Eftersom det redan finns säkert ett tiotal trådar gällande ämnet, och säkert det dubbla om ett halvår så tycker jag att det är dags att göra en guide över processen. Jag kopierar in tidigare postade förklaringar.
Fyll på med mer så uppdaterar jag första inlägget!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
How to:
anders bergh skrev:
Dialog jag hade med transportstyrelsen
Från mig
Jag köpte nyligen en volkswagen 1200 från 59 av en person som fått bilen av en
bekant. Bilen har varit avställd sedan många år och har enbart gamla
registeringsnummret (F70356).Personen jag köpte den av hade inga ägaruppgifter eller något sådant och kände
inte till tidigare ägare. Däremot har jag hittat serviceboken(med inköpsanteckning) +
besiktningsprotokoll och det verkar vara samma ägare som köpte bilen 1959 som
gjorde den sista besiktningen innan bilen ställdes på loge.Bilen är ej i körbartskick så det är inte någon fråga om påställning förens en
ordentlig renovering har slutförts. Men min fråga är hur jag ska gå tillväga för att
bilen ska vara skriven på mig och vilka moment(påställning, besiktning osv) behöver
jag göra när renoveringen väl är slutförd för att få ut fordonet på vägen igen.
Från Transportstyrelsen
Hej!
För att få bilen i registret måste ni göra en ursprungskontroll. Skickar
med en länk via mailet där du kan läsa mer om ursprungskontroll.Ett ägarbyte går inte att registrera eftersom bilen inte har ett giltigt
registreringsnummer. Däremot blir du registrerad som ägare när du ansöker om
ursprungskontroll. På blanketten framgår det även vilka papper som ska bifogas som tex kvitto på
att du äger bilen.http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … skontroll/
till vänster på den sidan finns blanketten, ansökan om ursprungskontroll.
Från mig
Är ursprungskontrollen något jag bör göra innan jag renoverar den eller
passar det lika bra att göra när den är redo för besiktning (återställd till
orginalfärg osv.)?När väl en ursprungskontroll är gjord, ska det göras en
registreringsbesiktning + vanlig bilbesiktning då, när bilen väl är körbar?
Från Transportstyrelsen
Du kan ansöka om Ursprungskontroll när du vill. När den ansökan är godkänd ska även fordonet registreringsbesiktas på besiktningsföretag och därefter får du nya registreringsskyltar skickade till din bostadsadress. Då kan du börja bruka fordonet igen.
Orginalhandlingar och kvitto(kopia) på bilen ska medfölja ansökan. Du kan göra ansökan via nätet eller att du skickar in ansökan till oss. Handlingar på fordonet registreringsbevis i original etc måste alltid skickas in till oss via post (rekommenderat är att föredra)
Länk ansökan Ursprungskontroll steg för steg:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … at-fordon/
Ursprungskontroll
Från den 4 februari 2008 tog Vägverket, numera Transportstyrelsen, över uppgiften att göra ursprungskontroll av fordon inför registreringsbesiktning. Ansökan görs via Transportstyrelsen 701 96 Örebro. Läs mer på www.transportstyrelsen.se, där du söker under Väg, Fordon och Ursprungskontroll. Du kan även ringa Transportstyrelsen på 0771-503 503 /14 15 16. När du skickat in dina handlingar och betalt avgiften till Transportstyrelsen fattar de ett beslut. Det ärendenummer din ansökan erhöll tillsammans med ett positivt beslut är förutsättningen för att beställa en tid hos Bilprovningen. Blir fordonet godkänt vid registreringsbesiktningen registreras det i vägtrafikregistret och en vanlig kontrollbesiktning kan sedan ske. Från Vägverket erhåller du sedan registreringsbevis och skyltar per post. Sedan kan du ställa på fordonet, glöm ej att först ordna med trafikförsäkring.Innan du vänder dig till MHRF för att få hjälp med en ursprungskontroll av ett historiskt fordon, 30 år eller äldre, och skickar in handlingar till oss bör du alltid först ta kontakt med Transportstyrelsen. I de fall Transportstyrelsen inte kan fastställa fordonets identitet hänvisar de dig till MHRF - vi kan då hjälpa till med fordonsidentiteten. Fordonet ska vara i, eller återställt till, originalskick. Tidstypiska modifieringar av mindre omfattning kan under vissa omständigheter godkännas. Läs först det särskilda dokumentet med Anvisningar, sedan fyller du i vår blankett (se länkar till höger) och bifogar kort på fordonet. Kontakta oss om något är oklart. Vi utfärdar sedan ett intyg på två sidor. Sid 1 skickar du in till Transportstyrelsen och sid två tar du med till Bilprovningen
Ett idag vanligt hinder för registrering av ditt fordon är att du saknar handlingar som styrker att fordonet varit registrerat i Sverige alternativt att ägarkedjan är oklar för Transportstyrelsen. I båda dessa fall kräver Transportstyrelsen att du skall efterforska och få fram sådana dokument. I vissa fall går det att via Landsarkivet och enskilda länsstyrelser att få fram dem (Se Vanliga frågor för kontaktinformation). Men så är inte alltid fallet. Dels kan dokumentet ha förstörts eller förkommit, dels kan det också varit så att fordonet har tagits i bruk men aldrig registrerats.
Om du inte kan få fram dessa handlingar är det viktigt att du kan styrka att fordonet har funnits i Sverige i minst 20 år. Sammanställ alla uppgifter som du har om fordonet i kronologisk ordning tillsammans med din egen redogörelse för de efterforskningar du gjort och resultatet av dem till Transportstyrelsen.
Samarbetet mellan MHRF, AB Svensk Bilprovning och Transportstyrelsen, kring ursprungskontrollen tillkom 1997 för att underlätta registreringsbesiktning av historiska fordon och säkerställa att endast fordon i originalskick registreras som historiska fordon. Avgiften till MHRF för en utredning är idag 500 kronor
MHRF tar gärna emot information i de fall du inte får ditt fordon igenom Transportstyrelsen ursprungskontroll för att vi skall kunna få en samlad bild av omfattningen och de bakomliggande skälen till Transportstyrelsens negativa beslut. Ett negativt beslut kan du alltid överklaga via Länsrätten i Örebro län.
Ombyggda eller amatörbyggda fordon kan inte godkännas av MHRF vid ursprungskontroll. Dessa ska godkännas av SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, läs mer på www.sfro.com .
MHRF:S BLANKETT FÖR URSPRUNGSINTYG
Blanketten kan du fylla i direkt i din dator, skriva ut den på din skrivare, underteckna den med din namnteckning och skicka in den tillsammans med fotografier till MHRF. Se länkar till höger.





