1

Idag plockade jag ur motorn ur bussen för att byta koppling och tänkte fixa till den lite innan den ska tillbaka.
Det är en 2.0 typ4 med insprutning (GE).
Innan jag tog ur den kollade jag kompressionen som låg på 9,8-9,9 kg/cm2 på alla cylindrar utom 1:an som låg på 8,5. När jag hällde i lite olja i cylindern steg det till 9, vilket borde tyda på slitna kolvringar eller?

Ska jag byta kolvringar runt om?
Och vad är bra att passa på med samtidigt?

Nu har jag oljetrycksgivare och oljetempsgivare monterade i en oljefilteradapter typ denna, men funderar på att sätta tempgivaren i sumpen istället.
Passar också på att renovera fördelaren som glappar och är svår att ställa in rätt. Har en reserv som jag tar delar från, men har haft svårt att få tag i shimsbrickor och fiberbrickor, nån som vet var det finns?

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

2

Dra ut hydrauliska lyftarna med en (antenn-) magnet och kolla med en ficklampa hur kamaxeln ser ut.
99% av kamaxlarna till hydrauliska lyftare (GE motor) är fruktansvärd slitna. Dra ut oljetrycksventilarna och kolla om de är fina.
Kolla samtidigt om stötstångerna inte är slitna vid ändarna.
Glöm inte att testa alla insprutningsdelar, såsom "auxiliary air regulator", tempgivaren i topplocket, spridarna (inkl. kallstart), bränsletrycksbegränsare och temp/tidsbrytare till kalstartventilen. Titta också på vipparmsjusteringsskruvarna, mycket enklare att lossna dem när bryggan är i skruvstycket.
Och till sist bytt alla bränsleslangar (7 mm), och kollla nogrann på alla vakuumslangar (inkl. den som går till bromsservot) och vakuumdosan till fördelaren.
Om du gör detta innan du monterar motorn tillbaka, då förhindrar du mycket strull senare.

http://i42.tinypic.com/21b0myp.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

3

Jag höll på med typ4:a ett tag - i alla motorer man skruvade isär såg kammen ut ungefär som på bilden!
I o m att lyftarna slitits ned och skurit in i nockarna...

Frågan är var gränsen går, dvs ett "haveri" ?

4

Tack Rainier, grymma tips! Perfekt med tydliga punkter att gå igenom.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

5

Och här finns en manual om hur man testar alla dessa insprutningsgrejer:
http://www.ratwell.com/mirror/potts/index.html

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

6

Efter att ha plockat bort allt löst krafs så kunde jag kika ner på kamaxeln och mycket riktigt ser den rätt kass ut på sina ställen:

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/536025_10150892748817892_686802891_12900925_1858897099_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/522465_10150892748957892_686802891_12900926_1261145601_n.jpg

På den här bilden ser man att en av stötstängerna är den grövre typen i aluminium, vilket väl är fel till GE:
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/537453_10150892749272892_686802891_12900928_768336843_n.jpg

Hydrauliska lyftarna:
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/563002_10150892749437892_686802891_12900929_939501433_n.jpg

O så en garagebild:
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/292544_10150892748547892_686802891_12900923_755700167_n.jpg

Var kan man hitta en kamaxel till rimligt pris?

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

7

http://www.scatvw.com/master/type_iv/
$100 för en kam till typ4, svårt att hitta bättre pris tror jag.
Frakten tillkommer ju såklart men handlar man ngt mer så känns den ju mindre ICQ/ab

1500s Notchback -64
1600 TLE Fastback -71
www.twinpeakboxers.com
www.volksmeet.se

8

Tackar! Jag tror att jag ska behålla den "stock" och det lutar åt en CB 2206. Den kostar ungefär 900:- (plus frakt, tull & moms) direkt från CB och på Dalhems  1695:-, så det blir nog Dalhems. Alla ytor på de hydrauliska lyftarna ser fina ut, hur bedömer jag om jag måste köpa nya lyftare också?

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

9

Då typ4 kammen är rejält känsligt för nerslitning så känns det som en bra sak man bör göra samtidigt....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

10

Bytt lyftarna i alla fall, gamla håller inte trycket. Sen skulle ytan vara konvex. Lyftara kostar lite över 1500kr/sats.
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … group=----
Kamaxeln till hydauliske lyftare är annorlunda än till solida lyftare.
Motorpackningssats kostar 885kr
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?grou … oord=41776
Här allt om hydrauliska lyftare och stötstänger:
http://www.ratwell.com/technical/HydraulicLifters.html

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !