1

Var inom biltema och tänkte köpt olja till växellådan, men vart lite osäker på vilken sort man ska ha till bussen.

Fanns ju följande

Transmissionsolja typ g

Transmissionsolja semisyntetisk och helsyntetisk

Transmissionsolja helsyntetisk 75w-90 (gl 4/5)

Transmissionsolja SAE 80w/90 (gl 5)

Men vilken ska man ha? Vad kör ni?

Tacksam för er hjälp!

Mvh
Göran

Medlem i Halmstad Luftkühlers

2

Hej! Det har varit flera trådar i ämnet. Sök på olja växellåda.
Generellt kan man säga att det ska vara en ren gl4 olja och inget annat om man ska vara säker. Biltema har väl ingen sådan?
Jag kör castrol w80 mineral gl4 som finns hos mekonomen. Ok, statoil och granngården ska tydligen också ha oljor, men ibland bara i större dunkar.
Lycka till ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Tjo,
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2454
ICQ/ag

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

by the way, biltema är inte så jäkla billigt på olja, tex kostar GM longlife mindre än motsvarande biltemaspec på SAAB, eller, jag vet inte hur det är nu efter saab gått i kånken men oljan forstätter väl att säljas av handlarna som ju tidigare sålde både saab och de sämre kopiorna som GM ju fortsätter sälja...

5

Det viktiga är att det är en hypoidolja altså en olja för en slutväxel. Växellådsolja är för bilar med separat slutväxel och växellåda.

6

fast GL5 är hypoid och ändå anser många att man INTE ska ha i den, framförallt vad jag förstår för att den är FÖR glatt så synkarna inte får rätt friktion och växlarna blir trögare att få i... men jag förstår vad du menar, hypoiddelen är väl för att slutväxeln har glidande kuggar som skulle nötas om man inte hade hypoidtillsatser i oljan... tror jag... läst endel om detta men har ingen egen kompetens i området...

Det bästa rådet torde vara att använda en sådan spec som rekommenderas. Använder man en annan spec kan det säkert i vissa fall vara bättre och i andra sämre. Är man inte insatt så vet man ju tyvärr inte vilket av dem som gäller. Är man kunnig i ämnet eller provat sig fram metodiskt så är ju saken en annan. Men då endel växellådsoljor kostar en eller flera hundra kr liter och det är dyrt att renovera en låda så skulle iallafall jag gå på säkra kort... Iallafall på en originalbil. En racebil kan säkert annat än livslängd och lättväxlat vara prioriterat...

Som svar i denna tråd borde mao GL4 vara bästa svaret för de flesta som köper en olja för första gången...  ICQ/ad 
I länken ovan tror jag att specen finns, vill man vara EXTRA säker så köper man en olja som även uppfyller VW-specen, inte bara GL4 specen.

Har för mig att jag läst att VW säljer GL4 för runt 80kr/l.

7

GL5 skall du absolut inte hälla i din växellåda. Är du osäker gå till VAG och köp olja. Det skall vara samma olja som i de gamla Golfarna. GL5 sabbar mässingen i lådan.