26

Nu kan det avslöjas; varför det hastade med att få Ursula i trafik.

För ett par veckor sedan satt vi och pratade om dotterns kommande studentexamen. Dottern, som är en klok och förståndig tjej, deklarerade tydlig: "Jag tänker inte åka flak och hålla på att svina mig! Jag sätter mig i mammas Toyota och åker hem!" Ursäkta, men hur spännande är det att åka Toyota hem från sitt studentutspring? N'åt bättre måste väl gå att fixa? Sagt och gjort - full fart i garaget! Anna-Karin ska få åka hem i en Bubbla!!

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1244212189.jpg

Hur bubblan har färdigställts har jag ju berättat. På bilden ses ägaren göra de sista dekorationerna, bilen måste såklart björklövas och förses med flaggor, ballonger och en skylt. Medans vi stod lite i skymundan på parkeringen utanför skolan blev vi fotograferade av ganska många andra - alla gillar ju en folkvagn  !

Nu får Ursula stå på vänt lite. Jag ska såklart släcka tvåan från besiktningen, men sedan blir det att gå i clinch med Arvid (bussen) för att se vad det är som käkar ström så batteriet tar slut.

Är det inte det ena så är det det andra...

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

27

Bussen fick el-livet tillbaka. Batterikäkandet visade sig vara en död laddningregulator, Quick fix, 120 kr. Men säg den glädje som varar...

Efter en tids problem med dålig kylning, dvs hög motortemp - lokaliserades felet till en smygläckande expansionstank. En ny sådan beställdes från Tyskland, och monterades under muntra toner i garagestereon. Frid och fröjd. Ett tag iallafall...

På väg till besiktningen en schweines kaltes morgon började tempmätaren klättra uppåt. I takt med att vägen blev smalare och smalare och trafiken tätare stretade nålen envist på mot högerkanten på skalan... När jag äntligen kunde komma åt sidan - på Brandstationens parkering - och öppnade luckan tog det ca 7,8 sekunder innan katastrofen inträffade... WOOOOSCH!!!! Ett gigantiskt, and I kid you not, vitt sötslisksmakande rökmoln spred sig över nejden! Satan, där gick topplockspackningen!!! Helv-te också!!

När rökmolnet skingrat sig kunde jag lätta på locket till exp.kärlet. Tomt som ett fänrikshuvud, såklart. Inne på brandstationen flinade de lite när jag frågade om de hade lite vatten, men uttryckte sitt deltagande inför vad som hade hänt. Jag fyllde på, eller rättare sagt i - vatten i exp.kärlet, men det rann rakt igenom ut under bilen. Suck, pust, stön och många fler ord som inte lämpar sig här... Bilen kunde baxas åt sidan. För att synas längs vägen satte jag på mig reflexvästen som alltid finns i handskfacket, och jag begav mig hemåt i den stränga kylan. Ute på vägen provade jag att lifta, och den första bilen stannade! Han tyckte det såg seriöst ut med reflexväst, sa han. När han fick höra A) vad som hänt och B) var jag var på väg fick jag skjuts hela vägen, ut på landet hem till Macken! En riktig hedersknyffel!

Jaha, på kvällen företogs en exposision (för er som inte kan er Nalle Puh: en expedition) för att få hem Arvid. Jag ringde och bokade en biltransportsläp, men när jag såg den fick jag kalla fötter. Ny plan: jag rinde Jonas som hjälpte mig att bogsera hem bussen istället. Den fick sedan stå i snön hemma på Macken ett par dagar innan jag fick tid att kolla nämre.

Efter ett par bökiga dagar med Audin som vikarierande firmabil hade jag så chans att titta på bussen. Jippiee!!! Det är inte toppackningen, det är bara en slang! Det ska vara lätt fixat! Trodde jag, ja... Var hittar du en slang som är 25 mm i den ena änden och 17 i den andra, och dessutom formgjuten? Efter att ha kollat alla tänkbara ställen - Mekonomen, webben, den lokala gummispecialisten etc - var det dags att gå över till de otänkbara: båtbranschen. Yes! SeaSea i Viggbyholm hade vad jag behövde! Problemet löst - nu återstår bara en massa arbete!

Så här såg originalslangen ut:

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1267776204.jpg

Vad som orsakade störtfloden av kylvätska är ju inte svårt att lista ut:

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1267776275.jpg

Detta inhandlades:

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1267776316.jpg

Den gröna slangen var dock för styv för att låta sig tvingas på anslutningen på motorblocket. Först provade jag att speja VVS-silikon: nix. Att värma med bunsenbrännaren var heller ingen hit, det blev för lokalt. Tillbaka upp till köket:

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1267776487.jpg

Sådär ja, lätt förvällning i ett par minuter. Nu är den mjuk. Nu gäller det att vidga den lite också. En julmustflaska blir perfekt!

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1267776758.jpg

Hepp! Nu sitter den som en fläskläpp på stosen! Ja, jag satte dit en slangkämma också...

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1267776714.jpg

Allt som återstår är lite hederligt rörpuleri, och sedan är det klart.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1267776820.jpg

Allt jag hann igårkväll var att fylla upp systemet och provköra på tomgång, och då såg det OK ut. Så fort tillfälle ges ska jag köra en sväng - och lufta och lufta och åter lufta ur systemet...

Det verkar iallafall som att Die Bulli ist zurück gekommen! Willkommen, Arvid!

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

28

Vi har vår i luften... Nja, det är väl lite tidigt att säja så, men den är på väg iallafall.

I ett anfall av arbetslust började jag ösa bort snö från stackars Ariadne som varit dold i ett snöberg hela vintern. Till slut kunde jag titta in genom en sidoruta. Va?? Tog jag inte in batteriet i höstas... Shit, nu är det säkert sönderfruset! Att svära är dumt, iallafall i onödan, så jag fortsatta att skotta tills jag så småningom kunde öppna dörren. Hmm... det syns ju ingen frostskada på batteriet. Det kanske går att återuppliva det med laddaren. Bara för att konstatera att batteriet verkligen var dött hämtade jag en nyckel och vred om. Njönjönjönjönjönjö  ICQ/ag  lät det glatt från startmotorn. Inte njjjjjjö......njjjjjjjö......njjjj... Default/yikes  som jag hoppats som en lägsta grad av liv, utan just  ICQ/ag  njönjönjönjönjönjö  ICQ/ag  ! Vilken kämpglöd! Detta måste ju utforskas.

Raskt hämtade jag soppadunken och startgasen. Ett snabbt sug i bensinslangen - usch vad det smakar illa - innan den anslöts till motorn, och ett ordentligt fsssssss startgas i vardera förgasaren, och se'n ett tyst "snälla snälla snälla" som vore jag Caroline af Ugglas när jag tryckte på startknappen... Njönjönj-WROOM..... Den tände! Visserligen bara helt kort på startgasen, men ändå! Samma procedur igen, med samma resultat. Och igen. Och en gång till.

Haha! Fortune bolds the brave! En liten snaps bensin rakt ner i fuggarna, och se på fasen, nu startade motorn på riktigt! Efter lite stöttepumpning med gaspedalen gick hon t.o.m. på tomgång. Inte gick hon speciellt rent, men va' f-n, hon gick ju!

Med bakhjulen fastfrusna i backen var en flytt bara att glömma, så jag lät mig nöja med att hon fick stå på tomgång en kvart, nej förlåt: 30 sekunder ;-) medans jag skottade rent kring bilarna på gården.

Det finns trots ishalka hopp om en ny VW-säsong snart!

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

29 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-04-02 20:12:51)

Och NU är vi framme i modern tid!

För två-tre veckor sedan skulle jag upprepa proceduren med att starta upp 1600 TL'en med soppadunk och startgas. Operationen lyckades, men patienten dog. Nja, dog gjorde hon väl inte, men lite illa åtgången blev hon ju...

Över hövan säker på att det skulle funka snapsade jag fuggarna, toppade med startgas och vred på nyckel. Ett par gånger, till och med. Vid varje försök var det allt nämre "NU! Nu startar den!" Men bara nästan... Lite väl yvig med bensinflaskan blev det lite för mycket bensin i höger förgasare. När jag vred om nyckeln startade motorn visserligen, men det började brinna i högerfuggen. Snabbt PFFFF med släckaren tog hand om lågorna... men va' fa-aaaan!!! Nåja, det kunde varit värre...

