251

Ny tändinställningslampa införskaffad. Det visade sig att tändningen inte stod sådär jättefel iaf. 10 grader på tomgång och ung. 32-34 grader som max. Fast det läcker fortfarande från v. ventilkåpa och (förmodligen) från något av stötstångsrören på h. sida ICQ/ac. Har ett par original T4-kåpor jag ska prova med, även om kåporna från "Just Kampers"(?) ser ut att vara hur bra som helst. Kom på att det sitter en liten nippel på vardera insugskanalen (nedanför förgasarna) som inte är pluggad. Funkar som en liten "by-pass"-kanal och kan förklara den höga tomgången ICQ/ab

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

252 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 08:48:28)

Hittade originalkåporna och snyggade till den ena. Satte dit den och naturligtvis upphörde läckaget. Pluggade nipplarna med en slang mellan höger o vänster sida och tomgången blev med ens mer normal  ICQ/ab
Kom på att jag inte hade fixat vevhusventilationen, så jag försökte sätta dit den gamla slangen. Gick inte, det var för trångt mellan generatortorn och nippeln  ICQ/ac

https://5g8qbw.db.files.1drv.com/y4mXt9YVG_9OkrMj9cQXznVxIQXfPTbPaxzFAS1dZJHxd_R8GO8Nepz-gxd9cj12U6YAcLJi7zPwoE-N5SCY3cznrlpuUf6NQcJkTy9lQxafLkBfStVDDZeaLm8XhBw8rB2fgZURojPGQ9GAfrhC4kPbOKkrtmi_KlDpi--906F27BS_MjmI2vPhpgmVPpGxXuKHREUfdfVEZMxv2oRBOMhPw?width=800&height=600&cropmode=none

Så vad göra? Rotade runt bland lådorna och hittade lite rördelar som blev över efter radiatorinstallationen i garaget för åtskilliga år sedan. En 90-graders böj skulle funka, men den hade 17 mm ytterdiameter. 8 snitt med en bågfil och komprimering med slangklämma så gick det att hårdlöda eländet, och vips var vi nere på 15 mm.

https://5g9abw.db.files.1drv.com/y4mZLgC0OmN1uydqi_SJiU8LpegRaDWtw3izJ4MncOTkIkDvguyW0xUW8nNdnRggq_yAokplg0IrRsjP4fBe0E0OLLaSmrcBr6BEI535IjtLdwky3QP55jRBfVuW2uXh80rWcbC4FHY7DsTT28BH2X0h0AvaZybyRm_HSeXGyRZWA_FaUt4ZBW77LorvAopn3aeCgw7WD0bhSSHrmLw-kFuCw?width=800&height=600&cropmode=none

Kommer att limma fast rörböjen på nippeln med montagelim.

I bagageutrymmet har återställningen påbörjats. Den bortkapade delen av reservhjulsbaljan har fästs upp med självborrande plåtskruv, och öppningen ska täckas med en ny plåt.

https://5g87bw.db.files.1drv.com/y4migNJ6ntJ5lMxgBtVai9ZmUGIOpJLCcSH_NuLURztqWEwbk35MjATdFVdKz5yBRBdz_jW7MNM_gY5rAmaX1gfpbuvA5ssfkGXC1jJq8TpKBjXWFTwUVxDCV2-0oVOgCHvF0Obl1ebfDXK9CxmvROwJajLbuJ12xrIsK-reSrCVRInpMl6Ax55JW2LRGK4ms0O2U3dZHZGwZi1_T0a5TTh2Q?width=800&height=600&cropmode=none

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

253

Köpte likadana stötdämpare till coilovers som du samma annons på ebay.Hur länge tog det innan du fick hem dom ?

254

hasse skrev:

Köpte likadana stötdämpare till coilovers som du samma annons på ebay.Hur länge tog det innan du fick hem dom ?

Hmm... vet inte riktigt, det var "Oboymannen" här på forumet som höll i inköpet. Vill minnas att det tog ett litet tag. Fast inte extremt lång tid...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

255

Stefan F skrev:
hasse skrev:

Köpte likadana stötdämpare till coilovers som du samma annons på ebay.Hur länge tog det innan du fick hem dom ?

Hmm... vet inte riktigt, det var "Oboymannen" här på forumet som höll i inköpet. Vill minnas att det tog ett litet tag. Fast inte extremt lång tid...

Ok.beställde mina i söndags så en vecka har gått.Ett par dagar till kanske man får vänta

256 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 08:49:36)

Hämtades på post... ICA idag  ICQ/ab

https://7a9bbw.db.files.1drv.com/y4mlKgWGQMtjigoadYvhRZeIbEMtyM2rqF3bGt0uhECwhoJTs2LO2xBwX9gApwYZasGUgBw5-WWDV7lXl2QWG0Ekr1iuzG0C2vFhr02PvuhloqEBxtJGIf3N7WFjj5xi7tayomaUFMF4ybumlE9liQ9PizrMZ0cmx8YAxCopBzESErgrW5Dbd4NvMgdNG_burFgAhEKTSYTUZV1_JKG_1BPkg?width=800&height=600&cropmode=none

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

257

ms2 processor :-)

Jag har testat både ms1 och ms2 och det är ett stort steg i utvecklingen mellan dem.

258

MrPete skrev:

MS2 processor :-)

Jag har testat både ms1 och ms2 och det är ett stort steg i utvecklingen mellan dem.

Prexis! Nu vet jag ju att Typ 4:an går (om än inte riktigt som den ska...), och eftersom spridare mm. redan sitter på plats är det kanske lika bra att ta steget fullt ut. Nu fastnade ju (förstås) paketet i tullen, så det blev 282:- dyrare, men det hade jag ändå nästan räknat med. Jaja...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

259

Har lite dåligt samvete, eftersom ditt "stim-jim" kort ligger i min källare......
Hoppas att du kommer igång med MS:et innan mig ;-)

260

mettis skrev:

Har lite dåligt samvete, eftersom ditt "stim-jim" kort ligger i min källare......
Hoppas att du kommer igång med MS:et innan mig ;-)

Inga problem, du har mitt första "Stim-kort". Jim-stim finns kvar här hemma  ICQ/ab
Behåll det kortet, du!

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

261 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 08:51:39)

Jaha, efter lite pillande kom även MS2 igång. Det var betydligt mer parametrar att skruva på än i MS 1:an

https://7a86bw.db.files.1drv.com/y4mTiyJITeX61TPZPV5opVrHjyJTSHKwhsyUI00ZtMFh46RboUzThkAzZPYYX62gVqBQnrDcOMsvgjgNy1ZgGBlvJp37f3mWWDPkb3hjNbiy6zA96eQ4tHenL-Pg49URP1dDjPBin3xLsl9Ed8o2TagJ1B81ZLX_T2kHz2fQ6J7mDY_9Av9xLYZ3picttLPqjJ7-ANQfSsElgdezLCr4Y7XZw?width=800&height=600&cropmode=none

https://7a87bw.db.files.1drv.com/y4mOj9qY_y0NQ_F0io5plsdqKfA2gR3XfUz3siBu37xysBKGCYfinOcm-uSyIage-piJDV1nNNVkp5TvZdSVCD4G2H0ObrDtmU96ZIHVDOesu9uM9HamV2F8cgkNkmPRLCZfLr1PjtAvS_IBtuz1BxWXvH1FSdnL0z33qcfBRvTCWdqvsBEPHkSuyndJcStxkB7e7jAho7Mxzo39xZU7YL4rA?width=800&height=600&cropmode=none

Nu har den iaf stått o gått på drygt 1500 rpm i snart fem timmar, så jag förmodar att den är ok. Har laddat den med den senaste extra-koden (v. 3.2.5) så det finns plats för diverse modifikationer.
(Ja, den har förstås inte haft någon riktig motor att styra, den har fått alla motorsignaler från Stim-kortet...)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

262 Senaste redigerad av Stefan F (2013-10-13 08:34:18)

Kan tillägga att sist jag "långtidstestade" MS, så gick det över en en vecka i sträck innan boxen blev autistisk och slutade svara. Det var då i MS1-utförande. Låter väl den här stå på i några dagar så får vi se vad som händer.  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

263

Överkurs.  ICQ/ad

Fn jag åker gammalt lassekort i varianten. Går bra men långt ifrån optimalt. Lite krånglig att starta kall med låst tändning och en tps signal som fladdrar mm.
Ska uppgradera så jag får nyare programvara samt möjlighet att styra tändningen.
Helst skulle jag vilja ha ett ms2 men får avvakta lite på det.
Borde bli 100ggr bättre med uppdateringarna.

Får vi se bilen din nånstans till sommaren då?  ICQ/ab

Mera känd som jb...

264

Jag hoppade över MS2 och gick direkt på MS3 men största skillnaden tycker jag var att jag köpte programvaran och därmed låste upp en hel del loggningsdelar vilket underlättade en massa för mig.

265 Senaste redigerad av Stefan F (2013-10-13 08:36:09)

Jo, det ska jag också göra."VE Analyze Live" sägs vara riktigt bra.
Du har sett att det även finns en version för Android nu?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

266

JBlom skrev:

Överkurs.  ICQ/ad

Fn jag åker gammalt lassekort i varianten. Går bra men långt ifrån optimalt. Lite krånglig att starta kall med låst tändning och en tps signal som fladdrar mm.
Ska uppgradera så jag får nyare programvara samt möjlighet att styra tändningen.
Helst skulle jag vilja ha ett ms2 men får avvakta lite på det.
Borde bli 100ggr bättre med uppdateringarna.

Får vi se bilen din nånstans till sommaren då?  ICQ/ab

Haha... Det var mest en kul idé för att vissa de på jobbet att den faktiskt fungerade. Men efter ung. en vecka låste den sig och svarade inte alls. Men efter en strömcykling var den redo för ännu en vecka  ICQ/ag  Lassekort säger du, mmm... det var ju inte igår precis  ICQ/ae  Faktum är att jag har varit med på MS-tåget ända sedan version 1. Då var det gruppköp som gällde och all information fanns i en diskussionsgrupp på Yahoo. Det var faktiskt inte så länge sedan som jag städade bort både 1:an och 2.2:an. Behöll CPU'n, dock.
Jo, bilen SKA ut! Om det så blir det sista jag gör...  Målet var ju att besiktiga den i år (den är fortfarande påställd) men den går inte som den ska. Men nu vet jag ju att den funkar, så det kanske är lika bra att köra vidare med MS.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

267

Ja, nu börjar det bli riktigt spännande det här! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

268

Jorå, nu går den på alla fyra!  ICQ/ag  Fast nu är det inte så många träffar kvar, va?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

269

Ett besök på Dragracingmarknaden i feb att sikta på ?-)

270

Njae... några sådana ambitioner tror jag inte jag har...  ICQ/ae

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

271 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 09:22:16)

Grovinställning av Toe-in med hjälp av två pallbockar. lina och två svetstänger...

https://wlqz4q.db.files.1drv.com/y4m7vaW9Rf_i9Sg8sTDz8xwS3pUfz9q_pWfsWC6WJEW8qBmyPLRyA3ZhRk0HB394n5L55PrX34AnVaNh3iOX3QK-_TZVZcdonkyjiXAz9KAk0-TsXHcDrnn-aaNlo7-mkzmRl2IcqNEAAg-Vx08o-_6VTQtxkrbvX9ZkquIx9GJF3J-ff1kb7e1rIaMMMIwTuVl64MePC4hsuojFXdHKCJ45Q?width=800&height=600&cropmode=none


Det verkar som om det iaf går att ställa in inom +/- 1 mm  ICQ/ab

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

272 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 09:26:05)

De små provturerna ner till vändplanen längst ner på gatan i höstas avslöjade lite missljud någonstans. Det visade sig vara spridarfästena på h. sida som slog i kanten på den öppning jag sågat upp i innerskärmen. Dessutom kändes det som om hela motorpaketet dels satt lite för lågt, dels rörde sig lite väl mycket. 73:orna fick ju en ny sorts motorfästen/växellådskuddar och en annan utformning av balken. Verkar allmänt anses som alldeles för mjuka, så jag köpte en kraftigare variant från Logmech:

https://7a82bw.db.files.1drv.com/y4m0kPM3eVEvaLgwa789yVzjMrmKYF4RYDxtTYWLf1LynDAFDumh76x2L1Dfg3Dz8dTjTtkraallwdT-7HAbR4up8xznbOYM4_iIuNSRLiyPun2__w9vT91KaoVYkVmoQjZfYkB5AadTZTb-QsYygBBQJzC6WkG0KTxCXxOv3U8xFteAfC9cPV0nXNAbIslfnEv4fzbCchbMqQHW2zdfJLQeA?width=800&height=600&cropmode=none

Den är ju gjord för den tidigare typen av fästen, så jag beställde HD-varianten av dessa:

https://6q8pbw.db.files.1drv.com/y4mCDvWGIIs3v7_DzurFUVhVMslbNAZ1Vgl-JErX6kpopDk5SuZezpoxc6ax-gYGJVn1qYYnrC-P3JKlqeCw5XEDkUowB0nNw0dHBgrultX0oMm0EYxJ8suFhD0P8Ey0OBynG1c-2sBAlnuXnxxYYFhvMQV2ZdNpFQLIq7sEHdZ0HU9hkMlmSU0YbJd5drVcKwIYSsnw4-jlgC5wW7IyB--zQ?width=800&height=600&cropmode=none

https://6q8qbw.db.files.1drv.com/y4mF6gOIdWmv-07w0WzPJQF_dRqS6aVQM07xrAEfvijOdnfK-maPa71EOO_D-APKZsQ-1b2g2-UtRlmqYf_h84RRrrpN46d06wE7rbnbQX2tHFuK8Ql0yt_am6G9Gigg-GGlxrqnqaQ823YbNCIpmAJGs90FM-hAdKtEXUaJQV0EU9zoHnbFnS36UJCIEU24TBPD4vRIy2xQ6caorwBChZW0A?width=800&height=600&cropmode=none
och det var verkligen "Heavy Duty", de kändes först mer eller mindre solida! Var satt de här som original, egentligen?

Så nu är frågan, är de här så tokhårda att det kommer att vibrera och låta av bara attan inne i bilen, eller är de uthärdliga även efter några mil? Ska jag beställa standard-varianten av dessa istället?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

273

Beställ std, så köper jag dina ;-))

Vart köpte du dom ?

274

Det ser bra ut det där! ICQ/ab Aha... så de är så himla hårda! Men å andra sidan så kan de väl inte vara så hårda som motsvarande i Urethane tycker man. Förhoppningsvis hamnar de nog något mitt emellan orginal i gummi och Urethane:)
Men till något VW/Audi relaterat bör de ju vara till... men vad...?? ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

275

mettis skrev:

Beställ std, så köper jag dina ;-))

Vart köpte du dom ?

Dalhems - http://dalhems.se/?p=84b8a4da-fa57-4834 … bc00de9ec5

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville