Blir fan bara schweitzerost kvar av din bil till slut
typ 4 passar ju rakt av i en bubbla. yeah right 
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Frix transformer - 1303S till något G-Lookeraktigt...
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 18 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Blir fan bara schweitzerost kvar av din bil till slut
typ 4 passar ju rakt av i en bubbla. yeah right 
Mmm... de som tror det kommer att bli överraskade om/när de försöker... Iofs hade det inte behövt kapas så
mycket om det inte hade varit för spridarnas placering. Men nu ville jag ju ha dem riktade in mot ventilen, så
det var bara att bita i det sura äpplet och anpassa sig (och bilen...) 
Sådana luckor brukar kallas Weber windows. De är snudd på en förutsättning för att kunna ha IDA i en Typ1.
Med det ena paret insug på typ 4:an så var den faktiskt smalare än typ1-motorn. Jag kunde utan problem
få in handen mellan förgasaren och sidoväggen och kunde nå justerskruvarna, vilket jag inte gjorde innan.
Sen är det väl kanske inte helt optimalt att ha en så relativt tvär sväng på insuget...
Hittade en lösning (tror jag...) på tätningen mellan motorn och plåtarna runt den. Köpte för flera
år sedan s.k. Mexico-lister till båda huvarna som man klämmer fast runt plåtkanten. Bak funkade
det väl hyggligt, även om man får trycka till luckan rätt ordentligt för att låset ska ta tag. Fram var
det helt omöjligt, listen var helt enkelt för tjock
Så den har blivit hängande över en hylla. Tills nu.
Fast en hake var att den hade själva tätningen på sidan av den U-formade listen, och jag skulle
behöva ha tätningen rakt ut istället. Så efter lite letande på nätet hittade jag precis det jag sökte
hos Swedol.
Nya listen till vänster, den gamla till höger.
40 spänn per meter får väl anses som uthärdligt, köpte 2m för säkerhets skull... 
Hade lite pappslöjd i garaget ikväll, tänk vad man kan göra med en gammal tårtkartong
På plats i bilen blev det så här:
Återstår att se om det blir tillräckligt med plats för spridarhållarna, det kanske behövs ett par
centimeter till utåt i hjulhuset.
Tänkte först bygga en ram som skulle svetsas på plats inne i hjulhuset + ett lock, men kom
underfund med att det nog är enklare att bygga ovanstående lilla "låda" som skruvas fast istället.
"Ta en Typ4-motor. Den passar rakt i lådan och ger 80 hk."
"Insprutning är mycket bättre och enklare än förgasare."
Min röv va enkelt det är.

Vem har sagt att det ska vara enkelt?
Det är iaf lärorikt...
Pappslöjd är lärorikt samt ekonomiskt...bättre att göra misstag i papp än i plåt.. 
Detta är ju en fanatstiskt trevlig byggtråd, speciellt när man själv är sugen på en annan maskin. Mycket lärorikt fast kanske mest för dig
Men visst, nu är det ju lättare att ta beslut om man ska använda typ4 motor or not.
Kämpa på, jag vill se den klar.
Insåg att det var omöjligt att se om de nya plåtarna passade eller ej, så det var bara att hänga på motorn igen. För ovanlighetens skull gled den på plats nästan direkt, Joe Bonamassa hann knappt spela färdigt låten på garagedatorn...
Fick börja med att vända på spridarlocken så att både bränslerören och spridarkablarna hamnade uppåt. Hade egentligen velat ha kontakterna neråt, men de kom obehagligt nära sidohyllorna. Dessutom kan ju motorn vrida sig lite, så det var ingen bra idé.
Vänstersidan verkar rätt ok, och min kartongmodell av utbyggnaden verkar räcka till.
Högersidan däremot är betydligt närmare hyllan, det verkar nästan som om motorn har lite slagsida åt höger
Eller också är det karossen som sitter konstigt på plattan...
Hängde dit mellanplåten tillsammans med den bakre motorplåten, behöver justera den lite på ett par ställen så att tätlisten från Swedol går att få dit. Ska bygga en plåt runt nedre remskivan också, måste bara hänga på resten av avgassystemet så man ser hur nära det kommer.
(mellanplåten ser verkligen för jä-lig ut på nära håll, hur mycket småveck och ojämnheter som helst...
)
Fast när jag tittade på en av mina tidigare bilder ser jag att avgassystemet ligger lägre än remskivan,
så det borde inte bli någon krock där. Alltid något... 
När motorn ändå satt i bilen passade jag på att kolla att startmotorn fick tag i kuggkransen på svänghjulet. Det gjorde den
. Lät den bara dra runt motorn ett varv eftersom det inte är någon olja i den, men det hördes inga konstiga ljud i alla fall...
Snart dags då 
Gött när man kan se målsnöret! Kämpa på!
Kollade lite noggrannare hur mycket plats det fanns mellan öppningen i hjulhuset och spridarhållarna:
Vänstersidan är som sagt ok
Men högersidan är alldeles för nära, spridarhållaren till cyl. #2 ligger praktiskt taget mot kanten
Avslutar (för den här gången) med en bild på urtaget i skärmen och mellanplåten för att avgassystemet skulle gå fritt. Här syns tyvärr också flera fula veck i "kolfiber"-vinylen 
När motorn ändå satt i bilen passade jag på att kolla att startmotorn fick tag i kuggkransen på svänghjulet. Det gjorde den
. Lät den bara dra runt motorn ett varv eftersom det inte är någon olja i den, men det hördes inga konstiga ljud i alla fall...
Man skall inte ropa "Hej" innan... men det är ju bra att den går runt.
Om det är till någon tröst, så får du säkert några problem till att lösa efter första provkörningen...
Det är ju detta som är kryddan i vår hobby 
Ser bra ut!
Tänk på hur motorn vrider sig i sina fästen!
Behövs mera fritt på vänster sida under spridarna än på höger.
Har du oxå problem med att remhjulen inte linjerar !??
Får inte mina att linjera alls hur jag än gör så får jag inte in remhjulet på generatorn tillräckligt ....
Testade t.o.m ett 6volts remhjul idag utan framgång !!
I så fall har jag ett omvänt problem, remskivan på generatorn sitter för långt in
Och jag begriper inte riktigt var problemet ligger, för den nedre remskivan bygger verkligen inte mycket utåt utan är ganska flat. Allt annat sitter som det ska (har tyska CSPs hela kit för typ4-konvertering) såvida inte glasfiberkåporna är felgjutna med ett par centimeter (vilket iofs inte skulle vara helt otroligt...) men allt SER ju bra ut! I mitt fall får jag tillverka en distans så generatorskivan kommer längre ut, men jag hade helst sett att jag hade kunnat använda hela gängan på generatoraxeln...
Tyckte att 6 volts remskivan byggde utåt så testa en sådan det kanske löser det för dig 
Jobbade vidare med bakre motorplåten, delen runt remskivans nedre del
Fick dessutom ett ryck och befriade bilen från alla gamla klistermärken...
...de gör sig bättre på ett av skåpen i garaget
(Ja, bilen är fruktansvärt dammig
den har stått där i 3 år nu...)
gillar den vita mätartavlan du fixat till. bara donat till och inverterat originalbakgrunden o skrivit ut o tryckt dit ?
Lite så, tog isär mätaren, scannade mätartavlan och inverterade den i Photoshop. Skrev ut den på fotopapper och klistrade dit den. Det svåraste var nog att bända upp plåtkanten utan att skada den. Tror jag har tavlan kvar som PSD-fil om någon vill ha den.
Resultatet av kvällens övningar:
Fick göra lite urtag för att få det att passa mot div. delar på blocket.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 18 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Frix transformer - 1303S till något G-Lookeraktigt...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.