1

Hej på er alla Vw fans.

Håller på å försöker få till geometrin på min motor.
Tog isär och insåg att jag hade för långa stötstänger för en original motor.
Nu på bilden har jag bytt till vad jag tror är original stänger.
Tror ni jag behöver lägga shims emellan? Det på bilden ska vara så nära halva lyftet det går att komma med motorn i bilen.

Post's attachments

668372EF-E5D9-4B62-9D83-AEF29DBB0326.jpeg, 97.22 kb, 640 x 480
668372EF-E5D9-4B62-9D83-AEF29DBB0326.jpeg 97.22 kb, 23 downloads since 2022-06-03 

Vw 1300 1966

2

Ser vel helt ok ut ICQ/ab

Erich , Halland

3

erich skrev:

Ser vel helt ok ut ICQ/ab

Tack för svar började bli nojig över detta
Inga shims på detta då?

Vw 1300 1966

4

malle03 skrev:

Hej på er alla Vw fans.

Håller på å försöker få till geometrin på min motor.
Tog isär och insåg att jag hade för långa stötstänger för en original motor.
Nu på bilden har jag bytt till vad jag tror är original stänger.
Tror ni jag behöver lägga shims emellan? Det på bilden ska vara så nära halva lyftet det går att komma med motorn i bilen.

Märk färg på ventilen så får du se hur den rider på ventilen
Tycker att justerskruvana är för slitna Ser ut det inte är någon radie kvar
Då trycker det på för stor yta o du får bryt kraft fram o till baka o man äter upp ventilstyrningen
Jag skulle korta stången 1mm till för minska belastningen så du har skruven mer utskruvad så blir det ännu bättre
Hur är vipporna  i sidled  Har du shimsat där också
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:

Hej på er alla Vw fans.

Håller på å försöker få till geometrin på min motor.
Tog isär och insåg att jag hade för långa stötstänger för en original motor.
Nu på bilden har jag bytt till vad jag tror är original stänger.
Tror ni jag behöver lägga shims emellan? Det på bilden ska vara så nära halva lyftet det går att komma med motorn i bilen.

Märk färg på ventilen så får du se hur den rider på ventilen
Tycker att justerskruvana är för slitna Ser ut det inte är någon radie kvar
Då trycker det på för stor yta o du får bryt kraft fram o till baka o man äter upp ventilstyrningen
Jag skulle korta stången 1mm till för minska belastningen så du har skruven mer utskruvad så blir det ännu bättre
Hur är vipporna  i sidled  Har du shimsat där också
/// M


Har inte shimsat vipporna alls.
Sen korta stängerna 1 mm kan man lägga shims under bryggan istället. Allt är original. Sen skruvarna kan kanske behövas byta ut. Dom var nya när jag satte ihop motorn.

Evigt tacksam för alla tippa å råd är helt novis på detta

Vw 1300 1966

6

Det finns massa saker man kan göra bättre
Som att klossen som håller vipparms axelen Har du mätt dom så dom är lika
Brukar planslipa dom på sidorna så man kan få liksidig så man får vipporna på samma ställe på ventilen
Att jag skulle korta stången 1mm i länd är för att få cc på ställskruven och lite mer gängor på ställskruven o då får man en snällare rörese mot toppen på ventilen
Men med en std kam kan man få någon tia mer lyft höjd som plus om man labbar lite
Hoppas du har tagit bort fjäder brickorna som skall försöka hålla vippan på sin plats för ett kontrollerat lyft
Dom fjädrar mycket när det varvar typ 3000 varv o mer så dom hoppar fram o tillbaka
Men det är svin mycket jobb att få saker bättre än vad som det var när det var nytt
Du behöver inte bli nojig  Kör o testa Skaffa fram mer vipparms agrigat o försök göra förbättringar för det finns en del man kan fixa till som att ta bort lås clipsen sen shimsa  sen att sätta dit skruvar i ändan det som kommer märkas mest är det blir tystare men du kommer även vinna att den kommer gå jämnare o kanske någon lite ponny till
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:

Det finns massa saker man kan göra bättre
Som att klossen som håller vipparms axelen Har du mätt dom så dom är lika
Brukar planslipa dom på sidorna så man kan få liksidig så man får vipporna på samma ställe på ventilen
Att jag skulle korta stången 1mm i länd är för att få cc på ställskruven och lite mer gängor på ställskruven o då får man en snällare rörese mot toppen på ventilen
Men med en std kam kan man få någon tia mer lyft höjd som plus om man labbar lite
Hoppas du har tagit bort fjäder brickorna som skall försöka hålla vippan på sin plats för ett kontrollerat lyft
Dom fjädrar mycket när det varvar typ 3000 varv o mer så dom hoppar fram o tillbaka
Men det är svin mycket jobb att få saker bättre än vad som det var när det var nytt
Du behöver inte bli nojig  Kör o testa Skaffa fram mer vipparms agrigat o försök göra förbättringar för det finns en del man kan fixa till som att ta bort lås clipsen sen shimsa  sen att sätta dit skruvar i ändan det som kommer märkas mest är det blir tystare men du kommer även vinna att den kommer gå jämnare o kanske någon lite ponny till
/// M


Hej jo man blir lite nojig.
Men är mest ute efter en fungerande motor.
Har inte gjort något av det du skriver är ett original ställoch finns inget glapp i sidled
Oj för står att man kan fixa å dona hur mycket som helst.

Kanske provkör innan man ev sätter shims under klackarna på stället.

Är evigt tacksam för alla tipps och råd

Vw 1300 1966

8

malle03 skrev:
PPRMicke skrev:

Det finns massa saker man kan göra bättre
Som att klossen som håller vipparms axelen Har du mätt dom så dom är lika
Brukar planslipa dom på sidorna så man kan få liksidig så man får vipporna på samma ställe på ventilen
Att jag skulle korta stången 1mm i länd är för att få cc på ställskruven och lite mer gängor på ställskruven o då får man en snällare rörese mot toppen på ventilen
Men med en std kam kan man få någon tia mer lyft höjd som plus om man labbar lite
Hoppas du har tagit bort fjäder brickorna som skall försöka hålla vippan på sin plats för ett kontrollerat lyft
Dom fjädrar mycket när det varvar typ 3000 varv o mer så dom hoppar fram o tillbaka
Men det är svin mycket jobb att få saker bättre än vad som det var när det var nytt
Du behöver inte bli nojig  Kör o testa Skaffa fram mer vipparms agrigat o försök göra förbättringar för det finns en del man kan fixa till som att ta bort lås clipsen sen shimsa  sen att sätta dit skruvar i ändan det som kommer märkas mest är det blir tystare men du kommer även vinna att den kommer gå jämnare o kanske någon lite ponny till
/// M


Hej jo man blir lite nojig.
Men är mest ute efter en fungerande motor.
Har inte gjort något av det du skriver är ett original ställoch finns inget glapp i sidled
Oj för står att man kan fixa å dona hur mycket som helst.

Kanske provkör innan man ev sätter shims under klackarna på stället.

Är evigt tacksam för alla tipps och råd

Prova att trycka vipparmen i sidled så ser du vad jag försöker förklara
Där sitter en fjäder bricka mellan shimsen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

malle03 skrev:
PPRMicke skrev:

Det finns massa saker man kan göra bättre
Som att klossen som håller vipparms axelen Har du mätt dom så dom är lika
Brukar planslipa dom på sidorna så man kan få liksidig så man får vipporna på samma ställe på ventilen
Att jag skulle korta stången 1mm i länd är för att få cc på ställskruven och lite mer gängor på ställskruven o då får man en snällare rörese mot toppen på ventilen
Men med en std kam kan man få någon tia mer lyft höjd som plus om man labbar lite
Hoppas du har tagit bort fjäder brickorna som skall försöka hålla vippan på sin plats för ett kontrollerat lyft
Dom fjädrar mycket när det varvar typ 3000 varv o mer så dom hoppar fram o tillbaka
Men det är svin mycket jobb att få saker bättre än vad som det var när det var nytt
Du behöver inte bli nojig  Kör o testa Skaffa fram mer vipparms agrigat o försök göra förbättringar för det finns en del man kan fixa till som att ta bort lås clipsen sen shimsa  sen att sätta dit skruvar i ändan det som kommer märkas mest är det blir tystare men du kommer även vinna att den kommer gå jämnare o kanske någon lite ponny till
/// M


Hej jo man blir lite nojig.
Men är mest ute efter en fungerande motor.
Har inte gjort något av det du skriver är ett original ställoch finns inget glapp i sidled
Oj för står att man kan fixa å dona hur mycket som helst.

Kanske provkör innan man ev sätter shims under klackarna på stället.

Är evigt tacksam för alla tipps och råd

Prova att trycka vipparmen i sidled så ser du vad jag försöker förklara
Där sitter en fjäder bricka mellan shimsen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:
PPRMicke skrev:

Det finns massa saker man kan göra bättre
Som att klossen som håller vipparms axelen Har du mätt dom så dom är lika
Brukar planslipa dom på sidorna så man kan få liksidig så man får vipporna på samma ställe på ventilen
Att jag skulle korta stången 1mm i länd är för att få cc på ställskruven och lite mer gängor på ställskruven o då får man en snällare rörese mot toppen på ventilen
Men med en std kam kan man få någon tia mer lyft höjd som plus om man labbar lite
Hoppas du har tagit bort fjäder brickorna som skall försöka hålla vippan på sin plats för ett kontrollerat lyft
Dom fjädrar mycket när det varvar typ 3000 varv o mer så dom hoppar fram o tillbaka
Men det är svin mycket jobb att få saker bättre än vad som det var när det var nytt
Du behöver inte bli nojig  Kör o testa Skaffa fram mer vipparms agrigat o försök göra förbättringar för det finns en del man kan fixa till som att ta bort lås clipsen sen shimsa  sen att sätta dit skruvar i ändan det som kommer märkas mest är det blir tystare men du kommer även vinna att den kommer gå jämnare o kanske någon lite ponny till
/// M


Hej jo man blir lite nojig.
Men är mest ute efter en fungerande motor.
Har inte gjort något av det du skriver är ett original ställoch finns inget glapp i sidled
Oj för står att man kan fixa å dona hur mycket som helst.

Kanske provkör innan man ev sätter shims under klackarna på stället.

Är evigt tacksam för alla tipps och råd

Prova att trycka vipparmen i sidled så ser du vad jag försöker förklara
Där sitter en fjäder bricka mellan shimsen


Förstår vad du menar ska kolla upp det också

Vw 1300 1966