1

Jaha ja... Yet another thread about a project ...

Inspirerad av alla andra projekttrådar, och uppmuntrad av Goopher, startar jag en egen. Allt som skrivs här är efter bästa förstånd, men utan varje form av personligt ansvar. Formuleringen hittad i en rep.handbok...

På NyaMacken skruvas det i garaget. Mer ibland, ingenting i perioder. Läs och kommentera gärna - låt bli om det är trist.
Here we go...

I garaget just nu: Orvar, en VW 1302 -72

http://nyamacken.se/bilder/bilar/bil_orvar.jpg
Orvar till vänster, hustrun till höger

Fråga: Varför lägger jag tid och pengar på en sliten gammal folkvagn?
Svar: För att jag vill det.

Min avsikt med att över huvud taget göra något alls med Orvar är att få ut honom på vägen igen... gärna med Bilprovningens gillande...

Projektet började 2008, men av olika anledningar - bl.a. flera bilar, både egna och ungarnas - har det i perioder varit stillestånd. Nu är det dags. Ansatsvis framåt, som det heter i det militära. Jag börjar med en liten recall så läsaren redan från början kan inse att det här är inget som kommer att uppdateras dagligen.

Januari 2008

Hittills har det mest varit lite plock med bilen. Den 12 januari dådens år 2008 satte jag igång. I skrivande stund har jag hållit på i två veckor.

Jag startade upp den - det gick utan problem med lite soppa och ett friskt batteri (tack Marielle för lånet), och backade in den i garaget. Upp på pallbockar och av med hjulen.

Jaha, varför funkar inget elektriskt, förutom startmotorn? Ja, laddningslampan lyser ju oxå... En lätt justering av den slappa generatorremmen, och sedär: ingen skillnad... Nähä... skit samma. Plockade ur alla glödlampor och kollde dem mha batteriladdaren. Hälften var skitiga och trasiga, restan bara trasiga. Ja, utom heljustråden i höger fram.

Jag köpte nya lampor och putsade av alla kontakter. TaDa! Nu lyste betydligt fler lampor. Allt utom blinkers och växling till halvljus verkar jobba som det ska.

Efter att ha plockat ut reläerna till hel/halvljus och blinkers började jag leta efter mitt spänningslab.aggregat, utan framgång :-( Nåja, det går ju med batteriladdaren. En lätt operation blottade innanmätet på ljusreläet - en härlig kombination av el och mekanik. Genom att trycka och dra lite här och där kunde jag förvissa mig om att det iaf inte skulle explodera, och när jag kopplade upp det förstod jag att här låg iaf inte felet med den uteblivna växlingsfunktionen.

Samma snabba process med blinkreläet, av me' skalet bara, gjorde mig inte klokare. Det gick inte att se-och-förstå hur det fungerar - om det nu gör det - så jag fick chansa. På med ström och... ingenting. Jaså du...

Även bromsarna har fått lite tillsyn. Med början på höger fram, och sedan moturs runtom, har tagit av trummorna, oljat och ledat upp det mekaniska, slipat ur själva trumman och satt ihop det. Framhjulen var inga problem, bortsett från att sprintarrangemanget för backarnas 'centrumupphängning' - jag vet faktiskt inte vad det eg.heter - var paj. Iväg förra lördagen till Mekonomen i Täby, ety jag på deras hemsida sett att de säljer monteringssatsen jag behövde. Killen bkom disken tittade på mig... En folka sjuttitvåa... nä, det är inget vi har hemma... Min idiot, det kunde jag ju räknat ut med... Charlotta hittade dock en Haynes rep.handbok om 'VW Beetle 1965-1975' som jag rask förhandlade ner priset på med hänvisning till att de inte hade vad jag eg.kommit för. Hehe, ett par tior är också pengar... På hemvägen tröstade min kloka hustru mig med att påpeka att Orvar är ju faktiskt en veteranbil - kanske skulle jag planera mina inköpsutryckningar lite bättre.... En alternativ lösning formerades genast i mitt huvud.

Den gångna veckan dels varit och våldgästat min nyfunne kompis Kee i hans garage, där han håller på med sin -62'a VW split-pickis. Trevlig värre, både fikat och pickisen. Dessutom har en 36 mm hylsa och en adapter till mutterdragaren inköpts på Jula, varefter kronmuttrarna på bakhjulen nästan hoppade loss av sig själv. Eller inte... men med dragar'n gick det ganska lätt iaf. Även bak gick det rel. lätt att fixa till funktionen med bromseriet, och min plan med skruv och mutter isf den urspr. sprint-med-låsbricka till backarna visade sig vaa en snilleblixt. Tack för det. Nu kan jag lämna tillbaka den omotiverat dyra mont.satsen som Mekonomen i Väsby faktiskt tog hem från en dag till nästa.

På Blocket har jag hittat en snubbe som har lite 1302-prylarliggande, och en del av dem ör snart på väg till mitt garage, bl.a. en blinkerspak, där felet med utebliven hel/halv-vxl ligger, samt ett blinkrelä som förhoppningsvis ska få till blinkeriet.

Idag är planen att med Charlottas hjälp lufta bromssystemet. Tänk om man skulle prova en lite sväng sen...

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

2

27 jan -08

Det blev ingen luftning av bromsar igår - there's no hurry - men idag. Med Charlottas hjälp fick jag ut luften även bak. Jag började med vänster framhjul, och då gick det bra att både pumpa och hålla koll på slangen. Riktigt geggig vätska och en del luftbubblor kom i början, och när det var bubbelfritt var det bara att dra åt luftnippeln. Bak var det klurigare, men med en böjning-vridning-skruvning gick det bra ändå. Påfyllning i bromsvätskebehållaren igen, och sedan höger bak. Nu gick det inte, nu fick jag ropa på Charlotta. Ok, hon pumpade och jag klantade mig...

