1

Hej!
Är ny här på forumet och har precis köpt min första bubbla (en 1303s-73).
Har en fråga om nån här vet om det finns nån i Göteborgsområdet som kan analysera (el skjuta) lacken på min bubbla?
Har redan kollat med b.la lackman men dom gör inte sånt längre, iallafall inte för privatpersoner.

Tacksam för all hjälp!

2

Om det inte är en super rare original eller show bil, bör det nog räcka med att åka till närmsta lackfirma så tar de reda på det via karta

3

Har gjort det men är flera som inte gör sånt längre säger dom. Den är inte orginallack på den, det är en maroonmetallic liknande lack.
Kan ju vara att den är svår att få till?
Hade varit kul att få tag i lackstift innan jag ställer in den för vintern.

Är tacksam för all hjälp som sagt!

4

Du kanske kan få reda på vilken färg det är genom tidigare ägare?
Om du vet ungefär när den är lackerad kan du ju gå direkt på den som ägde bilen då.
Han har säkert valt just den färgen av en anledning, och har kanske färgnumret kvar.

5

Har redan testat det tyvärr.
Han som ägde den tidigare hade inte lackat om den utan verkar varit gjort någongång slutet 90 eller tidigt 00-tal.
Var kan man hitta vem som ägde bilen då?
Vet bara han som jag köpte av plus en till och dom är det inte vad jag förstod.

Väldigt snällt av er att engagera er i detta problem! ICQ/ab

6

https://biluppgifter.se/fordon/

7

Åh grymt! Ska kolla upp detta så uppdaterar jag senare!

8

Lackman på Ringön skall kunna skanna den.

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

9

Tydligen inte när jag kontakta dom.
Fick detta svaret:

Hejsan!!

Vi gör inga lackstift längre. Vi säljer inte färg till privatperson utom bara företag.

Hälsningar
Lackman

Men fick dock kontakt med den tidigare ägare som hade lackat om den, han hade ej färgkoden men skulle kolla med lackverkstaden (om den fanns kvar) nu under nästa vecka. Så håller tummarna på detta!

Tack för alla råd och tips! Uppskattar all hjälp som sagt!
ICQ/ab

10

Dom bör ju forfarande kunna skanna den tycker man. Om du sedan känner nån som har någon form av firma med ett organisationsnummer så funkar det att handla. Du kan t.o.m. bara hitta ett organisationsnummer på nätet eller nån gammal faktura och använda det. Behöver inte alls vara relaterat till nån lackfirma.

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

11

Ah ok, det visste jag inte, men tack för tipset!
Ska se vad den tidigare ägaren säger och kolla med en till lackverkstad som inte svarat än också.

Tack för alla tips!
ICQ/ab

12

Det är k**en när folk lackar om sina bilar UTAN att skriva upp färgkoden till ev. framtida ägare
men om du sätter in en bild så kan jag som lackerare göra en bedömning och ev. kolla upp vilka
kulörer som var populära 80-90 ta. En bra färgbild kan vara lösningen.

13

Kolla med AD bildelar..
Alla har inte resurserna, men flera, bl.a. Nyköping, kan både skjuta lacken, och blanda special med kanonresultat.
Säkerligen finns det en AD i Gbg området som kan också:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

14

Ja, det ska jag kolla!
Hade inte en aning att dom kunde sånt.

Tack återigen för alla tips! Kom gärna med fler!

15

ztadsbudet skrev:

Det är k**en när folk lackar om sina bilar UTAN att skriva upp färgkoden till ev. framtida ägare
men om du sätter in en bild så kan jag som lackerare göra en bedömning och ev. kolla upp vilka

Visst bifogar några bilder.
Den är tvättad och vaxad på dessa bilder.

Post's attachments

1764BD3D-19CC-4663-A42B-3A83139DD820.jpeg, 173.31 kb, 832 x 624
1764BD3D-19CC-4663-A42B-3A83139DD820.jpeg 173.31 kb, 156 downloads since 2021-09-26 

9B59B311-A725-4D49-8805-08A1422064D4.jpeg, 199.2 kb, 832 x 624
9B59B311-A725-4D49-8805-08A1422064D4.jpeg 199.2 kb, 170 downloads since 2021-09-26 

9BF06062-EEF8-4A1F-91C7-CB904FEF2093.jpeg, 181.9 kb, 832 x 624
9BF06062-EEF8-4A1F-91C7-CB904FEF2093.jpeg 181.9 kb, 157 downloads since 2021-09-26 

16

ztadsbudet skrev:

Såg för övrigt att du var från Östersund, det är där bilen kommer ifrån och har rullat samt lackats.
Liten värld trots allt ICQ/ag

17

Du kan kan kolla med Andreas på universal teknik ( ringö gatan 38 ) 031 51 90 20
Det där med lack är intet roligt kapitel sen man gick innan för Gbg miljözon  i GBG  ( det har blivit dåligt med företag som sysslar med lack)
Om inte Andreas kan eller har tid  Kan du kolla med Dösebacka lackering ab i Kungälv
Men det måste finnas firmor i kungsbacka som klarar att göra sådant
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Tack!
Ska ringa dom imon.
Nä det verkar vara dåligt med sånt i Kba, ska kolla med Kurts billack annars blir det nog nån i Gbg-området.

Fortsätt gärna med fler tips! Uppskattar all hjälp som sagt! ICQ/ab

19

Om lackad i slutet av 90-talet, så skickar jag in en gissning på denna, BMW Sierra Röd Metallic (om den nu är metallic, men ser så ut?):
https://www.paintcolourchart.com/cars/c … 73871.html

Varje seriös lackerare skjuter väl på lacken när man ska bättra, men man behöver väl ändå då utgå från färgkoden? T.ex att man kan behöva justera för lackens ålder.

20

Tycker du ska kolla med någon som säljer Lesonal/Sikkens.  Sikkens var det dom flesta använde i mina trakter (Östersund)vid
den tidpunkten och en lite mörkare röd som den du har  som var populär på den tiden var en s.k. "speciallack" som vad jag minns
hette "Cherry red"fanns i två nyanser den ena lite ljusare än den andra ingen färgkod vad jag minns då denna speciallack endast representerades av ett 15 tal olika färger i paletten lite grövre metallic och gav lite mer glans. Sikkens var på den tiden det största och kvalitetsmässigt bästa som fanns. Börja sökningen där.
Då Sikkens var/är Norskt kan du behöva söka lite på Norska sidor också. Lycka till. ICQ/ay

21

ztadsbudet skrev:

Tycker du ska kolla med någon som säljer Lesonal/Sikkens.  Sikkens var det dom flesta använde i mina trakter (Östersund)vid
den tidpunkten och en lite mörkare röd som den du har  som var populär på den tiden var en s.k. "speciallack" som vad jag minns
hette "Cherry red"fanns i två nyanser den ena lite ljusare än den andra ingen färgkod vad jag minns då denna speciallack endast representerades av ett 15 tal olika färger i paletten lite grövre metallic och gav lite mer glans. Sikkens var på den tiden det största och kvalitetsmässigt bästa som fanns. Börja sökningen där.
Då Sikkens var/är Norskt kan du behöva söka lite på Norska sidor också. Lycka till. ICQ/ay

Wow! Grym du vad grym du e! ICQ/ay
Var faktiskt idag på ”Kurts Billack” här i Kba och fick den analyserad, det närmsta (90% matchning) var e Maserati röd färg (koden var: 290105).
Ska absolut kolla upp det med Sikkens.

Tack så mycket allihopa för alla hjälp och tips!
ICQ/ab

22

Hi
Vi kanske kan hjälpa om du har vägen forbi Grästorp titta in till os på
Plogvägen 10
46730 Grästorp

23

Du har ingen möjlighet att kolla bland dom tidigare ägarna?? Jag ser några av f.d.  ägare från -00 och framåt.