1

Hur mycket jobb och vad exakt behövs att bygga om en 73:ans Bay automat till en manuell?
Nån som har gjort det? Är det värt att göra eller är det bättre att köpa en Buss med manuell låda?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Ingen som vet?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

3

Borde inte vara någon större hjärn kirurgi.. Det e väl kopplings pedalen och höljet med vajer som kan tänkas vara jobbigast+givetvis växelspak med länkage. Då en -73 a inte har avgasrening har jag svårt att tänka att där e något som inverkar. Sen blir det ju givetvis svänghjul och koppling. Och växellåda Så har man grejerna och lusten att skruva.. Varför inte..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Drivaxlarna är annorlunda och sedan får man inte glömma att byta askkopp.

[

5

MickeW skrev:

Drivaxlarna är annorlunda och sedan får man inte glömma att byta askkopp.

Varför askopp slår man knogarna i den annars.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Jag var som Gunde säger, lite kluuuuurig....

[

7

michaelth skrev:
MickeW skrev:

Drivaxlarna är annorlunda och sedan får man inte glömma att byta askkopp.

Varför askopp slår man knogarna i den annars.. ICQ/ad

Det blir svårt att hitta växellägena av en annan anledning!  ICQ/ad

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

8

har man en vw med långt växel länkage får man leva med lite "röra runt i soppan" jag vart mycket förvånad över hur lite glapp jag har i min buss växlarna bara föll på plats utan ansträngming ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9 Senaste redigerad av MickeW (2012-04-16 19:45:58)

Poäng till Hella ICQ/ag

Post's attachments

DSCN2238.jpg, 218.35 kb, 1024 x 768
DSCN2238.jpg 218.35 kb, 166 downloads since 2012-04-16 

[

10

kolla med Kvist här på forumet han har gjort det på en -76

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

11

Vad jag tänkte på; är en automat och manuell KAROSS samma? Alltså finns det ett rör till kopplingsvajer och ett rör till växelförare på en automat kaross?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

12 Senaste redigerad av lowang (2012-04-18 08:49:23)

Om jag varit du hade jag behållit aut-lådan, eller bytt mot en 73:a buss manuell.
Tror det var riktigt ovanligt på de tidiga latebayarna.
Och dessutom svingött.
Har kört runt i Sydeuropa med min 79:a automat i totalt 1100-1200 mil och var helnöjd ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.