1600'an står den den står, och istället har Arvid, min 1302 -72'a tagit plats i garaget.

Proj städning inleddes häromkvällen. Hejdå framstolar. Hejdå baksäte. Sopa sopa sopa på golvet, och HEJ GARAGEGOLVET på flera ställen. Planen är nu att karosslyfta och svetsa i nytt golv. Jag tänker byta båda golvhalvorna i sin helhet, i stället för att lappa och laga.

Bilder följer. Nu när jag dels orerat över allt som varit, dels offentliggjort mina planer är det väl bäst att det blir något resultat...
Time will tell...

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

30

Tack för en trevlig läs stund ! :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

31

Nobbe skrev:

Tack för en trevlig läs stund ! :=)

HURRA! Det är DU som ska ha tack! Jag var inte säker på att någon enda skulle orka att traggla sig igenom...

ICQ/ag  ICQ/ag

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

32

Nobbe skrev:

Tack för en trevlig läs stund ! :=)

x2 ICQ/ab

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

33

Härligt! Landet behöver fler rullande 02'or och 03'or  ICQ/ae

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

34

Jodå visst tragglades det.. Både på lunchen och nu eftermiddags fikat.. Roligt att läsa.. ICQ/ag bara fortsätt jag lovar att läsa det hela.. Brukar vu oxå skriva av mig lite ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

35

Kul tråd , keep it up ICQ/ab

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

36

Fler såna här välskrivna trådar behövs! Thumbs up !  ICQ/ab

You´ll never know...

37

ICQ/ab  Alla glada tillrop över mitt skrivande triggar mig att skriva mera  ICQ/ab 
Och för att kunna skriva mera måste jag uträtta mera.

Ergo: Sannolikheten att det ska hända ngt ökar med kvadraten på skrivandet. Eller om det var skruvandet...
Hursomhelst: tack för er uppmuntran!

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

38

Hupp,den här tråden hade jag missat...Härlig läsning minsann! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

39

Utan bilder har det aldrig hänt....

Hänt har det inte gjort nå' mykke... Det har ju varit Påsk - om ngn skulle missat det - och under påsken vill man (jag) ju leka med barnbarnen, äta godis, äta mer godis, leka lite till med barnbarbarnen, prova om det går att elda i tunnan (det gick VÄLDIGT bra), äte lite mer godis.... Ja, och så var det ju gammelmormors 90-årskalas också...

Men lite tid i garaget blev det ju i alla fall. Hustrun krattar och eldar, jag meckar med portarna öppna = jobba tillsammans  ICQ/ad
Det lilla som blev gjort var att motorn monterades ur, eberspächer och tank likaså.

http://iloapp.nyamacken.se/data/_gallery//public/0/1334044428_resized.jpg?width=540&height=403

http://iloapp.nyamacken.se/data/_gallery//public/0/1334044421_resized.jpg?width=298&height=400

Allt detta med bara ett uns av blodvite, endast den ack så vanligt återkommande jävlar-nu-klämde-jag-mig-på-pallbocken-igen-skadan....

http://iloapp.nyamacken.se/data/_gallery//public/0/1334044417_resized.jpg?width=540&height=403

Nu hör jag hur du fnissar, käre (ev) läsare.. "Hur ska han kunna laga upp en BIL om han inte ens kan hantera en pallbock utan att klämma sig!?!"" Jaja.... jag bjuder på den...

Det sista jag gjorde igår var att "känna lite på bultarna" till karossen. De två på ramtunneln var inga problem, heller inte de under baksätet. Värre var det med bultarna längs vänster värmekanal - eller det som förut var värmekanal. De i mitten lossnade och lät sig gängas ut. De främre och bakre klamrade sig fast i sitt fäste, så hårt att det krasade till och vreds loss. Nåja, tänkte jag, då håller det iallafall inte emot när jag ska lyfta...

Sedan var det dags att avsluta påskhelgen som den började; bastu, god mat med önn bång väng rosch och såklart lite påskgodis... Vore ju synd om det låg och blev gammalt...

Nästa gång jag får garagetid ska jag... ja, det visar sig.