Jag var inte klar över att bromsvätskebehållaren har separata kammare för fram och bak, och eftersom det var mycket gegga i vätskan bad jag Charlotta att pumpa på... Plötsligt blev det jättemycket luftbubblor igen... Fanken, när vätskan för bakhjulen hade pumpats slut tryckte vi mera luft i kretsen. Jaja, man lär sig... I med mera vätska - tur at jag köpte två liter - och snart var jobbet klart.

Hmm.. tänk om man skulle... Jo för tusan, klart jag ska! På med hjulen - jisses vilka sopiga däck, mönster finns men de är lite spruckna - och väck med pallbockarna. På med batteriet och igång med maskin. Det märktes att Orvar var sugen på att få rulla, han riktigt spann i motorn. Det tyckte nu inte Charlotta, som kom för att titta på om jag skulle få stopp eller om jag skulle jamna i diket nedanför garagebacken. Hon höll för öronen hon, jag kanske ändå måste fixa till ljuddämparen...

Efter att ha kollat att bromsarna tog var det dags. Ut på vår lilla grusväg, och iväg med ljusets hastighet. Eller ja, iaf upp till 40 km/h. Vändning gick galant, och ner till kyrkan. Snabb vändning, och sedan åter till garaget. Fanken vad kul! Det skramlar och skakar men vad kan man begära?!? Den GÅR ju iallafall! Mitt leende gick från öra till öra, och Charlotta skrattade åt både mig och Orvar.

En snabb avsopning av garagegolvet, och sedan fick Orvar åter backa in i värmen. Nu väntar jag på lite delar, så han får nog tåla sig en stund tills nästa mekning.

3

14 febr -08

Så, har det då inte vunnits några segrar den senaste tiden? Jodå..

Jag ringde runt till bilskrotar för att få tag i en 'ny' ljuddämpare, men bara fått halvbra napp. Antingen 'passar de kanske på en sjuttitvåa' eller så har de kostat alldeles för mycket. Men naturligtvis har jag också annonserat på en del klubbsidor, och blänkaren på Norrtälje-klubbens sida gav resultat. En dämpare i mkt hyfsat skick för 250 kr, kunde det vara något? Hm, låt mig tänka.. JA för tusan!  Jag stämde träff med säljaren dagen efter och for iväg till Kista. "Hej hej, jo jag har den här. Men du..." Oh-oh, jag tror att här ligger en gravad hund... "Jag såg en sak i morse..." Det visade sig att dämparen fått en skada i ena kortsidan av en oförsiktig vinkelslip. "Men jag fixar den, och kommer med den till ditt jobb!" Kalas, jag hinner inte byta de nämaste dagarna iallafall. Och så igår ringde han som uppgjort, fick adressen till mitt jobb och kom och lämpade en styck fixad ljuddämpare. Pengar och dämpare bytte ägare. Alla glada.

Förmodligen hinner jag byta på lördag eller söndag. Fortsättning följer...

4

15 febr -08

Så var stunden kommen att ta itu med ljuddämparbytet. Jag hade förberett bultar och skruvar med WD-40 rostlösare, men var förberedd på att de ändå skulle jävlas. Avgasdetaljer brukar ju som bekant göra det. Efter att ha givit alla bultar ännu en dusch lyfte jag Orvar i baken och pallade under med bockar. Förbaskat smidiga, de där pallbockarna jag köpte på Jula. En snabb titt under motorn och sedan var jobbet igång.

http://www.nyamacken.se/bilder/muffler1.jpg
Större? http://www.nyamacken.se/bilder/muffler1_big.jpg

Märkligt nog lossade alla bultar nästan övernaturligt lätt, inga skallar som blev runda, inga avdragna bultar! Min tilltro til WD-40 är nu nästan magisk! Svårt att komma åt, jamen va' f-n trodde du då?!? Efter en stund var faktiskt alla skruvar och bultar loss, och den gamla dämparen kunde lirkas loss. Jodå, den ser ut precis som den 'nya'. Bra! Hmm.. hade jag tänkt ett steg lägre hade jag köpt nya packningar... Nåja, det är ju ingen brådska. Jag har ju hela helgen på mej...

5

25 febr -08

Den gamla dämparen kom av utan större åthävor, en lagom insats för en ledig lördag. På vägen till Norrtälje - dags att visa kompisarna i Folkvagnsklubben att jag kan (eller inte kan) spela bowling - svängde jag full av tillit in på en OK-mack för att köpa packningar. Ynglingen såg bekymrat på mig när jag frågade VAR (i butiken) avgaspackningarna fanns. "Nja... såna där har vi inte längre". Han höll med om att det var dåligt att inte så elementära bilreservdelar fanns i sortimentet, och gjorde en ironisk min mot glasdisken och sa "men korv säljer vi ju...". Suck. Ridå, sorti vänster kuliss.

Nåja, nu for jag ju inte till Norrtälje för att köpa avgaspackningar, utan för att spela bowling. Och det blev en trevwlig :-) kväll.

Mekonomen kan man iallafall lita på! Mange på Mecko i Lapplands Väsby tog hem det jag behövde, och då var det ju bara att skruva ihop alltsammans igen. Eller så var det inte det... Dagens 'lessons learned': kolla att alla gängor är ok innan du monterar något. Den ena flänsen på vänstersidan var j-vligt tjurig, men med lite WD-40 och många svordomar fick jag till det. Jaha, men dåså? Jo, men det hade ju varit smart att köpa 'klammerklämmor' är jag ändå köpte packningar... Idiot, tänk hela vägen nästa gång.

Så, idag blir det (ännu) ett besök på Mekonomen på hemvägen. Jag skulle vilja göra service på Audin innan jag ska iväg till Ronneby, men det hinner jag väl till. Beställer jag avgasklammers till Orvar idag får jag ihop och ut honom innan helgen. Jag är ju snart klar...

6

12 feb -09

Tillökning i familjen. Hon var lite oplanerad. Jag åkte för att köpa en fräschare inredning till Orvar, och vips hade Ursula hoppat upp på släpet. Från början var det tänkt att hon skule bli donator av vissa organ till Orvar, men efter nu när vi har döpt henne kan vi ju inte bara slakta henne...

http://nyamacken.se/bilder/bilar/bil_ursula.jpg

Hon får stå på gårdsplan tills vidare.

7

12 febr -09

25-årsjubileum på BugRun. Klart vi måste åka dit. Arvid fick en temporär, i- och urlyftbar campinginredning - han är ju trots allt en arbetsbil.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1234429629.jpg

Funkade bra, både resan och campingen. Hittade en Golf-ratt till Arvid. Bra med lite mer benutrymme :-)

8

12 febr -09

Tillökning igen. Vi var på Åland tillsammans med kompisarna i Norrtälje Folkvagnsklubb. I Socitetsparken kunde vi se många fina VW, och suget efter en typ 3'a satte in. Efter lite span på Blocket ett tag hittade vi en 1600 TL -67'a i Trollhättan.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1234429712.jpg

Bara att boka en bilsläp, lyfta i camingutrustningen i Arvid och dra iväg. Väl hemma igen fick Orvar maka på sig och ge plats för Ariadne i garaget.

9

Motormek. Ursula kom med motorn urplockad, och som uppvärmning tänkte jag starta upp den. Jag fick låna motorbänken av Per i Norrtälje, och sen... ja hur svårt kan det va'?

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1234431038.jpg

Lite svårare än jag trodde, iaf. Den spottade och hostade, men ville inte starta. Med hjälp av BoH, en kompis i bussklubben fick jag, läs BoH, ordning på rovan. Kärvande magnetventil och missfungerande bränslepump, vem kunde tro det...? Nu går den, riktigt bra minsann!

10

Mera motormek. Även Ariadne kom utan motor. Jo, vi fick inte bara en utan två motorer med i affären, men de kom för sig, vid sidan. Nu har jag gått och blängt på dem och liksom dragit mig för att ta itu med dem eftersom de är konverterade till insprutning isf förgasare.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1234431531.jpg

Varför göra det onödigt svårt? På ett av alla de vw-forum jag hänger på hittade jag en annons på en 1600-motor, komplett med växellåda och allt. På Gotland... Hmm, man kan ju fråga iaf. Mail away, och jovisst. Motorn är kvar, 2000 är priset och du får den hemkörd!!! Taget direkt! I måndags fick jag hem den, och i tisdags var jag och lånade Perres bänk igen. Jag fick hjälp av Charlotta att lyfta upp motorn, och kunde börja direkt med att dra runt motorn för hand - inga problem. Efter oljebyte ställde jag ventilspelet, och igår - TaDa!!! - fick jag den att starta :-) Den går inte rent, den går heller inte på tomgång men den går!

Efter att fått 18 hostattacker kom Charlotta ner i garaget och kommenderade Stoppa Motorn! En lätt avgasdoft (!) hade letat sig upp i huset- Hm, jag måste nog skaffa en utsugsfläkt... Men iaf, motorn startade. Och jag klarade det själv!

11

Å en till... Obamas ankomst. Varför heter den Obama? Jo helt enkelt för att den kom samma dag som Barack Obama svors in som president för U S and A.

Jag brukar säja "what you pay is what you get", och det stämmer ju oftast. Dock inte i fallet med Beetle Obama.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1234432837.jpg

Visst är den skabbig, och titta! Den har ju inga bakhjul! Näe, och varken motor eller växellåda heller. Men den var billig. Oprutbart billig, tillochmed - den var nämligen för avhämtning gratis. Och gratis är gott, det vet ju alla. Min kompis Kee köpte den för att plocka just motor och låda till sin splitpickis, och se'n fick jag det som är kvar. Vem behöver bakhjul när man kan låna Kees svetsvagn? Med förenade krafter fick vi upp Obama på släpet, och väl på Macken igen tog vi hjälp av ChrisC att baxa av honom.

Självklart är det lite lockande att göra bil av honom igen, 1300 S är ju en lite udda modell, men i nuläget är det meningen att det ska plockas delar. Men osvuret är nog bäst...

12

Idag var jag och hämtade de grejor jag ropat in Tradera. I auktionen syntes en bild på lite diverse pryttlar, så jag la ett nästan skambudslågt bud. Tjoff och hopp åhej! Jag var högst! Nåja, visserligen måste jag köra till Tumba men iaf.

Det visade sig att det var två rejäla kartonger med saker! Detta fanns i den bruna Sockerbolagskartongen:

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1234472618.jpg

Den andra, Luxorkartongen, innehöll en Ebersprakare, en 70-talstypisk Formuling France läderratt samt tre vindrutetorkarmekanismer. Tyvärr la kameran av, så ni får tro mig mig ord.

Jaha, men vad betalade jag då för allt detta? 135 kr ! Etthundratrettifem spänn!!! Och då ingick kartongerna i sig själv, med all sin coolfaktor. Är det ett fynd eller fynd!

