26

Men hela grejjen är ju kretsloppstänket, dvs om vi använder träden bredvid motorvägen att tillverka etanol som sedan blir CO2 som göder nya träd, ja, då kör vi ju på fotosyntes eller solenergi om man så vill...

Kör man på olja tar man upp olja ur marken som var växter för miljontals år sedan. Iofs ett kretslopp också, men man ändrar till ett balansförhållande som rådde för väldigt länge sen. Generellt så borde man akta sig för att gräva upp grejjor, vare sig det är olja eller nåt annat om man inte är säker på effekterna.

Så, etanol är nog inte ett skit bättre för närmiljön, men kretsloppsmässigt så är det så länge det är framställt på sjysst sätt en bra grej...

Att bilarna bara står för en liten del men skattar mycket är ju en annan grej.

Men att köra på etanol borde inte vara negativt...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

27

Just nu är jag glad att jag inte gått på etanolbluffen:

http://video.foxbusiness.com/v/2000862202001/

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

28

johan_l skrev:

Men hela grejjen är ju kretsloppstänket, dvs om vi använder träden bredvid motorvägen att tillverka etanol som sedan blir CO2 som göder nya träd, ja, då kör vi ju på fotosyntes eller solenergi om man så vill...

Kör man på olja tar man upp olja ur marken som var växter för miljontals år sedan. Iofs ett kretslopp också, men man ändrar till ett balansförhållande som rådde för väldigt länge sen. Generellt så borde man akta sig för att gräva upp grejjor, vare sig det är olja eller nåt annat om man inte är säker på effekterna.

Så, etanol är nog inte ett skit bättre för närmiljön, men kretsloppsmässigt så är det så länge det är framställt på sjysst sätt en bra grej...

Att bilarna bara står för en liten del men skattar mycket är ju en annan grej.

Men att köra på etanol borde inte vara negativt...

Men slitaget ökar  om man inte tycker att det är negativt
Polarna på volvo vägrade att tillverka en motor så då åkte det in en FORD motor i bilarna
Sen kan du ta kontakt med någon som har skruvat SAAB så får du höra ett och annat
Du kan gå ut på ebay och sök efter soppa pump som klarar E85 får du se 
Varför måste man tanka var 5tank med bensin??????
Kör man räsebil skiter man i slitaget 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

29

Svwerker skrev:

Säkert intressant men får omedelbums min dator att vrålhänga sig om jag försöker titta....

Efter 3:e försöket kände jag mig lite dum... ICQ/ac

S

30

Svwerker skrev:

Problem med separation mellan bensin och sprit, konstigt Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

31

Johan W skrev:
Svwerker skrev:

Är det lite sprit i soppan så funkar det men mycke sprit så blir det så
Samma sak med oljeblandad bensin  över 12-13% olja  Delar oljan sig på grund av att soppan är mättad
Man kan testa med aspen bensin med vanlig tvåtakt olja låt soppan bli 10+grader  så ligger oljan å flyter på toppen skaka soppan vänta 10min så är det samma sak igen
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

32

Har tidigare läst att spriten löser sig i bensinen om det inte finns något vatten (>98%?) med en slurk vatten så faller etanolen ut.
Var tydligen stora problem med detta i början innan mackar etc hade fått stil på hanteringen.

S

33

Det är anledningen till att K-sprit inte fungerar i båtar, de använder vattenfilter.
När bensinen och etanolet delar sig så får bensinen lägre oktantal och det är ju inte helt lyckat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

34

Nu kommer jag nog röra mig en del OT, men detta med Etanol och miljö är tudelat.
vad i mina ögon är "märkliga argrument" mot E85-bilar:
1. Etanolen transporteras av oljeeldade fartyg ... Det gör väl Bensin också. Dessutom så slipper man Exxon Valdez-liknande incidenter med Etanol då det är vattenlösligt
2. E85-bilar får problem med soppapumpar etc... Min har rullar 16000 mil (under 5 år) på E85 utan problem, och jag har aldrig tankat var 5:e tank bensin. Däremot har jag hört om problem för de som växlar fram och tillbaka.
3. Mycket mer service... Ja, det stämmer... min ska in på ett "extra oljebyte" mittemellan ordinarie service, dvs var 1500:e mil. På min förra bil... av samma fabrikat men bara bensin i tanken så bytte jag själv var 1500:e mil. I mina ögon är ingen olja bra nog för att palla 3000 mil.
4. Barnen i afrika svälter.... jo... jag vill se dom käka brasilianska sockerrör...
5. Skogarna huggs ner. Ja, tyvärr! Tyvärr så är det ingen som inser varför och att man faktiskt kan koka sprit på det mesta. Här i Swe har det gjorts försök, men de har skattats ihjäl. I Finland har ST1 (hittar inte referensen nu) provat att koka sprit på sopor! Jag tvivlar dock på de uppgifterna om energiåtgång för E85-framställning som nån skrev om tidigare. Koka sprit vet väl alla hur man gör ICQ/ad (vatten+jäst+socker, sen koka skiten så den destilleras)

Jag ser inte Etanolen som någon form av lösning på den problematiken som finns, utan snarare som ett tillfälligt undantag i 20-30 år innan nåt bättre hittats på.

Däremot, tillbaka till Topic så tvivlar jag på att våra gammelbilar vill supa i sig mer sprit, Där vill jag ha raffinerade dinosaurier ICQ/ab

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

35

PPRMicke skrev:
Johan W skrev:
Svwerker skrev:

Samma sak med oljeblandad bensin  över 12-13% olja  Delar oljan sig på grund av att soppan är mättad
Man kan testa med aspen bensin med vanlig tvåtakt olja låt soppan bli 10+grader  så ligger oljan å flyter på toppen skaka soppan vänta 10min så är det samma sak igen
/// Micke

Nu blev jag så nyfiken att jag blandade en skvätt aspen med tvåtaktsoljan jag använder i skoter+endurohoj och det händer absolut inget alls.

36 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-01-10 14:55:49)

Busaberg skrev:
PPRMicke skrev:
Johan W skrev:

/// Micke

Nu blev jag så nyfiken att jag blandade en skvätt aspen med tvåtaktsoljan jag använder i skoter+endurohoj och det händer absolut inget alls.

låt den stå ett gäng timmar i kyla var försiktig när du häller så ser du att den har skicktat sig
Vi har haft ett helvete med skurna motorer i gokartana under sommaren på grund av detta
vi fick rådet av aspen (racing bensin) att skaka dunken varje gång vi tankade (6% olja )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

37

PPRMicke skrev:
Busaberg skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

låt den stå ett gäng timmar i kyla var försiktig när du häller så ser du att den har skicktat sig
Vi har haft ett helvete med skurna motorer i gokartana under sommaren på grund av detta
vi fick rådet av aspen (racing bensin) att skaka dunken varje gång vi tankade (6% olja )
/// Micke

Du körde inte på ricinolja då?Det kan stöka till en del när det börjar bli kyligt.Jag har haft oljeblandad aspen när jag sommarförvarat skotern och det har inte separerarat fast det stått från april till november.

38

Ska det fortfarande vara säkert att tanka Statoil 98? Nån som vet?

Kan väl svara svwerker 1 år senare. Sorry.

Svwerker skrev:

HejHejCF;
På vilket sätt skulle etanol förbrännas effektivare? Ställer mig frågande till påståendet. Var kommer det från?

Tror jag syftade på det att jag hört att man kan köra etanol med högre kompression. Minns dock inte. Kanske kom från källan jag använde i inlägget.

39 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-01-10 18:43:38)

Busaberg skrev:
PPRMicke skrev:
Busaberg skrev:

/// Micke

Du körde inte på ricinolja då?Det kan stöka till en del när det börjar bli kyligt.Jag har haft oljeblandad aspen när jag sommarförvarat skotern och det har inte separerarat fast det stått från april till november.

Shell super m   
Det är en av tre som klara 18000varv ( 100cc luftkyld CRG)
( våra motorer klara inte att köra med syntet olja)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

40

Många konservativa åsikter här och jag känner att jag inte kan argumentera mot allt jag tycker är fel, för jag är inte tillräckligt påläst, men som vanligt måste jag lyfta på hatten för Rainier. Jag håller helt med! Ni kan diskutera hur mycket etanolen sliter på moderna motorer, eller vilken kvalitet bränslet har, men om man talar om hållbar utveckling och miljömål, då har man missat poängen för länge sen. Förresten skrotas de allra flesta bilar idag långt innan motorn gett upp, så det är nog inte där vi har problemet, med slitage hos bilarna, det är nog snarare med rost och trafikförseelser.

Jag fick frågan för ett par år sen av en dam som höll på och gjorde en bok som handlade om campinglivet i Sverige och ett av kapitlen kom att avhandla alternativ camping, där vara folkabussar togs upp. Iom att folkabussen är förknippad med en slags fredsbevarande och trädkramande hippiekultur, frågade hon mig om det inte stred mot det faktum att folkabussen är en smutsig och ineffektiv bil med dagens mått mätt. Och jag kontrade med att det ju faktiskt inte bara handlar om vagnens förbrukning, utan även tillverkningsinvesteringen, även den har ett "enerigpris". Och genom att bruka ett fordon under lång tid minskar man alltså den totala energiåtgången jämfört med en person som byter vagn med jämna mellanrum.

Sen kan man ju såklart också hävda att konsumtionen hos en bil har inverkan, men man kan ju faktiskt kompensera genom att konsumera mindre, köra kortare, köra långsammare.

