26

michaelth skrev:

med dom länkarmarna..detta är en fråga.. behöver du bredda bakskärmarna då?? eller

Detta är armarna som satt på 944 Turbo -86 även kallad 951.
Dom är smalare än nästa generations länkarmar.
Dessa ökar spårvidden med 43mm
Så beroende på ET måttet på fälg så kan man klara sig utan att bredda skärmarna.
Nästa modell ökar spårvidden med 74mm
Om du ska konventera och skaffa dessa så ser man skillnaden på att dom smala har ett Bump-stop "genomslagsstopp" gjutet på armen medans dom breda saknar det.

Även orginal vw bussningar passar i armarna.

Germanlook eats BMW for breakfast...

27 Senaste redigerad av michaelth (2011-02-27 20:05:59)

jädrar i havet vilken kötta övning... ( http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=11153 )
blir inte mycket hållbar struktur kvar om man tänker att man skall sätta dit en 69 kg tung låda och sen en porsche 6 a efter det.. tja e nog smart att köpa lite blytackor att lägga fram i reservhjuls baljan..
och han har satt lådan där för att montera en vw t1 motor..vilket innebär att det blir ännu mindre kvar när du kapat färdigt.. hmm bygger man ett rörrams bygge så blir det kanske okey..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

28

Orginal Cooper S motor? Dyra grejer....
Men varför kör du inte på 10 tums fälgar om du har Cooper S bromsar? Med dina fälgar kan du väl köra med Metro Turbo bromsar. Jag har kört mycket med hydrolastic, men för mig kände det bara mjuk i fjädringen, liksom en jänkare. Jag upplevde ingen bättre väghålning jämfört med en "dry suspension". Men å andra sidan, Paddy Hopkirk vann The Monte på hydolastics ICQ/ab
I ditt fall var din Mini redan hydrolastic, det är ju en Mk2  ICQ/ad

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

29

Det är nog ingen som betvivlar dina kunskaper.... utan din fråga var "kan man montera en Porsche 6:a i en bubbla och stänga motorluckan"  ICQ/ab
Och vissa av oss svarade NEJ.... vilket fortfarande är svaret.... även om du skulle göra en sådan G50 installation som i länken...  ICQ/ad

30

Som Rogga skriver så har ingen tvivlat på dina kunskaper, utan bara svarat på frågan utifrån sina egna uppfattningar och erfarenheter.

En Porschesexa ryms inte innanför luckan på en 1302/03.

Inte innanför origluckan iaf.

31

RAINIER skrev:

Orginal Cooper S motor? Dyra grejer....
Men varför kör du inte på 10 tums fälgar om du har Cooper S bromsar? Med dina fälgar kan du väl köra med Metro Turbo bromsar. Jag har kört mycket med hydrolastic, men för mig kände det bara mjuk i fjädringen, liksom en jänkare. Jag upplevde ingen bättre väghålning jämfört med en "dry suspension". Men å andra sidan, Paddy Hopkirk vann The Monte på hydolastics ICQ/ab
I ditt fall var din Mini redan hydrolastic, det är ju en Mk2  ICQ/ad


Det satt ingen fjädring alls på den när jag köpte den.Ett halvplockat skal var det.
Och som tur var så hadde jag en annan bil med hydraulastic fjädring stående på baksidan, Så jag plockade all fjädring därifrån.
10" fälgar har jag liggandes. men jag tycker det ser lite töntigt ut.
Så jag köpte 4 st 13" opel fälgar, svetsade igen bulthålen och borrade om dom i rätt bultcirkel.
Javist kunde jag använt mig av andra bromsar. Men det var dessa jag hadde liggandes på hyllan, så jag tog dom.
Coper S motorn köppte jag för flera år sedan av en polare, så den var inte jättedyr. Men inte gratis heller.
Detta är ingen prestandabil som jag bygger. Utan en bil till min fru, så hon kan åka til ica och handla eller åka till stan å shoppa med.
Hon tycker dom är söta.... Så därav använder jag mig inte utav värsting grejer utan saker som funkar.
+ att den blir ju lite roligare än orginal.

Men detta är inget hundkojeforum.
Så vi får väll försöka hålla oss till VW baserade prylar.
Innan moderatorn låser tråden ICQ/ad

Germanlook eats BMW for breakfast...

32

Som alla andra även konstaterat så är det omöjligt att svansmontera en Porsche sexa i en bubbla och kunna stänga luckan för att dölja den.

Om du ändå ska beställa grejerna från Tyskland skulle jag i så fall rekomendera att köpa en komplett 2,5 liters typ-4 istället. Dom bygger och säljer riktigt ruggiga typ-4 motorer där. Då behåller du ju ännu luftkylningen samt får lika lätt domdär 200+hk du är ute efter. Även deras avgassystem är både snyggare och bättre än nån jänkemarknads avgas.. ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

33

Hebster52 skrev:

Som alla andra även konstaterat så är det omöjligt att svansmontera en Porsche sexa i en bubbla och kunna stänga luckan för att dölja den.

