1

Hej!

Skulle behöva bygga, få byggd el köpa en växellåda till min typ 1 som iaf skall tåla 200hkr samt lite vårdslösare behandling. Är inta alls omöjligt att jag vill testa lite på strippen med slicks i sommar.

Sitter en svinglåda på blien nu vilket jag fattat skall va den som håller bäst för dragracing? Jag skulle vilja ha nån slags diffbroms i den med. Är ganska van att skruva. Är detta ett jobb man då kan ge sig på själv el är det på en högre nivå?

Tips på lådbyggare samt vad det kan kosta är intressant el om någon har en bra låda till salu.

Vad bör en sådan låda innehålla?

Tack på förhand!

MVH
Kalle

2

Om du tänker köra dragracing bör du ha en superdiff plus en starkare etta och svetsade drev på trean och fyran. Du bör också satsa på starkare drivaxlar. Om du sen vill ändra utväxlingar på trean och fyran kostar varje växel ca 2000 spänn. I runda slängar ca 12000 i delar.Sen skall någon bygga lådan också så räkna kallt med någostans runt 20 000. Det går att bygga billigare men då får man räkna med en del ras.

3 Senaste redigerad av Nobbe (2012-02-28 23:17:45)

Det krävs en hel del för att få det att hålla bra med 200hp och entusiastisk körning.... och troligen en lika entusiastik plånbok ICQ/ad

du kommer att behöva staga upp och förstärka en hel del i bakvagnen enligt konstens alla regler
"cupstag",  "bergbalk", stummontera lådan ? bättre bussningar fram i svärden osv....
för oftast är det hjulhopp som dödar lådorna.

jag skulle tro du minst behöver en preppad typ1 låda med weddle drev byggd efter konstens alla regler..
allting går men just lådor är nog en sån sak man behöver erfarenhet på skulle jag tro.

kolla med kcr trans i usa:
http://www.kcrtrans.com/strip.html

Eller med Landelius här på forumet. han bygger på beställning.
edit, såg att han precis postat före mig undertiden jag skrev detta....
han vet nog vad du behöver.....

Ett billigare alternativ kan vara att förstärka allt i vanlig ording enligt ovan men att leta reda på en 091 6 ribbad buss låda.
de håller hyffsat och är överkomliga i pris. brukar dock behöva en del jobb med att få det att passa mot länkaget då växelföraren ligger för högt.
men det går att ordna. du behöver även irs konvertera om du inte har det sen förut.
Dessutom brukar utväxlingen vara anpassad för en baybuss hastighet ICQ/ad

Ska du ha en all out låda så se om du kan få tag på en "mendeola" låda, men det brukar vara rackarns mkt $$ men det är det som håller bäst på strippen vad jag hört....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Jag har en svinglåda jag skulle kunna sälja. Weddledrev 1-4 med synkringar kvar, kulpenad R&P 3,88, superdiff, grova korta drivaxlar.  Har kört med över 300hk.

5 Senaste redigerad av mettis (2012-03-01 00:38:20)

mettis skrev:
Kalle lkpg skrev:

Hej!

Skulle behöva bygga, få byggd el köpa en växellåda till min typ 1 som iaf skall tåla 200hkr samt lite vårdslösare behandling. Är inta alls omöjligt att jag vill testa lite på strippen med slicks i sommar.

Sitter en svinglåda på blien nu vilket jag fattat skall va den som håller bäst för dragracing? Jag skulle vilja ha nån slags diffbroms i den med. Är ganska van att skruva. Är detta ett jobb man då kan ge sig på själv el är det på en högre nivå?
MVH Kalle

Din bil har väl (fortfarande) uppstagade ramgafflar bak och stumma fästen, samt urethan under torsionslocken ? Bild på din bil...

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/0011typ4turbo06_b.jpg

Det som "dödar" lådor är i första hand "bakhjulshopp" vid stillastående start, vilket ovanstående motverkar.
Jag hade 4 st växellådsras i bilen på 90-talet, innan jag byggt bort detta......
Med förgasarmotor på 200Hkr håller det bra med en "superdiff" + svetsade 3-4:ans drev och crommollykilar (och inte för tunga bakhjul...).

6

mettis skrev:
mettis skrev:
Kalle lkpg skrev:

Hej!

MVH Kalle

Din bil har väl (fortfarande) uppstagade ramgafflar bak och stumma fästen, samt urethan under torsionslocken ? Bild på din bil...

Det som "dödar" lådor är i första hand "bakhjulshopp" vid stillastående start, vilket ovanstående motverkar.
Jag hade 4 st växellådsras i bilen på 90-talet, innan jag byggt bort detta......
Med förgasarmotor på 200Hkr håller det bra med en "superdiff" + svetsade 3-4:ans drev och crommollykilar (och inte för tunga bakhjul...).

Japps ser så ut fortfarande.

Du har inte lust att PMa ditt telnr?

MVH Kalle

7

mettis skrev:

Trådkapning....
Var sitter den andra änden på staget monterat??

//Björn

8

Sitter i övre stötdämparfästet och sen så är det förmodligen ett stag som sitter rätt över mellan stötdämparfästena.

9 Senaste redigerad av mettis (2012-03-01 19:57:38)

stickan skrev:

Sitter i övre stötdämparfästet och sen så är det förmodligen ett stag som sitter rätt över mellan stötdämparfästena.

Nix!  -I "hörnet där innerskärm/torpedvägg och bagagerumsgolv möts är det svetsat en ögla.... Men denna kaross är ju ganska "rensad" och har lite extra fyrkantsrör här o där ;-)

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/ljusbl_3_b.jpg

Jag har på senare byggen gjort liknande med ett par M8 gängstång - behövs inte vara mer.... - men då har jag svetsat in rörbitar som fäste uppe i "hörnet".

10

Blir det vinljud i hela bilen när man stadgar på det där viset? Eller är det rimligt?

Faster, Faster until the thrill of speed overcomes the fear of death.

11

Lite.... ICQ/af

12

mettis skrev:

Lite.... ICQ/af

Allt är relativt!  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Svwerker skrev:
mettis skrev:

Lite.... ICQ/af

Allt är relativt!  Default/lol

ICQ/ag

Faster, Faster until the thrill of speed overcomes the fear of death.

14

Niklas skrev:

Jag har en svinglåda jag skulle kunna sälja. Weddledrev 1-4 med synkringar kvar, kulpenad R&P 3,88, superdiff, grova korta drivaxlar.  Har kört med över 300hk.

Va kostar den ?

West Coast Volks
Attitude is everything !

15 Senaste redigerad av mettis (2012-03-27 21:50:21)

Fredriktak skrev:

Blir det vinljud i hela bilen när man stadgar på det där viset? Eller är det rimligt?

På "vardags-VW:n" har jag satt dit ett litet vinkeljärn, med hål i ändana som är lite böjda så M8-stången inte "bryter".
Bara "gafflarna" blir hjälpstagade på detta vis, men det är urethanfästen till vxl-lådan.....och motorn har stöd med ett fyrkantsrör längst bak i kofångarfästena. Avsikten är ju att undvika hjul-hopp ifall man skulle.... ICQ/ad
Har dock inte provat ännu med rivstarter pga slirande koppling (som jag håller på och byter till Kush-Loc och steg2 tryckplatta...)
Samt har satt in "superdiff" och byt till 3.88 innanmäte (vilket går bra i o m att diffklumpen både är borrad för 6 & 8 bultar i kronhjulet  ICQ/af )

http://web.comhem.se/uska55/pics/Foto1043_b.jpg

http://web.comhem.se/uska55/pics/Foto1047_b.jpg