Funderar på om man inte kan bygga en a-traktor av en bay pickis till grabben .
Men hur gör man då för att växla ner lådan för max hastighet 10km/h på ettans växel !?
Ide'er nån !?
Attitude is everything !
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » A-Traktor
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Funderar på om man inte kan bygga en a-traktor av en bay pickis till grabben .
Men hur gör man då för att växla ner lådan för max hastighet 10km/h på ettans växel !?
Ide'er nån !?
Dubbelhytt, med Volvo B20 och dubbla lådor under baksätet samt bakaxel.... 
12" fälgar med lågprofil
Skämt och sido, kan kolla med en arbetskollega som reggade in en KingCab eller liknande förra veckan. Problemet är att du inte får varvtalsbegränsa.
Jag vet att jag inte får varvtalsbegränsa
Vill givetvis behålla boxer motorn... Svetsa in strypningar i topparna !??
Så man får inte ha varvtalsregulator på en a-traktor?
hört några som haft det så den varva x antal. tror det bruka va 3000.
En 5-växlad låda från fyrkant har väldigt låg 1'a, det är ju en bergsväxel. Vad är det för regler som gäller i övrigt?
Jag känner en lådbyggare som byggt en låda till ett stadståg och han hittade en slutväxel som var extrem. Blir nog inte helt billigt men spåna kostar inget.
Syncro 16" tror jag har 6,17 slutväxel eller?
Syncro växellådorna har ju dessutom ännu lägre etta än de andra 5 växlade
en helt annan ide är att köpa en äkta epa. Och sedan sätta i en japs motocykelmotor som varvar över 10 000. Enda regeln på äkta epa är utväxlingförhållande 1:10 mellan motor o hjul. sedan får man inte köra fortare än 30. men denna kombo borde gå fort som f-n. -och helt lagligt.
eller en typ1 låda plus reduktionvxl från splitbuss?
- csp har en bra formel på sin tyska sida för att räkna hastighet o slutväxlar.
Max 10km/h på ettans växel där motorn lämnar mest effekt på varvet och max 30km/h på tvåan +-10%
Jag pratade med nån på jobbet om detta, ingen av oss hade sett en svansmotorförsedd VW som a-traktor (eller epa)... är det inte regelmässigt eller praktiskt möjligt att lösa?
Eller har bara VW ägare för bra smak för att bygga "EPA"... 
Det är lite svårt den ska ju växlas ned ca3ggr utan växellåda men allt går 
tja en pickis borde ju gå att fixa.. kanske inte så lätt.. vänd på växel lådan dvs trans axel.. flytta fram motorn med en extra växel låda i serie.. antingen vänd på diffen i vw lådan eller koppla in backen i primär lådan..
allt går men visst man får jobba för det.. sen problemet med flaket.. det skall vi inte vara mer än 1m3 flakyta.. hmm stor baslåda som täcker större delen av ytan......
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » A-Traktor
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.