Är det någon med erfarenhet av kompressormatning av VW boxer? Är inte ut efter toppeffekt, mera det kuriosa. Har sett att det finns både AISIN och VW Golf kompressorer till salu.
VW golf.. är det samma skruvkompressor som satt på 1,4 passat... långa eelenden.. annars vore det spännande att prova.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Är det någon med erfarenhet av kompressormatning av VW boxer? Är inte ut efter toppeffekt, mera det kuriosa. Har sett att det finns både AISIN och VW Golf kompressorer till salu.
Att överladda med Kompressor eller turbo är samma sak
Om man gör så bör man veta att maskinen är bra tät för om inte trycker man rätt igenom ringarna
Ps tänk det blir bra belastning på vevlagerna
Se till det är bra smörjning i motorn
Laddtryck ger och tar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Blir det nåt bygge blir det utgående en helrenoverad 1600 motor.
Jag har byggt en 1600:a med AMR500.
Så lite erfarenhet kring krompressormatning har jag.
Vore spännande att testa hur det funkar med en från Passat/Golf.
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S
Kjell T skrev:Är det någon med erfarenhet av kompressormatning av VW boxer? Är inte ut efter toppeffekt, mera det kuriosa. Har sett att det finns både AISIN och VW Golf kompressorer till salu.
Vore spännande att testa hur det funkar med en från Passat/Golf.
Är det värt det med en AMR500 eller är det mer en ”frän grej”?
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=58885
7 2025-03-06 10:53:53 Senaste redigerad av Bert Sundin (2025-03-06 10:55:24)
Bert Sundin skrev:Kjell T skrev:Är det någon med erfarenhet av kompressormatning av VW boxer? Är inte ut efter toppeffekt, mera det kuriosa. Har sett att det finns både AISIN och VW Golf kompressorer till salu.
Vore spännande att testa hur det funkar med en från Passat/Golf.Är det värt det med en AMR500 eller är det mer en ”frän grej”?
Jag tycker det. Klart man får inte ut samma effektökning som med en turbo med dessa kompressorer, men jag fick en grym ökning på vridmomentet direkt från tomgång. Sedan behöver man se över hela bränslesystemet så man får tillräckligt med bränsle till motorn.
Sedan klart att de är fränt
Jag har bilder på bygget under projektmappen.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=51268
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt
-65 1500 S
Festlund skrev:Bert Sundin skrev:Jag har byggt en 1600:a med AMR500.
Vore spännande att testa hur det funkar med en från Passat/Golf.Är det värt det med en AMR500 eller är det mer en ”frän grej”?
Jag tycker det. Klart man får inte ut samma effektökning som med en turbo med dessa kompressorer, men jag fick en grym ökning på vridmomentet direkt från tomgång. Sedan behöver man se över hela bränslesystemet så man får tillräckligt med bränsle till motorn.
Sedan klart att de är fränt![]()
Jag har bilder på bygget under projektmappen.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=51268
Kul, tack för svar! Ska läsa igenom tråden
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=58885
Bert Sundin skrev:Kjell T skrev:Är det någon med erfarenhet av kompressormatning av VW boxer? Är inte ut efter toppeffekt, mera det kuriosa. Har sett att det finns både AISIN och VW Golf kompressorer till salu.
Jag har oxå kört AMR500, men på en lite större motor(1835cc)
Toppeffekten ökar nog inte med kompressor, det kan till&mred vara så att effekten var högre med förgasare? Men karaktären på motorn var helt fantastisk Den var otroligt stark redan på riktigt låga varv, och den drog helt jämt och starkt i hela registret.. Man behövde aldrig växla ner, det vara bara att gasa
I somras var det färdigåkt, jag körde hårt och länge på motorvägen och lär ha haft det lite magert ställt för fullgaskörning... Så treans kolv smälte
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Att trean havererar är inte bränslefel. Oljekylaren värmer trean som därmed går väldigt het. Det har alltid varit problem med trean. Om du flyttar ut oljekylaren och har en elektrisk kylfläkt på oljekylaren så går det bättre. Det kan också vara bra att ha större munstycke på trean.
Har jobbat på volkswagen många år och sett väldigt många vevstakar som kommit ut genom vevhuset.Det är alltid trean som smäller.
