1

Ska köpa min första buss, men är inte jättehaj på bilar och skulle behöva lite råd från folk som verkligen kan.

Bilen är en 69a. Nyrenoverad motor (boxer), bromsrör och bromsbackar innan besiktningen. Besiktigad utan anmärkningar i januari. Nuvarande ägare köpte den i feb och körde 20 mil innan den stoppade. De hade då haft på motorvärmaren. Hans idé är att det blev en ispropp någonstans iom att det var vintern och bussen stått ett tag i garage.

Nu har den varit avställd sen dess och generatorremmen är lös och behöver spännas, tanken tom och batteriet är dött. Enligt ägaren är det rimligtvis detta som är anledningen till att den inte startar i nuläget. Vad jag nu undrar över är om detta låter som en rimlig orsak och hur svårt det kan vara att laga???

Som de flesta gamla bussar är den ganska rostig och jag ogillar lacken. Men jag har ingen kunskap om hur en lackar om en bil. En kompis tyckte jag skulle rolla den tillfälligt och sedan kanske fixa upp den då jag troligtvis inte har pengarna att lämna in den i nuläget, men helst skulle jag ju vilja göra det ordentligt, men vad skulle ett sånt projekt kosta tror ni? Den lär ju behöva endel fix med rosten och det är två lager lack på den så det är mycket att göra.

Skulle uppskatta all tips och råd jag kan få! :)

2

skulle inte lita på att felen e enkla..förän man e säker. som dött batteri-- se till så säljaren laddar det, allt byter mot ett som fungerar.... spänner remmen och fyller på bensin.. det är det minsta man kan begära. att kunna provköra. du skriver inte var i landet du bor... om du ger en hint kanske någon som är mer säker kan slå en kik på objektet ..
vad menar säljaren med renoverad  motor.. be honom att speca det, då folks uppfattning om det varierar kraftigt. allt från tändstift  till ett arborrat block med nya cyl/kolvar lager kam packningar oljepump.. mao en stor men inte helt obetydlig skillnad.. att bara måla en motor ökar inte direkt tillförlitligheten..
vad är det för storlek på motorn då det fanns /finns olika alternativ den årsmodellen..
angående rost .. om man inte själv kan svetsa alt. har en vän som gärna gör det (ovanligt) kan det bli dyrt..
likaså en proffs lack e ju lätt från 20 tusen.. men visst en billig färg pårollad kan ju duga om man gillar det.. ICQ/ad
Allt beror ju på vad man själv kan ,eller har råd att göra.. om man inte kan skruva är det troligen bäst att handla en (för tillfället )fullt fungerande buss som är nybesiktigad. som någon kunnig kollat upp!! då tyvärr besiktningen bara säger en liten del av skicket..
lycka till bussar e roliga!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Man rollar inte en bil som man tänker behålla. Det borde vara dödstraff på rollning. Snacka om att förstöra en bil.  ICQ/am

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Jag får nog hålla med 25hp rolla inte bussen för om du sen i framtiden har tänkt dig att lacka den riktigt har du ett h####te att få bort den färgen.
Och om du lämnar bort den för lack så kommer du att få betala lackeraren åtskilliga kronor till för att han ska ta bort den.
Och du kan allt begära att han gör ett seriöst startförsök med friskt batteri o bensin. Annars har du ju inte en susning om motorstatusen.
Om han nu inte går med på det har du ju ett bra utgångsläge för att pruta rejält på priset.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(