1

Hej
fick ett litet ryck häromdagen och plocka ur motorn ur bussen för lite renovering, ska man passa på att ta ner växellådan och fixa lite med den med kanske?
Första tanken som slog mig är att jag behöver nya kylplåtar, vart hittar man sådana rackare men bra passform??
nya spridare hade nog varit på sin plats med,
slangar för vaccum
Listan kommer nog bli väldigt lång tror jag,

Är det någon här som eventuellt renoverar motorerna samt vad skulle en sådan grej gå loss på??

Ha de gott ICQ/ar

Post's attachments

Ge motor.png, 522.47 kb, 740 x 334
Ge motor.png 522.47 kb, 78 downloads since 2021-01-09 

2

Hur dåliga är kylplåtarna egentligen? (det syns inte på bilden), min erfarenhet från typ1-världen är att inget slår original, jag la faktiskt ner ett par timmar på att reparera mina originalplåtar när jag fick hem de nya repro-grejerna och märkte hur dåliga de var. Nu är det kanske inte samma för typ4, men delarna till dessa är ju ännu dyrare, så allt som går att laga ger ju mer över till annat. Alternativt hittar du ngn som säljer beggat original till ett bra pris här. Att borsta rent, rostskydda och måla kan man ju tänka sig om passformen är bra.

Spridarna kan man väl testa och se om de lirar bra? Rengöra? Borde finnas massor av tips på internätet. Vad har du för skäl att tro att de är dåliga? Kanske bara rengöra och sätta i nya o-ringar?

Att byta ut gummidetaljer såsom slangar, lister och packningar är däremot alltid en bra idé, liksom att fräscha upp ALLT i tändsystemet mot bra BOSCH-prylar. Gör det EN gång, så kan du åka på långresa tryggt sen.  Ta ev med de gamla grejerna som nödreserv så du kan byta längs med vägkanten. Brytarlöst för fördelaren är en bra idé för en huvudvärk mindre. ICQ/ay

PS: På typ4 är det lätt hänt att stiften tappas innanför kylplåten. Så var aktsam på att stiftet sitter ordentligt i hylsan när du ska montera. På motorer jag rivit har jag hittat uppemot dubbla uppsättningen gamla stift innanför kylplåtarna. ICQ/ag DS

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Tjabba,
Jo dom där kylplåtarna är ganska obefintliga på sina ställen så nya eller mkt bättre beggade är nog bästa alternativet, ska man hitta någonstans dom går att köpa med..

hahaha roligt att du säger det med tändstiften, titta vad jag hitta Default/smile

Spridarna är kanske i ok skick men ser ut att behöva lite rengöring o lite kärlek när man ändå har loss grejjerna tänker jag.
gummi bränsle ledningar ska självklart bytas till nytt o fräscht,

Tänkte försöka ge mig på att ta bort fläkthjulet o den trumman där och blästra o lacka, är det något klurigt med att ta bort den??

Post's attachments

tändstift.png, 563.53 kb, 417 x 925
tändstift.png 563.53 kb, 74 downloads since 2021-01-11 

4

Hej.
Plåtarna finns inte tillgängliga alls på samma sätt som till baggemotorerna/typ1. Försök hitta begagnade här på forumet.
Jag håller själv på att renovera en sådan och min erfarenhet är att kammarna och lyftarna verkar gå ner sig ofta på dessa motorer. Du ha få ut lyftarna och kolla utan att riva hela motorn.
Har du tillgång till Bentleys manual? (WV North America) Om inte , skicka ett pm med din mailadress så kan jag maila den i pdf-format till dig. Den är riktigt bra. Täcker mycket av insprutningssystemet också.
Jag skulle kolla kolen i generatorn också medans jag hade det åtkomligt om jag vore som du.

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

5

jag skulle kolla alla anslutningar på kabelhärvan till sprutet, borsta rent
o spruta antioxidationsspray, med extra uppmärksamhet på tempgivaren
i motorns nederdel, tunn kabel, kabelbrott med intermittenta glapp har
varit en källa till stora problem och timmavis med felsökning . . .
sen skulle jag kolla kopplingen/lamellen när motor o låda är isär.
var finns du? kanske finns det typ4-vänner i närheten??  ICQ/bq

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

6 Senaste redigerad av rickard m (2021-01-13 08:44:22)

Junte skrev:

... med extra uppmärksamhet på tempgivaren
i motorns nederdel, tunn kabel, kabelbrott med intermittenta glapp har
varit en källa till stora problem och timmavis med felsökning . . .
ICQ/bq

Är det den här du menar då, eller finns det en till tempsensor under?

https://www.vanagain.com/shop/air-temp- … 022906041a

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

7

Kan finnas en i luftmängdmätaren också, som känner av luftens temperatur.

8

Du har tre tempsensorer. Den i ena toppen, den i luftmassemätaren och sen en termotimer som sitter skruvad "i luften" över motorblocket under luftmassemätaren. Bild från Bentleys manual.

Post's attachments

Injection system.PNG, 115.7 kb, 716 x 592
Injection system.PNG 115.7 kb, 73 downloads since 2021-01-13 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

9

Termotidgivaren jordar kallstarventilen ett antal sekunder i kallt tillstånd via anslutning 50 vid start.

10

Hej,
Nu har jag kommit så här långt med vad som egentligen från början skulle bli ett försök till en RNR soffa,,
blev att jag plockade ur motorn Default/smile

Ska man tänka på något speciellt när man endå tagit ner såpass mycket??
Ser toppen fin och bra ut? fanns inga repor i cylindern vad jag kunde se/känna
Behöver gänga om ett tändstift då det verkar som det suttit snett en längre tid, har något tips på vilket man ska köra där?

Ingen runt Göteborgs regionen som ev kan tänka sig att bistå med lite hjälp?

Letar fortfarande som en tok efter kylplåtarna till motorn

Hur tycker ni man ska göra för att få rent dom detaljerna man vill snygga till lite, är det en ultraljudstvätt som gäller??

Brukar motorn läcka olja mitt i skarven mellan blocken, hade velat plocka isär allt och göra det rent enn gång för alla, men vill gärna få ihop den tillslut med Default/smile

Post's attachments

1.jpg, 46.7 kb, 360 x 480
1.jpg 46.7 kb, 44 downloads since 2021-02-06 

2.jpg, 47.98 kb, 360 x 480
2.jpg 47.98 kb, 43 downloads since 2021-02-06 

3.jpg, 69.1 kb, 630 x 480
3.jpg 69.1 kb, 49 downloads since 2021-02-06 

4.jpg, 70.4 kb, 640 x 480
4.jpg 70.4 kb, 52 downloads since 2021-02-06 

11

Hmmm - har du kommit så långt bör du inspektera kam och lyftare - som tidigare sagts går de ofta ner sig på typ4 - och det kan du göra genom att fiska upp lyftarna genom blocket. Finns spår i kammen eller konkavitet i lyftaren gör du gott i att dela blocket och byta samtliga lager och kam. Troligen är blocket ok att bygga på utan bearbetning... vore ju trista att renovera toppänden och ändå få en trött maskin pga sliten kam och lyftare...

12

Hej, beroende på vilka plåtar du behöver så har jag nog i Partille. Håller också på att renovera en GE motor och kan instämma i att byta kamaxel. Den är nersliten på alla 4 motorer jag har...
Joachim

Pickup EH -76
1303 cab -78