1 Senaste redigerad av sotterman (2012-04-01 21:54:54)

Har haft lite frågor om detta med motstånd och blinkerspilar förut men här kommer ytterligare en.
Jag har konverterat min bil från 6v till 12v och allt funkar utom pilarna. Det ska tilläggas att bilen är en 61:a och pilarna va ditmonterade efter, så kopplingen till blinkerserna är väl så som det såg ut på en bil utan pilar.
Jag ritade upp en (dålig paint) bild på hur det är kopplat nu. Frågan kommer under bilden...

http://i39.tinypic.com/3fqmh.jpg

Jag köpte som sagt två motstånd (12 till 6v) och kopplade in en på den gula kabeln som går till pilen och en på den svarta som går till pilen. Detta resulterade i att inget hände med pilen alls, motståndet blev lite varmt och jag mätte med en enkel testlampa bakom motståndet och det visade sig att det kom ström bakom motståndet iaf. Jag provade även att vända på motstånden men ingen skillnad.
Sedan provade jag lite hastigt att montera motståndet mellan kabeln från säkringsboxen och resten av kablarna som går till lampa och vidare. Inget funkade då heller.
Någon som vet hur jag ska koppla eller har någon idé om hur jag skulle kunna få ordning på detta?
Ska tilläggas att har jag det som det ser ut på bilden utan motstånd så funkar pilarna, dock kommer det ju 12v ut till dom och det är just det jag vill undvika ICQ/ab

2

Varför har du två motstånd? jag satte ett motstånd på den sladden som går från säkringarna till spaken och på så vis blir det ju till båda. man kan ju ändå inte köra med båda pilarna samtidigt.

Sen de här till blinkersindikatorn verkar lite skumt. ska det inte vara en sladd som kommer från pilen, sitter väl en kontakt på pilen som jordar när pilen nått max utfällt läge och därmed tänds lampan(som alltid har plus) i panelen?

Kanske ett tips att googla fram ett elschema för nån pre-60 bil med pilar och se hur det är kopplat där. Men man kanske kopplar annorlunda när man konverterar en f.d. blinkersbil till pilar?

3

ska pilarna flippa upp och ned när det blinkar?

du borde klara dig med ETT motstånd, kopplar du två i serie kommer du få ca 1/3 av spänningen över pilen, dvs ca 4V och det räcker nog inte att lyfta pilen men lampan borde "glöda".

Du ska nog ta reda på hur allt är kopplat, en bild på en "bit" av ett modifierat kablage är nog i princip omöjligt för alla utom den som gjort kopplingen att svara på hur det funkar, man kan gissa men...

JAG skulle sätta motståndet mellan säkringsboxen och spaken, givet att det BARA är pilarna som ska va med. Är det både pilar och blinkers är det en rätt avancerad koppling som krävs... Undvik det...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Det är bara pilarna som ska upp...ska prova lite bättre med ett motstånd mellan säkringsboxen och rattstången. Men med en polare som jag pratat med som hade pilar (original) satte ett motstånd på vardera plus till pilarna...

5

givetvis beror det på vilket ohmtal det är i resistorerna, du kan sätta 15 stycken i serie med 1 ohm styck och ändå ha samma resistans som ett enda med 15 ohm... ICQ/ad

motstånd är en ok, men ingen perfekt lösning... spänningen över pilen KOMMER variera! Men eftersom pilen inte är så känslig funkar det...

Ta reda på hur dina kablar verkligen är kopplade så ska nog forumet kunna hjälpa dig...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)