1

Efter förfrågan så drar jag igång en liten tråd som handlar om mitt senaste och förmodligen största inköp i livet. Vintern har ägnats åt diverse olika aktiviteter, desto mindre av de slag i garaget. Bland annat har jag sprungit på husvisningar tillsammans med min mor. Som genuin asfaltsblomma har jag alltid längtat ut på landsbygden, likaså min mor. Sedan några sköna slantar blivit tillgängliga efter en bostadsrättsaffär fanns nu möjligheten att införliva drömmen som legat latent så länge, "ett hus på landet". Kanske ska jag återigen understryka att det är speciellt för oss stadsbor som alltid fått snylta på vänners sommarstugor för rekreation bortom stadens sorl. Efter tre vändor och sex visningar kom vi till Lillängen i Heby kommun och huset hade det magiska "det". Det blev budgivning trots dessa krassa tider, med snarast en nedåtgående trend. Men efter konsultation på diverse håll kom vi fram till att det ändå var värt det. Till slut vanns budgivningen och fortfarande såhär två månader efter denna resa känns det kanon att komma "ut" till stället. Det är alltså frågan om ett permanentbonat hus, men vi kommer att bruka det som helg- och semesterställe.

Jag föll för flera saker, den kanske mest uppenbara egenheten är närheten till vattnet, huset ligger tvåhundra meter från Nordsjön med utsikt i söderläge, men det som mer indirekt imponerar är den speciella byggnadsstilen. Huset är byggt 1972 av Petter Bäckström, vars änka sålde huset till oss. Petter gick tragiskt bort förra året och verkar ha varit en enastående man. På engelska har man begreppet "self-made man" och det stämmer in på honom. När han pensionerades som u-båtskapten byggde han kåken, det anlades en konstgjord kulle som huset byggdes på och källaren inhystes i. På så vis fås en fantastisk utsikt över vattnet. Huset ligger på en tomt som ursprungligen är två sammanslagna tomter om ca 4300kvm. Hälften av tomten är trädgårdstomt, hälften skogstomt, lite av båda världar. Boytan är 86kvm fördelad på fyra rum och kök. Källaren är på 117kvm och hyser bland annat ett garage på 6x6meter med tillhörande biytor. På tomten finns även en lillstuga med eget kök, ett uthus med förråd och dass, även ett växthus och ett pumphus för sommarvatten från sjön. På tomten finns inte mindre än nio äppelträd, vinbärsbuskar och enligt uppgift sju vattenutkastare för sommarvattnet. Ytterligare speciellt är att allt ingår i huset. Eftersom änkan numer är gammal och bor i GBG har hon ingen använding för prylarna. Förutom användbara möbler, finns även gräsklippare, jordfräs, trimmer, en massa verktyg, ett par tjälstenskaminer, lagerhyllor, spik, skruv, beslag, högtryckstvätt, fiskeutrustning och tom en liten roddbåt!

Det är ju såklart mycket att göra på huset, det är lite gammal standard med direktverkande el och gamla vitvaror, men det har en säregen charm och jag gillar att ha lite att bita i. På plussidan finns treglasfönster och aluminiumtak. Det passar mig perfekt, jag är ju både folkaentusiast och hobbyodlare, här får jag utlopp för mina hobbies lustar! Jag ser det hela lite som en ny epok i mitt liv, att fokusera på att bygga/renovera hus, troligtvis kommer folkabussarna få avvara en del av sin beskärda del av min fritid, men jag är tidsoptimist av rang så jag tror det går att både meka, odla och fixa med huset.  ICQ/ab

Jag knäppte några bilder när jag var där i februari med besiktningsmannen, det ser lite sorgset ut med den grå himlen och snön. Men de få sommarbilderna jag fått av säljaren är hänförande!

