1

Hej allesammans. Jag har inte "försvunnit" bara varit upptagen på diverse håll. ICQ/ab  Men nu när motorn ska börja användas och jag har laborerat med inställningar så gott jag har förstånd till, så behöver jag er hjälp.

Det är en 1679 (slip-in) med en Engle w110 med dubbla weber 36or, 1,25-vippor, original "1600 fördelare" med vakuumsignal och ignitor, original bränslepump. Det har varit lite pyssel att få den att starta kall, men sedan jag löst en chokevajer så startar den så snällt så med choken dragen. Fördelaren tar sitt vakuum från alla fyra insugen. Bränslet är E5, dvs 98oktan.

Grundproblemet; motorn tycks ha en ganska rejäl flatspot på låga varv och har till och med stannat vid ett par tillfällen, men hoppar igång igen så fort nyckeln vrids om. För att utesluta "det enkla" har förgasarna skruvats isär totalt och gjorts rena i UL-tvätt. Därefter har förgasarna monterats ihop med nya servicesatser. Då noterades bestyckningen när förgasarna ändå var isär och halsring har jag glömt bort att dokumentera. I övrigt har de F11 emulsion, 160 luftkorrigering, 130 huvud och 50 i låg. Problemet kvarstår dock.

Närmast ligger att återigen göra en grundlig inställning av länkaget och tomgångsskruvarna samt ställa tändningen, men jag tror inte det kommer göra hela skillnaden. Så OM jag ska börja titta på munstycken vad skulle ni råda mig att börja med? Själv är jag inne på att gå upp ngt steg i lågfart och behålla resten, men det är inget mer än en gissning. Jag har en 009 som ligger, men inte testat med den då den varit "borta" tidigare, fast jag är mer inne på att det är en bränslefråga.

Tacksam för support i detta, så ska jag återkoppla med hur det går. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2 Senaste redigerad av michaelth (2022-06-10 18:18:11)

bransletrycks regulator??? Weber vill ha lågt tryck annars flödar dom....

Och givetvis välkommen tillbaka... ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av Sten vW (2022-06-10 20:20:38)

Är det Alfa IDF?

Jag har lågfarts munstycke 52 men behövde en del fix o trix med det fasta luftluftmunstycket i mina ex Alfa IDF 36:or med 32mm venturi.
Alfa IDF är INTE normala IDF!
Jag räknade fram huvudmunstycke och luftkorrektion mha Des Hammills Weber bok, (låssades att det var DCOE38).
Emulsion är F11, skulle vilja testa F7....

Min motor är bonntrimmad 1600, SCAT C35, std vippor, hemportat, squish ca 1mm, 10:1, 009, fix o trixen skrev jag om här:

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=19828

/S

4

Alfa IDF 36 kan vara riktigt jävliga att få till.
Jag kämpade länge med mina innan jag fick till det.

Jämfört med ett par fajs 40 som funkar direkt ur kartongen så vet jag inte om alfa 36or är värt besväret, tyvärr  ICQ/ah

Jag laborerade mycket med bestyckning, halsringar mm.
Kommer inte ihåg vad jag hade när det började lira, men jag hade iaf 28 halsringar.

En grej jag gjorde som gjorde att förgasarna började lira bättre och jobba mer som en ”vanlig” idf 40 var att förminska det lilla mässingsmunstycket(mässingshålet) som lågfartsmubstycket har kontakt med. Minns inte vad det kallas? Sitter i toppen av huset. Jag lödade igen hålen och borrade upp minde hål.
Som jag minns det så har alfa weber 2-3mm medans vanliga har typ 1mm. Nått sånt iaf.

Bestyckningen du har ligger inom spannet för att kunna starta och gå hyfsat, så felet(det stora) sitter inte där iaf  ICQ/ay

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

En alfa idf
Har 5st hål vid spjället
Dom har andra kanaler borrade  o
Bestycknings är inte en siffa som stämmer med en kartong Idf
Kan ge dig tipset att testa med ett E rör som heter F41 för det är det som satt i dom från Alfa
Sätter man in F11 eller något annat E rör börjar problemen Sen vill dom ha ett soppa tryck runt 0.15 bar
Den gasaren är nästan som en Dellorto för när Dellorto fabriken fick man hitta en ersättare det blev Weber med samma spec som  Alfa Dellorto
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Det kanske är från Alfa, ingen aning. Det faktum att de har choke kanske skvallrar om det? Motorn köptes i den här konfigurationen och gick enligt säljaren som ett troll, men det har visat sig vara flera saker som inte stämde med motorn, så detta kunde ju vara en av de sakerna. Suck!

Låter ju inte hoppfullt att det skulle kunna vara så enkelt som att byta ett munstycke. Men jag är ändå tacksam för informationen.  ICQ/ay Har ett par 44IDF på hyllan tänkta till ett annat motorbygge en gång i tiden, tills dessa har jag både filter, reglage och regulator har jag för mig. Men det låter inte som att det skulle vara så enkelt som att sätta dit en regulator på era uttalanden?

Måste kanske kolla upp halsring också, men går dessa att byta på plats?

7

Halsringar går att byta men om de inte varit ur på länga kan de behöva övertalning som är svår att uppnå på plats...

Du har säkert sett Mustie1 på tuben, det finns en anledning till att guben nästan alltid börjar sina små motorövningar med att pilla isär och göra ren förgasare.

/S

8

Just därför har jag haft isär dem och gjort rent dem. ICQ/ad

Efter en tuning av dessa i måndags så går de bättre, men flatspoten finns fortfarande kvar. Tog ur stiften också och såvitt jag kan se, ser det helt normalt ut på båda cylinderbankarna. Lite sotigt runt slutet på gängan, men vitt/brunt på själva elektroden. Enligt alla referensbilder jag sett är det normalt.

Så det är ingen som tror att ett något större tomgångsmunstycke kan avhjälpa problemet? Jag tänker att det kan bero på spriten i soppan. ICQ/bn  Flatspoten finns precis strax efter man kliver på gaspedalen.

9

kee skrev:

Just därför har jag haft isär dem och gjort rent dem. ICQ/ad

Efter en tuning av dessa i måndags så går de bättre, men flatspoten finns fortfarande kvar. Tog ur stiften också och såvitt jag kan se, ser det helt normalt ut på båda cylinderbankarna. Lite sotigt runt slutet på gängan, men vitt/brunt på själva elektroden. Enligt alla referensbilder jag sett är det normalt.

Så det är ingen som tror att ett något större tomgångsmunstycke kan avhjälpa problemet? Jag tänker att det kan bero på spriten i soppan. ICQ/bn  Flatspoten finns precis strax efter man kliver på gaspedalen.

om det är alfa 36or  o det inte sitter F41 som Erör blir det stor flatspot

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke