1

Hej!
Söker lite tips från er kunniga.

Har en bubbla 1302 72a som jag håller på att göra iordning. Motormässigt har jag bara bytt soppapump då den var pajj, efter det har den gått med aningen orolig tomgång,lätt för att dö när man kör o frikopplar men har upplevt att det blivit bättre när motorn blivit varm.

Men idag när jag skulle backa ut bilen för att flytta den till andra garaget dog den 2 ggr som den burkar kunna göra, men vanligtvis brukar det bara vara att vrida om nyckeln o ge lite gas för att hålla den i liv innan den blivit lite varm. Men efter detta är den tvärdö….

Tog bort förgasaren o blåste rent munstycken o gjorde en allmän tvätt, men ingen skillnad, (blåste med tryckluft, är det något som kan ta skada i förgasaren då?)

Önskar lite tips o råd

2

Har du kollat gummina på insuget? Är det sprickor i dessa blir det störningar på lägre varvtal.

3

Det är lönlöst att gissa vad som är fel på en gammal orenoverad bubbla. Gör hela jobbet innan du frågar vad som kan vara fel. Ut med tanken gör ren. renovera motorn och byt alla slitna delar. renovera soppapump, fördelare. mät upp tändspole,renovera förgasare,byt insugspackningar och gummianslutningarna på insuget. Din fråga är som att fråga varför farfar olle går så dåligt, han är gammal och slut. det är din motor också.

4

Hans Landelius skrev:

Det är lönlöst att gissa vad som är fel på en gammal orenoverad bubbla. Gör hela jobbet innan du frågar vad som kan vara fel. Ut med tanken gör ren. renovera motorn och byt alla slitna delar. renovera soppapump, fördelare. mät upp tändspole,renovera förgasare,byt insugspackningar och gummianslutningarna på insuget. Din fråga är som att fråga varför farfar olle går så dåligt, han är gammal och slut. det är din motor också.

Trevlig surkuk

5

En får tacka

6

Om jag säger så här Man fick guldklocka om man lyckades köra 10000 mil på en bubbla
Med den nya soppan E10/E5  så brukar det rosta i tank o soppa rör Om man vill slippa detta problemet får man antigen ha aspen soppa i tanken eller tömma den vid vinter förvarning ( en kork tvåtakts olja  i soppan gör tank o soppa systemet glad)
Förgasaren behöver bestyckas om (byta munstycke ) för den skall få tillräckligt med soppa i dag (soppan ändrades 1/7 -2021)(det är bara att ta ur ett tändstift o titta på färgen  Färgen skall vara chokladfärgad är det vit så får det för lite är det svart så är det fel typ på nålventil eller pumpen som ger för högt soppa tryck (vanligt på billiga kina pumpar ) soppa trycket skall ligga runt 0.20 bar
Blåsa ja men man måste vara försiktig  Ps kolla färgen på soppan i flotörhuset är den brun/gul färgad så har du rost i systemet
Då kommer det vara upprepande rengörningar av pump o förgasare
Tyvärr är det massa saker som man bör ha koll på när man har en gammal bil  Det är ofta ganska jobbigt
///  Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Jag skulle vilja säga att om något plötsligt ”tvärdör” så är det inte i första hand speciell folkvagnskunskap som gäller. Om en motor ”tvärdör” är det för att det 1. Saknas gnista eller 2. Saknas bränsle. Att utesluta det ena eller det andra är inte VW-rocketscience. Vaknar motorn till om man sprutar startgas är felet bränslerelaterat. Finns det ingen gnista (kolla med ett löst stift när någon kör startmotorn) är det elrelaterat.
Precis som med Landelius farfar är det mycket som kan hända. Vissa saker är mera vanliga än andra. Att en motor ”tvärdör” låter mer som tändningsrelaterat än bränsleproblem.

