1

Har en liten fundering kring ett motorkoncept, vad kan en sådan här motor prestera i hk tro?
Jag vet att det är topparna som är flaskhalsen i det hela, och det är en motor som
troligen bara dansar en sommar på sin höjd. Vore kul att få några synpunkter på
detta koncept.

Här är prylarna som skulle användas i teorin.
AS 41 block.
1640cc cylindersatts.
Original 69 vev, 8 stiftat och obalanserat.
1600 DP toppar "mellan" portade.
Originalventiler med andra graden slipad.
Dubbla ventilfjädrar och chrome moly stöt.
W 130 eller FK 89.
IDA 48 förgasare.
15:1.
MSD 7AL-2 PLUS CD.
MSD fördelare.
Helt utan kylning och laddning.

2

Med turbo på 2 bar blir det minst 350hk.

Utan vet jag inte. Har inte provat.
120 kanske om du varvar 7-7500

3

I det konceptet är det topparna som begränsar. Man brukar säga att maxportade toppar utan att gå upp i ventilstorlek ger runt 140 hk. JPM fick ut 193 hk ur 043-toppar med 40 mm insugsventil ur sin 1603cc mousemotorprojekt vid 9300 om jag mins rätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-26 16:42:49)

Fidde skrev:

Har en liten fundering kring ett motorkoncept, vad kan en sådan här motor prestera i hk tro?
Jag vet att det är topparna som är flaskhalsen i det hela, och det är en motor som
detta koncept.

AS 41 block.
1640cc cylindersatts.
W 130 eller FK 89.
IDA 48 förgasare.
MSD 7AL-2 PLUS CD.
MSD fördelare.

Kul med udda motor kombi
Skit i  dom tunna cyllana för dom kommer att spricka med det kompet utan kylning
montera dit std cyllar
Jag har fått ut 132CFM (35,5mm) ur topparna med max portning(utan att svettsa i matrial) med std ventil 90% av ventilarean med du kan alltid försöka
Du bör nog balansera i hop vevpartiet med den kam kompi så bör du  nog sätta övervarv skyddet på 10000
körbar het mellan 5000- 10000
PS varv ger effekt ( vad beredd att det kostar motorer ) Det lättaste sättet att få effekt gör som Niklas
Lycka till med motor bygget
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Nja inte är det varvet i sig som ger effekt utan det är flödet i topparna som gör att du kan varva och DET ger effekt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av Mohawk (2011-11-27 13:21:25)

Nu börjar det ICQ/ag

7

87 cylindrar är inte säskilt tunna så dom kan du köra med. Jag skulle byta insugsventilen till 40 eller 39 så ökar chanserna markant att nå lite mer hästar. Avgas kan du skita i den sköter sig själv. Det blir nog svårt att få 15-1 på ett par originaltoppar utan att svetsa dit material i förbränningsrummet. Med IDA 48 bör du hålla kanalerna till ett minimum av portning och satsa på förstoring runt ventilen,annars tror jag du får problem med flatspots vid växlingarna. Den här motorn kräver en 4,37 R+P om du skall komma iväg. Sen skulle jag skippa MSD då du inte tänker ha laddning. Kör en större ballfaktor med en ombyggd magnet. Har du räknat på förbränningrum och vändhöjd för att få 15-1 i komp på 1640 cc?

8

Nu har jag räknat på din motor. 22cc i toppen och 1mm vändhöjd ger 15,7 i komp. Blir tight med höga lyft alla fk89 eller w130. Som sagt det blir att fylla förbränningrummet med svets gör att få upp kompet.

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-26 16:40:53)

Hans Landelius skrev:

87 cylindrar är inte säskilt tunna så dom kan du köra med. Jag skulle byta insugsventilen till 40 eller 39 så ökar chanserna markant att nå lite mer hästar. Avgas kan du skita i den sköter sig själv. Det blir nog svårt att få 15-1 på ett par originaltoppar utan att svetsa dit material i förbränningsrummet. Med IDA 48 bör du hålla kanalerna till ett minimum av portning och satsa på förstoring runt ventilen,annars tror jag du får problem med flatspots vid växlingarna. Den här motorn kräver en 4,37 R+P om du skall komma iväg. Sen skulle jag skippa MSD då du inte tänker ha laddning. Kör en större ballfaktor med en ombyggd magnet. Har du räknat på förbränningrum och vändhöjd för att få 15-1 i komp på 1640 cc?