Om du ändå ska beställa grejerna från Tyskland skulle jag i så fall rekomendera att köpa en komplett 2,5 liters typ-4 istället. Dom bygger och säljer riktigt ruggiga typ-4 motorer där. Då behåller du ju ännu luftkylningen samt får lika lätt domdär 200+hk du är ute efter. Även deras avgassystem är både snyggare och bättre än nån jänkemarknads avgas.. ICQ/ab


Ja. Det är ju absolut ett intressant val.
Det går ju att få bra fart på dom.
Kolla in http://www.remmele-motorsport.com/en/in … ed_en.html
Dom motorerna går inte av för hackor.
Onekligen så blir kostnaden ca dubbelt så stor.
Men då passar grejorna å-andrasidan lätt i motorrummet, diskret och snyggt.
Har funderat i dom barnorna också.

Porsche alternativet är ju en intressant frågeställning dock.
-Men som många säger, inget bra alternativ.
Så jag kan hålla med om att det kanske inte är en bra väg att välja.

Germanlook eats BMW for breakfast...

34

johannes snickrar väl ihop antingen en typ4 motor eller typ1 på lämplig kubik och hk antal
jpmotorsport.se

35 Senaste redigerad av Audiosnail (2011-03-03 11:07:18)

vwfreak skrev:

johannes snickrar väl ihop antingen en typ4 motor eller typ1 på lämplig kubik och hk antal
jpmotorsport.se


Jo. Det fixar han säkert. Han har en del grymma prylar. Hans toppar går ju inte av för hackor....
Men är inte intresserad av att ha en mycket trimmad motor som ofta behöver justeras och fixas med.
Detta är en daily driver som man bara vrider på nyckeln och kör iväg med.
Sen är det väll alltid kul att brumma ifrån en och annan BMW tönt på fredagskvällen också....


Många timmar har nu lagts på nätet på jakt efter information.
Porsche 911 konverteringar är faktiskt fullt möjligt att få plats med innanför locket på en bagge.
Dock så måste torpedväggen flyttas lite. Innerskärmar bak i stort sätt slopas.
G50 lådan får plats om man bygger om till coilovers och använder 944 T -86 Alu bärarmar bak.
Men eftersom man måste flytta in hela drivpaketet mot baksätet så blir Drivaxelknut vinklarna rätt kraftiga om man inte också flyttar fram länkarmsinfästningarna ca 6-7 cm, men då hamnar inte hjulen så snyggt i skärmarna.

Så detta blir ju långt ifrån optimalt på en bubbla.

Man får nog börja tänka om angående en schyst luftkyld motor och se sig efter ngt vattenskadat !!!
Det är nog så illa att man behöver se sig efter ngt bambuaktigt.
Ska göra lite efterforskningar på subaru motorer istället.
Subarus WRX STI EJ20 Motor verkar ju helt ok.
265hp och turbo borde ju få ganska bra prestanda på bubblan.
En sådan tillsammans med en Porsche låda kan nog bli bra.
Kep har adaptrar till både 915 lådan och G50 lådorna.
Klistrar in svaret från KEP.

You would use the 915 Porsche clutch and the same for the G50

Adapter kit for the Subaru to 915 cost $480 and kit for the '92 G50 cost $772 (Adapter kit includes: Adapter plate, flywheel, pilot bearing and bolts)

Keep in mind that our parts are made to order and we currently have a lead time of 4 to 6 weeks.

KENNEDY ENGINEERED PRODUCTS, INC.                   661-272-1147
38830 17th St. E                                                         Fax: 661-272-1575
Palmdale, CA 93550


Så det lutar åt detta nu istället :)
Man ska inte vara sämre änn att man kan ändra sig.
http://i52.tinypic.com/348leet.png

Germanlook eats BMW for breakfast...

36

Vilket jävla velande hit å dit! Man ska bestämma hur man vill ha det å sen håller man fast vid detta även om alla säger att det är omöjligt...   ICQ/af

37

vill du "bara" åka ifrån e å annan BMW, Audi etc, så räcker det med en typ1 motor..... själv hade jag en trimcobyggd 2165cc bromsad till 160hk på bakhjulen. och den räckte gott å väl till att städa av trimmade S4:or/s2:or, M3, M5 och japanska tryck å pys...... samt många motorcyklar upp till 90-100km/h.... Nu är ju inte en Typ1 något att ligga å köra 200km/h med.... utan mer accet till 100-130km/h och sedan låta dom ifrånåkta killarna med kepsen bakåfram köra om med hakan i knäna, stirrandes på dig  Default/lol

38

finns en g50 låda till salu 22000 på rejsa
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1004352#1004352
annars kan man ju använda sig av en subba låda som passar direkt med nytt kronhjul och pinjong från
http://www.subarugears.com/index_files/Page388.htm

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

39

Audiosnail skrev:

Är det fysiskt möjligt att få in en Porsche 6a i folkvagnen och ändå kunna stänga motorhuven?
Har letat och sökt som en galning på internet, men hittar knappt ingen information alls.
Vill ju inte beställa motor och låda från tyskland om det inte går.
Vore jättetacksam för information angående en sådanhär ombyggnad.
Du kanske vet ngn länk eller liknande som kan vara till nytta för mig.

