Fint blir det! Ser fram emot framvagnsbygget
.
Någon som har ett tips om hur jag skall lösa huvlåset fram när handtaget är borttaget?!
Man får ju den öppnad från handskfacket men sen måste man klura ut nåt sätt att få upp "säkerhetshaken" eller vad den heter.
Nåjaa nu skall jag väl skärpa mig och ta och göra en uppdatering här 
Den blåa callook projekt har varit orörd sedan sist jag uppdaterade här. men istället har det blivit tillökning med en till bubbla årsm. -69 
Eftersom jag var på jakt på en med lite närmare original utseende. Satte ut en köpes annons på en lokal köp o sälj sajt.
Och redan dagen efter ringde 3st, och några dagar senare ringde några till.
Jag och flickvännen beslutade att vi skulle åka och titta på 3st, en -66, en -68 och en -69. Fastnade tillsist för -69an, mest för att den var något så nära original samt att den var billig. tänkte jag bara skulle gå igenom bromsarna o sedan besikta. Men som vanligt med dessa projekt så blir det ju mera än man hade tänkt. Och den döptes sedan även om till Herbert 
Slutpratat för denna gång o fortsätter med lite bilder.
Här är den när vi var och tittade på den. Inte kanske den finaste exemplaret, men det var nåt speciellt med den som gjorde att både ja och flickvännen fastnade för den. Fick även med 4st breddade glasfiberskärmar kompletta med lysen och blinkers, samt glasfiber motorlucka
Några dagar senare åkte jag och en kompis och hämtade den
Här är den hemma, började direkt med att köpa ett renoveringskitt till förgasaren som gjorde en stor skillnad på motorgången.
Dock krävs det lite finjustering ännu. 
flickvännen plockade av överdragen samt städade ur den inne, och det blev en jäkla skillnad 

Men som de flesta projekt så spårar det ju alltid ur lite
Skulle bare lyfta golvmattan o titta lite under, men slutade med att jag hade hela inredningen utsliten. Tvättade även alla golvmattor o dom blev som nya 

Men golvet var oförskämt friskt, inte ett ända hål. bara lite ytrost
Testade lite gammalt autosol på en navkapsel och konstaterade "att dit blir nog bra dethär" 

Såhär står den förtillfället, efter att jag skulle göra ren bensintanken så upptäckte jag bränsleröret var i väldigt dåligt skick.
Och känns inte som det är det lättaste att byta, blir även att lyfta karossen o byta bottnarna på värmekanalerna.
Plockade lite grejjer av callook projektet och förde dom åt en kompis som skall sandblästra 

Nå vad är framtidsplanerna då:
montera löst bottenplattan, blästra den och alla tillhörande grejjer.
Montera ihop den med nya bromsrör, slangar, sylindrar, bussningar, dropspinlar mm. mm.
Utsidan kommer inte ändras så mycket till en början. Bara kanske andra fälgar och däck 
Lite roligare motor står även på önskelistan
Trevliga projekt!
Varifrån brukar du köpa delar?
Trevliga projekt!
Varifrån brukar du köpa delar?
tackar! Brukar oftast köpa delar från aircooled.fi el hotcars.net 
Blev att jobba hela dagen idag igen med Herbert.
Dock lite svettigt att jobba ute i ca 32 gradig värme i skuggan
Fick karossen avlyft idag, o måste säga bottenplattan är i skrämmande bra skick. Aldrig svetsad och endast domkraftsfästena måste bytas. har redan skaffat nya.
Blir att demontera allt o föra bottenplattan på blästring och sedan lackeras med Por15.
Hoppas på att få bottenplattan klar före vintern iaf, pga. att jag inte har nåt varmgarage 
Skall bjuda på lite bilder nu också. 
Efter lite motgångar fick jag bottenplattan löst ( hade glömt bort en skruv ) hmmm..
Endast en skruv som gick av. Den som sitter i hjulhuset bak
Imorgon blir det att köra lite avfettning o tvättning av allting
Värmekanalerna kommer högst troligen att monteras bort och pluggas.
Nu blir det att gå och sova så småningom så man orkar imorron också 
Smidigt med lastare, men man får vara lite försiktig så man inte har sönder något 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Smidigt med lastare, men man får vara lite försiktig så man inte har sönder något
Japp, väldigt smidigt med lastare bara man är försiktig. Sprang många gånger mellan traktorn och bilen och lyfte lite åt gången 
Idag har man nästan ägnat hela dagen åt tvättning, samt skrapat lite asfaltsmatta.
Är det dethär dom kallar för grön motor??
Tvättade motorrummet 
Motor och chassie fick sig också en omgång
En del av de mattor ja skrapade löst idag. Jobbigt med värmepistol och värma när man jobbar i gassande sol och ca 32-33grader i skuggan
En "rostfri" bubbla det ser man inte varje dag, grattis till ett bra objekt
trevligt att kunna meka utomhus
Ännu en tråd att följa, hur ska dygnet räcka till 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
En "rostfri" bubbla det ser man inte varje dag, grattis till ett bra objekt
![]()
trevligt att kunna meka utomhus
Ännu en tråd att följa, hur ska dygnet räcka till
Tackar.. Joo är trevligt att jobba utomhus så länge vädret tillåter.
Har inte hänt så jätte mycket dom senaste dagarna.
Men idag var jag o hämtade ett paket med lite grejjer iaf. Nya bromsylindrar, nya bromsbelägg och monteringskitt, ny hjullager mm 
Blir att montera dit ett Heavy duty huvudbromcylinder som jag hade på hyllan
Lite grejjer, mera är på inkommande också. Men leveranstiden på resterande grejjer var 2-4 veckor
Penslade genast lite rostskyddsfärg på bromcylindrarna samt huvudcylindern. Borde ju inte vara sämre av det iaf 

Har inte hänt så mycket här på de senaste veckorna. Mitt i skördetiden nu så all fritid går åt att skörda spannmål 
Men i onsdast när det regnade var jag o köpte 2st bättre begagnade framskärmar och en kromlistserie iaf, saknades 2st lister från förr på Herbert ändå.
Tyvärr inga bilder idag.
Var o hämtade hem några grejjer från blästraren ikväll 
Några hål dök även upp på framaxeln
Blev tvungen att experimentera lite
Hade tänkt lackera dem silver. Har även haft röd el svart i tankarna
En liten snabb update vad som händer
Bättre begagnade skärmar jag var o hämtade. Ville inte köpa eftermarknadsskärmar, när man inte vet hur passformen är
Fortsatte montera bort grejjer från plattan
Hoppas få plattan nerplockad tills helgen. så kanske man kan börja med lite svetsjobb då. Och sen blästring på det hela 
Idag fick man lös växellådan iaf
En liten helhetsbild.. Även framvagnen fick jag bort idag.
Ramhuvudet vär även väldigt fräscht.
Så efter att man strippat bottenplattan på allting så kan jag konstatera. Att ända stället som är i behov av svetsning är domkraftsfästena, har nya såna liggandes på hyllan redan.
Kan ju dock dyka upp nånting ännu när den blir blästrad.
Började denna dag med att puts lite "bromsinställningsmuttrar"
Fortsatte med lite styrstagsdelar
Fick också för mig att testa att polera ett blinkers. Som ett litet test.
Före
En liten del av mitt reservdels lager.
Hade tänkt använda dessa baklyktor på Herbert
Men på vilken höjd skall dessa sitta?? märkte att bulthålen inte stämde överens med dom nyare.
Ställde även till med ett citronsyrebad. Mest för att se hur det funkar
Snyggt 
Snyggt
Tackar!
Bör tilläggas att denna bil köptes pga. att jag inte orkade göra det andra projektet klart...
Skulle bara serva motorn o fixa den allvarligaste rosten o besikta den snabbt... Men nu står man med den sönderskruvad i molekyler istället
I framtiden kommer den väl att likna denna bil. Fast utan taklucka och andra fälgar.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/951298.jpg
Påbörjade lite svetsjobb igår
Sen var det bara att svetsa. Svetsfogarna kommer nog slipas bort 

Fortsatte på vänster sida. Denna svetsades också klart. Bara att slipa fogarna och svetsa dit domkraftsfästena kvar
Hade även en bult som var fastrostad samt avdragen 
Men det löste sig väl med en mutter och svetsen
Hann även dra i ett nytt bränsle rör
Var busenkelt att byta det på mitt eget påkomna sätt
tog kanske 15min 
Förhoppningsvis får jag föra botten på blästring nästa vecka
Idag var det svetsning, slipning och skrapa asfaltsmattor som stod på schemat 
Började med att slipa till rostlagningarna.
Började slipa med stålborste på chaufförssidan och upptäckte 10-tals små hål 
Punktade igen alla hål jag hittade. Var ganska tunn plåt på många ställen.
Sitter fortfarande och överväger om jag skall byta en bit av golvet där.. 
Nu ser det bra ut 
Nu ser det bra ut
Tackar
Blev inte så mycket igår.
Men slipade lite med maskinstålborste, på undersidan av ramhuvudet. Så där dök iaf ett hål upp.
Hann även svetsa dit domkraftsfästena
Lite motgångar kommer det ju helatiden. Bottenplattan visade sig inte vara så rostfri som jag trodde. Beställde halva golvplåten ny till förarsidan också. Ville inte byta hela eftersom bakdelen var i fint skick. Förhoppningsvis kommer den nya delen på posten imorgon.
hur funkade citronbadet?
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
hur funkade citronbadet?
Med bra tålamod funkar det bra
borde dock ha skrapat bort all underredsmassa av delarna före.
Men det krävs man tar upp delarna o borstar med stålborste lite nusomdå. Har delarna fortfarande att ligga i badet, tar upp dem när jag har lite fler delar att lackera
Tyvärr blev batteriet tomt i mobilen idag så fick inget foto.
Har legat lite på latsidan senaste veckorna. Mest pga skördetider i jordbruket mm..
Men gjorde ett litet ryck med bottenplattan ikväll
började att borra bort punktsvetsarna
Nästan klart inpassat. bara att ta loss igen och borra hål och punktsvetsa dit den.
Kul att läsa , och rent och snyggt blir det och sånt tar tid. 
VW 1600 typ 3 1972 cab
presentationstråd : http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 32#p116132
projekttråd : http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 40#p116140