1

Hej.
Jag håller på att konvertera min bubbla 1966 1300 till 12volt.
Blir inte riktigt klok på ett av mina relän.

Jag har ett relä som stämmer med elschemat som helljusrelä.

6volt. 100W. Nummer 311 941 581 C
Kontakter: 30, S, F, 56, 56a

Mitt andra relä som jag inte förstår vad det är:

6volt. 100W. Nummer 0 332 514 005
Kontakter: SH, 54, S54, 30, 56a + säkring, 56b + säkring.

Någon som har en idé?
Jag vill hitta ett motsvarande relä till det okända fast för 12volt.

// Oliver

2

Här kommer bilder:

Post's attachments

thumbnail_image0.jpg, 95.09 kb, 508 x 640
thumbnail_image0.jpg 95.09 kb, 76 downloads since 2023-03-29 

thumbnail_image1.jpg, 115.92 kb, 640 x 601
thumbnail_image1.jpg 115.92 kb, 85 downloads since 2023-03-29 

3

Vad är reläet kopplat till?

Det är inte så många reläer i en standardbubbla och den med säkring känner jag inte egen från min 12V konverterade -67 bubbla.

Har du bensinvärmare, konstig radio/stereo eller extraljus?

/S

4

Jag har en bensinvärmare.


Kan det annars vara ett relä för varningsblinkers?

jag har ett annat litet relä som går till extraljus fram. Detta är ej med i bild.

5

Här är bättre bilder på mitt konstiga relä:

Post's attachments

thumbnail_image1.jpg, 88.81 kb, 640 x 480
thumbnail_image1.jpg 88.81 kb, 73 downloads since 2023-03-30 

thumbnail_image2.jpg, 85.38 kb, 481 x 640
thumbnail_image2.jpg 85.38 kb, 76 downloads since 2023-03-30 

thumbnail_image3.jpg, 89.16 kb, 481 x 640
thumbnail_image3.jpg 89.16 kb, 73 downloads since 2023-03-30 

thumbnail_image4.jpg, 93.8 kb, 481 x 640
thumbnail_image4.jpg 93.8 kb, 75 downloads since 2023-03-30 

6

Här kommer en beskrivning hur det är kopplat. Båda reläna är kopplade till varandra nämligen.

Kopplingar på "lilla relät" märkt 6V:

S - brunvit kabel - Tändning

56 - vit kabel - Ljusknapp

30 - röd kabel - till ännu ett mindre relä 6v med ingångar 85, 86, 87, 30 (kunde ej se vilken den kopplade in sig på)

F - vit kabel - 54 på stora relät. I denna koppling går även kabel till blå kontrollampa på hastighetsmätaren (helljus)

56a - ljusgul kabel - S54 på stora relät.

Kopplingar på stora relät:

30 - svart kabel - batteri pluspol

SH - svart kabel - jord

56a - svart kabel - Helljus i strålkastare

56 - svart kabel - halvljus i strålkastare


Vad ska jag köpa för relä att ersätta detta med i 12V?  ICQ/bn

Post's attachments

thumbnail_image0.jpg, 90.31 kb, 640 x 480
thumbnail_image0.jpg 90.31 kb, 72 downloads since 2023-03-30 

7

Varför ska du byta? Fungerar det nu så är det ju bara att låta det va...

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

8

Jag ska konvertera till 12V. En tanke är att låta det stora sitta kvar och se om det håller..

Annars såg jag detta dubbelreäl på biltema som påminner mycket om hur det är kopplat:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste … 2000049772

Post's attachments

42-307_xxl_1.jpg, 120.02 kb, 1360 x 1361
42-307_xxl_1.jpg 120.02 kb, 70 downloads since 2023-03-31 

9

Ditt elsystem bör ha sett ut såhär från början:

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_66.jpg



Det övre relät i Din skiss bör vara original till bilen, det sköter växlingen mellan hel och halvljus, och det bör Du kunna ersätta rakt av med detta till 12v VW:

https://vwcustomspeed.com/uploads/thumbnails/e8551fec81198a6fb9ce2c62848b0558d51145d7_1600x1600.jpg
https://vwcustomspeed.com/produkt/Ljusrela-12v

Det undre relät är inkopplat i efterhand för att minska spänningsfall till strålkastarna, när Du bygger om till 12v så hade jag tagit bort det och återställt till original enl ovanstående elschema, 12v behöver bara halva ledningsarean vid samma effekt jämfört med 6v, så spänningsfall blir sällan ett bekymmer. Vill Du ändå behålla det, så kan Du ersätta det med 2st vanliga standard slutande dragrelän, glöm inte i så fall att montera säkringar i kretsen, de försvinner ju med 6v relät.

