1

tjena, har en vw konverterad till 12v men ebern är på 6v.
koppla in ett motstånd från classic men när jag slog på o mätte så vissa den 0,98v så jag koppla in en 6v lampa och då starta fläkten iaf.
undrar nu över vars hitta nåt annat en än lampa som funkar och vars hitta nå sprängskiss eller lite info om ebern vad man ska gå igenom mm.
de kommer ingen värme så antar de är stiftet som är paj?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

2

Har du en mailadress man kan skicka filer till så har jag en pdf manual för 6 &12v B2 BN2 och BN4 eber.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

3

Du har mail..

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

4

Så kan man inte göra.
Om spänningen ska halveras så måste motståndet ha samma resistans som i detta fall ebern. Jag tvivlar på att ebern har en och samma resistans i alla driftsituationer och då får du olika spänning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Varför byter du inte till en 12V Eber istället så att du får allt att funka på en gång?  ICQ/ad

6

stickan skrev:

Varför byter du inte till en 12V Eber istället så att du får allt att funka på en gång?  ICQ/ad

har du en över helt gratis som du skickar till mig?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

7

Svwerker skrev:

Så kan man inte göra.
Om spänningen ska halveras så måste motståndet ha samma resistans som i detta fall ebern. Jag tvivlar på att ebern har en och samma resistans i alla driftsituationer och då får du olika spänning.

hur gör jag då som jag efterfråga i första inlägget?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

8

ozeo skrev:
Svwerker skrev:

Så kan man inte göra.

hur gör jag då som jag efterfråga i första inlägget?

Ingen aning för då hade jag talat om det för dig. Har aldrig haft det problemet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Jag tror att eberns uppbyggnad är ganska "lätt" med få saker som varierar belastningen, men sverker har helt rätt att detta att bara sätta ett motstånd och tro det ska funka, näe, så lätt är det oftast inte...

Vad som KAN funka är att mäta del för del i ebern och sätta motstånd på VARJE del, nu kommer jag inte ihåg uppbyggnaden, det var när jag var runt 20 jag hade en VW med eber och jag närmar mig 40 nu... (HUGA)... men som jag minns det var det en fläktmotor, en pump av nåt slags membrantyp samt en värmespiral. Var och en kräver isåfall en resistor och jag tror att även 12v eber har 6v glödstift och ett lämpligt motstånd monterat. Då återstår att lösa motor och pump. Pumpen minns jag inte alls hur den funkar faktiskt... har för mig den på nåt sätt var beroende av motorn... men fläkten går ju efter man strypt soppan så vet inte hur. Det var väl en tryckregulator som styrde hur mkt bränsle som matas in och pumpen matar sen tillbaka resten till tanken?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

ozeo skrev:
stickan skrev:

har du en över helt gratis som du skickar till mig?

Räcker det inte att du får goda råd helt gratis?  ICQ/ag

11

Fläkten i en sån där har väl dessutom 2 hastigheter och då krävs en resistor för varje lindning.

Ali G