1

Funderar på om man inte kan bygga en a-traktor av en bay pickis till grabben .
Men hur gör man då för att växla ner lådan för max hastighet 10km/h på ettans växel !?

Ide'er nån !?

West Coast Volks
Attitude is everything !

2

Dubbelhytt, med Volvo B20 och dubbla lådor under baksätet samt bakaxel.... ICQ/ag

3

12" fälgar med lågprofil  Default/lol

Skämt och sido, kan kolla med en arbetskollega som reggade in en KingCab eller liknande förra veckan. Problemet är att du inte får varvtalsbegränsa.

4

Jag vet att jag inte får varvtalsbegränsa ICQ/ac Vill givetvis behålla boxer motorn... Svetsa in strypningar i topparna !??

West Coast Volks
Attitude is everything !

5

Så man får inte ha varvtalsregulator på en a-traktor?
hört några som haft det så den varva x antal. tror det bruka va 3000.

6

En 5-växlad låda från fyrkant har väldigt låg 1'a, det är ju en bergsväxel. Vad är det för regler som gäller i övrigt?

Jag känner en lådbyggare som byggt en låda till ett stadståg och han hittade en slutväxel som var extrem. Blir nog inte helt billigt men spåna kostar inget.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7 Senaste redigerad av Banansvamp (2012-03-28 19:43:21)

Syncro 16" tror jag har 6,17 slutväxel eller? ICQ/ab Syncro växellådorna har ju dessutom ännu lägre etta än de andra 5 växlade

Fat chick fanatic

8

en helt annan ide är att köpa en äkta epa. Och sedan sätta i en japs motocykelmotor som varvar över 10 000. Enda regeln på äkta epa är utväxlingförhållande 1:10 mellan motor o hjul. sedan får man inte köra fortare än 30. men denna kombo borde gå fort som f-n. -och helt lagligt.

eller en typ1 låda plus reduktionvxl från splitbuss?
- csp har en bra formel på sin tyska sida för att räkna hastighet o slutväxlar.

9

Max 10km/h på ettans växel där motorn lämnar mest effekt på varvet och max 30km/h på tvåan +-10%

West Coast Volks
Attitude is everything !

10

Jag pratade med nån på jobbet om detta, ingen av oss hade sett en svansmotorförsedd VW som a-traktor (eller epa)... är det inte regelmässigt eller praktiskt möjligt att lösa?
Eller har bara VW ägare för bra smak för att bygga "EPA"... ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11

Det är lite svårt den ska ju växlas ned ca3ggr utan växellåda men allt går ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

12

tja en pickis borde ju gå att fixa.. kanske inte så lätt.. vänd på växel lådan dvs trans axel.. flytta fram motorn med en extra växel låda i serie.. antingen vänd på diffen i vw lådan eller koppla in backen i primär lådan..
allt går men visst man får jobba för det.. sen problemet med flaket.. det skall vi inte vara mer än 1m3 flakyta.. hmm stor baslåda som täcker större delen av ytan......

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(