1

Ny på forumet, men har hört många som löst sina problem den här vägen, så jag testar jag också.

Har en bubbla 68 med 1500 rovan som jag renoverade för sisådär 20 år sedan. Inget har dock gjorts åt motorn som trummat på bra.

Hann i år bara ta fram den ur vinterförvaringen och köra en månad innan jag plötsligt tappade kopplingen. Skulle puttra in sista metrarna till garaget när det plötsligt knäppte till i kopplingspedalen och jag inte kunde lägga i några växlar med motorn igång.
Bytte vajern då den var min första gissning, men den var som ny. Kunde justera den så det gick att få kopplingen att släppa något, men då var vajern alldeles för spänd.

Urtrampningslagret var gissning nr. 2, men nu med motorn ur så ser det med blotta ögat ok ut. När jag trampar på kopplingen rör sig lagret ca 1 cm. (Vet ej om det är som det ska) Tilläggas ska att vajern nu är ojusterad.
Oavsett vajerjustering så är det nåt annat som felar. Vad tycker ni jag ska se över här näst?

/H

2

Du skriver att du inte får i växlarna, det är inte justeringsplattan under växelsspaken som "lossnat". (fast det förklarar inte knäppet du beskriver)

Bubbla -62
T3 DH -85
Bubbla -66

3

Hej! Nej, den sitter som den ska, så det är inte problemet. Tack ändå för svaret ICQ/ay

4

Ser du inget trasigt runt urtrampningslagret och gaffeln så kan det vara röret i tunneln som vajern går i som släppt. Det borde höras när man trycker ner pedalen, med motorn i, och det går även att se om man tar bort växelspaken och tittar ner och ser om röret rör sig.
https://youtu.be/Ulf1HUWE00g

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Kan det vara så enkelt? Lade märke till att röret var löst när jag bytte vajer. I alla fall från sidan man trär in vajern. Mot vilken sida ska fen sitta svetsad? Passagerar eller förarsida? Nu låg röret mot förarsidan.

6

Röret mot förarsidan!