Vad är det som är ditklämt på mirastyrspindeln?
Är det möjligen ett verktyg för att sätta radiell position av skäret?
/S
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 1600 cc med lite mer hk
Sidor Föregående 1 … 8 9 10 11 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vad är det som är ditklämt på mirastyrspindeln?
Är det möjligen ett verktyg för att sätta radiell position av skäret?
/S
Vad är det som är ditklämt på mirastyrspindeln?
Är det möjligen ett verktyg för att sätta radiell position av skäret?
/S
Det är verktyget för att ställa in skäret
Bra att täcka vinklarna på skäret vid foto
/// M
Sten vW skrev:Vad är det som är ditklämt på mirastyrspindeln?
Är det möjligen ett verktyg för att sätta radiell position av skäret?
/S
Det är verktyget för att ställa in skäret
Bra att täcka vinklarna på skäret vid foto
/// M
Trick of the trade...? Är det unika vinklar som du nu använder eller någon sorts "standard" i trimmsvängen?
e ju hemligt ju, därför han gömmer!
Det finns uppåt 150 olika skär till Mira med 45 Graders vinkel o utformning
Sen vilken som funkar bäst är en annan sak
Men det skäret är custom slipat för min del
Så hemligt var det
Allt som är custom slipat är bara jag som kan köpa (min ritning på det ) Michaelth
/// Micke
okey spännade detta...
kan inget om detta men har heller aldrig varit något jag "nördat" ner mig i.. men ändå intressant..
Så fick man testat det skäret på en 35.5 mm ventilsäte
Jag blev jäkligt nöjd med slut resultatet (Bild 1 är vad jag startade med)
På 2mm lyft ökade det med nästa 7cfm det är jäkligt bra 12 mm runt 6 Cfm ( bild 2 är slutresultatet )
Så jag är mycket nöjd
Skulle man ha väldigt hög komp o en jäkla frän kam ett avstämt avgas o förgasare som är anpassade för racing
Finns det möjligheten att få ut +150 motor hk med siffrorna på dom topparna
Nu var det inte det som var tänket på bygget
Skulle vara kul om man får ut 70 hk med VW original kam med 1.25 vippor o idf 40or o ett hyfsat avgas
Letar efter än efter ett avgas som man kunde kapa i
/// Micke
Kul att du är igång igen med mekandet här. Att vinklarna kan ha så stor betydelse
Väldigt sköj att denna tråd är igång igen. Vad är det för avgassystem du söker?
Väldigt sköj att denna tråd är igång igen. Vad är det för avgassystem du söker?
1.1/2 med 4 till 1 av något slag
/// Micke
Kul att du är igång igen med mekandet här. Att vinklarna kan ha så stor betydelse
Ja det har en grym betydelse
Även bredden på kontaktytan är har betydelse
På racing toppar är man nere på 0.8 mm på (45g) kontakt ytan
Då mår ventilstyrningana mycket bra samma man värme avlednings förmågan blir bättre
Med inslipade breda ventil säten är det svårare att täta och ventilstyrningen får mera jobb att hålla ventilen på sin plats o styrningana kan ta slut på kort tid även ventilfjädern får jobba hårdare
Har man fullbredd på ventilsätet Då kommer värmen det vill vill man inte ha för då är risken att den stackas ventilen inte vill vara med och raset brukar plus det flödar riktigt dåligt också
PÅ agendan med 1600 är det mäta in vändkants höjden
Så kommer det bli ett eget avgas system
/// Micke
Så fick man lite tid över att mäta in vändkanten på 1ans cylinder
Får ta ett tag i morgon att mäta in 2an kanske blir 3-4 också
Skulle tro dom får ta dom o sätta upp dom i svarven och skava av några tior så dom är lika på höger i väster sida
/// Micke
Har precis tagit mig tiden att mata igenom denna tråden. Mycket inspirerande att läsa!
Man har väl tankar på att man ska renovera den motorn man har, men efter denna tråden så har man börjat fundera om man skulle stanna på 1600 eller satsa på lite mer cc som jag tänkt från början.
Det är lätt man vill ha mycket men glömmer vilket användningsområde man bygger motorn för.
Tack för du tar dig tiden och delar med dig av din kunskap
Renoverar en 1600 (fuskrenovering iofs ) alltid undrat hvarför org kolvar tycks nypa i kolbulten på alla T-1 òr .. Ska ju va org glidpassning här vid montering ... väkser kolvbulten eller krymper kolven i hålet ... åtgjärder ? forutom mycket värme 
Mvh/E
Det är varken kolvbulten som växer eller hålet i kolven som krymper. Det är materialet kring spåret för kolvbultsclipset som sakta deformeras. På en wasserboxer blir problemet ännu större när kolvarna ska bort, eftersom de sitter som de gör innanför vattenmanteln. Därför finns det till WB ett speciellt verktyg (VW3159) för att brotscha bort denna kant innan kolvbulten pressas ut. En luftkyld motor brukar klara sig med mycket värme. Om jag inte brotschar bort kanten på de luftkylda motorer jag demonterar, så pressar jag ut kolvbulten istället för att använda värme och våld. Aluminiumet i kolven är så mycket mjukare än kolvbulten, så att pressa med ett anpassat verktyg skadar ingenting. När kolvbulten är borta kan man ge sig på kanterna vid clipsspåret med ganska oprecisa verktyg. Godset i kolven utanför kolvbultens ändar har bara till uppgift att styra clipset.
Så går man vidare med terapi bygget
Det med kolvbulten o kanten som blir där är inget kul men med en ställbar brosch sen köra in den bakvägen ta bort några hundringar vid låstclipset spåret Det var gjort när man vägde o pulade med kolvarna
Som ni såg var man igång att mäta upp dom i komp höjd mot cylindern
Dom var inte till min belåtendel jag vill ha komphöjden mellan 1.15 till 1.20
Man brukar snacka om bra förbränning som klämkantens avstånd som dom lärda brukar på peka bör ligga runt 1.05 till 1.25 för slippa hetsa upp värmen i kolven
Man behöver en svarv utan klapp sen om det är digital mätare så går det fortare göra det
Sen får man tillverka ett mothåll som håller kolven mot dubben som gör att inte lossar så lätt Jag gör oftast mothållet i lager plast eller Alu ( det funkar fint med stål ) Men man måste vara noga med passningen brukar ha en hundring + för det skall bli så bra som möjligt
Innan detta jobbet måste man veta att kontaktytan i blocket är jämt sen mäta upp alla cylindrar
Ofta är höger o vänster sida olika på typ1 motorer ( veven brukar vara förskjuten åt höger med några tior
Detta fallet har man mät o mät från lager lägena till kontakt ytan det skiljde bara 0.05 mm
Så man får svarva cylindrarna i par och mäta igen Antingen med planskiva eller långt modifierat digital skjutmått
Då kanske ni börjar förstå varför det kostar bygga en frän motor med all tid det tar
Bara den här övningen i svarven drygt 2 timmar
Vågar inte räkna tiden man har lagt ner på denna std 1600a
/// Micke
Tackar båda , säkert nån som undrade på detta ... Jag har vel gjort på samma sätt , sen gått igjenom med brojen +hon .
Vet hur lång tid man kan anhvända på detta ock tyvärr inte lönsamt .... men ska ju gjörast ..Blir många hvender upp/ner på en kolv pr. sek .. så måtten bör va bra .:) Fin tråd Micke , finns mycket en amatör kan göra själv . Liten uppsätning med mätverktyg bara , sen får man ju sätta bort ventiljobb , balansering ock lite annat til proffsen 
Mvh
Så började man prov montera dit locken
Sen dom gamla ventil kåporna som har fått ett bad i ultraljuds tvätten ( kommer inte in så mycket skräp om sitter där )
Det där med avgassystem till den maskinen hittar inget som jag tycker är värt pengarna
Som är bra för det som man har kollat på med dom primär rörs längderna så det fick bli en beställning till Kl Racing med massa rördelar
Det blir att tillverka ett som bör funka till Vw std kam
Flänsarna kommer från Henke här på forumet Jäkligt goa o tjocka Pris det får ni skicka ett pm om till han
Ja det kommer ta några timmar att bygga ett sådant avgassystem
/// Micke
Så var det dax att börja med riktigt tidsödande arbete Som ett avgassystem
Började med kollektorn Det tog en massa timmar så nästa gång köper man en färdig
Sen var det mäta och mäta lite till så man fick fixera kollektorn på sin plats
Då var det 3ans rör tur att mätas in och häfta dit rörbitarna Nu var rör nr1 klart bara resten kvar
bonus bild hur kollektorn ser ut på insidan
/// Micke
Bra jobb , mycket tid ja ock sparar lite på att kjöpa en ferdig ( iaf kollektorn ) 
Ett rör till på sin plats
Det kommer bli rörande ett tag 
Satan vad tids krävande det är ( man glömmer fort hur det var att bygga system)
/// Micke

Tjänare
Så var dom sista rören på sin plats efter en massa timmar till
Nu är det bara skaffa en Vbands koppling till slutröret
/// Micke
Trevligt.. hur vet man volym/ rör längd till kollektorn,
Någon formel.. erfarenhet.. svartkonst
och hur noga bör man vara.. och när är tolleranserna för stora 
Sidor Föregående 1 … 8 9 10 11 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 1600 cc med lite mer hk
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.