151

Är väldigt mycket jobb men det har ju aldrig stoppat dig tidigare, när vi plastade på diverse 911 speedster/ tävlingsbilar så blandade vi lösfiber med mikrobubblor för att lättare få in det i hörnor osv, fyller upp jättebra och gör hörnan starkare

läser med spänning och som vanligt så kommer detta bli kanon med många egna lösningar  ICQ/ay   ICQ/bp

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

152 Senaste redigerad av michaelth (2022-01-28 16:09:49)

Ja  lösfiber... microballonger.. struktruellt spackell.. tunn väv.. glasfiber snöre.. många lösningar på problem..
jag beställde i början av förra veckan tunn glasfiberväv..  min förhoppning var att med den sas enklare kunna komma in i små veck..
idag kom detta fram försenat pga Shenker som felsorterat.. så i stället för att komma förra veckan dök det upp i Östersund i onsdags..
pga felsortering.. sen lovades lev igår... nope..
ja ja idag kom lev..
Tyvärr försent kom jag på att jag ville ha en el sax.. så ingen beställd och ingen i blekinge att kunna köpa nu..
Jag  hittade i en kontorsmatterial firma  en elektrisk pappers sax som ser ut  mer eller mindre engångs.. och jag hinner inte dit idag...
så förra helgen blev det plastat tunna smala remsor runt vecken.. mycket tid lite nytta,,, ICQ/bu
https://thumbs2.imgbox.com/a2/94/FT9GMabH_t.jpg
skar mååånga smala remsor av 300g "chopped strand matt " dvs glasfiber matta där fibrerna är bundna i ett  blandat skikt där bindemedlet löses upp av polyestern..
https://thumbs2.imgbox.com/3e/e8/TK8qnbos_t.jpg
Leveransen från carbix.. dom har en hel del grejer..
https://thumbs2.imgbox.com/dd/d0/xW16T0jk_t.jpg
dels köpte jag 10 lpm 80g/m2  väv. och 2 lpm 49g/m2 mer som ett prov.. + några injektionsprutor.. smidiga för att mäta upp mindre mängder härdare..

https://thumbs2.imgbox.com/d7/e7/di5YKLKq_t.jpg
körde även till lokala järn affären (som har mycket olika saker.. och köpte mer glasfibersnöre "6mm" 16/m. som extra förstärkning..
https://thumbs2.imgbox.com/8a/4c/wo1dsk3W_t.jpg
Dörrgångjärn... nej behöver inte än.. men.. vad använder man .. jag misstänker att man använder 4 styck övre vw bubbla gångjärn eller modifierar nedre svets osv..
antingen 2 dörrar eller 4 som får donera sina gamla gång192 kr styck.
https://thumbs2.imgbox.com/f3/4b/EfBpg02m_t.jpg
funderade hur fästa.. antingen 3 eller 4 /skruv sida ,sen gjorde jag ett par alu plåtskal som kommer bli markerings mallar så alla hål hamnar lika..
https://thumbs2.imgbox.com/40/ff/zx0L0kdp_t.jpg
kulrig/försänkt stjärn skruv.. var hittar man dylikt m8  /24-32 styck?? ja vanliga försänkta insex har jag massor...

så vad säger ni
var hitta en el sax som tål glasfiberväv?? med skär eller trissa??

hur många skruvar (3 borde hålla)  eller 4.. vilket och varför??

vem säljer skruven??

