1

Enkelportaren som sitter i har sagt upp sig, har fått tag i en motor från försvaret (suttit i en kübel). Passar detta rakt av? Jag får för mig att 1600:an är en 12-voltare, eller har jag fel? Jag har tyvärr motorn liggandes lååångt borta, så jag kan inte kolla själv ICQ/ad

Glad påsk!

Kan inte mycket...

2

OM det är en 12V (130 kugg) så passar det inte rakt i en låda från -60 som är byggd för 6V (109 kugg).

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det förstår jag! ICQ/ab Men är en 1600 DP 12V, eller finns dom även i 6V?  ICQ/ae

Kan inte mycket...

4

NickeNyfiken skrev:

Det förstår jag! ICQ/ab Men är en 1600 DP 12V, eller finns dom även i 6V?  ICQ/ae

Nää,1600 DP finns bara med 12V.

5

lösningen på det blir då att byta svänghjul till 109 kugg ? ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

6

Om man hittar ett 109-kuggars svänghjul med O-ring så är det bara att kolla axialspelet och byta, var noga med momentet. Svänghjulet från 60'an funkar inte.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7 Senaste redigerad av NickeNyfiken (2012-04-05 15:04:12)

Okej, så då är det bara att hitta en ny låda ICQ/ab
En följdfråga är då, vad bör jag hitta för låda (helsynkad) som kräver så lite jobb som möjligt för att passa? Default/tongue

Kan inte mycket...

8

Man kan slipa ur lådan.
Annars är en låda från -67 och uppåt det du ska ha, finns med 4- o 5-bult men (hjälp mig nu) de har väl alla de längre drivaxlarna men de går att byta till de du har idag, så slipper du byta bromsarna oxå.
Har 60 splittcaselådan? Då får man splitta lådan för att få bort drivaxlarna. Noskonen måste byta noskon oxå.

Ali G

9

läs denna info, länge sen jag gjorde jobbet, men... http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6730

Du kan alltid slipa ur originallådan och på det sättet få det att funka, men den är väl varken rolig eller stark...

60 lådor växer inte på trän, ja man måste dela lådan för att sno drivaxlarna. Bättre är väl att hitta en nyare låda med rätt drivaxlar... Splitlådan är som baken, delad...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

Har kollat igenom den guiden!  ICQ/ab
Finns det nyare lådor med "rätt" drivaxlar som passar rakt av? Om så, vilka lådor?  ICQ/ae

Kan inte mycket...

11

NickeNyfiken skrev:

Finns det nyare lådor med "rätt" drivaxlar som passar rakt av? Om så, vilka lådor?  ICQ/ae

Nä!

Ali G

12

stickan skrev:
NickeNyfiken skrev:

Nää,1600 DP finns bara med 12V.

Jag har i o f haft en typ 3:a 1600TL -66:a och den hade 6 volt......  men det är ju inte troligt att försvarets motor hade.... ICQ/ab

13

Svwerker skrev:
NickeNyfiken skrev:

Nä!

fick ALLA bilar långa axlar?
Det bästa borde isåfall väl vara att slipa ur en låda med korta axlar?

14

Annars så har jag ett o-ringat 6-volt svänghjul

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

15

Vilket som är bäst beror på fler saker än så. Jag anser nog att det är bättre att byta drivaxlarna på en nyare låda då man kan välja utväxling och få en starkare låda men det är upp till var och en.

Ali G

16

Hur mycket skiljer det sig i längden.och vilka årsmodeller rör det sig om.Kan man inte ta en tex låda pendelaxel från 70 talet och para ihop med kortare axlar o rör.

17

Svwerker skrev:

Vilket som är bäst beror på fler saker än så. Jag anser nog att det är bättre att byta drivaxlarna på en nyare låda då man kan välja utväxling och få en starkare låda men det är upp till var och en.

ok, jag formulerar om mig, det "enklaste" borde vara att slipa ur originallådan, näst enklaste då 6v tunnellådor iallafall tidigare varit lättast få fatt på borde vara att slipa ur sen sån och byta noskon, om man får tag på en nyare med rätt utväxling och vill slakta sin splitcaselåda alternativt slakta en tunnellåda med korta axlar så...

18

Hmm, hårda bud i Mellerud..
Så alltså, jag har egentligen 2 alternativ. Antingen köper jag 6V svänghjulet av Nicklas, byter ut det och på så sätt kan använda mig utav orginallådan?
Det andra alternativet är att dela på min låda, ta drivaxlarna och använda dom i en nyare låda?  ICQ/ae
Sen går det ju att helt och hållet köra med en nyare låda+drivaxlar, vad krävs egentligen då för att skiten ska funka?  Default/lol

Glad påsk!

Kan inte mycket...

19

TJa, du kan ju ha långa drivaxlar också, men det ser väl lite knasigt ut.

Nyttilverkade bussnoskoner är kass kvalitet och växelförare och noskon går väl på runt en tusing, lägg till packningssats och damasker lär du väl sätta nya, sen packningar för bromssköldar byter man väl också när man väl är igång...

Enklast är nog att slipa ur splitcaselådan, som tvåa svänghjulsbyte... Byter du till tunnellåda så måste du byta noskon! Försök inte gena där...

Sen handlar det väl som sverker skrev, vad är du ute efter. Ska du trimma är splitcaselådan fel väg att gå... Vill du bara byta en trasig motor mot en som funkar spelar nog inte metoden så stor roll, mera då vad du får tag på för grejjor till vilket pris...

Släng inga gamla växellådsgjejjor bara... Själv har jag försökt få fatt på en en billig fungerande splitcaselåda med axlar men de blir mer och mer sällsynta...

20

lite trådlyft.
kan man helt enkelt bara sätta i en 12v start i en 58,a om man ska sätta i en 1600 med 130 kuggars?
el måste man byta nå drev el värre?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

21

Både jag och min syster hade varsin "vinterfolka" på tidiga 80-talet - det gemensamma var att våra splitcase-vxllådor gick sönder när det satt 15 & 1600:a motorer i bilarna...;-(
Jag menar att de är rätt så underdimensionerade ?