226

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120326348.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120326356.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120326349.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120326350.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120326351.jpg

Varför försöker man ens laga rosthål med spackel och nät?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120326352.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120326353.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120326354.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120326355.jpg

Lite halvknepig grej att laga. Någon som har tips på hur man kan göra?

Det är ganska lättlagade grejer annars, åtminstone är det väldigt bra åtkomlighet att arbeta.

Båda skärmarna på vänster sida var tyvärr sopslut, de högra går att rädda om man ger dem lite jobb.

227 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-03-27 23:27:45)

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120326349.jpg

Det blev inget kort hur det såg ut förut på vänstra, men högra sidan var ganska likgiltigt rostigt.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120327363.jpg

Jag började med att knacka till en grej i 2 mm plåt. Om den tunnare höll i 48 år borde ju den här åtminstone hålla 100 ICQ/ag

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120327364.jpg

Sen på med hörnet av ytterkarossen. Den ska filas till lite bättre imorgon, ljuset tog slut utomhus så det fick bli att smaska på lite färg innan det blev dags att gå in till pickupen.

Imorgon blir det att täppa igen hålet på höger sida och slipa lite finare. See ya soon! ICQ/ab

228

Fråga?

VAR KAN MAN FÅ TAG PÅ LITE AV ALL DENNA ENERGI?????

Kan du inte dela med dig lite!!!

ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

Du e duktig!!

bugnbus.se

229 Senaste redigerad av michaelth (2012-03-28 11:18:52)

Bosse H skrev:

Fråga?

VAR KAN MAN FÅ TAG PÅ LITE AV ALL DENNA ENERGI?????

Kan du inte dela med dig lite!!!

ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

Du e duktig!!

Kunde inte sagt det bättre själv.. Ibland funderar jag om min brist på energi beror på att jag närmar mig de 50 med snabba kliv.(ca ett år kvar) ICQ/ad fast det är väl då livet börjar..?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

230

Tack för positiv feedback! ICQ/ab

Det som driver mig mest framåt är att jag vet att allt jobb någon gång tar slut, och det är då fordonet är färdigt. Och har man inte lagt ner det jobbet kan det heller inte bli färdigt. Och har man iallafall gjort något litet varje pass som Macke skrev, ja då har man kommit ett steg närmre målet.

Fast ett fordon blir egentligen aldrig färdigt enligt mig för det finns alltid något att förbättra. Men definitionen "färdig" får väl vara när resultatet har blivit som man har tänkt sig. I fallet med pickisen är det närmast nyskick och nybesiktad med blankt papper som är målet, medan "färdig" med notchen är när rosten är lagad, det som är dåligt är lackerat eller bättrat med Seeblau L 360 och när den är besiktad och körklar. Och vägen dit är faktiskt inte så fruktansvärt lång, tanken är ju att jag ska åka med den i sommar.

Mitt största problem att få saker klara är att jag har för många projekt samtidigt. Det gör att det tar lite tid att få varje sak färdig, eftersom jag inte fokuserar på den till 100%. Men det hjälper mig också att det är så. Efter att ha lagat rost hela dagen på notchen och kapat lite i pickisen igår var det väldigt roligt och motiverande att gå till Vespan och göra en så simpel sak som att montera styre och få det att passa direkt.

Sen hjälper det väl också att man är ung, frisk och har ett fruntimmer som inte kräver mer än att man åker dit och sover över en gång i veckan. Och det är ju inte helt fel ICQ/ab

231

inte kräver mer än att man åker dit och sover över en gång i veckan.

tja så e det i början.. sen helt plötsligt får du hänga med till ultraljud ICQ/ad  ICQ/ae
been there done that.. sen försvinner garage tiden in i andra sysslor.. så njut av tiden .. fast visst e ungar ql.. ICQ/ae fast då är en buss bättre än en pickis.. sas kombinera nytta med nöje...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

232

Bra jobbat, hoppas du får ut den till sommaren. Förhoppningsvis två seeblau notchar rullande då  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

233

michaelth: Knoddar får vänta några år till, här ska byggas en flotta av roliga fordon först! ICQ/ab

Silverbug: Jo det är ju målet, faktum är att det inte är så mycket rostlagning. Sen kommer lätta saker som bromsar och sådant, och det går ju ganska fort. ICQ/ab Tänkte försöka åka till Bug Run i den iallafall ICQ/ab
Seeblau Brüder! ICQ/ag Då lär vi ta kort på bilarna brevid varandra, thermos vs race ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120330378.jpg

Högra hörnet är numer homogent igen ICQ/ab Ingen bild när överdelen är helsvetsad, men ni kan föreställa er. ICQ/ab Den här sidan var svårare än den vänstra att fixa. Sen började det att brinna i inredningen också, haha! Tur att det var ett tygstycke som var ganska fult annars.

