick pengar och vips så var bilen skrotad ICQ/ad Tydligen var det då ganska vanligt att folk behöll bilarna och åkte med ändå...

Kan inte mycket...

4 Senaste redigerad av michaelth (2012-04-17 08:17:21)

Ä host host byt identitet. Host host.. Ej okey eller lagligt men har tydligen hänt någon gång..
Och upptäcks det åker du dit för urkunds förfalskning och bilen förverkas/skrotas.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Att byta identitet äro olagligt och bestraffas nästan med döden! Lev med att den är körd  och gå vidare med livet!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6

jag skulle prova göra en ursprungskontroll, finns alla plåtar med chassinummer osv kvar tror jag du kan få in den !

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

7

En bils identitet är papperen. Om papperen säger att det finns en bil med ett visst chassinummer och av en viss modell, så skall berörd bil svara upp mot beskrivningen.
Dvs, det kan vara en bil med ett helt nytt chassi (ny bottenplatta) och där aktuellt (det på papperet) chassinummer också kan uppvisas på chassiet, detta oaktat om det är nystansat eller från tiden. 
En bils identitet ligger alltså i registreringshandlingarna. Och bilen man påstår vara samma bil som på papperet behöver då uppvisa motsvarande märkningar, former och färger.
Om bilen med chassinummer enligt papperen inte svarar upp mot den övriga beskrivningen, så måste man göra en registreringsbesiktning (det kan vara en annan karosstyp/soltak mm som gör att detta blir nödvändigt.
Då vi pratar VW- så är det chassiet/bottenplattan som är bilens identitet. Karossnummer är sällan eller aldrig beskrivna.

Vad är det för biltyp som du har, som saknar korrekta papper??

Det finns personer som har det omvända förhållandet, dvs, man äger en bil genom att man har registreringshandlingarna för bilen kvar, men man har skrotat den hemma genom att demontera den bit för bit.
Såna papper kan man annonsera efter, och vips så har du både en bil, och papper ICQ/af . Sedan så är det bara att märka om bottenplattans chassinummer, så att det stämmer överens med dina papper.

Detta har skett i alla tider då det gäller VW, eftersom skapligt nya bilar som fått sitt chassi förstört i olycka, men som ändå ansetts räddningsbara av försäkringsbolag, då erhållit en språjlans ny bottenplatta från VW-werk, som stansats med aktuellt chassinummer. Bottenplattor fanns ju som reservdelar av den anledningen. ICQ/ab

Grundprincipen dock, är att det bara får finnas en rullande/registrerad bil per identitet!

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

8

Bilar som är skrotade före 72 innan abc123 skyltarna ska gå att göra ursprungskontroll på.
Skrotad med abc123=körd.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

9 Senaste redigerad av NickeNyfiken (2012-04-17 09:14:41)

Bilen är abc123-registrerad ICQ/an
Om jag får tag i papper på en liknande bil, gör det då något om bilen inte stämmer överens med papprena till 100? Alltså att bilen t.ex. har soltak, dubbeldörrar eller liknande...

Efter att ha läst igenom Rogers svar ännu en gång fick jag en lite bättre uppfattning! Jag borde alltså kunna köpa papper på en liknande bil, för att sen "bygga om" den till hur den i själva verket ser ut och sen registreringsbesikta?! ICQ/ag

Kan inte mycket...

10

Kaross får man ju byta...tex till en med soltak/taklucka,men då krävs reg bes.

11

Då är det alltså bara att köpa papper och sen reg.besikta med "utbytt" kaross? ICQ/ag

Kan inte mycket...

12

NickeNyfiken skrev:

Då är det alltså bara att köpa papper och sen reg.besikta med "utbytt" kaross? ICQ/ag

rostlaga får man ju göra.....  ICQ/ad var bara biten med nummret som gick att rädda....  Default/lol  Default/lol

13

Problem solved!  ICQ/ag

Kan inte mycket...

14

Och vilken bil är det så, sim inte är skrotad?

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

15

Jag läste lite om detta och även ABC123 bilar ska gå att väcka till liv igen om de är äldre än 30 år tror jag det är... Jag tror inte alls det är "kört" bara för att bilen skrotats...

Läs denna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5877  och googla på nätet.

Däremot ska man nog pruta på priset rejält mot en bil som har papprena i ordning...

Sen om det är enklare att köpa "papper" och bygga en ny bil som hör till de papprena utifrån en enda skruv som fanns kvar från den bilen är ju en annan sak... (eller om inte ens en skruv finns bygger man väl från noll, men som sagt vad är skillnaden mot att rostlaga en bil som bara är pulver?)

Köp, klart det går att fixa! (sålänge det inte är en passat my2011) ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

16

Min matador är "skrotad" men tack vare att skrotnings-premie inte är utbetalt går den att få in igen sa transportstyrelsen till mig och ursprungskontrollen är godkänd....

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

17

Första steg borde väl vara att ta reda på chassienummer och gamla regnumret och sedan ringa bilregistret för att se om den verkligen är skrotad eller bara avregistrerad.