Mitsubishi 19T. Kan funka? 
Mitsubishi 19T. Kan funka?
Ett jäkla fint agg som startar bra tidigt
Vill räta vingana på kompressor hjulet vid 1.6 bar
Klarar mer än 300 hk
Skillnaden mellan 18 o 19 t är en mm på kompressor hjulet
Men vill man ha lite mindre hk så är ett 16 t ett bara val ( volvo v40 T )
Axel diameter finns två H och HL
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
TD04-19T är ett eftersökt bra agg med snabb spel som man kan ta ut 300 + hk med.
Siktar man på lägre effekt så 15G och 16T ledigt till 200 + hk och dom finns i massor.
Ha det gott 
Hur löser man det med vattenkylningen?
Tänkte inte på det..... 
Hur löser man det med vattenkylningen?
Tänkte inte på det.....
Inget att bry sig om. Hålla den på tomgång lite längre vid inspirerad körning bara innan du slår av motorn.
Vissa säger man ska plugga hålen och vissa att man ska låta dom vara öppna.
Jag har åkt opluggad på en T25-turbo utan problem.
Hur löser man det med vattenkylningen?
Tänkte inte på det.....
Du kan kolla hur volvo har gjort så förstår du varför man inte behöver vattenkylning
Som JBlom säger låt den gå på tomgång (så är det med alla agg om dom skall hålla länge
Har kört med pluggade kanaler och utan Har ingen betydelse så vida man inte skall köra 15 T Mil
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack 
Hoppsan
Fick tid för lite provkörning
Inget ändrat från tidigare, men mer vaken i analysen efter era tips! Det är ju som ni påtalat att den går illa när turbon inte laddar. Ny turbo och mindre halsringar står först på ”to do”
Mer gnista kommer sen. Hoppas att jag hinner prova mer innan snöhelvetet.
Men det går som fn på fullt 
Hoppsan
![]()
Fick tid för lite provkörning![]()
Inget ändrat från tidigare, men mer vaken i analysen efter era tips! Det är ju som ni påtalat att den går illa när turbon inte laddar. Ny turbo och mindre halsringar står först på ”to do”![]()
Mer gnista kommer sen. Hoppas att jag hinner prova mer innan snöhelvetet.
Men det går som fn på fullt
Inte för vara dum mot dig
Men att lägga ner så mycket tid på något som aldrig kommer bli bra ( i hela registret )
Om man vill att det se ut som det sitter förgasare kan man gömma spridare o köra ett modernt sprut ( finns trottel hus med spridare mycket vanligt i porsche kretsar i dag)
Det är din tid o pengar men skulle tro du inte har den kunskaps banken ( jag vet att Jag var dum o försökte som en dåre och försökte i två år innan man gav upp Då har jag en polare som jobbade på misab som hjälpte till med förgasare delar Han bara skakade på huvudet o sa kör dellorto Jag fick ge upp o köpte dellorto då började det funka hyfsat detta var på 90talet På slutet av 90 talet inköptes ett halltech F9 då började det funka riktigt bra
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
snaken skrev:Hoppsan
![]()
Fick tid för lite provkörning![]()
Inget ändrat från tidigare, men mer vaken i analysen efter era tips! Det är ju som ni påtalat att den går illa när turbon inte laddar. Ny turbo och mindre halsringar står först på ”to do”![]()
Mer gnista kommer sen. Hoppas att jag hinner prova mer innan snöhelvetet.
Men det går som fn på fulltInte för vara dum mot dig
Men att lägga ner så mycket tid på något som aldrig kommer bli bra ( i hela registret )
Om man vill att det se ut som det sitter förgasare kan man gömma spridare o köra ett modernt sprut ( finns trottel hus med spridare mycket vanligt i porsche kretsar i dag)
Det är din tid o pengar men skulle tro du inte har den kunskaps banken ( jag vet att Jag var dum o försökte som en dåre och försökte i två år innan man gav upp Då har jag en polare som jobbade på misab som hjälpte till med förgasare delar Han bara skakade på huvudet o sa kör dellorto Jag fick ge upp o köpte dellorto då började det funka hyfsat detta var på 90talet På slutet av 90 talet inköptes ett halltech F9 då började det funka riktigt bra
/// M
Hej Micke.
Menar du att det skulle fungera bra att tryckmata ett par Dellorto 40 DRLA, eller menar du annan liggande modell?
Jag tryckmatade ett par Solex 40 PII på 90-talet, och det funkade med hjälp av en "lotusregulator" (Malpasi).