Nästa bil:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120327361.jpg

Vänster hjulhus rivet

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120326358.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120330380.jpg

Egen balkbit tillverkad av 2 mm pärmstopp redo för montering!

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120331383.jpg

Blev ju bra! ICQ/ab Den här balkbiten fick jag lite hjälp av en vän som gärna hänger i garaget och svetsar (svetsaholic) när det finns något att svetsa. ICQ/ab

Ses på DAK i Falun imorrn! ICQ/ab

234

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120331390.jpg

Resultat från DAK-marknaden: NOS hundben höger, NOS snittdel under flaket och hela tankgrejen och NOS skärmkant vänster fram. Nu söker jag bara hundben vänster sida och skärmkant höger bak.
Jag skiter i Klåpperholmgrejerna jag köpt, det som går att skicka tillbaks kommer jag göra det med, det som går att sälja vidare gör jag det. Hittills har jag inte använt mer än krockbalken fram av sunkplåten.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120331391.jpg

Höger sida är ju på det torra med NOS och Autocraft. Tjock och oerhört fin plåt. Snart får jag även en leverans av alla balkar och skit i lastutrymmet och under flaket. ICQ/ab

--------

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120331389.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120331384.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120331386.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120331387.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120331388.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=mjSrzsnv … e=youtu.be

Sveriges kanske tröttaste notch står nu på min gård. Den kapas ner i veckan på vagnen och allt av värde och funktion sparas. Nedre plåten bakom motorn var hel på den här, men genomrostad på den sjöblåa notchen jag donar till.

See ya volks! ICQ/ab

235

Tack för rundturen bland alla dina grejer igår!  ICQ/ag
Kul att du hittade så pass mycket plåt på DAK marknaden.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

236 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-04-02 22:49:26)

Bengt: Tack själv, det är alltid kul med celebert besök! ICQ/ab Av någon anledning kände jag att det absolut är nödvändigt att ha en fyrhjulsdriven pickis att bruka...

Kenny kromarn: Tack! ICQ/ab En av dina gamla bottenplattor står på lager i gömmorna förresten. ICQ/ab

--------------------------

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120402407.jpg

Råttan är ute, fast fortfarande oförsäkrad och avställd. En snubbe från Dalarnas försäkringsbolag var förbi idag och värderade den. Det jag bedömde vara i bra skick tyckte han var skräp. Jag är liksom glad om bilarna står på hjul, bästa fall rullar när jag hämtar dem. Så ja, har jag tur kanske den blir godkänd för veteranförsäkring. ICQ/ab

-----------------

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120402399.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120402400.jpg

Synd att inte min fina notch var Birkengrün och den här skrotade Seeblau. Jag gillar den här färgen mycket mer.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120402404.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120402406.jpg

Det finns en massa godbitar som jag tagit reda på. En del hamnar i den fina notchen direkt. ICQ/ab
En massa fina skruvar och clips går att rädda. För nog vill jag ha ett lager med KAMAX-skruvar att skruva ihop bayen med sen? ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120402405.jpg

Tufft med askkopp på handbromsspaken? Får följa med till fina notchen ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120402408.jpg

I en återförslutningsbar påse som gömde sig bland löven fann jag något riktigt bra! Skattekvitton med bilens gamla nummer, både ABC och länsnumret. Det blir att spara id-plåtarna tills den dag man behöver. ICQ/ab
Hela elsystemet är sparat och 96 % komplett.

Bra grejer som hamnar i fin-notchen:

* Röd knopp till värmespak
* Bowden-wire till ena dörren
* Askköppä på handbromsspaken
* Pressad plåt bakom motorn
* Clips och gummibussningar för infästning av skärmar.

Nu snöar det och är kallt ute, så rostlagningen ligger nere på fin-notchen för tillfället. Men mer kommer!

237 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-04-06 02:41:54)

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120403410.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120403411.jpg

För att illustrera hur oerhört störd jag är tänkte jag visa vad jag har gjort ikväll. Den här grejen fanns säkert att köpa billigt, men jag vill ha den imorgon så det kan svetsas i och bilen kan hängas upp i karossvaggan.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120405417.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120405419.jpg

Tre dåliga stötfångarfästen

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120405421.jpg

Ni ser hur skarvarna mellan de tre olika går

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120405422.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120406424.jpg

En plåtbit formades och knackades till på baksidan

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120406426.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120406428.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120406430.jpg

Målat och kittat. Lär sandas till för att bli riktigt fint.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120406427.jpg

Det som blev kvar.