Detsamma gäller för allt vi konsumerar, vare sig det är apelsiner, snöskyfflar, etanol, länsstolar eller vin. Snålar vi med resurserna kommer vi komma längre, men jag ser varje dag med en utnött förbistran på det vardagliga slöseriet. Är det inte mat som slängs, så är det en domkraft som skrotas. Fryser man, eldar man mer, man tar inte på sig en tröja. Man stänger inte av TVn när man lämnar rummet och folk tycks nästan avsliktligen ha sönder saker för att man inte vet hur man ska använda grejerna. Borta är den tid då det låg mycket kärlek bakom en säck potatis, ett par skor, eller en kniv och det gör mig bitter och uppgiven.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

41

PPRMicke skrev:
Busaberg skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Shell super m   
Det är en av tre som klara 18000varv ( 100cc luftkyld CRG)
( våra motorer klara inte att köra med syntet olja)
/// Micke

Ricinolja det med så där har du nog anledningen till att det vill skikta sig när det är kallt.

42

Nu kör jag bara min "etanolsaab" som vinterbil, och kallstarter är inte etanolens paradgren (den fullkomligt öser in soppa i motorn) så jag har inte tankat etanol på ett bra tag... men jag ser ju hur motorn på bensin ligger och reglerar ned tändning och turbo hela tiden för att på bf95 ligger man mot knackgränsen. När jag kört på etanol så räknade inte "knackräknarn" upp sig alls, så jag trodde nästan nåt var fel när jag tankade vanlig bf95, men det är en jäkla skillnad. Då ligger den ändå litegranna uppställd på etanol (originalsaabarna har 150hk på bf95 och 185 på etanol har jag för mig, jag har ställt upp min även på bensin). När man nu dessutom har höjt priset på etanol så det inte lönar sig att tanka det är vitsen inte så stor av det skälet. Förbrukningen på kortkörningar och stadskörning är hemsk på etanol, medan på lugn långkörning är det ganska snålt...

I början så rasade saabs bränslepumpar, men sen trixade de med pumparna men största skälet var nog att soppabolagen fixade med soppan. Bränslemätare och bränslepumpar är tydligen det som tar mest stryk. Inte så dyra delar trots allt. Insprutarna sägs ta stryk av "klegget" från etanolen, som avhjälps med att tanka bensin ibland. Tydligen är detta med korrosivitet olika i olika blandningar och E85 tror jag inte var så värst farligt, jag tror E10 nästan var värre. Nu hamnar man ju där ibland om man tankar var 5e tank bensin...

Jag skulle dock inte tanka etanol i en VW som mest står stilla halva året, då blir nog detta med vatten i tanken och liknande ett reellt problem. För mig som kör ca 10 mil per dag eller mer är det nog inte ett stort problem... Dessutom, om man inte kan mixa fritt är ju etanol bökigt - så att etanolmodda en förgasarVW för brukskörning så står man där och hittar inte en mack med etanol...

Nåja, jag tror fortfarande att det är mera lobbying från olika håll än reella problem med etanol som är största anledningen till att man varnar för det. Det verkar lika gärna vara nåt annat som driver bilen till skroten än att den körts på etanol. Men att bilar som inte är anpassade för etanol går sönder om man kör på det är ju inte konstigt...

43

Här kan ni läsa en del som är intressant.
http://www.etanol.nu/

Ni som har gräsklippare kan ju testa att konvertera den till etanol.
Lite trevligare att klippa med renare avgaser.  ICQ/ab
Och mycket billigare än med den där soppan som macken säljer på dunk.

http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Bubbla -62

44

GB63VW62 skrev:

Kul idé, förutom klippo så överlever nog alltid briggs strattonmotorn gräsklipparens övriga delar... Mina föräldrar köpte en klippo när jag var barn och den funkar fortfarande hur bra som helst, nu snackar vi 30 år +-. Hur det är med nya kina-klippare vet jag inte men sannolikt är kvalitetsnivån ungefär lika mycket sämre på både chassi och motor... ICQ/ab

45

johan_l skrev:
GB63VW62 skrev:

Kul idé, förutom klippo så överlever nog alltid briggs strattonmotorn gräsklipparens övriga delar... Mina föräldrar köpte en klippo när jag var barn och den funkar fortfarande hur bra som helst, nu snackar vi 30 år +-. Hur det är med nya kina-klippare vet jag inte men sannolikt är kvalitetsnivån ungefär lika mycket sämre på både chassi och motor... ICQ/ab

Briggs & stratton motorerna är väldigt tåliga, de flesta  av dem har väl aldrig upplevt ett oljebyte! Default/yikes  ICQ/ag

Bubbla -62

46

Och nu kan man inte tanka Statoil 98 heller utan att få etanol i tanken. Kolla på produktbladet.
http://www.statoil.se/sv_SE/pg133407672 … les98.html

Ali G