Du hasse
Det blir jävligt varmt med 15-1 i komp på gatsoppa sen även köra utan kylning 
Jag tror inte att det finns ekonomi att köra på räsersoppa för 45krL för det är nästa ett måste med komp på 15-1 om det inte skall spika sönder
Sen sa killen att det skulle vara std ventil
Jag orkar inte diskutera mera
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Fidde skrev:

detta koncept.

Oj, Oj!

Börjar det bli tråkigt att ligga på stranden i Mexico?    Default/lol

11 Senaste redigerad av Fidde (2011-11-27 01:59:50)

Kul och intressant med era funderingar krig detta koncept, det tackar man för  ICQ/ab

Förutom tändning och förgasare i receptet är det begagnade prylar som jag har på
hyllan. En sådan här "skräpmotor" är ju ganska lätt att bygga och kräver inte
så mycket maskinbearbetning. En volymhöjning och större ventiler vore
nog en bra ide för ökad effekt, men då blir det en helt annan kostnad.

12

Niklas skrev:

Med turbo på 2 bar blir det minst 350hk.

Utan vet jag inte. Har inte provat.
120 kanske om du varvar 7-7500

Det är tänkt att det ska vara en sugmotor, men turbo vore fränt.
Jag är imponerad av din lilla motor som presterar så grymt bra.

13

Svwerker skrev:

I det konceptet är det topparna som begränsar. Man brukar säga att maxportade toppar utan att gå upp i ventilstorlek ger runt 140 hk. JPM fick ut 193 hk ur 043-toppar med 40 mm insugsventil ur sin 1603cc mousemotorprojekt vid 9300 om jag mins rätt.

Johannes Mouse är grym, och vilka produkter han utvecklar och säljer, han är världsledande inom Vw tycker jag.

14

PPRMicke skrev:
Fidde skrev:

detta koncept.

AS 41 block.
1640cc cylindersatts.
W 130 eller FK 89.
IDA 48 förgasare.
MSD 7AL-2 PLUS CD.
MSD fördelare.

Kul med udda motor kombi
Skit i  dom tunna cyllana för dom kommer att spricka med det kompet utan kylning
montera dit std cyllar
Jag har fått ut 132CFM (35,5mm) ur topparna med max portning(utan att svettsa i matrial) med std ventil 90% av ventilarean med du kan alltid försöka
Du bör nog balansera i hop vevpartiet med den kam kompi så bör du  nog sätta övervarv skyddet på 10000
körbar het mellan 5000- 10000
PS varv ger effekt ( vad beredd att det kostar motorer ) Det lättaste sättet att få effekt gör som Niklas
Lycka till med motor bygget
/// Micke

Tack Micke, får se om det blir verklighet av detta, 132 var inte dåligt med standard prylar.

15

Hans Landelius skrev:

Tack för att du räknade på kompet Hasse, jag har inte räknat på motorn, 15.1 är inte spikat. Vad tror du är max med
st toppar och lyftet som en W130 har samt tjockleken på kolvarna i 1641 sattsen?
Vet att du är inne på magnettändning nu, ballt är det och bra gnista får man.
Men man har väl en helt annan precision med MSD 7 och trigger

16

Demian skrev:
Fidde skrev:

detta koncept.

Oj, Oj!