ICQ/bn    ICQ/bv  på forum får folk ställa frågor.. komma med tankar och synpunkter osv... ICQ/bs  heeelt fritt   ICQ/ap

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

153

Jag antar att du ska  tillverka infästningslådor i plåt likt originalet.
Original är det inte försänkta skruv,  kör med 4 skruv i gångjärnen vettja.
Här finns skruvar om du nu väljer försänkta trots allt.


https://vwcustomspeed.com/produkt/Skruv … arn-m8-t-1

Post's attachments

356 door hinge box.jpg, 78.34 kb, 550 x 413
356 door hinge box.jpg 78.34 kb, 13 downloads since 2022-01-28 

Pre a 356 door hinge box.jpg, 147.08 kb, 550 x 413
Pre a 356 door hinge box.jpg 147.08 kb, 14 downloads since 2022-01-28 

Pre a hinges.jpg, 87.38 kb, 640 x 480
Pre a hinges.jpg 87.38 kb, 17 downloads since 2022-01-28 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

154

ja original porsche gångjärnen... men vem har råd med dom på ett bygge som detta..
om du inte kan rekommendera något ställe med dylika till "bra" pris ??
ja det blir en sorts konsoler under gångjärnen..
jag jobbar lågbudget..
och med dom gångjärnen jag har funkar inte 6 kantskallar...
tack för skruvlänken..!!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

155

michaelth skrev:

ja original porsche gångjärnen... men vem har råd med dom på ett bygge som detta..
om du inte kan rekommendera något ställe med dylika till "bra" pris ??
ja det blir en sorts konsoler under gångjärnen..
jag jobbar lågbudget..
och med dom gångjärnen jag har funkar inte 6 kantskallar...
tack för skruvlänken..!!!!


Helt rätt Michael, löjliga priser på Porsche och tidiga VW delar helt sjukt, ibland undrar man hur det är ställt men så är det när det blir en hype. Sedan är det inte många som tänker på att många standard delar användes i många andra tyska märken också då leverantörerna var exakt samma. Kolla på nedlagda märken så kommer du bli förvånad hur mkt kul du kommer hitta till löjliga priser.

156

Kollade och hittade nytillverkade gångjärn för ca 1000kr st.. men sen skall dom hem oxå med frakt tull moms.. gångjärnen mot dörren är nitade så där får man ändra..

Men men beställde nya skruv från paruzzie 3 12 pack..  Och dom sista  2 lycktpottorna typ1 visst dom har buss pottor men dom e dels dyrare..sen ..vad nu skiljer för horisontellt montering... kabel hålet?
Pga mindre operation. .. 15 mm leverfläck som skars bort i fredags.. och förbud mot att duscha på 3 dagar blev det varken slipat plastat eller andra i svettig overall övningar i helgen.. men har funderat en del på olika saker...
En bakruta har beställts från Urbans garage let. Tack för tippset hebster 3k med moms och frakt.... så lite aktivitet för framtiden har skett
Simma lungt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

157

Finns original 356 B & C plåtdörrar med gångjärn för £150-250/st.
Kräver visserligen lite jobb.  Men otroligt bra pris.

https://replicaparts.co.uk/search?type= … amp;q=door

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

158

ja altså tanken e god...  men sen skall dom komma hem... lås 2 k till ..osv osv...
ähh bättre dom används till original renovering.. mitt bygge blir ju en skvader...  ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

159

Hmm.
Hur kommer det sig att du vill ha en Finsk bakuta (via Estland) till din skvader då?
Du hade ju kunnat spara en hel del på att göra en ruta i "plast" a la Carrera.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

160

Phileas Fogg skrev:

Hmm.
Hur kommer det sig att du vill ha en Finsk bakuta (via Estland) till din skvader då?
Du hade ju kunnat spara en hel del på att göra en ruta i "plast" a la Carrera.

Då finnarna inte gör bak rutor enligt egen utsago..liksom swerige representanten micke w.
jag har tillgång till 3mm 5 mm och 6 mm polycarbonat genom jobbet ..därför vet jag hur lätt den repas..jag har även använt den i flera bilar..
därför blir alla rutor i bilen härdade eller lamellglas (framrutan). vevrutorna blir special. då jag ju gör mina rutramar själv.. hade jag haft tillgång till en originalruta att malla av innan jag började gjuta karossen.. skulle jag gjort den 100% passande för det..

