1

Hej,

Min huvudbromscylinder till 1302/1303 ( 2-krets, 2 oljetrycksgivare) har gett upp. Kruxet är den är högerstyrd vilket gör att en ny inte går att få tag i inom "rimlig" tid. Dessutom har de nya tydligen bara en anslutning för givare, original med 2 anslutningar görs inte längre.

Så vet ni någon som renoverar dessa? Min är en original ATE och fungerade fint innan jag skulle lufta och troligen trampade lite för djupt... det kom ut lite gummi....
Tacksam för tips! Hittade en på Ebay UK men dels ville de inte sälja på expert, dels lär det vara bökigt och dyrt och långsamt nu efter Brexit.

2

Det är bara att kolla med närmaste bromsverkstad.

Mats

3 Senaste redigerad av Sten vW (2021-03-18 09:35:44)

Kolla med

http://www.folkabiten.se/

eller CSP hyllinge..

En känsla säger mig att det är samma inkrom oavsett V eller H modell.

Dvs en renoveringssats kanske räcker samt lite pedantrengöring och honing med flexhon för bromscylindrar (har för detta syfte oanvänd hon som kom från Biltema på tiden).


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan kanske det finns en snubbelfälla inbyggt i 2-krets HBC, har hört om flera som bytt innehåll men inte fått till det, om det beror på otur eller oskicklighet låter jag vara osagt.

Men, eftersom jag hört lite för många som jag upplevt som duktiga med samma problem efter byte av tätningar kanske det är något listigt trick som behöver tillämpas som för-positionering av kolvarna eller liknande?

Liknande problem med nya HBC verkar vara jämförelsevis få om man använt rätt bit samt inte fubbat till det med bromsstångsjusteringen.

Någon som vet eller kan avfärda detta senare som nys?

S