När jag skulle ställa undan kartongerna i garaget råkade min blick fastna på 1600-motorn i startbänken (läs nedan). Men va' fanken?!?!? En tändkabel hänger lös vid sidan! Kanske det.. om jag skulle hinna prova... bara en gång... Sagt - eller tänkt - och gjort. Jag tryckte fast tändkabeln och kopplade in startbatteriet. Eftersom jag nu hade tänkt till och köpt fem meter markslang så kopplade jag den på avgaset, men se'n så! En lätt dusch startgas i vardera fuggen, tryck på statrknappen, lite pump i gasreglaget och jovisst!! Motorn skuttade glatt igång! Nu går den betydligt jämnare även om tomgången fortfarande är frånvarande. Det får bli helgens mission. Tänk hur en lös kabel, eller rättare sagt olös kabel, kan göra skillnad

13

Alla goda ting är tre, har det sagts mig. Just nu skulle jag isåfall kalla dem för Internet, kunniga vänner och tryckluft. Internet vet ju alla vad det är. Kunniga vänner ger mig tips och råd över internet. Tryckluften kommer från kompressorn i garaget. Vad är då detta för kvasifilosofiskt snömos? Häng me'...

Med ledning av de tips och råd jag fått från vänner, kända såväl som okända, i diverse VW-forum jag postat frågor i hittade jag en väg att få motorn att gå. Står tändningen verkligen rätt? Ja, men visst kan jag ställa den igen. Är det någon slang som suger tjuvluft? Tror inte det, men det kommer luftbubblor från bensinpumpen. Har du kollat det elektriska tomgångsmunstycket? Ja, men jag gör det igen. Ah, det klickar, det är ju bra. Bättre vore det om det öppnade också. Från en av de medskickade förgasarna tog jag ett vanligt fast munstycke, blåste rent det och monterade det. Likaså på den högra fuggen: ut med munstycket, tvätta det, blås rent det, och tillbaks med det.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1235081131.jpg

För att slippa dra i mig en massa avgaser kånkade jag ut motorbänken på gården, anslöt batteriet och provade att starta.

Här är resultatet > http://nyamacken.se/bilder/bilar/ariadne_090219.wmv

Nu är det allmän uppsnyggning av kåpor och sånt, fixa den läckande bensinpumpen, montera fräscha bensinslangar och sen kan den nog åka i. Hmm... 'åka i'.. det låter lite för enkelt... Men - det gäller att inte ge upp!

14

Stopp och belägg.

Jaha, bromsarna fram var det på schemat idag. Av me' hjulen och vad ser man då? Bromsarna, såklart.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1235836733.jpg

Såhär såg det ut när jag började. Inte så förskräckligt illa. Klart att den var rostig men det verkade vara ytligt, och inte kändes den spårig. Nåja, låt se hur oken verkar då. Ut med beläggen, de ser ok (hihi) ut. Kolvarna då? Inget större problem där heller. Tricket med två skiftnycklar, lösningsolja och lite ut-å-in fungerade lika pålitligt som vanligt. Fem sex gånger per kolv, se'n var det klart.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1235838576.jpg

Jaha, men skivorna då? Hmm, för att ta det från början: jag gick loss på vänstersidan redan igår. Den såg likadan ut, men efter en stund med roterande stålborste i borrmaskinen gav en klar förbättring:

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1235837244.jpg

Men bättre än så kunde det nog bli. Eftersom jag gärna ville slippa plocka av skivorna provade jag med roterande smärgeltrissa, även den i borrmaskinen. Succé! Kolla själv vilken yta!

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1235837584.jpg

Efter cirka 20 minuters arbeta per sida på skivorna, dvs knappt en å en halv timme totalt, senare såg båda skivorna ut såhär (lägg märke till att Black&Decker'n är jämngammal med bilen) :

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1235837855.jpg

As good as new. Mission accomplished. Imorron känner jag nog på trummorna bak. Eller så gör jag inte det. Time will tell

15

Tango på gårdsplan. Dags att rotera runt mina bilar på gårdsplan. Ursprungligen var det egentliga syftet att komma åt att såga ner en stor gren som hängt på trekvart i tallen över deras uppställningsplats. Men först måste jag alltå flytta undan Orvar och Ursula.

http://nyamacken.se/bilder/bilar/bil_orvurs.jpg

Orvar, som har sin motor på plats, fick en skvätt bensin i tanken och ett friskt batteri inkopplad mha kablar. Pumpa-puma på pedalen, vrid på nyckeln och WROOM! Fantastiskt! Efter flera månaders sömn vaknade motorn på första försöket. Bara att gunga loss bilen ur groparna som bildats under hjulen och sedan parkera undan den.

Ursula var betydligt tjurigare. Att bara knuffa henne - motorn står fortfarande på en pall i garaget - visade sig vara ogörligt. Efter att ha lyft bakhjulen kunde jag konstatera att höger bak gick runt utan problem, medan vänsterhjulet satt som berget. Först försökte jag med en hylsa på kronmuttern och ett rör på skaftet. Glöm det, fnissade Ursula. Hmm... trädgårdsspettet med bryt mellan kron- och en hjulmutter då? No way, garvade Ursula och höll emot allt vad hon kunde. Och det kunde hon, hjulet satt fortfarande som svetsat. Paus för mat. Efteråt, i starkt avtagande ljus, skruvade jag av hjulet och knackade lite på trumman samtidigt som jag hängde mig på hylsskaftet. Okej då, suckade Ursula, och släppte taget om trumman med ett litet sproing. Nu återstod knuff-och-stånk-övningen för att flytta henne. Skånsk envishet är ibland en tillgång...