36 2019-11-02 10:18:15 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-11-02 10:20:21)
PPRMicke skrev:snaken skrev:Hoppsan
![]()
Fick tid för lite provkörning![]()
Inget ändrat från tidigare, men mer vaken i analysen efter era tips! Det är ju som ni påtalat att den går illa när turbon inte laddar. Ny turbo och mindre halsringar står först på ”to do”![]()
Mer gnista kommer sen. Hoppas att jag hinner prova mer innan snöhelvetet.
Men det går som fn på fulltInte för vara dum mot dig
Men att lägga ner så mycket tid på något som aldrig kommer bli bra ( i hela registret )
Om man vill att det se ut som det sitter förgasare kan man gömma spridare o köra ett modernt sprut ( finns trottel hus med spridare mycket vanligt i porsche kretsar i dag)
Det är din tid o pengar men skulle tro du inte har den kunskaps banken ( jag vet att Jag var dum o försökte som en dåre och försökte i två år innan man gav upp Då har jag en polare som jobbade på misab som hjälpte till med förgasare delar Han bara skakade på huvudet o sa kör dellorto Jag fick ge upp o köpte dellorto då började det funka hyfsat detta var på 90talet På slutet av 90 talet inköptes ett halltech F9 då började det funka riktigt bra
/// MHej Micke.
Menar du att det skulle fungera bra att tryckmata ett par Dellorto 40 DRLA, eller menar du annan liggande modell?
Jag tryckmatade ett par Solex 40 PII på 90-talet, och det funkade med hjälp av en "lotusregulator" (Malpasi).
på Alfa Romeo som std som var tryckmatade även Lotus körde med Dellorto ( liggande) ( ingen biltillverkare har försökt med Weber
Det som skiljer är flotörer och locket(tätade axlar) mot en vanlig sug förgasare
Om jag inte minns fel så hade alfsuden en tryckt modell kan inte svara om det satt sprut eller förgasare Om det satt förgasare så var det Dellorto DRLA ( om du går in på misabs H sida o söker på alfa kan du se vad som fanns På alfsuden som var sug var det std med en modell av DRLA som skiljer sig i mot vanliga (5 hål vid spjället o annat E rör )(motsvarar E 43 )(fanns även en IDF som är specad för alfa man får kolla på NR på foten även den skiljer i bestyckning mot en STD IDF )
När fabriken brann på sent 90 försvann mycket prylar
Mettis att du hittar sådana jätte billigt på Ebay
/// Mi
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Bytte turbon i helgen. 19t. Körde en liten provsväng idag. Otrolig skillnad. Mycket bättre bottendrag och jämnare över hela registret. Tyvärr så blev det inte bättre med ”fegkörningen”. Nästa steg är att byta halsringar. Fortsättning följer....... 
19t är en kanon turbo. Hoppas att du får till dellast också
Bara döda fiskar följer strömmen
Fortsätt rapportera om framsteg motgångar
Tack! 
Snaken; Har du nytagen bild på bygget, vill gärna se...
-Är det någon vits att sätta in intercooler när man tryckmatar förgasare...(har svårt att tänka mig det?)
-Är det någon vits att sätta in intercooler när man tryckmatar förgasare...(har svårt att tänka mig det?)
Intercooler är aldrig fel. Just vid tryckmatning finns det inga hinder heller. Är väl platsen i så fall. 
mettis skrev:-Är det någon vits att sätta in intercooler när man tryckmatar förgasare...(har svårt att tänka mig det?)
Intercooler är aldrig fel. Just vid tryckmatning finns det inga hinder heller. Är väl platsen i så fall.
Skulle säga att med sug är det stora problem, med tryck inga.
Ali G
43 2019-11-29 17:52:45 Senaste redigerad av EskiL 109 (2019-11-29 17:56:10)
Vassego’ Jesper!





KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Stort tack till Eskilsson som alltid ställer upp vid omöjliga problem

Beställt nya halsringar. Blev 32 mm. Ska bli jävligt kul att testa
Btr laddkylare så har Swerker rätt. Omöjligt på sug men kanon på tryck. För fakta här är återigen Giks manual outstanding
Jag har även funderat mycket på vatten insprutning. Enkelt på sug men betydligt svårare på tryck.
Kanske någon har ”facit” på detta 
Då var halsringarna bytta!
Nu hoppas jag på bra väder så jag kan provköra.
Har inget tak på bilen 
Provkörde en kort sväng i går kväll
. Det enda jag kunde konstatera med säkerhet är att den går väldigt ”fett” nu. Dax för ombestyckning...... 
Provkörde en kort sväng i går kväll
. Det enda jag kunde konstatera med säkerhet är att den går väldigt ”fett” nu. Dax för ombestyckning......
Inte så märkligt. Mer vakuum med mindre halsring. Grundbestyckning är 4,2 x halsring för huvudmunstycket.
Ali G
Tack för info 
Status? Joråsåatt.......
Hoppas på sol i möra 