Garageinfarten:
http://img337.imageshack.us/img337/1388/dsc02030d.jpg

En bild tagen en månad senare, första natten i huset:
http://img35.imageshack.us/img35/1546/20120317300.jpg

Vy över tomten, lillstugan och växthuset:
http://img805.imageshack.us/img805/3135/dsc02038l.jpg

Andra sidan av huset:
http://img220.imageshack.us/img220/8355/dsc02029s.jpg

Garaget mot garageporten (stöttan har ingen bärande funktion, vid fönstret tänkte jag ställa en arbetsbänk):
http://img109.imageshack.us/img109/5346/dsc02055i.jpg

Garaget med ingång till husets källare (extra armaturer har tagits med från det förra garaget, fler finns på husets vind, väggar och tak ska vitmålas):
http://img141.imageshack.us/img141/2421/dsc02057tv.jpg

En del av de verktyg som ingick i köpet:
http://img855.imageshack.us/img855/7822/dsc02065e.jpg

Avslutningsvis, en sommarbild från säljaren med en bild på utsikten från huset:
http://img9.imageshack.us/img9/2470/sam0092v.jpg

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Härligt med ett hus ICQ/ab  Många timmar kommer väl tillbringas i garaget ICQ/ad

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

3

Trevligt, grattis kee. Max Vuxenpoäng nu då ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

egen härd e guld värd.. det e alltid trevligt med en egen täppa.. din verkar ju vara så stor så man kan "gå ut och pissa" utan att bli anmälld... det e bra.. ICQ/ag
lucka till med även detta projekt.. ett hus tar knappt någon tid ICQ/ad  men trevligt endå... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Jättestort grattis Kee! Fy fanken va kul!!!

6

Snyggt!
Inflyttningsfest???

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Härligt! ICQ/ab

"Daddy Cool"

8

Ett STORT grattis till det nya huset!!

(Gør en koll på plåttaket om det ær av modellen TRP... Den SKA vara spikad/ skruvad i dalgången INTE i toppen, Kan vara stor risk før læckage)

9

Grattis,
kul med något eget, så man kan göra som man vill  ICQ/ab

10

Underbart med eget hus! Köpte själv i vintras och känner redan att det är det bästa köp jag gjort. Lycka till med ägandet ICQ/ag

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

11

Hopp åhej. Kee tar språnget rakt ut i verkliga världen! Well done, my friend! Not a day too soon!
Det ser ju riktigt trevlig ut.

Bara två saker jag undrar över....'
1.) Takhöjden i garaget?
2.) Vad i hela friden var det du drog släpkärran med??? På bilden ser det ut som en Fårrd... men det kan väl ändå inte vara möjligt...?

Jag kommer och hälsar på till våren, det kan du vara säker på! (Eller frukta...)

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

12

heby, inte långt härifrån (ca 45 min) om du får långtråkigt på semestern. bara hojta till å kika på mina projekt.  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

13

coolt, grattis

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

14

Grattis!

Har funderat på vart du tagit vägen, har saknat dina inlägg och funderingar.

Att bo eller ha stuga på landet is da shit!
Lägger man sedan till en sjö så är det fullkomligt.
Sen är det ju bara ett par mösskast till Tierp och BRC.  ICQ/ag

Bor själv på landet mellan Sala och Västerås efter att ha vuxit upp i Sala.
Finns inget bättre än att komma hem efter en dags arbete i stan....

Lycka till!

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

15

Man får gratulera till ett husköp som verkar ha potential... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

16

Grattis grabben!!

Då får du vinka när du far förbi mitt ruckel eller rent av svänga in på en kopp:-)

bugnbus.se

17

Ja det är klart, i Stockholm kan man ju inte bo. Nu är det bara att börja samla objekt och delar ICQ/ab

18

Schysst hus!

Då får vi kanske se dig på nån Dalaträff i framtiden, du har ju kommit några mil närmare.

19

Grattis till "Barren"???????

20

Tack för alla goda hejarop! De uppskattas enormt!  ICQ/ab Hade nog inte sagt ngt om det inte vore för att jag blev uppmanad att dela med mig av detta. Och som ni säger kommer det onekligen vara smidigt att åka vidare till Dalarna eller de nordligare delarna av Uppland därifrån. Dock tror jag att jag kommer att ha fullt upp m kåken denna sommar, så om jag kommer iväg på några träffar vill jag låta vara osagt.

Michaelth: Jag har redan utsett en av tomtens många och långa enar som min dedikerade pissen.  ICQ/ae

Mogge: Jag har börjat spånat på att ha galej på midsommar, detta som en inflyttningsfest. Haru egen koja med dig så behöver du ju inte ens fråga om lov, bara att dyka förbi! Men jag har inte spånat på några detaljer än. Vill ha stort galej, men man får se till att rusta kåken så den pallar trycket. Först ut är badrumsrenovering, jobb som framförallt pga tidsbrist och delvis pga teknikaliteter som våtrumsbehörigheter, jag kommer välja att leja bort.