ja hade dörrarna funnits i Sverige hade jag köpt dom. då hade ju priset varit rent.. nu blir omkostnaderna mer än själva dörrarna.
som innan, jag vet hur jag vill ha bilen, och det är inte original i alla detaljer eftersom man kan göra det bättre (i mina ögon) med en del nya saker. andra saker är viktigare..
ja jag betalade i mina ögon en ren förmögenhet för original bakljus..ca 4 k. men dom tillför så mycket.. ja jag vet jag tänkte använt original helröda kattögon först.. som jag ju haft i några år..
denna bilen kommer bli en mix av tidiga 356 ..och lite pre a och lite michael.. och invändigt  på mitt sätt..
en salig blandning.. (osalig??)

jag skulle gärna vilja se hur ni andra bygger era varianter av porsche 356 "replika" byggen.. att bygga helt original e "enkelt" bara smeka crokodilen mycket och läsa på vad som e "rätt"  detta bygget blir "rätt" för mig!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

161

Bra jobbat det blir bra, att få ut sin kreativa ådra är skönt.

162

Jag hade inga problem med repor under de 6-7 år jag körde med min -54a.
De var någon hårdbelagd polykarbonat som fick polerade kanter.
Dock hade jag glas i vindrutorna.

Och det finns många -50 tals Carreror som har sina originalrutor av fabrikat Plexiglas kvar.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

163

Enligt säker källa kommer en 356 "replika" som byggs/samlas delar till få plastrutor..
vet att dom andra som kommer gjuta sina karosser efter mig kommer ha plastrutor.. men det e ju upp till dom..
har för mig att jag läste hörde att man förr klarlackerade sina "plexiglarutor "  akrylplast för att få dom tåligare.. dvs våtslipa sen klarlack. tror??? att plasten även går att polera upp något..
i entreprenad maskiner använde man förr "makrolon hard" vet inte om detta är ett tema fortfarande.. makrolon lexan osv..  polykarbonat är tåligare.. så visst man kan använda det.. men om det är vanlig så blir det repigt fort..
vanligt idag med strålkastar "glas/plast" att dom blir matta och poleras upp.....

ja ja..så för mig glas..

Apropå annat.. då det pga vissa anledningar (återkommer till detta) blir trångt över en original förgasare  (på besiktnings motorn)så handlade jag detta.
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=79024&download=0
Tack för affären.Vwbug1973  Jag har en 1500 utbytesmotor lågmilare som jag plockade ur en mycket rostig halvaut bubbla.. (skrotad)
skall bara bestämma mig för vilken oljebads luftrenare jag skall konvertera.... sen en bit 2 tums avgasrör och lite svets så blir det perfa..

Tanken är ju att använda min kommande 1915 maskin i bygget,till vilken jag samlat ihop det mesta i delväg..typ nya JPM moddade toppar, Smidda Mahle "94"kolvar/ cylindrar
nytt block, tungt remhjul, olättar svänghjul, extra djupsump, Berg insug Weber 40 idf. extraktor.. vasserboxer fördelare. ..
Jag tror det blir nog en bra lågvarv lågeffekts maskin.. ICQ/ab dvs bra för mina glass rundor..  ICQ/bf

lite i taget...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

164

Värt att nämna i sammanhanget.

Makrolon och Lexan är båda varumärken för polykarbonat.
Precis som Plexiglas (Tyska Bonoplex) och Perspex (Perstorp) är varumärken för akrylplast.


Jag har för mig att mina rutor var något åt det här hållet.

https://haglofsglasshop.se/plast/polyka … g-saphire/

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

165

Eller inte………
Tycker att PhF klargör många av dina funderingar. Om man ”lägger ut” sina funderingar och vill ha kommentarer (och någon kommenterar) så borde du vara lite mer ödmjuk mot kunskapen.

166 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-02-03 19:15:39)

Borde kanske inte lägga mig i rut debatten. Men vad gör man inte ;-)
Dessa rutor har funkat bra i Fokrace svängen.
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … _/94559979

Men till hobby bilar har jag köpt härdat glas till dörrarna. man lämnar in mallen och ber att få ut dom härdade.
För övrigt så har jag kört med ohärdat förutom lamellglas fram som är ett krav.
Men mina rutor har varit plana.

