1

Hej!

Frågar åt en bekant, han har en 67:ans buss (1600 motor i) och en låda (med 6v fäste?) från en 64-5:a, och han undrar om det går att dreva om den lådan, så utväxlingen blir bättre, tycker den varvar för mkt för att åka långt, han vill gärna försöka åtgärda den lådan som sitter i för att slippa bygga om för mkt.
Han vet om att det kan bli dyrt, men anser att det är värt att lämna bort den för an sådan operation ICQ/ab
Vet ni om det går och någon som gör sådant i falu trakten, eller någon annanstans.

Mvh Jonas

2

6V fäste?
Har ingen koll på Typ2 men har den reduceringsväxlar?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Jag vet ej vad han menade med "6v fäste" är ej kunnig på dom äldre bussarna själv, (vet att han pratade om att han tagit lådan från en 64:ans pick up, 6v) vet ej om den har, eller inte har reduceringsväxlar. (var det så original så har han nog det)
Har inte kollat så noga på bussen hans, men vet att den ska vara original så när på låda/motor.

Mvh Jonas

4

jonas.00 skrev:

Jag vet ej vad han menade med "6v fäste" är ej kunnig på dom äldre bussarna själv, (vet att han pratade om att han tagit lådan från en 64:ans pick up, 6v) vet ej om den har, eller inte har reduceringsväxlar. (var det så original så har han nog det)
Har inte kollat så noga på bussen hans, men vet att den ska vara original så när på låda/motor.

Mvh Jonas

Både 64:an och 67:an har ju samma typ av låda,med reduceringsväxlar ute vid hjulen.Det är ju reduceringsväxlarna som gör att motorn varvar mera.

5

ok, där ser man, går det att bygga om/bort dom på något vis? eller hur gör man på enklast vis för att få en låda att lira bra i en sådan buss?

6

Utan att veta säkert så tror jag att det är en 0,82 fyra i den lådan och en 4,375 slutväxel, det ger en total på 3,5875.
Om man tar en Typ1-låda med 0,89 och 4,125 så ger det en total på 3,67125, plus reducerväxlarna (som jag tror har 1:1,13 eller liknande) så det är ingen jätteskillnad på fyran då.
Någon som kan hjälpa till med vad det är för växlar i en sådan busslåda?

Man får nog bygga en låda med 3,875 i slutväxel och de 1 till 4 han har idag (eller med 0,89 fyra) för om man tar bort reducerväxlarna så sänks väl även en 67'a?

3,875 x 0,82 x 1,13 = 3,1775 och det bör ge ett varv på knappt 3000 i 100 km/h
3,875 x 0,89 x 1,13 = 3,4488 bör ge ca 3200
4,375 x 0,82 x 1,13 = 4,0539 ger strax över 3300
4,125 x 0,89 x 1,13 = 4,1485 ger ca 3400

Första exemplet är i princip en sk. Freeway flyer men man får vända på diffen och montera de befintliga drivaxlarna med tillhörande reduceringsväxlar.

Sen vem som ska göra det? Den som jag håller som bäst på lådor i Sverige är Mats Herrlander i Bjuv, det är inte riktigt nästgårds. Ta en kontakt med honom för han brukar kunna tala om rakt av vad som behövs och vad som går att bygga.
Runt era trakter vet jag inte vem som kan lådor men exempelvis Carlberg här på forat borde kunna hjälpa till med det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Om mannen i fråga inte har något emot att sänka bussen en aning så är det bästa alternativet att
montera en bubbla låda utan reduktionsväxlar.
Demian i borlänge vet allt och lite till om denna operation så kolla med honom.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

8

Skulle rekommendera landelius i Södertälje

9

Macke skrev:

Om mannen i fråga inte har något emot att sänka bussen en aning så är det bästa alternativet att
montera en bubbla låda utan reduktionsväxlar.
Demian i borlänge vet allt och lite till om denna operation så kolla med honom.

Det förutsätter även en sänkning fram.  ICQ/ab

Ali G

10

Jag har en bekant i Stockholm som fick sin splitbusslåda omdrevad för ca 10år sen.
Tror han fick jobbet gjort i stockholmstraken?
Han är riktigt nöjd, ligger och marchar 100-110km/h med org 1600 motor och reduktionsväxlar.

Angående trådskaparens kompis så menar han kanske att hans låda från 64a är för 6v svänghjul, hans orglåda från 67 hade väl plats för 12v svänghjul(130kugg). Det är iod ett litet problem, bara att slipa upp..

Om man vill byta bakvagn och inte sänka så kan man använda typ1 IRS och buss IRS(tidig bay) drivaxlar. Då kan man åka org höjd. Iof lite jobb att bygga om.

Mats bor förresten i Bjärred, inte i Bjuv. Inte många mils skillnad, men kanske lättare att hitta där ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

11

lasslo skrev:

Mats bor förresten i Bjärred, inte i Bjuv. Inte många mils skillnad, men kanske lättare att hitta där ICQ/ab

Klart han gör. Var fan fick jag Bjuv från?  Default/hmm

Ali G

12

Man kan sätta dit 16"fälgar och stora däck.
Det är det ABSOLUT billigaste och enklaste du kan göra!
Tycker du att den blir för hög bak, sänk ett hack på splinsen.
Lite mer meck.....men gratis.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

hehe kan man inte vända reduktionsväxlarna bakofram typ så dom får 1,13:1 istället för 1:1,13-utväxling? ICQ/ab

Fat chick fanatic

14

Splitbussarna finns med både 4.12 och 4.37 i slutväxel. Konstigt nog har dom tidiga 4.12. Dom ändrade nån gång i början-mitten på 60-talet. Gissningsvis blev det 4.37 1964.
Jag hade en låda där det hade bytts slutväxel till 3.88. Det hade gått på 7000:- men då byttes det kanske nått lager i samma veva.

Om jag inte skulle vilja sänka, så skulle jag ha satt i IRS, dvs bakvagnen från en 1302/1303. Då går det ju att åka originalhög, och det är ju bra mycket billigare än att bygga om lådan.