mvh Ove
Tack, jag har oxå koll på vad som brukar hända med just trean
Men vad tror du då händer om det oxå går snålt? Såklart är det ingen slump att just trean gick, men huvudproblemet var att det gick snålt, inte att oljekylet blockerar lite. Trots doghouse.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Det där med värme och vad som händer med bränslet i en kompressor
eller att men inte får ut mer effekt även om man växlar upp kompressorn
Vi börjar med effekten sen hur stor motorn är Det är lättare räkna på detta viset
En 2 liters motor förbrukar 4000 liter luft i minuten på 1000 varv och tar kraften slut vid 4500 varv klarar inte kompressorn leverera tillräckligt mycket luft i minut liter
I en rots kompressor som har tre skovlar och det blir värme av man komprimerar luften sen om det är bränsle( bensin börjar ånga vid Minus26) i den ångar bränslet och bränsle mixen blir för snål
Om man kör med E85( etanol börjar ånga vid 78.6 grader och bensinen vid minus 26)
Kommer bränslet dela sig = motor går för snålt
Vw har ett litet problem att 3an inte får tillräckligt med bränsle av vinkeln på insuget så vida men inte separata insug till varje cylinder
Om man vill få bort värme problemen så finns det två sätt att lösa problemet
Ena sättet är man fet kör kompressorn och kyler kompressorn med bränsle och man får mer verknings grad på kompressorn på det viset
Nästa är man kör kompressorn torr och blandar in bränslet efter kompressorn och man kyler luften på det viset
Men en rots kompressor flyttar luft i den mängden som varje skovel par kan leverera ( läs hästkrafter )
Nu är jag inte så bekant med så små kompressorer som folk använder som AMR 500 Men det är bredden på skovelen som avgör hur mycket luft den levererar När man räknar på bred o storlek runt 100-120 hk och det motsvarar en turbo som har ett inlopp på 35-37 mm
På en 1600 -1915 maskin är den jätte stark på låga varvtal men över ett vist varvtal klarar den inte leverera tillräkligt med luft mot en turbo som varvar 150000 varv o klarar leverera mer luft
Sen tar en kompressor en del kraft
Jag som är van att hålla på med lite större kompressorer som ger massa hk driver vi dom 14-20 %( eller mer Har varit uppe på 40%) mer varvtal än motorn då ger dom effekt hela vägen upp till tänkta varvtal och dom kör man fett som fan så inte dom går varmt
Men dom tar en massa hk Som vid 3000 hk tar en rots kompressor runt 300 hk för driva runt vid 14%
Men vid serpentin rem slirar remen lite över 12% över drift
Det är fränt med kompressor men ofta är den förliten för att slippa varmgång
Tyvärr är oftas snål blandning som skapar problem Ett bra lambda värde att använda för det skall bli bra är 0.70 -0.85 o då kostar det i bränsleförbrukning
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det där med värme och vad som händer med bränslet i en kompressor
eller att men inte får ut mer effekt även om man växlar upp kompressorn
Vi börjar med effekten sen hur stor motorn är Det är lättare räkna på detta viset
En 2 liters motor förbrukar 4000 liter luft i minuten på 1000 varv och tar kraften slut vid 4500 varv klarar inte kompressorn leverera tillräckligt mycket luft i minut liter
I en rots kompressor som har tre skovlar och det blir värme av man komprimerar luften sen om det är bränsle( bensin börjar ånga vid Minus26) i den ångar bränslet och bränsle mixen blir för snål
Om man kör med E85( etanol börjar ånga vid 78.6 grader och bensinen vid minus 26)
Kommer bränslet dela sig = motor går för snålt
Vw har ett litet problem att 3an inte får tillräckligt med bränsle av vinkeln på insuget så vida men inte separata insug till varje cylinder
Om man vill få bort värme problemen så finns det två sätt att lösa problemet
Ena sättet är man fet kör kompressorn och kyler kompressorn med bränsle och man får mer verknings grad på kompressorn på det viset
Nästa är man kör kompressorn torr och blandar in bränslet efter kompressorn och man kyler luften på det viset
Men en rots kompressor flyttar luft i den mängden som varje skovel par kan leverera ( läs hästkrafter )
Nu är jag inte så bekant med så små kompressorer som folk använder som AMR 500 Men det är bredden på skovelen som avgör hur mycket luft den levererar När man räknar på bred o storlek runt 100-120 hk och det motsvarar en turbo som har ett inlopp på 35-37 mm
På en 1600 -1915 maskin är den jätte stark på låga varvtal men över ett vist varvtal klarar den inte leverera tillräkligt med luft mot en turbo som varvar 150000 varv o klarar leverera mer luft
Sen tar en kompressor en del kraft
Jag som är van att hålla på med lite större kompressorer som ger massa hk driver vi dom 14-20 %( eller mer Har varit uppe på 40%) mer varvtal än motorn då ger dom effekt hela vägen upp till tänkta varvtal och dom kör man fett som fan så inte dom går varmt
Men dom tar en massa hk Som vid 3000 hk tar en rots kompressor runt 300 hk för driva runt vid 14%
Men vid serpentin rem slirar remen lite över 12% över drift
Det är fränt med kompressor men ofta är den förliten för att slippa varmgång
Tyvärr är oftas snål blandning som skapar problem Ett bra lambda värde att använda för det skall bli bra är 0.70 -0.85 o då kostar det i bränsleförbrukning
/// M
Ja det är inte bränsleekonomi man är ute efter när man åker med kompressor. På min låg förbrukningen mellan 2 och 2.5 liter milen i och för sig då med E85 på landsväg i 90 - 100km/h
-75 Dubbelhytt skrotad
-73 1303 objekt
-65 1500 S