Inte fanken nådde jag upp till grenen i tallen, inte ens med långa stegen i yttersta läget. Jag får finna ut ett annat sätt. Men då jag redan hade ångan och tempen uppe, och en adrenalinpåverkad puls på 675 fick jag för mig att nu j-lar... Nu ska Ursula in i verksta'n. Ariadne startades och kördes ut, och voila! Plats för Ursula finnes. Mera puff och knuff och stånk och nästan sprängd blodåder... Tur att jag har stålhätta i skorna, eftersom jag ett par gånger fick sätta foten som stoppklots när jag behövde andas. Knepigast var som alltid att få första hjulparet över tröskelkanten. Men med den nyss nämnda envisheten, en domkraft och lite plankbitar gick det. Nu står Ursula i garaget. Varför??? Ja du, det får du väl (kanske) veta så småningom...

16

Sen kväll med Ursula. Mek-helgen började redan i fredags. Efter lite mysmekande av typen dammsuga ur bilen, eller rättare sagt skotta ur en halv skottkärra – liten överdrift – småstenar och enstaka större. Därefter tog jag itu med elsystemet. Allt fungerade nästan direkt efter att jag kopplat en friskt batteri. Jag började med att ignorera småsaker som att vänster blinkers bak inte fungerade, utan istället fick bakljuset att flämta, och tog itu med ett lite halvförargligt glapp i lamphållaren till vänster främre blinkers. Sporrad av framgången med åtgärdandet stod jag på huvudet in i det fortfarande tomma motorrummet. Aha, det sitter en kopplingsdosa bakom asfaltskivan vänster bak. Det var inte så svårt att lista ut, ety det sitter en likadan på högersidan, och den asfaltskivan låg tidigare inne i bilen, nu på golvet. Kopplingsdosan var helt ok, men jordningen såg ut som kom och hjälp mig. Och när jag hade gjort det, hjälpt den med lite smärgelduk och WD-40, provade jag tvärsäkert att blinka vänster. Voila! Succé!

Lite barnsligt kanske, men jag firade med att mörklägga i garaget och låta Ursula lysa och blinka en stund. Man har ju inte roligare än man gör sig…

Jaha ja… än man gör sig.. Skulle det inte göra sig med en motor i Ursula? Jo, men först kollar jag lite på bromsarna fram. Samma projekt som på Ariadne: bort med hjulen, bort med bromsoken och fram med roterande smärgelslipen, den här gången i den nya och lite kraftigare borrmaskinen. Den blev lika fint som förra gången.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1241465597.jpg

Men hur blir det med motorn då?? Tja, jag kan ju dra fram den i alla fall. Med lite stånk och stön, och ett Hoa Hoa Dahlgren-vrål lyfte jag över den söööööta lilla (?) motorn från lastpallen till motorflyttrullgrunkan jag använde till Ariadne. Ok… kopplingen måste fixas till, så här kan den ju inte skruvas på.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1241538364.jpg

Jag är personen som uppfann den roterande smärgelrullen ett stort tack skyldig. En stunds bearbetning med borrisen i strålande solsken – jag höll till på gårdsplanen – fick ytan på tryckplatan blank och fin igen. Men, fanken vad motorn ser ut i svänghjulet! Här började jag med roterande stålborste för att få bort det värsta, och gjorde sedan klart med smärgelrullen. Vid det här laget har jag förbrukat ett antal sådana…Okej, nu kan jag väl skruva ihop kopplingen. Med centreringsdonet jag lånat av min vwän Kee gick det kvickt och lätt.. Hmmm… klockan är ju inte så mycket ännu… Eftersom hustrun ändå inte var hemma tänkte jag att jag kunde hålla på lite till. Bara lite till… Det ser ju så tomt ut!

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1241465693.jpg

Upp me’ rumpan lilla gumman! Hmmm… min förra domkraft var bättre. Den har tyvärr givit upp, redan efter 25 år *ironi* Vem sa att Biltema bara säljer skräp? Efterträdaren lyfter inte riktigt lika högt, men en riktig höglyftare rymdes inte i budgeten. Med lite fiffighet och ett par stabila reglar till hjälp gick det så småningom att få tillräckligt med luft under bakplåten. Det krävdes dock att jag moddade vagnen, något som snart nog skulle visa sig en smula fatalt…

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1241465792.jpg

Det är inte lika rymligt i motorrummet på en Bubbla som på en Fastback, det har jag nu lärt mig. På Ariadne körde jag en snabb ”lyft bilen, skjut in motorn och sänk ner bilen igen”-process, men se, så enkelt var det inte med Ursula. Men till slut så stod hon på hjulen igen – dock på 5 cm förhöjning mha plankbitar – så jag kunde frigöra domkraften. Det var nu jag insåg att min moddade vagn alls inte tänkte ge plats för domkraften under motorn. Skit… mer stånk och stön kryddat med svordomar… Till slut hade jag fått ett hjälpligt grepp under rovan, om än med rätt taskig balans. Klockans visare började rejsa runt urtavlan, men inte tänkte jag släppa tagen nu! Det var bara att bita ihop och kämpa på. Lite klämda fingrar och en del del juckande och knuffande parallellt med höj och sänk på domkraften kunde jag få fast först de nedre och strax därefter en av de övre fästbultarna. Ha! Ad astra per aspera! Nu ser Ursula ut så här, sedd bakifrån:

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1241465886.jpg

Nöjd och belåten såg jag litet vindtyrigt att klockans visare snart skulle peka rakt upp. Båda två, dvs. Jag var dock bara tvungen att testa… Jodå. ett vrid på nyckeln resulterade i att startmotorn tog tag i svänghjulet och knuffade runt vevaxeln. Bra!! Men nu får det faktiskt räcka för idag, det är ju nästan imorgon redan…