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

40

dessa jävla pallbockar. Default/smile

41

Ja-aa...  Default/yikes Dessa jävla pallbockar!!
Det var nog trehundrafemtielfte gången jag gjorde lika dumt...
Jag håller om halsen, lyfter på spärren med pekfingret... och ner rasar stången och då klämmer jag mig i tumvecket!!  ICQ/ac
Dumt dumt dumt... för det blöder ju så infernaliskt.

http://www.jula.se/mediaarchive/6120550/main/601024-jpg.jpg


När jag använder maskiner är jag noga med glasögon och hörselskydd. I förekommande fall även andningsmask.

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

42

Härlig läsning Hans-Örjan. Men så har jag läst lite av dina alster tidigare. Kul ICQ/ab
Keep it up!

Typ1 bubbla-57 90-tals callooker   
Typ 3 Notchback -64
Typ1 Karmann Ghia-62 "frugans"
400+ VW leksaksbilar

43

Hans-Örjan skrev:

Å en till... Obamas ankomst. Varför heter den Obama? Jo helt enkelt för att den kom samma dag som Barack Obama svors in som president för U S and A.

Jag brukar säja "what you pay is what you get", och det stämmer ju oftast. Dock inte i fallet med Beetle Obama.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1234432837.jpg

Visst är den skabbig, och titta! Den har ju inga bakhjul! Näe, och varken motor eller växellåda heller. Men den var billig. Oprutbart billig, tillochmed - den var nämligen för avhämtning gratis. Och gratis är gott, det vet ju alla. Min kompis Kee köpte den för att plocka just motor och låda till sin splitpickis, och se'n fick jag det som är kvar. Vem behöver bakhjul när man kan låna Kees svetsvagn? Med förenade krafter fick vi upp Obama på släpet, och väl på Macken igen tog vi hjälp av ChrisC att baxa av honom.

Självklart är det lite lockande att göra bil av honom igen, 1300 S är ju en lite udda modell, men i nuläget är det meningen att det ska plockas delar. Men osvuret är nog bäst...

Är det en synvilla eller är den träådrad? En tjej i Norrköping hade en för en massa år sedan och hon hittade visst en karlslok i Tierp och flyttade dit. Kan det vara samma bil?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

44

Nja... Det är till visshet gränsande sannolikt inte samma bil. Obama var orange, iallafall från födseln. Bildeffekten beror på mobilkameran.
Men visst är det en kittlande tanke...

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

45 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-04-11 07:27:15)

Perra skrev:

Härlig läsning Hans-Örjan. Men så har jag läst lite av dina alster tidigare. Kul ICQ/ab
Keep it up!

Tack för det  ICQ/ad

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

46

Pust vad mycke text men jag plöjde mig igenom det. Intressant läsning !

47

Todi skrev:

Pust vad mycke text men jag plöjde mig igenom det.

VÄL värt en medalj. Tänk om det hade blivit lika mycket skruva som skriva...

Todi skrev:

Intressant läsning !

Tack för det!  ICQ/ag

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

48

Inga stora underverk, men iallafall...

Caravellen fick nya stötdämpare. Ja, nya och nya - allt beror på vad man jämför med. 250 kr för båda. Tack för det.

Utan bilder har det inte hänt. Okej...

Före >> http://iloapp.nyamacken.se/data/_gallery//public/0/1334504364_resized.jpg   Efter>>http://iloapp.nyamacken.se/data/_gallery//public/0/1334504366_resized.jpg
.
.
.
.
Och så en fråga till mina allvetande vänner:

Vad kallas den här "länkpinnen", pekad på med skruvmejselskaftet  ICQ/ad  ?
http://iloapp.nyamacken.se/data/_gallery//public/0/1334504367_resized.jpg

Å sen kom svärmor och ville ha på sommarsulorna. Okej, det fixar jag! (Hon är en hejare på att baka bullar  ICQ/ad )

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

49

Fästet heter krängningshämmarstag, skrammelstag m.m kärt barn har många namn men det mest riktiga är stabilisatorstag.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

50

Tack för det svaret. Det är lättare att hitta vad man söker när man vet vad det heter.
Någon som minns Hoola Bandoola Band: "man måste veta vad man önska sej för att få va' man vill ha..."

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89