276 Senaste redigerad av Andreas.R (2022-01-14 14:38:03)

Nu blev det ny sida, början på detta hittar ni sist på föregående sida, men tillslut blev de så här  ICQ/ab

Post's attachments

Resizer_164216449821715.jpg, 171.49 kb, 806 x 392
Resizer_164216449821715.jpg 171.49 kb, 102 downloads since 2022-01-14 

Resizer_164216449821716.jpg, 238.96 kb, 392 x 806
Resizer_164216449821716.jpg 238.96 kb, 106 downloads since 2022-01-14 

Resizer_16421672248130.jpg, 260.66 kb, 806 x 392
Resizer_16421672248130.jpg 260.66 kb, 101 downloads since 2022-01-14 

Resizer_16421672248131.jpg, 243.53 kb, 806 x 392
Resizer_16421672248131.jpg 243.53 kb, 114 downloads since 2022-01-14 

Resizer_16421672248132.jpg, 239.54 kb, 806 x 392
Resizer_16421672248132.jpg 239.54 kb, 119 downloads since 2022-01-14 

Projekt: Oval V8:an -57

277

Bra jobbat! Blir ju kanon bra. Knepigt det där med styrning.  ICQ/bi

Bubbla -62

278

ICQ/ay och massor av trianglar.. det uppskattas för bara lite flex blir massor av oönskad glapp...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

279

GB63VW62 skrev:

Bra jobbat! Blir ju kanon bra. Knepigt det där med styrning.  ICQ/bi

Tackar! Ja de lite pyssligt att få ihop, men roligt när man får det att funka bra  ICQ/bq

Projekt: Oval V8:an -57

280

michaelth skrev:

ICQ/ay och massor av trianglar.. det uppskattas för bara lite flex blir massor av oönskad glapp...

Ja, trianguleringar och förstyvningar är bra o få in där de är möjligt  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

281

Nu blir de en lång en, med massa bilder  uppdelat på flera inlägg ICQ/bs

Tänkte visa hur jag korta styrstången för att passa mitt bygge. Styrstång och kollabsbar mellan axel köptes med snäckan, tyvärr va styrstången för lång för att de skulle bli bra, så en kortning blev på agendan.

Börjar med att dela ytterröret på ett utmätt ställe, där jag trodde jag skulle mötas av en solid axel rakt igenom. Men så va de så klart inte   ICQ/an  gängad o splinad i ändarna, dubbel-d och en svetsad hylsa däremellan va de som kom fram. De som är bra är att då vet jag att materialet är svetsbart varje fall  ICQ/ay

Som skarvrör använder jag samma rör som bärarmarna, 25x4 355-N kvalitet, vilket förvånande nog va nästan perfekt i mått på innerdiametern, mina jobba "skulle du kunna mäta" samtal löna sig även här  ICQ/ab

Börjar med att grov kapa delarna till bra längder, mäter o mäter, gör lite ritningar, och sen åker allt upp i svarven. Svarvar bort svetsen på ena hylsan för att få ut axeln i sin helhet (detta är ena sidan).
Avslutar med att ta en finskär på diametern på axeln för att få en tajt passning mot skarv röret.

Post's attachments

Resizer_16427076545220.jpg, 234.02 kb, 806 x 392
Resizer_16427076545220.jpg 234.02 kb, 109 downloads since 2022-01-20 

Resizer_16427076545221.jpg, 264.79 kb, 806 x 392
Resizer_16427076545221.jpg 264.79 kb, 111 downloads since 2022-01-20 

Resizer_16427076545222.jpg, 240.11 kb, 806 x 392
Resizer_16427076545222.jpg 240.11 kb, 107 downloads since 2022-01-20 

Resizer_16427076545223.jpg, 228.14 kb, 806 x 392
Resizer_16427076545223.jpg 228.14 kb, 102 downloads since 2022-01-20 

Resizer_16427076545225.jpg, 269.17 kb, 806 x 392
Resizer_16427076545225.jpg 269.17 kb, 104 downloads since 2022-01-20 

Projekt: Oval V8:an -57

282

Början finns uppåt i tråden ICQ/bs

Samma procedur med andra axelhalvan, sticker av och svarvar in diametern mot skarv röret. Skjuter ihop allt och de ser ut som jag tänkt  ICQ/bf
Synd man bara kan lägga upp 5 bilder på raken, fortsättning i nästa inlägg .

