Jaha ja... Yet another thread about a project ...
Inspirerad av alla andra projekttrådar, och uppmuntrad av Goopher, startar jag en egen. Allt som skrivs här är efter bästa förstånd, men utan varje form av personligt ansvar. Formuleringen hittad i en rep.handbok...
På NyaMacken skruvas det i garaget. Mer ibland, ingenting i perioder. Läs och kommentera gärna - låt bli om det är trist.
Here we go...
I garaget just nu: Orvar, en VW 1302 -72

Orvar till vänster, hustrun till höger
Fråga: Varför lägger jag tid och pengar på en sliten gammal folkvagn?
Svar: För att jag vill det.
Min avsikt med att över huvud taget göra något alls med Orvar är att få ut honom på vägen igen... gärna med Bilprovningens gillande...
Projektet började 2008, men av olika anledningar - bl.a. flera bilar, både egna och ungarnas - har det i perioder varit stillestånd. Nu är det dags. Ansatsvis framåt, som det heter i det militära. Jag börjar med en liten recall så läsaren redan från början kan inse att det här är inget som kommer att uppdateras dagligen.
Januari 2008
Hittills har det mest varit lite plock med bilen. Den 12 januari dådens år 2008 satte jag igång. I skrivande stund har jag hållit på i två veckor.
Jag startade upp den - det gick utan problem med lite soppa och ett friskt batteri (tack Marielle för lånet), och backade in den i garaget. Upp på pallbockar och av med hjulen.
Jaha, varför funkar inget elektriskt, förutom startmotorn? Ja, laddningslampan lyser ju oxå... En lätt justering av den slappa generatorremmen, och sedär: ingen skillnad... Nähä... skit samma. Plockade ur alla glödlampor och kollde dem mha batteriladdaren. Hälften var skitiga och trasiga, restan bara trasiga. Ja, utom heljustråden i höger fram.
Jag köpte nya lampor och putsade av alla kontakter. TaDa! Nu lyste betydligt fler lampor. Allt utom blinkers och växling till halvljus verkar jobba som det ska.
Efter att ha plockat ut reläerna till hel/halvljus och blinkers började jag leta efter mitt spänningslab.aggregat, utan framgång :-( Nåja, det går ju med batteriladdaren. En lätt operation blottade innanmätet på ljusreläet - en härlig kombination av el och mekanik. Genom att trycka och dra lite här och där kunde jag förvissa mig om att det iaf inte skulle explodera, och när jag kopplade upp det förstod jag att här låg iaf inte felet med den uteblivna växlingsfunktionen.
Samma snabba process med blinkreläet, av me' skalet bara, gjorde mig inte klokare. Det gick inte att se-och-förstå hur det fungerar - om det nu gör det - så jag fick chansa. På med ström och... ingenting. Jaså du...
Även bromsarna har fått lite tillsyn. Med början på höger fram, och sedan moturs runtom, har tagit av trummorna, oljat och ledat upp det mekaniska, slipat ur själva trumman och satt ihop det. Framhjulen var inga problem, bortsett från att sprintarrangemanget för backarnas 'centrumupphängning' - jag vet faktiskt inte vad det eg.heter - var paj. Iväg förra lördagen till Mekonomen i Täby, ety jag på deras hemsida sett att de säljer monteringssatsen jag behövde. Killen bkom disken tittade på mig... En folka sjuttitvåa... nä, det är inget vi har hemma... Min idiot, det kunde jag ju räknat ut med... Charlotta hittade dock en Haynes rep.handbok om 'VW Beetle 1965-1975' som jag rask förhandlade ner priset på med hänvisning till att de inte hade vad jag eg.kommit för. Hehe, ett par tior är också pengar... På hemvägen tröstade min kloka hustru mig med att påpeka att Orvar är ju faktiskt en veteranbil - kanske skulle jag planera mina inköpsutryckningar lite bättre.... En alternativ lösning formerades genast i mitt huvud.
Den gångna veckan dels varit och våldgästat min nyfunne kompis Kee i hans garage, där han håller på med sin -62'a VW split-pickis. Trevlig värre, både fikat och pickisen. Dessutom har en 36 mm hylsa och en adapter till mutterdragaren inköpts på Jula, varefter kronmuttrarna på bakhjulen nästan hoppade loss av sig själv. Eller inte... men med dragar'n gick det ganska lätt iaf. Även bak gick det rel. lätt att fixa till funktionen med bromseriet, och min plan med skruv och mutter isf den urspr. sprint-med-låsbricka till backarna visade sig vaa en snilleblixt. Tack för det. Nu kan jag lämna tillbaka den omotiverat dyra mont.satsen som Mekonomen i Väsby faktiskt tog hem från en dag till nästa.
På Blocket har jag hittat en snubbe som har lite 1302-prylarliggande, och en del av dem ör snart på väg till mitt garage, bl.a. en blinkerspak, där felet med utebliven hel/halv-vxl ligger, samt ett blinkrelä som förhoppningsvis ska få till blinkeriet.
Idag är planen att med Charlottas hjälp lufta bromssystemet. Tänk om man skulle prova en lite sväng sen...
1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89