1 Senaste redigerad av Jacob (2011-10-21 15:05:26)

Just nu har jag olika lås till varje dörr, och ingen nyckel till något av dem, jag har heller inget tändlås men detta ska ändras på då jag har ett jag bara ska hämta. Men vad sjutton gör man åt låsen i dörrarna? Vore ju skönt om man kunde låsa den och helst med en och samma nyckel.

Känns ju som om någon haft liknande problem efter en bussrenovering som jag har nu? Kom gärna med tips ICQ/ab

Det är på en 63'a

2 Senaste redigerad av Piraten (2011-10-21 18:44:53)

Det går att lägga om cylindrarna så de stämmer:)
Fixar Du en fungerande extranyckel till det nya rattlåset, och skickar ner de andra låsen med den nyckeln till mig, så kan jag lägga om dem åt Dig!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Fan, det där lät bra!
Har du lust att göra det till mig också?  ICQ/ae

Ät gul snö, det kan vara öl.

4

Det lät verkligen oförskämt bra ICQ/ab Isåfall betalar jag gärna för mig. Vore verkligen guld värt!

Jag skickar ett pm till dig så kan du svara med din adress. Anar dock att det tar någon månad innan jag får händerna på rattlåset och tummen ur för att få loss låskolvarna (svårt? jag har noll erfarenhet av det ingreppet)

5 Senaste redigerad av Piraten (2011-10-21 20:20:09)

Det är inga problem. enda problemet kan vara om det är mycket skillnad på nycklarnas ax, då kan jag behöva några kassa lås att plocka villor ifrån.
Det enda kravet är att den nya nyckeln går i de lås som ska läggas om, så att inte axet är fasat åt ett annat håll.
Går nyckeln i utan problem går det att lägga om den.
Ibland kan det vara kinkigt att hitta villor i de gamla låsen som ska läggas om, därav behovet av skrotlås att plocka villorna ifrån.
Just nu har jag bara ett skrotlås, men tar gärna emot fler..då kan jag fixa fler omläggningar.

Tycks finnas en marknad för detta här ICQ/ab

Kan vara bra om det sker nu under vintern, för det lär inte bli överdagen leverans ICQ/ab
Jag jobbar sent, så det är helgerna som finns till för sådant här, men jag gör det gärna ICQ/ab

Skicka gärna pm!

Och bråka inte med kolvarna, skicka hela handtaget!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

6 Senaste redigerad av lowang (2011-10-22 19:01:58)

Hmmmm.
Provade nyckeln idag i de olika låsen.
Den gick ända in i 2 av låsen. Bakluckan och sidodörren.
Framdörrarna gick den bara in halvvägs. Samma med motorluckan, den har inget lås normalt men har hittat ett med lås.
Är det kört då eller kan man lägga om dem ändå?

7 Senaste redigerad av Piraten (2011-10-22 19:13:03)

lowang skrev:

Hmmmm.
Provade nyckeln idag i de olika låsen.
Den gick ända in i 2 av låsen. Bakluckan och sidodörren.
Framdörrarna gick den bara in halvvägs. Samma med motorluckan, den har inget lås normalt men har hittat ett med lås.
Är det kört då eller kan man lägga om dem ändå?

Det beror på!
Antingen är det olika fasade ämnen, men det ser Du om Du jämför nycklarna, profilerna ska se likartade ut.
Troligast är dock att låsen är skitiga och igenbeckade, så att det är därför Du inte får in nyckeln.
Testa att dränka in dem invändigt med 556 eller liknande, sen efter en timme så juckar Du lite och ser om nyckeln går in!

Normalt på de gamla låsen så styrs nyckeln av den lilla plåten innanför frontplåten, och den kan man fila om så den nya profilen passar, visserligen kanske fler profiler passar, men låsen är ju ändå inte till för mer än att markera att bilen är låst, de stoppar inte någon utrustad med en Bachomejsel ändå!
De gamla låsen hade villor i både mässing och vanlig plåt, som ofta rostade.
Fjädrarna rostar ofta ihop, då går inte nyckeln heller in.

Jag ser naturligtvis det när jag får dem, men testa lite innan så vet vi:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8

Ja, nu har jag bara ett NOS tändningslås med nyckel.
Har köpt nya handtag till framdörrarna och bakluckan och tänkte flytta över kolvarna från de gamla till de nya. Enda låset jag har nyckel till är motorluckan så de ska jag jämföra.

Men jag provar med lite 5-56 först innan jag skickar ICQ/ab

9

lowang skrev:

Ja, nu har jag bara ett NOS tändningslås med nyckel.
Har köpt nya handtag till framdörrarna och bakluckan och tänkte flytta över kolvarna från de gamla till de nya. Enda låset jag har nyckel till är motorluckan så de ska jag jämföra.

Men jag provar med lite 5-56 först innan jag skickar ICQ/ab

Det blir bra:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

10

Nu får jag nästan in dem helt i framdörrarna men ingen förändring på motorluckan.
Har inte hittat nyckeln till motorluckan så jag har inte kunnat jämföra ICQ/ad
Antar att jag får nöja mig med att ha enskild nyckel till den  ICQ/an

11

lowang skrev:

Nu får jag nästan in dem helt i framdörrarna men ingen förändring på motorluckan.
Har inte hittat nyckeln till motorluckan så jag har inte kunnat jämföra ICQ/ad
Antar att jag får nöja mig med att ha enskild nyckel till den  ICQ/an

Inte då!
Skicka alla så löser det sig nog:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

12 Senaste redigerad av Edström (2011-10-31 13:00:41)

men låsen är ju ändå inte till för mer än att markera att bilen är låst, de stoppar inte någon utrustad med en Bachomejsel ändå!
Default/lol  Default/lol  Default/lol

På mina bruks bussar har ja bara skruvat ur låskolven (stjärnskruv på baksidan )
stuckit i tändningsnyckeln & om ja inte haft extra, helt enkelt bara dragit bort dom villor ( dvs bläcken som rör sig efter nyckeln )
som fortfarande stuckit ut ur kolven dvs lämnat tomt där och behållt dem som stämmer med den nyckel ja tänker använda.

Kontentan bara en nyckel till alla lås , vilket gjort att de blir av att ja låser offtare ICQ/ag
& tjuven behöver inte vrida riktigt lika hårt med mejeseln när han gör inbrott  ICQ/ad

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

13

Annars om man inte kan få ihop alla villor att linjera så kan man fila ner dom som inte riktigt stämmer..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Piraten:
Det råkade dra ut lite på tiden men jag skickar prylarna i morgon  ICQ/ab

15 Senaste redigerad av Piraten (2011-11-27 19:32:00)

lowang skrev:

Piraten:
Det råkade dra ut lite på tiden men jag skickar prylarna i morgon  ICQ/ab

Tid är något vi alla behöver:) Ingen fara, skicka dem Du, så ska jag kika och göra mitt bästa:)
Glöm för tusan inte att märka den nyckel som Du vill ska passa överallt:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

16

U bet! ICQ/ab

17

Fixar du även låset till lastluckan på enkelhyttsbayar, och låsen till 68 OYO dörrhandtag?

18

Michos Miche skrev:

Fixar du även låset till lastluckan på enkelhyttsbayar, och låsen till 68 OYO dörrhandtag?

Alla sorter fixas..bara jag får med den nyckel som ska fungera till låsen:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

19

Kanon, då lär jag få tag i ett lås med nyckel först. ICQ/ab

Tack för lån av tråd!

20

Fick tillbaka mina lås idag, det var som sagt ingen överdagenleverans men den som väntar på något gott ICQ/ab
Helt outstanding resultat!
Och arbetskostnad som hade varit billig på 70-talet!

Tusen tack igen!
Galet nöjd! ICQ/ag

21

Så jacob och michos miche, skicka era lås nu, idag!!!

22

Kul att höra! Jag har inga lås i handtagen just nu, och har inget tändningslås, dock ska jag hämta det snart. Då kan jag utgå från det och köpa nya handtag som passar för att få allt att rocka ICQ/ab

Grymt värdefullt att få ordning på låsen. Härligt att det blev så bra!