Idag plockade jag ur motorn ur bussen för att byta koppling och tänkte fixa till den lite innan den ska tillbaka.
Det är en 2.0 typ4 med insprutning (GE).
Innan jag tog ur den kollade jag kompressionen som låg på 9,8-9,9 kg/cm2 på alla cylindrar utom 1:an som låg på 8,5. När jag hällde i lite olja i cylindern steg det till 9, vilket borde tyda på slitna kolvringar eller?
Ska jag byta kolvringar runt om?
Och vad är bra att passa på med samtidigt?
Nu har jag oljetrycksgivare och oljetempsgivare monterade i en oljefilteradapter typ denna, men funderar på att sätta tempgivaren i sumpen istället.
Passar också på att renovera fördelaren som glappar och är svår att ställa in rätt. Har en reserv som jag tar delar från, men har haft svårt att få tag i shimsbrickor och fiberbrickor, nån som vet var det finns?
T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn







