26

Slangen från vacuumdosan på fördelaren ska gå till förgasarens vänstra sida!

27

Bra. då var det fel innan. Motorn gick helt ok då.

28

Om allt blir rätt så kommer den säkert att gå ännu bättre! ICQ/ab

29

anders bergh skrev:

jag blir lite förvirrad..
Bilden är från när motorn funkade hyfsat innan jag renoverade.
från vacuumpumpen går slangen till delen som sitter under förgasaren:  rätt / fel ?
från luftfilterburken går en slang till förgasaren: rätt /fel ?

det jag hittat är att vacuumpumpen ska slangen gå till förgasaren: rätt / fel

Från vacumpumpen ska den gå till förgasaren. sen ska en slang gå från insugsröret till luftfiltret och en från luftfiltret till spjället för kall/varmluft styrningen på luftfiltrets strut. OM inte jag är helt ute o cyklar.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

30

Kollade du om stiften blir blöta när du försökt starta den ?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

31

oboymannen skrev:

Kollade du om stiften blir blöta när du försökt starta den ?

Ne jag har inte haft en minut över sedan jag skulle kolla. har fixat startgas nu (skäms lite över att jag inte gjort det tidigare)

Får förhoppningsvis lite tid ikväll

32

alla 4 stiften är nya sedan renoveringen, dv köra 2 mil.
Idag när jag tog ut alla så var alla svarta av sot men gick enkelt att rengöra med en trasa. (varför blir det enort sotigt? olja?)
3,4 stiften var fuktiga av soppa.

I med stiften och testade startgasen. Lite grov justering av fördelardosan så går motorn och det låter som den tänder på alla 4. så Det måste vara soppan som inte når fram.

märkte att förgasaren läcker bensin vid ena sidan, återkommer med bild. så jag tog av förgasaren och och hittade att den lilla pumpen som sitter på "storbehållarens" nedre utsida så var det trögt att blåsa igenom frånröret. men med lite lungkapacitet så släppte även det. Testade de andra rören och luft gick genom överallt. Monterade ihop förgasaren igen och på på motorn.

Fortfarande samma problem. Den tänder och går på alla fyra med startgas men den får ingen soppa.. vaccum läckage? hur felsöker jag?

33

här läcker den soppa

http://forumbilder.se/images/05820121028142184.jpg

34

Det står ingenstans i tråden att du har lossat bränsleledningen och kollat att pumpen verkligen pumpar..

Kolla det, så att du VET att den gör det och inte bara antar..

När motorn har stått ett tag så händer det att det torkat ihop i pumpen och då funkar inte den..

Medicinen då brukar vara att spruta lite 5-56  i in och ut pipen på pumen och sedan köra..

Kolla detta vettja ICQ/ab

bugnbus.se

35

Om soppan är gammal brukar motorn gå surt som den (det är bara två månads förbruknings tid på den )
Om det har stått soppa i tanken är det stor risk att det är rost i filtret som sitter i tanken (alcoholen som drar till  sig vatten )(det är 7%alcohol i soppan i dag)
eller soppaledningen som det är skit eller rost  her du kollat soppapumpen så att membramet är ok (brukar vara tort efter vintern snappsa pumpen och vänta en dag)
Mycke av problemen är att alcoholen torkar ut menbram och bränsleslangar när bilen står still utan bränsle
Att fuggen läcker i spjälaxelen är att den är glapp och den flödaröver (gör ren nålventilen )på grund av skit i soppan
Sen skall du inte vara säker att stiften är ok efter som dom har blivit sura (gör rent med startgas eller bräkleen)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

36

iom att jag tömde förgasaren helt när jag tog bort den och sen satte tillbaka och då läckte den igen så drog jag slutsatsen att pumpen funkar.

nålventilen är den som sitter vid flottören?

Soppan är gammal så det kanske är läge att slanga ur den och i med ny. Upplever inte att bensinslangen är torr på något sätt men det är kanske bästa att byta ut den hela vägen ändå. Har bensinfilter 10 cm innan pumpen och där finns ingen skit i det filtret(nytt sedan renoveringen)

37

anders bergh skrev:

iom att jag tömde förgasaren helt när jag tog bort den och sen satte tillbaka och då läckte den igen så drog jag slutsatsen att pumpen funkar.

nålventilen är den som sitter vid flottören?

Soppan är gammal så det kanske är läge att slanga ur den och i med ny. Upplever inte att bensinslangen är torr på något sätt men det är kanske bästa att byta ut den hela vägen ändå. Har bensinfilter 10 cm innan pumpen och där finns ingen skit i det filtret(nytt sedan renoveringen)

Det sitter en pryl i locket över flotören som är i mässing med två hål och en stålpinne i mitten det är flotörventilen
om du är smart så monterar du på ett rör /slang på slangen från tanken (som går till pumpen ) och låter soppan rinna ut den vägen (i en spann så ser du om det är någon skit i soppan) för det brukar ett var i 9 fall av 10
Om det inte rinner ut någon soppa den vägen så har du något fel i soppaledningen från tanken 
slangen kan ha skader på insidan som man inte ser  ICQ/ac
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

38

Tack. Ska kolla när jag kommer hem.

39

Monterade ner förgasarn och nålventilen fungerar som den ska.

Monterade även bort spjällaxeln och rengjorde överallt där. nu glappar den ej längre och det känns bättre. Dock var den jäkligt rostig av ytrost/smuts så det avlägsnades och snyggades till.

det sprutar ut ett bensinmoln från mässingsröret när man drar på gasen så funktionen på förgasaren värkar helt ok.

även bensinen i en nytvättad förgasare hade blivit smutsig. så det är väll skit i slangarna antar jag:
https://lh6.googleusercontent.com/-nGaibgkwFFA/T3NGe6y5-6I/AAAAAAAAHqw/N0ZOWsQUDp0/s761/IMG_20120328_190859.jpg

Nästa steg är altså att byta bensinen. då jag pumpat ner lite bensin genom förgasaren och motorn inte tänder ändå om det inte finns startgas med i bilden.

Blir gammal bensin otändbar eller den bara tappar "effekt"?

40

Den blir som fotogen
Det går knappt att tända den om man får igång motorn så luktar avgasena konstit
den har motoroktan på 150 efter tremån
Det sitter ett gjutet rör i fuggen som soppa mixen skall komma när motorn suger (ps ett hårstrå kan göra livet surt om det sitter i en fugg)
Till er som inte vet så har man propan i bensinen i dag ( man vet vad som händer när man har glömt att stänga kranen på gasolen  ICQ/ac )
När jag vinter förvarar en bil/gräsklipare/båt så använder man Alkylatbensin för inte få problem på våren
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

41

Det var bensinen.. Tur att man lever så länge man lär.

Bytte all soppaslang och vakuumslang. I men ny benisin och den startade nästan direkt. Dock lite segstartad och Reagerar inte så snabbt på gasen. Fuggen är grundinställd så jag misstänker att den låter konstigt för att tänningen står lite fel.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl … zu-b61Z4PU

42

Nu blir jag galen på denna jävla motorn..

Fick ny klämma av Lasslo idag och det uppskattades djupt.
Monterade i allt som den var innan (när den gick knapphändigt)

Händer inget.

Ställer motorn i #1 TDC och ställer fördelaren enligt(Classic VW Beetle Bug Ghia Bus How to Time Set Engine Timing, http://www.youtube.com/watch?v=787INwvir24). Troligtvis blev motorn sur vid tillfälle och jag drar på startmotorn med gaspedalen i botten. då började efter en några sekunder tända på #4an..

Men thats it. Den tänder bara 4:an(känna på avgasrören och bara 4:an är varm) har tagit ut alla tändstift och kollat, de andra är fuktiga. Alla kablarna ändar är polerade och jag har testat med lampa så alla ger ström. iom att jag var själv kunde jag inte kolla så att det blir gnista på alla..

Tips på hur man kollar det själv mottages Default/smile

43

Bygg en liten "fjärrstart". En kabel från batteriet till en Fjädrande knapp och sen tillbaks till solenoiden. Då kan du sitta bakom bilen och försöka starta samtidigt som du kollar tändning, mm

Har du inga grejor(kablar, knapp och kabelskor) så har jag en färdigbyggd som du kan låna.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

44

Jag hade ett liknande fel på min 1300. Den tände bara på 3an & 4an.Det visade sig att det hade rostat/ärgat hål genom insuget ner i förvärmningsröret. Tog och pluggade förvärmningsröret och vips så gick den direkt kanonbra. Kolla så det inte är hål ut ur insugen någon annanstans.
Då suger inte motorn bränsle/luft från förgasaren utan därifrån det är minst motstånd dvs vid eventuella hål.
//Anders

45

Mina förvärmingsrör var faktiskt pluggade innan.. men jag såg ingen anledning till varför.. så de är opluggat nu.. ska kolla upp det.  Default/hmm

Tack Lasse.. jag ska testa lite till.. skam den som ger sig Default/smile

46

föresten. Det lilla röret som sitter på vänster sida av insugsröret precis under förgasaren... iom att jag bytt luftfiltret från orginal till en brieost. Default/smile
Vad ska jag koppla insugsröret nu? eller kan jag plugga det?

47

anders bergh skrev:

föresten. Det lilla röret som sitter på vänster sida av insugsröret precis under förgasaren... iom att jag bytt luftfiltret från orginal till en brieost. Default/smile
Vad ska jag koppla insugsröret nu? eller kan jag plugga det?

Det pluggar du!