Roadkill: Tack för tipset, det är högintressant då det finns några smärre fuktskador i stommen i höjd med tamburens anslutning på husets "baksida" som ska åtgärdas i sommar. Detta i samma veva som hängrännorna sätts upp. Besiktningsmannen trodde dock att det berodde på vibrationer och slitage med åren som gjort att infästningen släppt lite och vatten läckt in när snö/is på taket smält. Men alla tips och trix i detta emottas tacksamt. Jag hade tänkt hyra/låna/köpa en ställning och undersöka/åtgärda detta själv i sommar.

H-Ö: 1. Jag kom på precis efter jag postade inlägget, att jag kanske borde nämnt ngt om takhöjden på garaget. Den är ju inte optimal om man säger så. Mätte upp den till runt 2,05 och porten är ytterligare lägre med ca tio cm. MrP von Mirt tyckte man kunde göra överdelen av portens foder löstagbar, den idén är både enkel och tilltalande! Takhöjden var ju något jag tittade på hos de hus som hade garage och till att börja med bör man ju nämna att de mäklarannonser med hus i vår prisklass som över huvudet taget hade garage, var väldigt få. Däretill var det bara ngn enstaka som hade ett garage med rejäl takhöjd, men då var det annat som fallerade ist, läge/pris/charm osv. Att detta hade ett så stort garage sågs av mig som en väldigt stor fördel trots att takhöjden blir något svår att påverka. Garaget är ju dessutom inte varmbonat, men större delen av tiden i garaget kommer spenderas på sommaren, dessutom tänkte jag såsmåningom ge mig i kast med att installera ena tjälstenskaminen i garaget. Det blir förhoppningsvis en relativt lätt installation om man placerar den vid den inre väggen (till höger om dörren till källaren) och drar skorstenen längs husets utsida upp till nock. Då får man en billig och bra värmekälla som man kan dra igång när man kommer ut till stället. Tills vidare tänkte jag låta takhöjden vara som den är, splittbussarna går ju in så Rugge får stå utomhus, till vintern i en tilltänkt carport. Många idéer har man.  ICQ/ae

2. Ja jag har åkt Fårrdh denna vinter.  ICQ/ad En gåvobil som efter ett bromsrörsbyte sprang igenom nålsögat i Vinsta. Har inga särskilda känslor för den vagnen, men den har fyllt sin funktion som dagligdags åkis till och från jobbet denna vinter med bravur. Annat än ett vattenpumpsras (så sent som) i förra veckan har det inte behövt bli, kostade en tusing för ny pump. Främsta anledningen till att ta över den var just det stundande husköpet, stor kombi med V6a och dragkrok är perfa när bussarna sover i idet.  ICQ/ab  Får se vad denna vagns öde blir. Så länge den går får den nog stanna kvar, tror jag.  ICQ/ad

jn: tror inte jag kommer ha brist på göromål  ICQ/ae , men ibland tar jag vägen över U-A och får man ett infall att ta ytterligare en omväg så varför inte?  ICQ/ab

BoH: You bet!  ICQ/ab

Folkamannen: Slang för "hus", ordet härstammar från "barack" såsom jag förstått det.  ICQ/ab

Kanske ska understryka att det är frågan om ett "fritidsboende" i första hand. Men man vet aldrig vad livet har i sitt sköte, huset är ju bonat och fullt kapabelt att nyttja året om. Och jag/vi kommer vara där så mycket vi kan, men man jobbar ju i veckorna. Får man jobb i regionen så varför inte? Tror att jag skulle få enorm lappsjuka av att bo där själv dock, är ju trots allt stadsråtta i första hand, även om jag alltid haft en stor förkärlek till natur och lugn och ro. Det är definitivt ett ställe att slå sig ner på!