17

Uhmm.. skönt att sova lite extra länge en lördag, speciellt som jag höll på att meka till midnatt. Så inte förrän framåt 10-draget gjorde jag entré i garaget, och tog genast itu med bromsarna bak. Mutterdragaren, min trogne vän, gjorde återigen en heroisk insats och fick loss kronmuttrarna. Med tålamod och en bra hammare gick det faktiskt ganska smidigt att få av trummorna. Detta var synen jag möttes av:

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1241515524.jpg

Man skulle nästan tro att de suttit där ett tag… och att ingen bromsat på länge. Detta är ett i alla avseenden korrekt antagande. Lite fotograferande för att dokumentera hur alla fjädrar och så’nt ska sitta, och se’n var det bara att knacka loss och med milt våld demontera alltihop. Hörselskydd på, och borrisen fram. Stålborsten gjorde jobbet, rent och någorlunda snyggt blev det. Trummorna var mest bara ytrostiga, så med stålborsten och smärgelrullen blev de helt ok, hoppas att bromseffekten blir det också. När jag till slut var nöjd med såväl backarna och trummornas in- och utsidor kunde jag inte motstå frestelsen att spraya trummorna svarta :-)

Men fram då… Jamen det gjorde jag ju igår? Mja, inget fusk nu. Oken demonterades och delades, och kolvarna togs ut och putsades. Kvick och lätt. Inte. Att få bort dem var inga problem, de var ju av igår. Även bromsröret gick att skruva bort utan skador. Att trycka ut kolvarna var däremot som väntat ett smärre h-e. Men jag har ju en rejäl kompressor, och med tryckluften till hjälp kunde jag ’skjuta’ loss tre av fyra kolvar. Även de fd. luftningsnipplarna bjöd hårdnackat motstånd, men bort kom de. Oken delades och jag tycker de ser helt okej ut.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1241553521.jpg

Damaskerna har sett sina bästa dagar, och en hel del dåliga efter det. Inre ringen och packningarna mellan okhalvorna såg däremot friska ut. Men jag antar att en rep.sats innehåller alltihop, så det blir nog bytt till nytt. Efter att ha kämpat alla tio ronderna mot den fjärde kolven var det bara att inse att den vann på poäng. Jag sprayade på WD-40, ställde oket i skamvrån och plockade ihop för kvällen.

En dusch och kall öl kändes väl förtjänat, det är ju trots allt lördag.

18

Återmontering. Ahh.. efter en kvälls mekande utan radio eller andra ljudkällor - väldigt skönt - med att göra det sista med bromsoken kändes det lite magiskt att äntligen kunna börja återmontera! Tiden stod liksom stilla när jag pysslade på i tystnaden, den terapeutiska effekten förstärktes av frånvaron av vardagsljuden. Detta ska hädanefter bliva min musik. Att meka utan, dvs.

Oken kom på plats utan problem, och sedan var det dags att montera de nya hjulcylindrarna och yttre bromsrören bak. Som en glad överraskning hittade jag en sprillans ny sådan i en kartong smågrejor jag ropade in på Tradera för ett tag sedan, så jag har bara behövt köpa en. Jaha, nästa steg var att plocka tillbaka bromsbackarna. Efter att ha fått en äkta crash course per telefon av min vwän BoH i bussklubben var det ingen större match.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1241767164.jpg

Hmm, om allt verkar vara under kontroll har man förbisett något... men det visar sig isåfall. Lite pillrigt var det at hitta rätt inställning på självjusteringen, likaså i handbromswiren. Men den, wiren dvs, löpte utan gnirk i höljet, tack och lov. Imorgon ska jag nog fylla på vätska i, och lufta ur, systemet.

Tack för idag, slut för idag

19

Fredag. Ledig dag = hel mekdag. Inte. Först var det lite husligt och världsligt som måste stökas undan...

Dalhems.Com är fantastiska! Jag ringde i onsdags em och beställde avgaspackningar, och idag fredag kom de i posten! Superb service! Alltså började jag med att beröva Orvar sin dämpare. Den moterades utan jättebesvär tillsammans med J-piporna på Ursulas motor. En slang till bensin sänktes ner i en dunk, en dusch startgas i fuggen, och se'n... Dags att vrida på nyckeln...

Mmm.. finns det något sexigare ljud än en vw-motor? Inte många iallafall.

Ikväll är det så dags att våtsätta bromssystemet, hoppas att allt är tätt och att inte huvudbromscylindern torkat ihop. Fingers crossed...

20

1 + 1 = 1

Lördag... Sent igång med meket, livet är ju trots allt inte bara folkvagnar.

Jag började med att plocka ur framstolarna, som visserligen är skålade på rätt sätt, men det är ju det ända som är rätt. Om man inte räknar rätt skitiga, och rätt slut i dynan förstås. Att jag överhuvudtagen köpte Ursula berodde ju på att jag hade ropat in en beg 1302-inredning på Tradera. Samme säljare hade också en Bubbla ute - Ursula - och jag hade lagt en riktigt skambud på den, som såklart blivit överbjudet. När jag kontaktade säljaren berättade han att den som vunnit budgivningen på Bublan även budat och vunnit på säljarens andra auktionsbil, och nu ville backa ur budet på Bubblan. Ok, sa jag, jag ger dig vad jag bjöd. Resten får du kräva den andra på. Taget, blev svaret, varför jag hemförde inte bara den kompletta 1302-inredningen, med sidor och allt, utan också Ursula.

Nåväl, denna inredning monterades i lördags i Ursula, iallafall framstolarna och baksätet. Ursulas sidoklädslar är nog möjliga att rengöra med tvål och ljummet vatten. Visserligen är 1302-stolarna inte skålade på samma sätt, och till på köpet svarta, men med en kul överdragsklädsel får de duga. 1 bil och 1 inredning = 1 bil med inredning.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1242197215.jpg

Golvmattorna rengjordes hjälpligt, och fick åka på plats på golvet. Även mattorna är ganska bedrövliga, men efter (godkänd) besiktning kan de tjänstgöra som mallar för nya. Egentligen skulle jag även bytt utgående slang från bensintanken, men det är ju dumt att göra det utan att samtidigt sätta på ett slangfilter, och något sådant hade jag inte till hands. Det blir ett lagom pyssel för måndagskvällen.

Med Charlottas hjälp var det så dags att våtsätta bromssystemet. Jag fyllde på den snustorra huvudbromscylindern, som släppte ut sin luft med ett muntert ploppande. Med korta slag i pedalen kunde jag sedan pumpa ut lite vätska i ledningarna, som sedan med Charlotta vid pedalen och mig krypandes på golvet, luftades tre varv. Efter varje runda fyllde jag på i behållaren. Skönt med nya, lossbara, luftningsnipplar. Nu känns bromsen bra, men provkörningen får utvisa om det verkligen är bra. Bromljusen lyser iallafall, och det är ju bra.

Den sista stunden i garaget lade jag på att låta borrisen bearbeta de ganska skabbiga fälgarna på besiktingshjulen som jag lånat av Per i Norrtälje. Äh, jag klappar på fälg-sidorna i plast stället, de som sitter på V40'n vintertid. På enklaste sätt: lös uppgiften.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1242197668.jpg

21

'Marte meo' är latin, och betyder ungefär 'av egen kraft', och det är precis det som beskriver Ursula nu! Ikväll bytte jag - inte utan söl och kladd - utgående slang från bensintanken. Ett filter ingick också i operationen. Därefter var det såäntligen dags! Hjulen skruvades på och sedan var det dags för touch down, först bak (20.55) och sedan fram (21.04). Upp med garagedörrarna och... Ett snabbt ner-och-upp med gaspedalen, kopplingen i botten och vrid på nyckeln. Motorn tände lika snällt som vid tidigare test, men nu var det dags att prova kopplingen.. I med ettan, möt med gasen och sakta upp med kopplingspedalen... JA! Den drar! Visserligen tar kopplingen kanske lite högt, men den drar utan hugg eller skrap.

Sakta ut på gårdsplan, och YES! Bromsarna tar! Även handbromsen fungerar. Hehe, om man skulle ta sig en tur?!? Först upp till Snåttsta gård och vända, och därefter ner förbi kyrkan så jag kan lyssna på höger framhjulslager på asfalten. Urrk, det låter inte bra! Jag hoppas innerligt att Classic VW Up North levererar det nya lagret jag beställde idag innan helgen, så jag hinner byta det innan besiktning. Lite småfix som en pissande spolartank och en blinkande bromsvarningslampa ska också kollas.

Väl i garaget efter turen känner jag att det luktar varmkörd skunk om motorn. Fylld av onda aningar lyfter jag på motorluckan och sniffar. Som tur är så är det förmodligen och förhoppningsvis de nya avgasdelarna som ska brännas in. En del oljekladd på motorn ska väl ocks brännas av, antar jag.

Summa sumarum: Det var inte en tur som bjöd på ypperlig komfort och smoothness, men väl en bubblande glädje över att den går! Marte Meo!

22

Classic VW Up North i Skellefteå - det är grabbar som vet vad de håller på med. Jag ringde i måndags förmiddag och beställde en framhjulslagersats, och igår tisdag kom paketet i lådan hemma. Hatten av för er!

Vid 18-tiden gjorde jag entré i garaget. 18.15 knuffade jag in domkraften under bilen, och satte igång med uppgiften att byta lager på höger fram. en dryg timme senare stod bilen på alla fyra hjulen igen, med de nya lagerna på plats, Straight forward mekande, interfolierat med lite telefonprat med svärfar.

En ordentlig arbetsbänk är guld värd, aldrig mer att jag ligger på golvet och fnular! Bromsoket kom av kvickt och lätt, så även skivan.Det yttre lagret föll bokstavligen loss av sig själv när jag lyfte ner skivan. Upp med allt på bänken, och av med teflonringen på insidan. Plopp, där kom innerlagret också, tack för det. Efter att ha torkat ur 38 kg *överdrift* fett var det bara att knacka ur lagerbanorna med en drivdorn, och knacka i de nya. Rent fett penslades i lagerna, varefter de fick ta plats i glidbanorna. Tjoff och hopp och hej. Att montera tillbaka skivan tog nästan ingen tid alls.

Klart att jag måste provköra. Hm, jag undrar varför den fina tomgången har försvunnit. Kan det ha att göra med att jag satte tillbaka luftburken, månne? Nåväl, ett varv runt stora promenadslingan tog jag. Motorn går inte riktigt rent, den dör på tomgång och hackar lite vid pådrag. Den har kanske svårt att andas?

Tillbaka i garaget tog jag itu med att undersöka varför det blev ett Niagarafall på golvet när jag fyllde på lite vatten i spolartanken. Det tog tre sekunder att genomföra undersökningen. Slanganslutningen är sprucken. Va' fasen, jag gör en kvickfix...

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=m1242198087.jpg

En Loka-flaska får tjäna som spolartank tills jag har skaffat en ny anslutning. Det har sagts förut, och förtjänar att upprepas: På enklaste sätt: Lös uppgiften!

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=m1242198088.jpg

23

Ytterligare två punkter avbockade: Ratt resp. blinkersindikering.

Ratten: I mina ansträngningar att demontera rattlåset - Ursula kom ju utan nycklar - fick jag plocka ner halva rattstången. Jag missade att sätta tillbaka den lilla spårbrickan som ska sitta under den splinsade sektionen, och det gjorde att ratten trycktes för långt ner mot spakstället. Bara att trycka dit en spårbricka, så vara saken ur världen. Ratten sitter nu fast, och rakt till på köpet.

