1 Senaste redigerad av michaelth (2020-11-11 22:00:45)

Hej jag har en gammal typ 3 motor.. enkel reducerat block dubbelports.  200 mm svänghjul.
1600? Hur vet man vilken sorts vev maskinen har...utan att demontera  svänghjulet
Dvs änden mot svänghjulet..
1965-73?
Jag har inte verktyg eller tid att demontera här och nu... inte hemma..
Ser enligt märkningen inte ut att vara fabrik renoverad...
Mvh michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

michaelth skrev:

Hej jag har en gammal typ 3 motor.. enkel reducerat block dubbelports.  200 mm svänghjul.
1600? Hur vet man vilken sorts vev maskinen har...utan att demontera  svänghjulet
Dvs änden mot svänghjulet..
1965-73?
Jag har inte verktyg eller tid att demontera här och nu... inte hemma..
Ser enligt märkningen inte ut att vara fabrik renoverad...
Mvh michael

Det är o-ringat för det är väl det du vill veta ICQ/bq  ICQ/bs

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

3 Senaste redigerad av michaelth (2020-10-30 18:43:50)

Yess  tack för hjälpen!!!
... då får jag försöka böka in motorn i bilen för transport hem till blekinge..
Vem vet kanske kan använda den veven för mitt 1915 bygge....
Jag vet inget om maskinen. .men den har stått i minst 35 år... ICQ/ai från då jag ställde den där..
Hittade en 66 1500 ep som satt i fars variant... tror jag...men den var nu utan svänghjul med papper  på vev änden. .NO Buenos. . Tror jag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av michaelth (2020-11-11 22:05:31)

Tja jag importerade motorn till blekinge..
https://forumbilder.com/images/2020/11/06/DSCF3243.md.jpg
och efter viss möda har jag lyckats böka in den i garaget..
Jag demonterade alufläktkåpan. yttre alufläkten och inre metal fläkten. liksom dom övre fläcktkåporna.
dessa specifika typ 3 grejerna kommer jag att kasta, om nu inte någon vill ha dom gratis..
https://forumbilder.com/images/2020/11/11/DSCF3248.md.jpg
fick in motorn genom att gå och gunga in den till det "nya " garaget.
stod en stund och grunna hur fanken jag skulle orka lyfta upp den på lämplig arbetshöjd....hemma blind. ICQ/be . sen kom jag på.. vinchen upp till loftet. ICQ/bu
Nu när jag väl fattat det.. så var det enkelt med ett spännband, snabbt fäst i min halvpalllyft gaffel. ..
https://forumbilder.com/images/2020/11/11/DSCF3249.md.jpg
svänghjulet gick los med ett långt krafthandtag+rör... och det var ett oringat.. ICQ/ay  inte säkert att det blir detta till mitt kommande motorbygge, men det e ju veven jag vill ha....om den visste jag ju lite just nu.. ICQ/bw
https://forumbilder.com/images/2020/11/11/DSCF3250.md.jpg
bort med ventilkåpor vippor och stötstänger.
denna toppen cyl 3/4 gick att ta bort från cylindrarna med handkraft..  en dubbelportstopp utan sprickor ICQ/ai
https://forumbilder.com/images/2020/11/11/DSCF3254.md.jpg
men oljekylaren ICQ/be  den har nog inte gjort sååå mycket nytta,,,
https://forumbilder.com/images/2020/11/11/DSCF3255.md.jpg
1/2 toppen... försökte med lite våld... sen blev det mycket....kolvarna satt ju fast.. så tilslut blev det vinkelharry och handsläggan..
när jag lyckades bända bort toppresterna från cylinder/kolvskrotet.. så ramlade en halv ventil ut.. fast kolvtoppen hade inga märken???
av avlagringarna  i toppen att dömma så tror jag inte denna maskinen var direkt kraftfull i slutet..
https://forumbilder.com/images/2020/11/11/DSCF3256.md.jpg

https://forumbilder.com/images/2020/11/11/DSCF3258.md.jpg
efter att jag skrotat bort lite på kolvarna kunde jag ltt demontera kolv/stakarna ut ur blocket.. och veven rörde sig lätt ICQ/ab
https://forumbilder.com/images/2020/11/11/DSCF3259.md.jpg
en blick in i blocket på vevtapparna lovade bra ... sen var det kväll...
https://forumbilder.com/images/2020/11/11/DSCF3260.md.jpg
funderade över...
T motor.. enkelreducerat block.. med 6 mm pinbultar till oljepumpen men..
fram till när var det??
oringad vev... från när??
pappas typ3 1500 -66  med enkelförgasare hade ett svänghjul med papper mellan vev.. när byte mellan dom??

nåväl.. ett par dagar senare klöv jag blocket..  ICQ/bi
mycket skit i.. men helt klart ett vettigt block om .. om man arborrar det.. lyftarna gick tight och fint.. men visst  arborras  behövs blockhalvorna är mycket skitiga men uppvisar inte alla frätskador som man ofta ser nere runt oljesilen .. 10mm dragstänger..
https://forumbilder.com/images/2020/11/11/DSCF3263.md.jpg
torkade rent veven.. och här nyoljad..
https://forumbilder.com/images/2020/11/11/DSCF3262.md.jpg

kollade dom gamla lagren..slitna men inte helt kass.. original lager så ej slipad . kammen inte ny, men funktionduglig..liksom lyftarna.(kommer troligen inte använda dom men)..
Jag tror nog att veven kan bli bra till mitt kommande 1915 motorbygge.. en enkel polering och balansering med ett lämpligt 200 svänghjul. ICQ/bs

tankar på detta?? Jag tycker det är intressant att öppna gamla maskiner..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

tankar på detta?? Jag tycker det är intressant att öppna gamla maskiner..

Att "Objekten" som är över 50 år gamla, blir sämre (?-)

Själv köpte jag två skrotmotorer för någon månad sedan, efter våldisärtagning som din hade jag två bra block ,-)

6 Senaste redigerad av Svwerker (2020-11-12 14:58:22)

Verkar skumt med papperspackning på en 66'a, borde varit plåt.
Någon gång under 66 byttes från plåt till O-ring enligt vad som framkom i den här tråden https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:

Verkar skumt med papperspackning på en 66'a, borde varit plåt.
Någon gång under 66 byttes från plåt till O-ring enligt vad som framkom i den här tråden https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

trodde det oxå... plockade ut original motorn ur varianten själv.. hade gått ca 30000mil..
tappade avgasventil en gång så en topp och en cylinder kolv byttes då.... kommer ihåg att far var arg. vi fick åka Eh -66 pu då... bilen lämnades in till vw verkstaden i Visby och lagades..
den vart bra slut när far slutade köra den..... men far körde försiktigt. mycket sällan över 80kmt.. bytte oljan ofta..
Sedan monterade jag en dubbelförgasar1600 i bilen.. från en 67a.. om jag minns rätt..runt 1981.... men då den var ganska så sliten körde jag aldrig med bilen.. den blev stående.. och jag flyttade från öhn. tills jag sålde den förra?? eller året innan till en entusiast som sa.... han skulle renovera bilen.. ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Tycker mig minnas att det fanns en mellangeneration 1500 "H" motorer i börja på 60 talet som var mer som slagvolymökade 1200 motorer (de utan kodbokstav).
Något minne har jag av att folk dissat vevarna i dessa som för veka..

Hade en 1500 H i min 67 bubbla som var från någon typ 2, motornummret började med H00xxx så borde varit tidig, den drack mängder av olja, dunkade som f.n vid gaspådrag men gick...

My point beeing; svänghjulstätningen på tidiga 1500 (och 1300?) kan vara annat än vad man först antar...

Mina 5öre

S

9

Det där med 13-1600 är samma prylar i botten
Sen om det är en 1500 eller 1300 eller 1600
Det samma vev upp till 66 ( vet inte vad brytpunkten är i mån)  sen med Oring 
Vissa motorer är snällt körda andra är mycket hårt ( ofta i buss )
När man får in ett block som är en  T motor är dom ofta mjuka i alu mot en 1300 (oftast snällare körda) ( hur varma dom har blivit)
Buss blocken är ofta mera skeva i lagerlägena på 13-1600 motorena än på bubbla blocken
Det som du skall vara noga att kolla michael vevstakar  Lyftar hålen hur dom är i spel
Innan du går vidare med att bygga en bra maskin
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10 Senaste redigerad av michaelth (2020-11-13 14:24:38)

okey.. jag har 3 uppsättningar med stakar..
ena från en AS motor som har original lagren..
ena från en renoverad maskin .. som hade olika märkningar...
ena från denna motorn..
tänker mig att jag tar as stakarna .. sen lär förmodligen topp bussningarna behöva bytas.. men det + polering /ballansering  får en firma göra... dvs utanför mitt kunnande..
tanken med denna demonteringen var att ev.. skörda veven  viste ju inte vad som dolde sig i ..
maskinen har inte skurit.. vilket jag ser som något possitivt..
blocket??...jag har ett annat jag kommer använda..

som innan om någon vill ha typ 3 delarna så är dom gratis.. annars tippen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

michaelth skrev:

okey.. jag har 3 uppsättningar med stakar..
ena från en AS motor som har original lagren..
ena från en renoverad maskin .. som hade olika märkningar...
ena från denna motorn..
tänker mig att jag tar as stakarna .. sen lär förmodligen topp bussningarna behöva bytas.. men det + polering /ballansering  får en firma göra... dvs utanför mitt kunnande..
tanken med denna demonteringen var att ev.. skörda veven  viste ju inte vad som dolde sig i ..
maskinen har inte skurit.. vilket jag ser som något possitivt..
blocket??...jag har ett annat jag kommer använda..

som innan om någon vill ha typ 3 delarna så är dom gratis.. annars tippen..

Du kan säkert använda ditt T block  men kolla upp det först
Vevana är super bra  men det kan vara värt att kolla upp stakarna 
Börja med att väga dom på en hushålls våg  så dom relativt lika i vikt  (fick skilja 10 gram som utbytes stake )
När du har 4st som är ok i vikt kan du gå vidare med renovering av dom
Jag är av skolan att 1300 blocken är bäst  (det är samma 13-1600) men dom har ofta haft ett mycket bättre liv än ett 1600 block ( vem tror att en BMW M3 har en tant kört med ) Det är samma med 1600 blocken Nu skall vi ha en frän motor i bubblan och den får smaka av höger pedalen för det är den värsta som är byggd

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12 Senaste redigerad av michaelth (2020-11-13 15:04:17)

tja som innan detta blocket vet inte vad jag gör med det..förmodligen högtryckstvättar det... oljar in och lägger på högen..
tanken med block till min motor är ju ett använt "nytillverkat " brasseblock. som givetvis kommer mätas upp i lagerlägena.och om behov finns arborras..

så ...
oljekylare.. ???
det finns ju nytillverkade..

Denna oljekylaren från just denna  t motor är jätteskitigt.. utsidan..

men efter rengöring.. ultraljuds tvätt??

vilket är bättre... en nytillverkad kylare?? Kvalite??
eller en från en beg... EJ lagerrasad maskin...???

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(