1

Vill bygga om en T2 bay -75 med vanlig 1600 motor och manuell växellåda till automatlåda. Har försökt läsa på, men blir inte på det klara med förutsättningarna och vad jag behöver för grejer. För att krångla till det kommer den eventuella konverteringen inte ske här hemma i swe så jag vill helst klura ut det mesta innan projektet startar och jag har aldrig ens kört en classic VW med automat. Läste tex nånstans att automaten i bussarna var "riktiga" automater, medan automaten i bubblorna var en halvautomat. Stämmer det?

Någon som har kunskap i ämnet? Misstänker att det varit vanligare att bygga om från automat till manuell, men ändå...

matgom

2

Man får betänka att bilarna är gamla och delar därmed svårfångad. .. I vilket land skall bygget ske..
Bästa är ju om man kan hitta en donator bil att ta alla grejerna ifrån..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av matgom (2022-09-20 11:48:19)

Jaja, helst vill en ju hitta en donatorbil. Och såklart helst då en komplett T2 med 1600 och automat för då skulle jag ju inte ens behöva fråga här vad som funkar. Den chansen känns dock rätt liten så därför undrar jag bla mer om det kan finnas andra tänkbara modeller för donation?
Passar tex en (halv?)automat från en bubbla? Eller en (hel?)automat från en bay med pannkaksmotor på den befintliga 1600:an i det aktuella objektet?

4

Annonsera bytes ICQ/bn  manuell mot automat växellåda....MH här på forumet dvs Mats Herrlander i Skåne jobbar med växellådor.. han kanske har hugg på någon.låda.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Halvautomatlåda till typ1 har jag två, en begagnad med diverse kringutrustning och en oanvänd som är enbart en låda. Troligen fattas bla växelspak mm. Nån automatväxlad typ2 med 1600 motor har jag aldrig sett.

6

michaelth skrev:

Annonsera bytes ICQ/bn  manuell mot automat växellåda....MH här på forumet dvs Mats Herrlander i Skåne jobbar med växellådor.. han kanske har hugg på någon.låda.

Bra tips, Mats kanske vet vad som passar och inte!

7

Kjell T skrev:

Halvautomatlåda till typ1 har jag två, en begagnad med diverse kringutrustning och en oanvänd som är enbart en låda. Troligen fattas bla växelspak mm. Nån automatväxlad typ2 med 1600 motor har jag aldrig sett.

Tack Kjell, i det här läget försöker jag mest förstå vad som funkar och inte.

Om en tänker att det inte finns T2 med 1600 och automat kanske jag måste/borde modifiera till pannkaka för att kunna få dit en automat i en buss?

8

Det finns ju automatväxlade sena bay med 2l typ4 motor. Min första buss var en 79 automat, riktigt trevlig att köra.
Det fanns ju sena bay med 1600 motor oxå, nån sorts snik/exportmodell? Men kanske inte med automat?

Men en 1600 motor passar ju rakt i en 091 växellåda från en sen bay med pannkaka/typ4 om man byter ingående axel. Den är nån cm längre på växellådor till 1600 om jag minns rätt (091 finns både för typ4 och 1600, ilika långa axlar). Så då borde ju en 1600 passa på en automatlåda om man byter/svarvar av ingående axel. Eller?  ICQ/bn

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

9

lasslo skrev:

Det finns ju automatväxlade sena bay med 2l typ4 motor. Min första buss var en 79 automat, riktigt trevlig att köra.
Det fanns ju sena bay med 1600 motor oxå, nån sorts snik/exportmodell? Men kanske inte med automat?

Men en 1600 motor passar ju rakt i en 091 växellåda från en sen bay med pannkaka/typ4 om man byter ingående axel. Den är nån cm längre på växellådor till 1600 om jag minns rätt (091 finns både för typ4 och 1600, ilika långa axlar). Så då borde ju en 1600 passa på en automatlåda om man byter/svarvar av ingående axel. Eller?  ICQ/bn

Aha! Bra inputs! Tack!
Då kanske en skulle kunna trassla ihop det med den befintliga motorn om jag bara fick tag på en automat (och allt det andra som kanske är ännu trixigare att hitta) från en buss. Men det bästa fortfarande vore nog att hitta en donatorbil en kan ta hela motor- och växellådepaketet ifrån. Om vi har rätt då så blir det ju typ4 och därmed kanske lite mer sprutt i maskin också. Kruxet är att hitta en donatorn i ameriika. Den eventuella konverteringen ska ske i Mexico...

10 Senaste redigerad av matgom (2022-10-12 14:49:42)

Har fått hugg på en automatlåda från en typ3.
Nån som vet vad det är för slags låda? Helautomat eller halvautomat? (När jag googlar verkar det vara en helautomat, men ändå lite oklart, kan det finnas både och?)
Tror man att den går att få dit i en T2 bay -75 kaross?
Jag tänker att den iallafall bör passa mot den befintliga vanliga typ1 1600 motorn, eller hur?

11

Momentomvandlare itsället för vanlig koppling och svänghjul kan behövas på motorn, så "vanlig" 1600 går inte direkt att mickla dit på en automatlåda utan modifiering..

Lite om VW's automatlådor finns här i den "nedkortade" rephandboken: http://vwfiv.se/Repbok/7-Automatladan.pdf
Där står det på sid 84 att typ 2 lådan är samma som typ 3 och 4 men är modifierad....

Hela den korta manualen: http://vwfiv.se/rephandbok.htm

/S

12

Sten vW skrev:

Momentomvandlare itsället för vanlig koppling och svänghjul kan behövas på motorn, så "vanlig" 1600 går inte direkt att mickla dit på en automatlåda utan modifiering..

Lite om VW's automatlådor finns här i den "nedkortade" rephandboken: http://vwfiv.se/Repbok/7-Automatladan.pdf
Där står det på sid 84 att typ 2 lådan är samma som typ 3 och 4 men är modifierad....

Hela den korta manualen: http://vwfiv.se/rephandbok.htm

/S

Ja, sorry, det stämmer. Att kopplingen ryker och att en behöver en converter istället såg jag som en självklarhet, men tack ändå för input!  ICQ/bs   

Och det är det jag läst mig till innan också, att den är modifierad på typ2, men frågan är vad och hur mycket det påverkar om en vill spöa dit en låda från en typ3 i en bay...

13

Jag skulle killgissa att växelsteg/slutväxel är annorlunda mellan typ2 vs 3/4..

S

14

Sten vW skrev:

Jag skulle killgissa att växelsteg/slutväxel är annorlunda mellan typ2 vs 3/4..

S

Ja, jag håller med, och det kan jag troligtvis leva med, men funderar på om även själva huset runt slutväxeln kan skilja?