Jag hoppas att ni förstår att det här tog några timmar, klockan stod på tre när jag åkte hem. Det som tog mest tid var att slipa fogar och fundera ut hur jag skulle få plåten från de tre olika fästena att passa ihop. Två av bitarna kommer från den björkgröna notchen jag skrotar nu, och det tredje från notchen jag gör iordning. Varför jag gjorde det? Mycket för att öka ut mina färdigheter inom plåt, och sen just att jag behöver den nu för att komma vidare.

För övrigt har The Blue Slug kommit ut på vägarna! Det firades med sprucket insug och en startmotor som gav upp. Det ska fixas imorgon, ni får se hur det blir!
Annars så har jag jobbat en hel del på pickupen också. Hur det blir kommer det blid på snart.

Cheerio påsk amigos! ICQ/ab

238

trevlig återvinning!!! skönt att inte alla köper nytt  ICQ/ad utan använder det som finns och gör det iordning!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

239

Bra jobbat,kul att se att det finns energi att förädla,en förebild för alla Kajsa Warg-anhängare... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

240

Tack för upposkattning! Återvinning/MacGyver/bygga av skrot is the shit! ICQ/ab

Här har det inte hänt mycket vettigt. Jag har mest fått åtgärda en massa tråkiga problem med ratlookern.

Rören som går från ljuddämparen till insuget, vad fyller de för funktion? Kan man plombera ett av dem?

---

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120408430.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120408433.jpg

Börjat återskapa stötfångarinfästningen.

På pickisen var jag förbi masen och hämtade lite tvärbalkar, trevlans!
För övrigt måste jag tacka Franke som var förbi för en tid sen med en superfräsch framvagn till pickisen! Den ligger nu under tak och gosar sig tills det någon dag i framtiden blir dags att se över dem.

Kör så det ryker, volks! ICQ/ab

241

Det var då sat.. vad du ligger i Miche ! Och bra verkar det bli dessutom...  ICQ/ab

You´ll never know...

242

Rören som går från ljuddämparen till insuget är för förvärmningen av insuget, ganska viktigt i vårt kalla o fuktiga klimat, finns risk att bränsleluftblandningen kondenserar i insuget om det är för kallt.

243 Senaste redigerad av vwentusiasten (2012-04-08 22:07:27)

rören hjälper dig med förvärmning/förångning av bränsle?

några sekunder för sent som vanligt. men nu vet du att den inte ska pluggas.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

244

Default/lol  Default/lol  Default/lol  askkopp på handbromsen??? Gapflabb med applåd!

Nej du, det är hållare för hondelarna på bältena som man stoppar där i vars ett fack. Inte askkoppar.

Ska du ha några prylar om en vecka, Miche?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

245

Helsing: Ja det tar sig efter hand ICQ/ab Har lite för mycket fritid just nu. I´m looking for a job!

Rörgrejset: Aha, misstänkte att det var något liknande ICQ/ab Men aja, då får jag försök fixa ihop det på något sätt. Två avdragna skruvar i en ljuddämpare av järn är ingen rolig historia. Jag räknar med att riva ur dämparen ur bilen för att fixa problemet på bänk.
Tack för svar! ICQ/ab

25 hp: Justja, bra att du sade det! Kan jag överlämna en önskelista och förfrågan imorgon? Lär kika vad jag kan behöva ICQ/ab Blir iallafall bara grejer till notchen och pickupen.

Då har man lärt sig vad den där "askoppen" är för något! ICQ/ab

246

Kul läsning.. alltid något nytt ICQ/ad

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

247

Jo, något händer det alltid! ICQ/ab Glömde ta bild, men det kommer.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120409434.jpg

Grymt staaance på bubblan! ICQ/ad Takräcket fick sig en ommöblering, nu huserar även en barnskottkärra från 50-talet tillsammans med en Bambino barncykel. ICQ/ab

Idag åkte auspuffet ur för att svetsa en fläns jag gjorde till förvärmningen. Blev riktigt bra, så nu är det draget med M8. Någon gång har dämparen tagit i i sådan grad att en spricka i en fog hade uppstått. Lätt att åtgärda på bänk, och nu är det tätt. ICQ/ab Efter det gick motorn bra. Nu är det bara tomgången som har fnatt. Det är fortfarande så att motorn rusar lite, går ner i varv och håller hyfsad tomgång innan den efter ca 3-5 sekunder dör. Finns det några idéer vad det kan vara för fel?

-----------------------

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20120409435.jpg

Annars är tvärbalken i pickisen ur, bara lite skrot att slipa bort innan det är färdigt att svetsa dit den nya. ICQ/ab

248

det verkar stämma eller?

249

Ja, det var bara någon urslipning som var fel, annars var det rätt! ICQ/ab

250

Motorproblemet kan vara flotören? i förgasaren kanske? Jag hade samma problem och plockade isär den (Dels för att den läkte). Eller om det är soppapumpen + choken?

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club