Börjar det bli tråkigt att ligga på stranden i Mexico?    Default/lol

Jag är hemma nu  ICQ/ad  8 dagar var lagom med en vild 3.5 åring och man började längta hem till bilarna och Chic garaget  ICQ/ab

17

Fidde den här typen av motorer var väldigt poppis när man hade vikt kontra cc i pra på åttitalet. Namn som Kris Klingaman Steve Smith med flera körde 1641 motorer med vansinneskomp och 4,37 lådor med höga hjullyft och många ras på både motor och låda. Tror som bäst körde dom mittenelvor med dessa motorer. Fidde du bör vara medveten om att livslängden på en sån här motor är extremt kort och inget billighetsalternativ. Kris rev sina motorer efter varje tävling och han hade flera stycken. Det gick ofta åt flera växellådor per tävling. Hoppas att du bygger motorn ändå då dessa motorer har en ljuvlig sång vid 8000rpm.

18

Tror att de hade lite mer än "mellanportade" originaltoppar. Det går helt enkelt inte att få in en 5"-skit i ett 3"-hål.  Default/lol

Ali G

19

Hans Landelius skrev:

Fidde den här typen av motorer var väldigt poppis när man hade vikt kontra cc i pra på åttitalet. Namn som Kris Klingaman Steve Smith med flera körde 1641 motorer med vansinneskomp och 4,37 lådor med höga hjullyft och många ras på både motor och låda. Tror som bäst körde dom mittenelvor med dessa motorer. Fidde du bör vara medveten om att livslängden på en sån här motor är extremt kort och inget billighetsalternativ. Kris rev sina motorer efter varje tävling och han hade flera stycken. Det gick ofta åt flera växellådor per tävling. Hoppas att du bygger motorn ändå då dessa motorer har en ljuvlig sång vid 8000rpm.

Körde dom killarna med original 1-4 och 4,37?

20

Fakta från mitten av 80-talet, såg och hörde båda in action på Baylands Raceway 1985

Kris Klingaman, 805 kg, ET11,76
Motor
1751 cc (72x88)
14:1
FK89
42x37,5 Titan
48 IDA
Låda
4,86
3,78
2,25
1,70
1,31

Mike Smith, 763 kg, ET11,91
Motor
1679 cc (69x88)
15:1
FK89/91
42x32,5 Titan
48 IDA
Låda
4,86
3,78
2,25
1,58
1,31

21

P. skrev:

Fakta från mitten av 80-talet, såg och hörde båda in action på Baylands Raceway 1985

Kris Klingaman, 805 kg, ET11,76
Motor
1751 cc (72x88)
14:1
FK89
42x37,5 Titan
48 IDA
Låda
4,86
3,78
2,25
1,70
1,31

Mike Smith, 763 kg, ET11,91
Motor
1679 cc (69x88)
15:1
FK89/91
42x32,5 Titan
48 IDA
Låda
4,86
3,78
2,25
1,58
1,31

Intressant, vart hittar man så specifik fakta om gamla racemotorer och vilka utväxlingar dom hade?

22

Jag har för mig att 1985 hade det kommit ny ring och pinjong men i de tidiga versionerna av dessa två så var det 4.37 som gällde.Du får ursäkta Per men jag blandar alltid ihop Mike Smith med Jim Sibley. Angående Klingamans motor så fick man till längre slag genom att gå till Porschejournaler dvs 53mm istället för 55mm. Att jag tog upp dessa två motorer var inte för att jag trodde Fidde skulle åka deras tider med mellan portade toppar vad nu det är för något, utan för att få en bild av hur dyrt det kan vara att bygga billigt. Angående 5" skit i ett 3" hål så hänger det bara på konsistensen.

23

Fidde skrev:

Intressant, vart hittar man så specifik fakta om gamla racemotorer och vilka utväxlingar dom hade?

Det hittar man i sitt referensbibliotek, i det här fallet Hot VWs.

24

Hans Landelius skrev:

utan för att få en bild av hur dyrt det kan vara att bygga billigt.

Carrillostakar, handportade toppar och titanventiler har aldrig varit billigt. Förvisso har Johannes bevisat att det går att det går lika bra med originavev och originalstakar. Men en riktig motor som presterar något stor eller liten kommer alltid kosta mycket pengar.

25

Hans Landelius skrev:

Angående 5" skit i ett 3" hål så hänger det bara på konsistensen.

Och hur ändrar man den på emulsion?   Default/lol

Ali G