Blinkerindikeringen: På Typ1-forat fick jag veta att hastighetsmätaren med alla sina små lampor sitter ipressat framifrån, och hålls på plats av en räfflad gummiring. Så det är "bara att bända ut den framåt och byta lampan". Hmm... men faktiskt. Det var lite nervöst att bända, plasten i instrumentpanelen är ju mjuk, men genom att tråckla in handen under och bakom så kunde jag trycka på bakifrån. Efter att ha lossat höljet för hastighetsmätarwiren kunde jag dra ut instrumentet långt nog för att se att det var - mycket märkligt! - kabelskon till lampan som blivit deformerad och lossnat. Så det var bara att klippa bort den, trycka på en ny och sätta tillbaka sladden på lamphållaren. Voilá! Det blinkar! In med instrumentet i panelen och pillra tillbaka wiren, se'n var det klart!

Nu är det bara den där j-la tomgången kvar att fixa...

24

Close...but no cigar, som min lillebror brukar säja.

07.20 hade jag tid, och naturligtvis var jag där en stund innan. Redan på väg till incheckningen blev jag tilltalad av en tant som tyckte "Den där der jättehäftig ut"! Är det en riktigt gammal?" . Kort samtal, men jag ville ju checka in så det fick bli en artig avslutning. Fullt med bilar på gården, ligger de så mycket efter redan? Nåja, what will be will be. Något förhöjd puls, kände jag. Det är ju lite stressande att vänta på sin tur hos bilprovningen. Nästan som hos tandläkaren, faktiskt. Av en slump är det på dagen sex år sedan förra gången Ursula besiktigades...

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1242719859.jpg

Displayerna flimrade fram det ena reg.numret efter det andra. Nu! Nu är det min tur! Men.. va'f-n... Startstrul NU!! Efter ett par panikladdade sekunder gick motorn igång, och jag kunde rulla in. "Hej, och välkommen! Vill du ha kaffe finns det i kundmottagningen." Jag svarade att jag hellre vill titta, om det var ok. Inga problem. "Vet du, jag har också en folkabubbla. En trettontvåa sjuttietta" säjer bes.mannen. Va!! Vad är oddsen för det? Han kollade av den ena punkten efter den andra. Strålkastarna stod lite hoppsan hejsan, men det visste jag ju. Det gick inte att ställa dem mot garagedörrens insida... "Om du vill kan jag ställa in dem till dig?" Kalas, vilken service!

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=1242720549.jpg

Se'n var det så dags att titta undertill... Nya bromsrör... nyslipade skivor... ser ju bra ut... lite rost i hjulhusen, men det brukar det ju vara... ser ju rätt fin ut... lite läck i topparna, kommer kanske från trumpeterna... aha, motorvärmare minsann... Det märktes att han både gillade och kunde Bubblor, men så var han ju också själv frälst.

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=m1242721449.jpg

http://iloapp.nyamacken.se/blog/garaget?ShowFile&image=m1242721450.jpg

Bromstestet var helt ok, jämna fina värden. Tutan lät, torkarna tog och vattnet sprutade... Ända fram till avgastestet var allt okej. Trots att jag fick en crash course i förgasarinställning fick jag inte till det igår kväll, så Ursulas tomgång är sgs obefintlig. Därför lyckades han inte mäta korrekt, så jag fick en ombesiktning på "tomgångsvarvtal felaktigt, avgastest ej utfört". Fan! Så nära det var blankt papper!

Nåja, det kunde varit värre. Mycket värre, faktiskt.

25

Hur härligt är det inte att ta ut sin Bubbla på vägarna, släppa loss de frustande 54 hästkrafterna och bara njuta av skönsången i transmissionen när däcken smiskar asfalten med sitt vridmoment som får kroppen att pressas bakåt i sätet vid accelerationen längs motorvägen...

Ja, det vet jag faktiskt inte, men jag hade iallafall en trevlig tur längs de små vägarna fram och tillbaka till Norrtälje igårkväll. Innan jag gav mig iväg bytte jag en säkring, och efterdrog trummorna bak. Better safe than sorry är ju mitt valspråk, så jag stuvade också in en reservdunk, startkablar, bogserlina samt en knallgul högfluorecerande jacka - allt för att vara utrustad för en 'alternativ situation'. Den förberedde överlever... Nu behövde jag lyckligtvis inget av detta, Ursula puttrade på så fint, trots avsaknad av tomgång. Det medför en ganska intressant körteknik vid t.ex. vägkorsningar, med antingen frikoppla-vänsterbroms-högergas, eller, vilket jag upptäckte efter en stund, lite stöttegas med högerfotens häl. När jag väl fått in snitsen gick det alldeles utmärkt.

Vägnätet i Roslagen lämpar sig inte bara för mc-åkning, utan fuller väl för VW-cruising. Visst körde många andra bilar fortare än Ursula och jag, men vi körde vackrare!

Väl framme på Café Split hann jag med en halv (sic!) kopp kaffe innan det var dags att ge sig ut på cruising med de andra i Folkvagnsklubben. Vi körde en sväng i stan - drog en repa på stritan, typ  - och sedan var vi tillbaka på Café Split. Där fikades, käkades toast eller pytt och famförallt: där pratades folkvagn!!

För att inte överutnyttja min tur vände jag hemåt vid 20-tiden. Ursula vill nog gärna ha en förgasaröversyn, och ett par framhjul som är bättre balanserade. Upp till 70 km/h fungerar det, men sedan får bilen rattfrossa. Å andra sidan så är 70 km/h den ultimata kryssnings-speeden för en 35 år gammal Bubbla.