1 Senaste redigerad av anders bergh (2012-04-12 20:02:57)

en dubbelp. 1600 med 34pict3.

felsökning jag gjort:
- snurrat de två skruvarna till botten sen 2,5 varv (förgasaren)
- kontrollerat alla ventiler så det är 0.15 överallt
- komprision finns på samtliga cylindrar
- satte motor i TDC för ettan och satte en lampa mellan fördelardosans etta till minus så jag skulle se när gnistan kommer. Roterade fördelarn tills lampan blinkade och då skruvades fördelaren fast.
- bensin finns och det blir fuktigt inne i förgasaren.
- batteriet nyladdat

Det det tänder och poffar inte ens i cylinderna...

Vad gör jag nu?

2

Startgas!  ICQ/ab

3

får du gnista på stiften då?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

4 Senaste redigerad av anders bergh (2012-03-20 20:49:02)

oboymannen skrev:

får du gnista på stiften då?

satte en sådan mellan och den blinkar på alla fyra, dock inte sagt att gnista uppkommer. Men tändstiften är nya vid motorrenoveringen 2009, och motorn har bara gått 2 mil sedan dess.

http://www.biltema.se/ProductImages/15/medium/15-142_m.jpg

5

Och du har kollat så du inte har fördelardrevet ett halv-varv fel ? -Lätt att råka ut för...
Om du tar bort vänster ventilkåpa så skall 3:ans vipparmar "vända" då 1:an står i TDC och du kan gå vidare med fördelare mm

6

Jag har kollat alla tdc och att vipporna vänder rätt. Motorn startade som sagt med nuvarande konfiguration för två år sedan.

7

Hur ser stiften ut efter en provstart, torra eller blöta? (ger en hint om tänd eller bränslefel)
Om tändfel, mät spolen så att den har rätt motstånd på både primär och sekundärsidan.

//Björn

8

aah har inte tänkt på att ta ut stiften och kolla. Tack för det tipset.

9

http://youtu.be/rqTTM0wDRuo

postade även denna i min proj tråd. Men i slutet av videon hör ni hur den låter.

10 Senaste redigerad av stickan (2012-03-21 12:38:30)

anders bergh skrev:

http://youtu.be/rqTTM0wDRuo

postade även denna i min proj tråd. Men i slutet av videon hör ni hur den låter.

Jag hörde inte att du pumpade på gasen... ICQ/ad Har du provat med startgas?

11

stickan skrev:
anders bergh skrev:

http://youtu.be/rqTTM0wDRuo

postade även denna i min proj tråd. Men i slutet av videon hör ni hur den låter.

Jag hörde inte att du pumpade på gasen... ICQ/ad Har du provat med startgas?

Har provat att pumpa på gasen.. Har inte testat startgas än.

12

Vad menar du med fuktig i förfasaren? När du gasar så ska det spruta bensin ur röret från acc-pumpen.

13

stickan skrev:

Vad menar du med fuktig i förfasaren? När du gasar så ska det spruta bensin ur röret från acc-pumpen.

Default/smile

När jag tog av luftfiltret så var det fuktigt i förgasarn och det tolkade jag som att soppa mer eller mindre har passerat neråt till motorn

14

mettis skrev:

Och du har kollat så du inte har fördelardrevet ett halv-varv fel ? -Lätt att råka ut för...
Om du tar bort vänster ventilkåpa så skall 3:ans vipparmar "vända" då 1:an står i TDC och du kan gå vidare med fördelare mm

Tror att jag råkat ut för det här med att fördelardrevet sitter fel.
Skulle starta upp motorn idag för första gången sen renoveringen idag men inget hände trots att det fanns gnista och soppa.
Skulle det då räcka med att man vrider fördelaren 180grader (utan att ta av kablarna). för att se om det löser problemet och först då flytta drevet rätt. Är ju ett jävla jobb bara att få av fördelaren när det e ny packning på den ICQ/ae

15

Du kan testa med att lyfta upp fördelaren 6-7mm och vrida motorn 1 varv och trycka ner den igen samtidigt som du vrider lite på rotorn pressa inte för hårt bara. En del har ju spåret en bit från mitten och då får man inte ner den Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

16

Johan W skrev:

Du kan testa med att lyfta upp fördelaren 6-7mm och vrida motorn 1 varv och trycka ner den igen samtidigt som du vrider lite på rotorn pressa inte för hårt bara. En del har ju spåret en bit från mitten och då får man inte ner den Default/hmm

Mig veterligen har alla spåret en bit från mitten och att vrida fördelaren fungerar inte vaccum klockan kommer ta i.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

17

putte skrev:
Johan W skrev:

Du kan testa med att lyfta upp fördelaren 6-7mm och vrida motorn 1 varv och trycka ner den igen samtidigt som du vrider lite på rotorn pressa inte för hårt bara. En del har ju spåret en bit från mitten och då får man inte ner den Default/hmm

Mig veterligen har alla spåret en bit från mitten.

Ja det var det jag tänkte med, men varför får så många dom fel då, om man inte knackat bort styrningenfrån fördelaren lr tagit bort drivningen (man måste väl klyva för att få bort den) Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

18 Senaste redigerad av anders bergh (2012-03-23 12:17:12)

man behöver inte klyva för att få upp
så här gjorde jag. Om det är denna ni tänker på

"Jag tog en golvlist i ek 56x12 mm och sågade av en smalare bit hålet, då skåran ej sitter i mitten. Sen täljde jag så att den är lite tjockare än skåran. Ner i hålet och sen banka med hammare. Sen bara lirka upp" -från min andra tåd på vwtyp1.com
http://i48.tinypic.com/33z60px.jpg

19

Enklast är väl att flytta kablarna  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

20

Nej! Tändningen är sänkt på 3:ans cyl och flyttar man kablarna så hamnar sänkningen på fel cyl.

21

stickan skrev:

Nej! Tändningen är sänkt på 3:ans cyl och flyttar man kablarna så hamnar sänkningen på fel cyl.

Det är väl bara på motorer utan doghouse, nyare fördelare och 009an  har väl ingen förskjutning av tändpunkten på 3an Default/hmm  eller?

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

22

Patte skrev:
stickan skrev:

Nej! Tändningen är sänkt på 3:ans cyl och flyttar man kablarna så hamnar sänkningen på fel cyl.

Det är väl bara på motorer utan doghouse, nyare fördelare och 009an  har väl ingen förskjutning av tändpunkten på 3an Default/hmm  eller?

Dom riktigt gamla fördelarna saknar sänkningen på 3:an som dom nyare har..Hur det är med 009:an vet jag inte med säkerhet.

23

Kan inte säga att jag vet men hört att detdär med sänkta 3:an är bara skrönor..?

Såhär ska fördelarna vara beroende på vilka bilar dom ska vara i.
På min -66:a typ-1 har jag tändkablarna enligt typ-3 modell. (För motorn är från en typ-3 och jag var lat så jag orkade inte ta ur drevet och vrida det)

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6380.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

24

Men sen är det ju åxå märket på fördelarens anliggningsyta mot locket som avgör var 1:an ska vara. Om tändförskjutningen på 3:an var en skröna så skulle inte detta märke behövas. Väldigt många åker ju även omkring med fel fördelare till sin motor.  Default/hmm

25

jag blir lite förvirrad..
Bilden är från när motorn funkade hyfsat innan jag renoverade.
från vacuumpumpen går slangen till delen som sitter under förgasaren:  rätt / fel ?
från luftfilterburken går en slang till förgasaren: rätt /fel ?

det jag hittat är att vacuumpumpen ska slangen gå till förgasaren: rätt / fel
http://forumbilder.se/images/c162012115421a6e5.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_s5Rf2a4tHtI/SMk3f95V2fI/AAAAAAAAB2o/Cc5J_OQuPuA/s1600/photo-795592.jpg