Post's attachments

Resizer_164270765452211.jpg, 246.76 kb, 392 x 806
Resizer_164270765452211.jpg 246.76 kb, 119 downloads since 2022-01-20 

Resizer_16427076545226.jpg, 211.09 kb, 806 x 392
Resizer_16427076545226.jpg 211.09 kb, 106 downloads since 2022-01-20 

Resizer_16427076545227.jpg, 274.55 kb, 806 x 392
Resizer_16427076545227.jpg 274.55 kb, 106 downloads since 2022-01-20 

Resizer_16427076545228.jpg, 281.17 kb, 806 x 392
Resizer_16427076545228.jpg 281.17 kb, 104 downloads since 2022-01-20 

Resizer_16427076545229.jpg, 272.57 kb, 806 x 392
Resizer_16427076545229.jpg 272.57 kb, 107 downloads since 2022-01-20 

Projekt: Oval V8:an -57

283

Början på detta finns längre upp  ICQ/bs

Daxs att förbereda skarv röret för svetsning. SFRO säger minst 6 hål i dia minst 7.5mm för skarvning med punktsvetsning av ratt axel.
Så här dubblar jag detta till 12 hål, och borrar 9.5mm + rejäl fas för att de finns plats, och dels för att jag vill känna mig säker.
Fördelar hålen över hylsan så jag får någorlunda jämn värme fördelning när jag ska svetsa tänker jag, så de inte slår sig mer än nödvändigt.

Gör lite svetsprov innan jag börjar, och här gäller de att inte snåla på amperen, tur man har bundet el avtal  ICQ/bk  ICQ/ag

Post's attachments

Resizer_164270765452212.jpg, 239.12 kb, 806 x 392
Resizer_164270765452212.jpg 239.12 kb, 108 downloads since 2022-01-20 

Resizer_164270765452213.jpg, 269.18 kb, 806 x 392
Resizer_164270765452213.jpg 269.18 kb, 106 downloads since 2022-01-20 

Resizer_164270765452214.jpg, 215.19 kb, 806 x 392
Resizer_164270765452214.jpg 215.19 kb, 107 downloads since 2022-01-20 

Projekt: Oval V8:an -57

284

skulle precis fråga vad sfro sa...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

285

Början på detta finns längre upp i tråden  ICQ/ab

Efter en stunds svetsade och lite nervositet ( är lite jobbigt när man har bara en chans att få de bra) så blir detta slut resultatet. Väljer här att också svetsa runt ändarna på skarv röret mot axeln för ytterligare säkerhet.
I detta läge känns allt bra och stark, och jag kan med lugn fortsätta att få ihop resten.
Min bes man är starkt mot detta sätt att korta axlar på, trots att de är ett SFRO kravställt och rekomenderat sätt. Så mitt arbete ska inte bara va säkert för mig och mina med trafikanter, utan också motbevisa hans tes om att de finns bättre sätt.  ICQ/ag

Nästa sväng ska ytterhöljet och lager lägena anpassas ihop med axeln för att slutföra de hela.
På återhörande!

Post's attachments

Resizer_164270765452215.jpg, 213.9 kb, 806 x 392
Resizer_164270765452215.jpg 213.9 kb, 114 downloads since 2022-01-20 

Resizer_164270765452216.jpg, 245.68 kb, 806 x 392
Resizer_164270765452216.jpg 245.68 kb, 107 downloads since 2022-01-20 

Resizer_164270765452217.jpg, 222.49 kb, 806 x 392
Resizer_164270765452217.jpg 222.49 kb, 112 downloads since 2022-01-20 

Resizer_164270765452219.jpg, 207.42 kb, 392 x 806
Resizer_164270765452219.jpg 207.42 kb, 107 downloads since 2022-01-20 

Resizer_164270765452220.jpg, 245.99 kb, 806 x 392
Resizer_164270765452220.jpg 245.99 kb, 98 downloads since 2022-01-20 

Projekt: Oval V8:an -57

286

michaelth skrev:

skulle precis fråga vad sfro sa...

Är deras rekommenderade sätt jag gjort på, dock va min ursprungliga tanke att slå nya splines på axeln så va allt klart, men de skulle inte bli bra med dubbel-d axel och orginal skarven som va.
Jag har fått ett OK via bilder från SFRO, så hoppas de inte ska bli nått mer om de sen i vår, när den ska in på första bes.  ICQ/ah

Projekt: Oval V8:an -57

287

En Testa besiktningsman släpper inte igenom svetsade rattstänger.
Som sagt det skall vara OK med det enl SFRO.

Rent konkret hur mycket kraft kan man få genom axeln genom att vrida på ratten, alla har väl inte ätit spenat.

I normalläget är det inte mycket kraft när man är ute och kör.

Jag har kört med svetsad rattstång sen 1988,utan problem.
Men jag sa inget till nån ;-)

"ljushuvud"

288

Rent teoretisk kan jag kanske ha ett fordon som är besiktigat med svetsad axel.. iofs svetsbart material..
Med flera mindre svets strängar med sakta avkylning i sand.. i princip "olagligt"... ICQ/ah

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

289

Mr 56 skrev:

En Testa besiktningsman släpper inte igenom svetsade rattstänger.
Som sagt det skall vara OK med det enl SFRO.

Rent konkret hur mycket kraft kan man få genom axeln genom att vrida på ratten, alla har väl inte ätit spenat.

I normalläget är det inte mycket kraft när man är ute och kör.

Jag har kört med svetsad rattstång sen 1988,utan problem.
Men jag sa inget till nån ;-)

Jasså, dom godkänner inte de? Vet man varför?

Jag är inne på samma spår som du, i mitt fall är det dessutom servo som lättar upp momentet i axeln.

Haha, så länge man håller tyst håller de  ICQ/ap
Är nog många därute som kör med sånna uppsättningar utan godkännande, gäller att ha lite "bonna förnuft" bara  ICQ/ad

Projekt: Oval V8:an -57

290

Vidare med styrståmgs röret och lagringen ICQ/bs

Börjar med att svarva ur lagret ur röret, återanvänder även lagerläget plus en bit av röret som svetsas ihop med andra delen av den avkapade rör delen.
Återmonterar lagren och axeln, i med nytt fett och låser axelmuttern med körnslag mot gängan.

Tyvärr blev inte svetsen den snyggaste, körde på lite hårt i amperen för att säkerställa bra genomträngning.

Nu ska allt fästas upp ordentligt, prövas in exakt med körställlning osv, men de kommer komma senare.

Nästa sväng blir det egen tillverkat pedalställ till gas o broms som står på agendan.  ICQ/bf

Post's attachments

Resizer_16431036885250.jpg, 152.42 kb, 645 x 313
Resizer_16431036885250.jpg 152.42 kb, 107 downloads since 2022-01-25 

Resizer_16431036885251.jpg, 146.23 kb, 645 x 313
Resizer_16431036885251.jpg 146.23 kb, 103 downloads since 2022-01-25 

Resizer_16431036885252.jpg, 165.79 kb, 313 x 645
Resizer_16431036885252.jpg 165.79 kb, 113 downloads since 2022-01-25 

Resizer_16431036885253.jpg, 142.8 kb, 645 x 313
Resizer_16431036885253.jpg 142.8 kb, 109 downloads since 2022-01-25 

Resizer_16431036885254.jpg, 159.31 kb, 645 x 313
Resizer_16431036885254.jpg 159.31 kb, 106 downloads since 2022-01-25 

Projekt: Oval V8:an -57

291

Och så här blev de tillslut  ICQ/bq

Post's attachments

Resizer_16431036885255.jpg, 162.02 kb, 313 x 645
Resizer_16431036885255.jpg 162.02 kb, 107 downloads since 2022-01-25 

Resizer_16431036885256.jpg, 139.55 kb, 313 x 645
Resizer_16431036885256.jpg 139.55 kb, 100 downloads since 2022-01-25 

Resizer_16431036885257.jpg, 158.29 kb, 645 x 313
Resizer_16431036885257.jpg 158.29 kb, 100 downloads since 2022-01-25 

Resizer_16431036885258.jpg, 179.26 kb, 645 x 313
Resizer_16431036885258.jpg 179.26 kb, 91 downloads since 2022-01-25 

Resizer_16431036885259.jpg, 179.14 kb, 645 x 313
Resizer_16431036885259.jpg 179.14 kb, 110 downloads since 2022-01-25 

Projekt: Oval V8:an -57

292

Andreas.R skrev:
Mr 56 skrev:

En Testa besiktningsman släpper inte igenom svetsade rattstänger.
Som sagt det skall vara OK med det enl SFRO.

Rent konkret hur mycket kraft kan man få genom axeln genom att vrida på ratten, alla har väl inte ätit spenat.

I normalläget är det inte mycket kraft när man är ute och kör.

Jag har kört med svetsad rattstång sen 1988,utan problem.
Men jag sa inget till nån ;-)

Jasså, dom godkänner inte de? Vet man varför?

Jag är inne på samma spår som du, i mitt fall är det dessutom servo som lättar upp momentet i axeln.

Haha, så länge man håller tyst håller de  ICQ/ap
Är nog många därute som kör med sånna uppsättningar utan godkännande, gäller att ha lite "bonna förnuft" bara  ICQ/ad

Ärligt talat vet jag inte men jag vet om tre bilar som fått byta rattstång.
Kan ev vara  personliga åsikter, men vad vet man.

Jag brukar försöka hålla tyst vid alla besiktningar, om inte annat ger det besiktningsmannen möjlighet att se genom fingarna.

"ljushuvud"

293

Riktigt grymt bygge!!! Önskar man hade hälften av den energin och kunskapen du har. Ser med spänning fram mot slutprodukten! Kämpa på :-)

294

asteise skrev:

Riktigt grymt bygge!!! Önskar man hade hälften av den energin och kunskapen du har. Ser med spänning fram mot slutprodukten! Kämpa på :-)

Bugar o tackar!  ICQ/ay Vissa kvällar är det svårt att dra sig till verkstan och få även den minsta grej gjord,  men så länge glöden finns får man smida  ICQ/bj  ICQ/bp

Projekt: Oval V8:an -57

295

Pedalställ!

Som broms servo utgår jag från Nissan micra N10 5" direkt passlig mot denna är Volvos 7/9 serie huvudbromscylinder som blir min utgångspunkt.

Hade initialt tänkt ha allt under instrumentbrädan, men i slutändan ville jag ha så mycket som möjligt i ramen som ändå va lite av ursprunget från bubblan  ICQ/ab

Fick korta och anpassa tryckstången i servot, för att dom skulle passa ihop. Efter de va det daxs att tillverka fästet, körde en relativt enkel design på det hela med lite "lättnings/dränage hål i 4mm plåt.
Tänker mig en dubbel design med gas och broms i samma uppsättning. Länkaget blev till med öron och svarvade hyslor med M14 bult som binder ihop de hela. Ett hävert stag styr bromsverkan mot servot från hylsan, och två grov hyggna pedaler, dessa anpassas efter sittställningen är utprovad ordentligt. En hjälpfjäder sätts också in till gasen.

Designen är enkel, men tycker den funkar ganska bra endå, de enda som jag i efterhand tänker jag skulle gjort annorlunda är smörjnipplar, så dessa får komma till senare.  ICQ/ay
Endå tjorven med placeringen är de lilla utrymmet kvar för avgassystemet, men de tar vi senare  ICQ/bk

Post's attachments

Resizer_164405518118810.jpg, 258.94 kb, 806 x 392
Resizer_164405518118810.jpg 258.94 kb, 104 downloads since 2022-02-12 

Resizer_16440551811883.jpg, 249.55 kb, 806 x 392
Resizer_16440551811883.jpg 249.55 kb, 92 downloads since 2022-02-12 

Resizer_16440551811886.jpg, 245.39 kb, 392 x 806
Resizer_16440551811886.jpg 245.39 kb, 89 downloads since 2022-02-12 

Resizer_16440551811888.jpg, 241.25 kb, 392 x 806
Resizer_16440551811888.jpg 241.25 kb, 95 downloads since 2022-02-12 

Resizer_16440551811889.jpg, 214.86 kb, 392 x 806
Resizer_16440551811889.jpg 214.86 kb, 95 downloads since 2022-02-12 

Projekt: Oval V8:an -57

296

Fler bilder  ICQ/br

Post's attachments

Resizer_164405518118813.jpg, 284.34 kb, 806 x 392
Resizer_164405518118813.jpg 284.34 kb, 92 downloads since 2022-02-12 

Resizer_164405518118815.jpg, 229.34 kb, 392 x 806
Resizer_164405518118815.jpg 229.34 kb, 92 downloads since 2022-02-12 

Resizer_164405518118818.jpg, 233.75 kb, 806 x 392
Resizer_164405518118818.jpg 233.75 kb, 99 downloads since 2022-02-12 

Resizer_164405518118819.jpg, 251.73 kb, 392 x 806
Resizer_164405518118819.jpg 251.73 kb, 89 downloads since 2022-02-12 

Resizer_164405518118822.jpg, 296.6 kb, 806 x 392
Resizer_164405518118822.jpg 296.6 kb, 98 downloads since 2022-02-12 

Projekt: Oval V8:an -57

297

Imponerande!

298

Ja verkligen ett solid bygge...inget som skramlar itu  ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

299

stickan skrev:

Imponerande!

Tack!  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

300

michaelth skrev:

Ja verkligen ett solid bygge...inget som skramlar itu  ICQ/ay

Ja de ska väl hålla ihop hoppas jag  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57