Efter förfrågan så drar jag igång en liten tråd som handlar om mitt senaste och förmodligen största inköp i livet. Vintern har ägnats åt diverse olika aktiviteter, desto mindre av de slag i garaget. Bland annat har jag sprungit på husvisningar tillsammans med min mor. Som genuin asfaltsblomma har jag alltid längtat ut på landsbygden, likaså min mor. Sedan några sköna slantar blivit tillgängliga efter en bostadsrättsaffär fanns nu möjligheten att införliva drömmen som legat latent så länge, "ett hus på landet". Kanske ska jag återigen understryka att det är speciellt för oss stadsbor som alltid fått snylta på vänners sommarstugor för rekreation bortom stadens sorl. Efter tre vändor och sex visningar kom vi till Lillängen i Heby kommun och huset hade det magiska "det". Det blev budgivning trots dessa krassa tider, med snarast en nedåtgående trend. Men efter konsultation på diverse håll kom vi fram till att det ändå var värt det. Till slut vanns budgivningen och fortfarande såhär två månader efter denna resa känns det kanon att komma "ut" till stället. Det är alltså frågan om ett permanentbonat hus, men vi kommer att bruka det som helg- och semesterställe.
Jag föll för flera saker, den kanske mest uppenbara egenheten är närheten till vattnet, huset ligger tvåhundra meter från Nordsjön med utsikt i söderläge, men det som mer indirekt imponerar är den speciella byggnadsstilen. Huset är byggt 1972 av Petter Bäckström, vars änka sålde huset till oss. Petter gick tragiskt bort förra året och verkar ha varit en enastående man. På engelska har man begreppet "self-made man" och det stämmer in på honom. När han pensionerades som u-båtskapten byggde han kåken, det anlades en konstgjord kulle som huset byggdes på och källaren inhystes i. På så vis fås en fantastisk utsikt över vattnet. Huset ligger på en tomt som ursprungligen är två sammanslagna tomter om ca 4300kvm. Hälften av tomten är trädgårdstomt, hälften skogstomt, lite av båda världar. Boytan är 86kvm fördelad på fyra rum och kök. Källaren är på 117kvm och hyser bland annat ett garage på 6x6meter med tillhörande biytor. På tomten finns även en lillstuga med eget kök, ett uthus med förråd och dass, även ett växthus och ett pumphus för sommarvatten från sjön. På tomten finns inte mindre än nio äppelträd, vinbärsbuskar och enligt uppgift sju vattenutkastare för sommarvattnet. Ytterligare speciellt är att allt ingår i huset. Eftersom änkan numer är gammal och bor i GBG har hon ingen använding för prylarna. Förutom användbara möbler, finns även gräsklippare, jordfräs, trimmer, en massa verktyg, ett par tjälstenskaminer, lagerhyllor, spik, skruv, beslag, högtryckstvätt, fiskeutrustning och tom en liten roddbåt!
Det är ju såklart mycket att göra på huset, det är lite gammal standard med direktverkande el och gamla vitvaror, men det har en säregen charm och jag gillar att ha lite att bita i. På plussidan finns treglasfönster och aluminiumtak. Det passar mig perfekt, jag är ju både folkaentusiast och hobbyodlare, här får jag utlopp för mina hobbies lustar! Jag ser det hela lite som en ny epok i mitt liv, att fokusera på att bygga/renovera hus, troligtvis kommer folkabussarna få avvara en del av sin beskärda del av min fritid, men jag är tidsoptimist av rang så jag tror det går att både meka, odla och fixa med huset.
Jag knäppte några bilder när jag var där i februari med besiktningsmannen, det ser lite sorgset ut med den grå himlen och snön. Men de få sommarbilderna jag fått av säljaren är hänförande!
Garageinfarten:
En bild tagen en månad senare, första natten i huset:
Vy över tomten, lillstugan och växthuset:
Andra sidan av huset:
Garaget mot garageporten (stöttan har ingen bärande funktion, vid fönstret tänkte jag ställa en arbetsbänk):
Garaget med ingång till husets källare (extra armaturer har tagits med från det förra garaget, fler finns på husets vind, väggar och tak ska vitmålas):
En del av de verktyg som ingick i köpet:
Avslutningsvis, en sommarbild från säljaren med en bild på utsikten från huset: