lowang skrev:Hmmmm.
Provade nyckeln idag i de olika låsen.
Den gick ända in i 2 av låsen. Bakluckan och sidodörren.
Framdörrarna gick den bara in halvvägs. Samma med motorluckan, den har inget lås normalt men har hittat ett med lås.
Är det kört då eller kan man lägga om dem ändå?
Det beror på!
Antingen är det olika fasade ämnen, men det ser Du om Du jämför nycklarna, profilerna ska se likartade ut.
Troligast är dock att låsen är skitiga och igenbeckade, så att det är därför Du inte får in nyckeln.
Testa att dränka in dem invändigt med 556 eller liknande, sen efter en timme så juckar Du lite och ser om nyckeln går in!
Normalt på de gamla låsen så styrs nyckeln av den lilla plåten innanför frontplåten, och den kan man fila om så den nya profilen passar, visserligen kanske fler profiler passar, men låsen är ju ändå inte till för mer än att markera att bilen är låst, de stoppar inte någon utrustad med en Bachomejsel ändå!
De gamla låsen hade villor i både mässing och vanlig plåt, som ofta rostade.
Fjädrarna rostar ofta ihop, då går inte nyckeln heller in.
Jag ser naturligtvis det när jag får dem, men testa lite innan så vet vi:)
VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67