Notering: "S - brunvit kabel - Tändning"  den här kabeln bör inte gå till tändningslåset, den bör gå ut i blinkersspaken till hel/halvomkopplaren där.

Lycka till!
/ Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

10 Senaste redigerad av Grubban (2023-03-31 18:27:42)

På ditt konstiga reläet står det FERNLICHT på tyska och detta betyder helljus.
ABBLENDLICHT är halvljus

T2b taigagrön ´77

11

Hella skrev:

Ditt elsystem bör ha sett ut såhär från början:

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_66.jpg



Det övre relät i Din skiss bör vara original till bilen, det sköter växlingen mellan hel och halvljus, och det bör Du kunna ersätta rakt av med detta till 12v VW:

https://vwcustomspeed.com/uploads/thumbnails/e8551fec81198a6fb9ce2c62848b0558d51145d7_1600x1600.jpg
https://vwcustomspeed.com/produkt/Ljusrela-12v

Det undre relät är inkopplat i efterhand för att minska spänningsfall till strålkastarna, när Du bygger om till 12v så hade jag tagit bort det och återställt till original enl ovanstående elschema, 12v behöver bara halva ledningsarean vid samma effekt jämfört med 6v, så spänningsfall blir sällan ett bekymmer. Vill Du ändå behålla det, så kan Du ersätta det med 2st vanliga standard slutande dragrelän, glöm inte i så fall att montera säkringar i kretsen, de försvinner ju med 6v relät.

Notering: "S - brunvit kabel - Tändning"  den här kabeln bör inte gå till tändningslåset, den bör gå ut i blinkersspaken till hel/halvomkopplaren där.

Lycka till!
/ Hella


Tack för tydligt och utförligt svar! Jättebra förklarat för en novis så som undertecknad!

Vad tror du om att koppla in ett sådant dubbelrelä från biltema som jag hänvisade till med inbyggda säkringar? Är det samma sak som att koppla in två enskilda relän med säkringar?

Om det finns motsvarande fast från bättre fabrikat än biltema så är det såklart att föredra.

// Oliver

12

Jag skulle gissa att originalreläet funkar bra med 12V. Det är ju ett växlande relä som bara får en impuls för att byta mellan hel- och halvljus.

13

HenrikL skrev:

Jag skulle gissa att originalreläet funkar bra med 12V. Det är ju ett växlande relä som bara får en impuls för att byta mellan hel- och halvljus.

Duger fint med 6v orginalreäet jag har kört med det  många år..

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

14

Hej.
Så summan av kardemumman är att byta helljusrelä och blinkersrelä till 12V men att låta det stora udda 6V sitta kvar?

15

LuckyLeif skrev:

Hej.
Så summan av kardemumman är att byta helljusrelä och blinkersrelä till 12V men att låta det stora udda 6V sitta kvar?

Nja, "det stora udda 6v" bör Du byta mot ett 12v, i det kommer respektive dragspole vara aktiverad så fort Du har hel eller halvljus på, och de spolarna bör bli överhettade ganska snart.
Det HenrikL och ant menar (antar jag?) är att Du kan behålla det original ljusreläet som Du har överst i Din skiss, och det kan nog funka eftersom det bara aktiverar dragspolen den korta stund Du har "knappen" på torkarspaken intryckt för att skifta mellan hel och halvljus, och då hinner nog inte spolen bli så varm att den tar skada!

Och jo, om Ditt Biltema relä är ett dubbelt slutande dragrelä så bör Du kunna använda det istället för "det stora udda 6v".

/ Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)