1 Senaste redigerad av Jackiie (2012-03-08 11:13:25)

Hej.
Har nu testat runt en hel del men motorn går fortfarande inte bra. Trycker jag gasen i botten hostar den bara. Ibland dör den ifall jag har accelererat och kopplar ur. Om jag släpper gasen och motorbromsar från 80 kilometer i timman på fyran låter det som förgasarknallar eller liknande bak i motorn.
Problemet kom när kylan kom; vid -20 ville den inte starta så jag började med att försöka ställa in förgasare, kollade flotören, kolla sladdar och lite enklare sådant. Filade lite på kontaktytor i fördelarlocket och brytarspetsen och den hoppade igång, men den gick inte helt bra, lika dåligt som den går nu. Har sedan dess i ordningen försökt ställa brytarspetsen rätt (vilket jag inte är helt säker på om jag lyckats med), ställt avståndet på ventilerna (motorn låter mjukare som den brukar göra efter detta men problemet är kvar), köpt nytt fördelarlock (rotor fanns inte inne).

Kan problemet sitta i tändkablarna eller tändstiften, och har ni något tips på tändstiftsverktyg?

Fördelaren har jag inte velat skruva på då den varit väldigt bra inställd och är svår att få upp muttern på.
Har ni möjligen tips på någon billig stroboskoplampa som fungerar att användas någon gång om året?

Tacksam för hjälp.

EDIT: Den går inte jättejämnt på tomgång heller, dippar lite hela tiden.

2

det är sällan tändkablarna, de är rätt analoga så antingen skickar de strömmen vidare eller inte. Eftersom motorn går men går illa så gissar jag på att de inte är dom. Skruva loss förgasaren och rengör noga. Lossa stiften och kolla hur dom ser ut. mät upp gapet och kontrollera. du borde kunna få låna en tändlampa från någon i byn du bor i. kontrollera att tädningen står rätt och att alla delar i tändsystemet är okej (kondensator, vaccumklocka. slangar, att den har bra och stabil volt till spolen, bra jord. brytare står rätt och polera upp dessa )

3

Lurv skrev:

det är sällan tändkablarna, de är rätt analoga så antingen skickar de strömmen vidare eller inte. Eftersom motorn går men går illa så gissar jag på att de inte är dom. Skruva loss förgasaren och rengör noga. Lossa stiften och kolla hur dom ser ut. mät upp gapet och kontrollera. du borde kunna få låna en tändlampa från någon i byn du bor i. kontrollera att tädningen står rätt och att alla delar i tändsystemet är okej (kondensator, vaccumklocka. slangar, att den har bra och stabil volt till spolen, bra jord. brytare står rätt och polera upp dessa )

När du säger mät upp  gapet, syftar du på brytarspetsen då?

Hur kollar man vaccumklockan?

Om det är stabila 12/14 volt (vad man nu ska få ut däröver), betyder det oftast att tändspolen är hel?

4

Låter som den går magert, dvs den får för lite bensin. Har du enkelförgasare? fungerar förvärmningen?
Har du förvärmd luft till luftfiltret? Soppan kan kondesera i insuget om det är kallt ute, vilket medför att blandningen blir för mager med förgasarsmällar som resultat.

Bubbla -62

5

GB63VW62 skrev:

Låter som den går magert, dvs den får för lite bensin. Har du enkelförgasare? fungerar förvärmningen?
Har du förvärmd luft till luftfiltret? Soppan kan kondesera i insuget om det är kallt ute, vilket medför att blandningen blir för mager med förgasarsmällar som resultat.

Har enkelförgasare och förvärmning (det är väl det "tredje röret" som inte går till värmekamrarna?)

6

Jackiie skrev:
GB63VW62 skrev:

Har enkelförgasare och förvärmning (det är väl det "tredje röret" som inte går till värmekamrarna?)

I det här fallet är det rören som är anslutna till avgasröret och går parallellt/ingjutet med insuget.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Har du kollat så att bränslefiltret inte är fullt med skit?? (antagligen så har du redan kollat det)

Jag hade liknande problem i sommras, Och det var skit i förgasarn.
Så det var bara att tömma tanken och göra rent samt att montera dit dubbla bränslefilter, ett före och ett efter bränslepumpen.
(Bara för att vara på den säkra sidan) ICQ/ad

8

Roadkill skrev:

Har du kollat så att bränslefiltret inte är fullt med skit?? (antagligen så har du redan kollat det)

Jag hade liknande problem i sommras, Och det var skit i förgasarn.
Så det var bara att tömma tanken och göra rent samt att montera dit dubbla bränslefilter, ett före och ett efter bränslepumpen.
(Bara för att vara på den säkra sidan) ICQ/ad

Nej, det har jag faktiskt inte! Någon beskrivning på hur man får ur tanken, eller räcker det med att tömma tanken (hur?) och på något sätt rensa den medan tanken sitter kvar i?

9

Sist min gick skit så hackade den vid gaspådrag. Men de va borta när ja hade bytt tändspolen.  ICQ/ag

Volks of Hällsingland

10

Har samma problem nu men gjort rent oljebadsfiltret och har ny olja i, trotts det hackar den.
Men när filtret är av helt från förgasaren funkar den as bra. Så vad är fel i filtret eller är det någon inställning på förgasaren?  Default/hmm