fast GL5 är hypoid och ändå anser många att man INTE ska ha i den, framförallt vad jag förstår för att den är FÖR glatt så synkarna inte får rätt friktion och växlarna blir trögare att få i... men jag förstår vad du menar, hypoiddelen är väl för att slutväxeln har glidande kuggar som skulle nötas om man inte hade hypoidtillsatser i oljan... tror jag... läst endel om detta men har ingen egen kompetens i området...
Det bästa rådet torde vara att använda en sådan spec som rekommenderas. Använder man en annan spec kan det säkert i vissa fall vara bättre och i andra sämre. Är man inte insatt så vet man ju tyvärr inte vilket av dem som gäller. Är man kunnig i ämnet eller provat sig fram metodiskt så är ju saken en annan. Men då endel växellådsoljor kostar en eller flera hundra kr liter och det är dyrt att renovera en låda så skulle iallafall jag gå på säkra kort... Iallafall på en originalbil. En racebil kan säkert annat än livslängd och lättväxlat vara prioriterat...
Som svar i denna tråd borde mao GL4 vara bästa svaret för de flesta som köper en olja för första gången...
I länken ovan tror jag att specen finns, vill man vara EXTRA säker så köper man en olja som även uppfyller VW-specen, inte bara GL4 specen.
Har för mig att jag läst att VW säljer GL4 för runt 80kr/l.
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)