Vet inte hur det funkar men gör man en mall och skickar till Finland för tillverkning så borde man kunna sälja några vid sidan om.

"ljushuvud"

167

Polykarbonat är starkt och fungerar bra på tävlingsbilar som utsätts för omild behandling, men tyvärr är det inte så bra när åren gått. Ser knappt igenom bakrutan på min Chaseside lastare nu efter en del år i användning.

168

enligt Micke w så gör man en mall som han sedan lämnar till sin leverantör som gör rutor som härdas.. priset innan var 1100kr rutan..
som jag fattade oberoende av storleken.. (plana bil glasrutor)
dom enda krökta rutorna i 356 an är fram (vilken jag redan har ) och bakrutan  (som jag beställt..) bakre sidorutorna har jag original med kromade mässingramarna.
så vet att innan kunde jag få den lokala glasmästaren att skära ut rutor och sen skickades dom till Emmaboda för härdning.. osäker om dylikt går att få gjort fortfarande...
men hur som Mickew har en lev.

som sagt man kan använda plast.. men det vill inte jag..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

169

michaelth skrev:

som sagt man kan använda plast.. men det vill inte jag..

Oavsett glasrutor så bygger du en bil i plast.

170 Senaste redigerad av Mogge (2022-02-05 07:49:02)

Leif VW Persson skrev:
michaelth skrev:

som sagt man kan använda plast.. men det vill inte jag..

Oavsett glasrutor så bygger du en bil i plast.

Vad vill du säga med det?
Jag är helt övertygad om att Michael vet vad han bygger i för materiel, inget att vara orolig över!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

171

Leif vw... läs hela tråden så förstår du nog..

Som innan.
Utgångspunkt
En över 20 år gammal form, avgjutning på en då sliten porsche 356cupe -55.

I dessa formar gör jag en ny kaross, som inte blir hundraprocentigt lik originalet pga flera personliga ändringar.
dvs mitt val. !!!
hur och vad jag använder för att få detta fordonet i min smak avgör jag själv.

Alla glada tillrop och tips på material ,lösningar och system mottages .. MEN.... jag avgör vad och hur jag vill göra. !!!!

Min förhoppning är att någon kan ha glädje av processen..

Om man finner problem med mina val, behöver man inte fortsätta läsa tråden. !!!

Det är helt klart intressant hur originalet var. MEN deffenitivt inte avgörande för hur min bil blir då den är en personlig blandning.. och inte en exakt clon /replika.
jag plockar desighn ellement från flera olika årsmodeller av tidiga 356.. med egna tolkningar så mitt bygge är hundra % rätt för mig!!!
andra kommer givetvis göra annorlunda,
det kommer bli intresant att se hur bland annat "Gottis" på Gotland kommer utveckla sitt bygge och hur och vilka vägar han kommer gå.
Liksom
Tangaroa2000  och hans bygge.
sen har vi dom 2 som kommer gjuta karosser efter mig  .
jag har hört olika tankar  och ideer.men då dom har flertalet egna andra bilprojekt och garage bygge ..så går det nog inte så fort..
men det är okey..

varför en 356..?? Jag har alltid gillat utseendet på denna låga smäckra kaross.. less is moore.
Varför inte en originalbil..
Priset på bil delar. och i många människors ögon behovet att allt "måste" vara original  som lämnade fabriken. annars gör man något hemskt.
tråkiga tankar då dessa fordon ju faktiskt inte är unika och det hänt och kan ha förändrats massor genom åren och det är en del av resan!!
Nej jag tycker inte man skall slakta fina orörda originalbilar för att bygga  av dom, även om detta förekommer..
Men det är den personens val och inte mitt!!