Var ute en snabbis förra helgen och dumpade ett lass med prylar från garaget, denna helg faller bort pga jobb och andra aktiviteter, men nästa helg så åker vi nog ut med det sista från garaget och jag längtar! Det är ett mycket positivt tecken!  ICQ/ab

21

Grattis, Kee! Blir nog kanon ICQ/ab

22

Spenderade helgen ute på Lillängen för första gången sedan en månad tillbaka. Denna helg kom bussen "Rugge" ut på plats, så även det sista från det gamla garaget i Blåsut. Resan dit var ett av mina mer fascinerande äventyr, nollgradigt och ingen värme i två timmar!  ICQ/ad  Vid Grillby hade jag en krans av snömodd runt vindrutan och avsaknaden av värme gjorde att blötsnön packades kring torkarbladen (även inunder) som successivt tappade sin funktion. Men vägen var rak och det var ljust. Det går ju trots allt att sitta på den hand som inte håller i ratten, men framåt slutet kändes det som att fingrarna var tjocka som bratwurstar under handskarna. Jag hade totalt tappat känseln, men musiken från Cake i stereon andades sommar och inombords hölls modet uppe! Nu är halva verkstan belamrad med pryttlar och andra halvan frigjord för projekt "ljust och fräscht".  ICQ/ab  Nästan fjorton liter färg och två strykningar senare är det betydligt ljusare i verkstan. Nu är det bara hälften kvar (det ni inte ser är ett totalt kaos av flyttkartonger, backar och löst bråte):

Före:
http://img545.imageshack.us/img545/856/20120414161930.jpg
http://img689.imageshack.us/img689/9748/20120414161939.jpg
Efter:
http://img196.imageshack.us/img196/1352/20120415133808.jpg
http://img28.imageshack.us/img28/360/20120415133834.jpg

Det är kanske inte gjort enligt "konstens alla regler", man kanske borde spacklat väggarna och sprutat taket, men det huvudsakliga syftet är att få det ljust i lokalen och denna handpåläggning tillsammans med rikligt med lysrör kommer uppnå det. I taket finns kablar förberedda för belysning på fyra ställen, dessutom finns det fördragna kablar på ett par ställen i taket längs väggen också. Om dessa är tänkta till uttag eller till armaturer återstår ännu att ta reda på, men jag tror det kommer bli bra. Får lära mig lite om växelström dock, för det är fyra tåtar som kommer ut på varje ställe, blå, svart, brun och gröngul. Normal enfas är väl max tre olika färger? Detta får mig att fundera på om det kan vara förberett för trefas, men det verkar skumt för belysningens skull.

Roadkill: Kollade taket nu och det är fäst i toppen på profilen, kanske är det därför det finns fuktgenomträngningar? Vilken typ av tak det är har jag inte tagit reda på. Det var besiktningsmannen som sa att det var i aluminium, mer än så vet jag inte. Får väl plugga på detta mer utförligt på annat håll, men all info i detta kommer sugas upp som en svamp!

23

Då ær det garanterat dær du har problemet!!!
Nødløsning: Dra ur spiken/skruven och skruva dit nya farmarskruv i dalgången och tæta med utomhussilikon i dom gammla hålen.
Detta håller MAX 1år.
Annars så ær det bara att riva av plåten och lægga ny papp och lækta upp før tegelpannor.. ICQ/ag  ICQ/ag
Lite bilder på taket så man får en liten uppfattning hur stort jobb det ær.. ICQ/ad

24

Hmm intressant! Jag har inga detaljbilder på taket i detta nu, men kan ta det vid nästa besök om två veckor. Inte för att syna dig i sömmarna men vad grundar sig ditt uttalande på, jobbar du med tak, ägt ett liknande tak själv, eller? Som total amatör verkar det ju ologiskt att dra skruven där då taket tillåter flexibilitet och det borde lätt börja glappa. Är inte heller riktigt med på vad "farmarskruv" är?

Känner att jag vill göra detta i år, det har hög prioritet i sommar. Det enda som har högre prio är badrummet och installation av luftvärmepump och båda dessa jobb kommer lejas bort. Kanske ska man lägga krut på att lägga om taket i år, eller så kräver trädgården så mkt jobb att man får skjuta upp takläggningen till nästa år? Mkt att fundera över. Har förstått att tegel "is the shit", men en del kostnad (?) och ett tungt arbete. Har faktiskt lagt tegelpannor som ett sommarjobb för en herrans massa år sen så jag är med på principen.

En kuriosagrej, taket som är lagt idag är ljust på södersidan och svart på norrsidan, en ganska kul detalj precis som en ökengecko i kvällssolen.  ICQ/ae

25

Googla på "farmarskruv" och välj bilder så får du se hur de ser ut ICQ/ab

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer