1

Jag har ett nytt 45Ah batteri, men efter en vecka är batteriet dött.
Tjuvström tänker man direkt. Jag mäter 25mA tjuvström, som är ingenting. Jag tar bort alla säkringar och när jag stopper in säkringen till larmet, då mätar jag 25mA tjuvström.  När bara säkringen till radiominne sitter på plats, mäter jag 12mA tjuvström. Konstigt nog, mäter jag inte 37mA när båda sitter på plats.
Men anywho, 25mA är ingenting och det skulle teoretiskt ta typ nästan 3 månader innan batteriet är dött.
När jag tar bort dessa två säkringar (och mätar 0mA tjuvström), då är batteriet ändå dött efter en vecka.
Dåligt batteri, även om det är ny? Jag mäter 12,6V och jag laddar upp batteriet fullt på arbetsbänken. Två gånger per dag, en hel vecka lång, testar jag batteriet med en sånt gammaldags batteritestare som drar massor med ström från batteriet. Varje gång drar jag ström för 10 sekunder.
Men efter en vecka visar testaren fortfarande att batteriet är fullt och friskt.
Sen monterade jag batteriet i bilen igen och startar bilen 2 gånger per dag, en hel vecka lång. förutom när jag startar, kopplar jag bort minuspolen. Efter en vecka är batteriet fortfarande helt fullt.

Nånting i bilen drag tjuvström (skulle vara 250mA, alltså 3W), som inte kan mätas....

Vad kan vara problemet? Jag blir helt galen!  Default/yikes  Default/yikes  Default/yikes

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Har du vxl-ströms generator ?

3

Bilstereo?

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

4

Var det ett "torrt" batteri när du köpte det eller var "startklart"??

Köper man ett "torrt" batteri ska man vänta i ca 30 min efter att man har hällt i syran innan man laddar första gången.

Jag förstörde mitt mc-batteri att jag laddade det innan syran hade aktiverat batteriet. (enl säljaren på mc-butiken)

5

Växelstromsgenerator. Jag tänkte att den kunde tömma batteriet, men då skulle jag mäta det.
Som jag skrev har jag tagit ut säkringen till radio:s minne.
Batteriet var startklart.

6

Mäter du strömmen mellan pol och polsko vid batteriet?

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

7

Kabeln till startmotor går inte via säkring, tänkte bara pepåka...

S

8

Reine skrev:

Mäter du strömmen mellan pol och polsko vid batteriet?

Jag har en sånt grön vred för att stänga av strömmen (på minus sidan av batteriet). Den vrider jag loss och mäter mellan ena sidan och andra sidan.

Om startmotorn skulle läcka ström, då skulle jag fortfarande mäta det. Det är hela problemet; jag mäter ingenting (när säkringarna till radiominne och larm är borttagna).  Default/hmm

9

Hehe ja det här låter ju onekligen ganska mysko, även för mig som fordonselektriker. Om du mätt så som du förklarat och vid de tillfällena inte fått större strömmar än några få mA verkar det hända när du inte är närvarande, spoooky buuuhahaha  Default/yikes   
Förresten, hur fungerar dörrkontakterna, har innebelysningen stått på/tänts under den tiden när du inte mätt strömstyrkan ?... man får försöka tänka lite längre och bortom det vanliga. Hur ser elsystemet ut, är det "hemmafixarens" egna omkopplingar eller är det schysst?

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

10

När jag öppnar dörren/tänder innerbelysningen, då mäter jag 750mA, så det stämmer nog.
Elsystemet är helt standart och allt är som nytt.
Jag tror att jag måste börja med uteslutesmetoden; koppla bort generatorn och kolla hur det går efter en vecka, sen koppla loss kontaktdonen vid rattstången etc.

11

Men drar det ingen ström kan det ju inte bli tomt......  ICQ/ac
Jag förstår att du e helt ställd för det går ju bara inte.

Snart dag att prova med lite exorcism.
Du har inte av misstag köp ett batteri för någon annan bil så det liksom är någon form av avstötning? Typ när man fått något organ transplanterat och det stöts bort av kroppen....

Näe skämt å,  sanslöst konstigt då ingen ström flyter ut........ något MÅSTE ju bara dra den strömmen.
Klart spoky!

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

12

tjuv ström i skyddslocket ICQ/ad , baksätes stommen som blir varm ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Hej Rainer!
Är det nån av dina bilar? Eller kund bil?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967