Så fortsatt respektera hur bygget blir
Om ni oxå vill bygga något liknade ..gör det   ICQ/bs . det kommer innebära uppoffrande,  av mycket tid  en hel del pengar respektive familjemedlemmar som inte alltid samtycker osv.. .. vissa saker kan man påverka .. men visst gör det!!

När blir färdig?? tja hur långt är ett snöre..

Jag gör annat oxå så som dom flesta.. dvs jobbar sköter 2 fastigheten och diverse annat..
Jag har en hel del olika bilprojekt och bygger på det som passar mig för stunden, vilket innebär att vissa aldrig blir färdiga.
återigen MITT val. mina pengar min tid.

Så fortsätt gärna följa mig på min resa . eller om ni så tycker inte...

Men snälla....dumma kommentarer .. känns som Boxerville klarar sig utan det.

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

172

Fick en riktig deja vu, hela det inlägget lät precis som att din gamla antagonist highlight63 skulle ha skrivit det!  ICQ/ai

173 Senaste redigerad av michaelth (2022-02-05 10:54:15)

Tråkigt att du jämför mig med Speed shopp Robert....
som innan man måste inte läsa denna tråden om det är smärtsamt.. och störande..


ibland är det som man läser rubriken . bestämmer sig för vad man tycker och sen skriver det.. men inte vet eller vill veta hela faktan om varför.

jag vill fortfarande bygga min bil på mitt sätt.
men vill gärna höra vad andra tycker. men då viktigt ! varför dom tycker så.
Men förbehåller mig rätten att avgöra vilken väg jag vill vandra.

Nä ut i garaget..
............................................................................................

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

174

Håller på dig Michael!
Synpunkter och tips och visst får man väl tala om att man inte alltid gillar det man ser men man gör det i god ton men att sitta och vara dryg passar inte här i forumet!
Jag kommer att göra som dig ang bygget! H.P.D !  ICQ/bp jag tänker mig äldre race stuk och jag har samlat på mig en massa grejor inför bygget! Det mesta gammalt och patinerat för att passa stuket. Jag har absolut inte för avsikt att göra ett bygge som ska försöka se ut som en`ÄKTA` 356:a. Jag gillar ju klockor också men jag har ingen Rolexkopia för det!
Har det mesta för att komma igång men har inte bestämt hur något blir än och jag närmar mig byggstart. Kommer att bli amatörbyggt dock då jag avser att byta fram och bakvagn, kanske rörram, mittmotor osv.
Nu ska jag  bara jobba i ca 6 mån till sen fyller jag 61 och det får fan räcka, har ju typ jobbat sedan var 13-14 ICQ/bm då får jag äntligen göra sådant jag satt åt sidan i typ hela livet.
Hur det går? Det får vi se ICQ/ag

175

ICQ/ay  Gottis..

Angående mina egna vedermödor..
Efter att jag studerat massor av bilder på internetet på replica cupe'r och speedsters..
Man har helt klart förenklat flera av falserna,  tagit bort en del, och ändrat radier till mer produktions vänliga.
Jag var och köpte mer glasfibersnöre.. nyss i garaget och la 2 snören, längs ens sidan av fronthuv kanten. och sedan 3 lager matta,
Min förhoppning är att mängden glas kommer väga ner och sas hålla ihop, så inte det lyfter. under detta ligger ju 2 lager gelcoat och ett lager 300 matta..
dessa har jag slipat och tvättat med aceton.
dvs 4 lager hitintills...
Jag kommer framöver förstärka dom större ytorna, med ett distans material och då lägga först en matta med "lim"  sen distansen. och över det 1 till 2 lager..
över detta kommer senare "topcoat" dvs gelcoat som är färgas polyesterplast som man blandar i 4 %vaxlösning. men det blir efter att alla kaross infästningar är fast plastade..
Men det är då.
Sedan la jag över en remsa byggplast som jag vaxat. för att sas trycka ihop ytan..(experiment) ja man hade kunnat köpt "peelply" dvs en sorts engångs nylonväv. men nu provar jag såhär..

Går väl ut om någon timme och kollar hur det gick... ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(