Jag har en 1303 -73 som den isåfall ska monteras ner i.
Axlar och hjulupphängningar kommer från en Porsche 944 Turbo -86 Och bromsarna från en Porsche 968. Så Den biten är redan avklarad.
Jag kommer oavsett motorkonfiguration montera in en 5-växlad låda från en Porsche 911 i den.
Och ja.. Jag vet att man kan ta en vattenskyld maskin av annat märke och få dit det. Men det vill jag nog helst inte ha.
Vore ju rätt skoj att behålla den luftkyld. Bara för sakens skull.
Men vad det blir tillslut vet man ju aldrig.
Det är ju rätt bra ryt i subaru turbona med, så man kanske hamnar där tillslut, bra effekt och pålitligt.


hej har skickat mail till dig,med ev.tips..om hur jag tror du skulle kunna göra..

stella

40

rogga skrev:

Det är nog ingen som betvivlar dina kunskaper.... utan din fråga var "kan man montera en Porsche 6:a i en bubbla och stänga motorluckan"  ICQ/ab
Och vissa av oss svarade NEJ.... vilket fortfarande är svaret.... även om du skulle göra en sådan G50 installation som i länken...  ICQ/ad

jo .om man flyttar fram lådan..

stella

41

Audiosnail skrev:

massa text

Vi har ju samma "bostadsort" här på Boxerville - Småländska Skogarna.
Får man fråga vart? Själv bor jag dryga halvmilen ifrån High Chaparral.

MVH
/ MrSpock

VW typ 1 - 68

42

MrSpock skrev:
Audiosnail skrev:

massa text

Vi har ju samma "bostadsort" här på Boxerville - Småländska Skogarna.
Får man fråga vart? Själv bor jag dryga halvmilen ifrån High Chaparral.



Bor 5 mil söder om Växjö.

Germanlook eats BMW for breakfast...

43

Audiosnail skrev:
MrSpock skrev:
Audiosnail skrev:

massa text

Vi har ju samma "bostadsort" här på Boxerville - Småländska Skogarna.
Får man fråga vart? Själv bor jag dryga halvmilen ifrån High Chaparral.



Bor 5 mil söder om Växjö.

Iallafall,när du bygger,om jag får tipsa,finns det ingen som helst anledning att använda G-50.
den är mycket dyrare,och  en hel del tyngre.

En sjusste 915 låda,eller t.om 901 med bra drev synkringar,och NYA tighta länkage,funkar precis så bra som en G-50
kan man inte hantera dessa skall man körarem Default/lol 343 volvo med variator..

(i de tidiga 911"S" tog man ut över 220"unmuffled",och 901 höll för det mesta..)

ja de klart trycker man in backen direkt från femman..händer det väl en del ljud Default/yikes  Default/yikes

stella

44

kjellas skrev:
rogga skrev:

Det är nog ingen som betvivlar dina kunskaper.... utan din fråga var "kan man montera en Porsche 6:a i en bubbla och stänga motorluckan"  ICQ/ab
Och vissa av oss svarade NEJ.... vilket fortfarande är svaret.... även om du skulle göra en sådan G50 installation som i länken...  ICQ/ad

jo .om man flyttar fram lådan..

kollade du ens länken?
där sitter g50 lådans bakkant i samma läge som en orignallåda........ klart man får in en porsche sexa om man bygger om allt... det var inte frågan........

45 Senaste redigerad av Hebster52 (2011-03-05 09:44:48)

Dethär gick ju också att bygga in utan att det syns utåt... Default/lol


http://www.youtube.com/watch?v=TEKyu5xN6ik

http://www.youtube.com/watch?v=F77-lM_2eco

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

46

rogga skrev:
kjellas skrev:
rogga skrev:

Det är nog ingen som betvivlar dina kunskaper.... utan din fråga var "kan man montera en Porsche 6:a i en bubbla och stänga motorluckan"  ICQ/ab
Och vissa av oss svarade NEJ.... vilket fortfarande är svaret.... även om du skulle göra en sådan G50 installation som i länken...  ICQ/ad

jo .om man flyttar fram lådan..

kollade du ens länken?
där sitter g50 lådans bakkant i samma läge som en orignallåda........ klart man får in en porsche sexa om man bygger om allt... det var inte frågan........


Hur som helst rogga,var det inte min mening att dissa dig.

Den där Volchse,var något av de tuffaste jag sett.

Jag beundrar folk som skapar något ,och inte bara inte går in på banken och konsumerar.

vem som helst kan ju köpa stora bröst..?
Jag känner mängder med folk som skryter med vad de köpt,men att skapa ngt eget slår ju allt..tyckje je iallafall.

kjellas ex.member sofia hogs mc./flygingenjör.

skull tro att han gick ganska bra?  såg da blåröykjen ?

stella

47

Här är min Porschelåda (901, 5-vxl.) i min 1303 -73. Det var inte så bökigt eller svårt att få till det. Och det funkar riktigt bra!

http://i52.tinypic.com/riew4i.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983