Börja med att kolla om det finns gnista. Troligen finns det inte det, om motorn bara lade av helt tvärt. Kolla brytarna. Finns det tillräckligt avstånd? Sitter alla tändkablar på plats? Sitter alla kabelskor där de ska? Gamla flatstiftskontakter kan bli både slappa och korroderade. Finns det spänning fram till tändspolen över huvud taget? Det kan du kolla genom att – med tändningen påslagen – lossa kontakten till tomgångsventilen, metallcylindern med en kontakt i änden som sitter på sidan av förgasaren. Klickar det när du lossar och sätter tillbaka kontakten har du troligen 12 volt på primärsidan av tändspolen. Bäst är naturligtvis att mäta med ett testinstrument, så klart. Har du inte 12 volt på primärsidan av tändspolen med påslagen tändning är det något annat fel. En avskavd kabel, och en säkring som gått sönder? Själv stod jag för många år sedan i regn längs E4 och försökte finna varför jag inte hade spänning till tändspolen trots påslagen tändning. Felet var att ett flatstift på säkringsdosan brustit av utmattning. Inte det första stället man letar… Men, bara för att också var en 1302 är det sannolikt inte det som är ditt problem.

En rotor kan gå sönder. Det lilla kolet med fjäder i fördelarlocket kan också gå sönder. Har du gnista på stiften har felet med bränsle att göra. Prova som sagt om den startar på startgas. Gör den det, men visar inget livstecken utan gas, så ligger felet i förgasaren. Du skrev att bränslepumpen var ny. Som Micke skriver kan dessa också vara felkällor trots pumparna är helt nya. Det brukar dock inte leda till läge ”tvärdöd”. Snarare sämre gång, bludder och kraftlöshet, men sällan ”tvärdöd”. Ett annat sällsynt fel med gamla bränslepumpar, som leder till ”tvärdöd”, är att ett clips som håller vipparmen på plats lossnar, och armen glider ut. Då slutar den följaktligen pumpa bränsle. Men, sannolikt inte ditt problem.

Jobba metodiskt enligt uteslutningsmetoden. Börja med att slå fast om det är tändningen som lagt av eller ej. Berätta gärna vad du kommer fram till.

Och... en liten vädjan i all vänlighet. Tillmälet till Hans känns lite onödigt på detta forum. Herr L sitter på mycket kunskap, och har en del poänger i sin analys, trots det kanske lite morgontrötta anslaget. Spara förolämpningar till sociala medier i stället ICQ/af

8

Jean Passepartout skrev:

Jag skulle vilja säga att om något plötsligt ”tvärdör” så är det inte i första hand speciell folkvagnskunskap som gäller. Om en motor ”tvärdör” är det för att det 1. Saknas gnista eller 2. Saknas bränsle. Att utesluta det ena eller det andra är inte VW-rocketscience. Vaknar motorn till om man sprutar startgas är felet bränslerelaterat. Finns det ingen gnista (kolla med ett löst stift när någon kör startmotorn) är det elrelaterat.
Precis som med Landelius farfar är det mycket som kan hända. Vissa saker är mera vanliga än andra. Att en motor ”tvärdör” låter mer som tändningsrelaterat än bränsleproblem.

Börja med att kolla om det finns gnista. Troligen finns det inte det, om motorn bara lade av helt tvärt. Kolla brytarna. Finns det tillräckligt avstånd? Sitter alla tändkablar på plats? Sitter alla kabelskor där de ska? Gamla flatstiftskontakter kan bli både slappa och korroderade. Finns det spänning fram till tändspolen över huvud taget? Det kan du kolla genom att – med tändningen påslagen – lossa kontakten till tomgångsventilen, metallcylindern med en kontakt i änden som sitter på sidan av förgasaren. Klickar det när du lossar och sätter tillbaka kontakten har du troligen 12 volt på primärsidan av tändspolen. Bäst är naturligtvis att mäta med ett testinstrument, så klart. Har du inte 12 volt på primärsidan av tändspolen med påslagen tändning är det något annat fel. En avskavd kabel, och en säkring som gått sönder? Själv stod jag för många år sedan i regn längs E4 och försökte finna varför jag inte hade spänning till tändspolen trots påslagen tändning. Felet var att ett flatstift på säkringsdosan brustit av utmattning. Inte det första stället man letar… Men, bara för att också var en 1302 är det sannolikt inte det som är ditt problem.

