Utan att veta säkert så tror jag att det är en 0,82 fyra i den lådan och en 4,375 slutväxel, det ger en total på 3,5875.
Om man tar en Typ1-låda med 0,89 och 4,125 så ger det en total på 3,67125, plus reducerväxlarna (som jag tror har 1:1,13 eller liknande) så det är ingen jätteskillnad på fyran då.
Någon som kan hjälpa till med vad det är för växlar i en sådan busslåda?
Man får nog bygga en låda med 3,875 i slutväxel och de 1 till 4 han har idag (eller med 0,89 fyra) för om man tar bort reducerväxlarna så sänks väl även en 67'a?
3,875 x 0,82 x 1,13 = 3,1775 och det bör ge ett varv på knappt 3000 i 100 km/h
3,875 x 0,89 x 1,13 = 3,4488 bör ge ca 3200
4,375 x 0,82 x 1,13 = 4,0539 ger strax över 3300
4,125 x 0,89 x 1,13 = 4,1485 ger ca 3400
Första exemplet är i princip en sk. Freeway flyer men man får vända på diffen och montera de befintliga drivaxlarna med tillhörande reduceringsväxlar.
Sen vem som ska göra det? Den som jag håller som bäst på lådor i Sverige är Mats Herrlander i Bjuv, det är inte riktigt nästgårds. Ta en kontakt med honom för han brukar kunna tala om rakt av vad som behövs och vad som går att bygga.
Runt era trakter vet jag inte vem som kan lådor men exempelvis Carlberg här på forat borde kunna hjälpa till med det.
"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G