En rotor kan gå sönder. Det lilla kolet med fjäder i fördelarlocket kan också gå sönder. Har du gnista på stiften har felet med bränsle att göra. Prova som sagt om den startar på startgas. Gör den det, men visar inget livstecken utan gas, så ligger felet i förgasaren. Du skrev att bränslepumpen var ny. Som Micke skriver kan dessa också vara felkällor trots pumparna är helt nya. Det brukar dock inte leda till läge ”tvärdöd”. Snarare sämre gång, bludder och kraftlöshet, men sällan ”tvärdöd”. Ett annat sällsynt fel med gamla bränslepumpar, som leder till ”tvärdöd”, är att ett clips som håller vipparmen på plats lossnar, och armen glider ut. Då slutar den följaktligen pumpa bränsle. Men, sannolikt inte ditt problem.

Jobba metodiskt enligt uteslutningsmetoden. Börja med att slå fast om det är tändningen som lagt av eller ej. Berätta gärna vad du kommer fram till.

Och... en liten vädjan i all vänlighet. Tillmälet till Hans känns lite onödigt på detta forum. Herr L sitter på mycket kunskap, och har en del poänger i sin analys, trots det kanske lite morgontrötta anslaget. Spara förolämpningar till sociala medier i stället ICQ/af

Tack för ett bra o peppande svar.

Jag har testat med startgas, det får motorn att tända till.

Efter det testa ja ta bort bränsleslangen till förgasaren samt lossa på bränslepumpen o köra den manuellt, den pumpar då fram bränsle.

Så bränsle finns då till förgasaren , om nu stötstången jobbar som den ska, den går iaf lätt o fint. (Kanske skulle testa köra med startmotorn med endast slangen borta för att se om den skvätter fram bensin.

Men då äre iaf check på gnista samt bränsle fram tilll föggen, nästa steg är att kolla över förgasaren då tänker ja.

9

Ja, du ser så effektivt det blir när man felsöker metodiskt...
Har du kollat att den elektromagnetiska avstängningsventilen funkar?

https://vwcustomspeed.com/produkt/Avsta … 34-pict-35

OM den klickar som den ska bör du försätta dig i ett mindset som gör att du ser förgasaren som TVÅ separata system.
Dels en liten bränslebehållare och dels ett system med en massa munstycken och spjällaxel.

"Bränslebehållaren" är som du kanske vet en liten tank i själva förgasaren. Bränslenivån i denna styrs av en flottör (på samma sätt som i din toalettstol) och en nålventil, som ska stänga när nivån är "lagom". Detta reglerar sig själv hela tiden när man kör.

Nålventilen kan fastna i stängt läge. Då kommer inget bränsle in i förgasaren, hur bra bränslepump du än har.
Även det omvända kan hända, dvs ventilen stänger inte och motorn kvävs av allt för mycket bränsle. Att justera in rätt flottörhöjd/nålventilarbetspunkt är en konstart. Ju mer trimmad motor, desto känsligare är det. Är bara ventilen hel ska en motor fungera, även om den bluddrar och går lite illa. Ta av locket till förgasaren (fem skruvar och slarva inte bort den lilla aluminiumplåten med en tag med rätt artikelnummer, den kan vara bra att veta) och lossa bränsleslangen. Blås in i röret och peta på pinnen i nålventilen. Den ska röra sig lätt. Trycker du in den ska du inte kunna blåsa (bränsle) in i flottörhuset. Den ska inte fastna i något läge.

Antagligen funkar den som den ska. Då har du - trots att du tror att du blåst rent - fortfarande skit i något munstycke.

Utan att bli allt för detaljerad så har bilar från 1971 och framåt en förgasare med ett separat tomgångssystem. Detta får både luft och bränsle från separata kanaler så länge bilen går på tomgång, utan att spjällaxeln behöver röra på sig. När det funkar som det ska är det ett bra system, men det är mycket känsligt för skräp och föroreningar. Som Micke skrev kan rost göra att man ofta behöver rengöra förgasaren. Det krävs inte mycket för att tomgångssystemet ska slagga igen... Ultraljudstvätt och/eller några dagars bad i thinner kan göra underverk, trots att man tror att man "blåst rent"...

Som du beskriver det sitter felet i förgasaren. En quickfix är att byta den ICQ/bs

https://vwcustomspeed.com/produkt/Forga … 031-PICT-3

Berätta gärna hur det går.