1

Nu börjar jag kunna sätta bilen på prov. Typ 4 motor med turbo. Externt filter/kylare. Har bra oljetryck (över 4 kg) vid uppstart. Sjunker lite (lägst 2kg) vid varm motor. Olja 20/50 mineral. Problemet kommer då jag kör hårt i kurvor. Torrsump säger någon! Javisst men..........tacksam för tips!

2

Hur är det med oljans  reduseringen till turbon 
Hur stort hål har du där ( är olika på vilket fabrikat av turbo )
99 fall av 100 är det ofta läck bakom ramlagrena som gör man tappar olje trycket ( alun växer och tappar inspäningen mot ramlagret som är i stål när det blir varmt  ) det räcker med några hundringar förstora lager lägen
Sen skall man tänka på att oljan vill flytta på sig med sid kraften
man kan bygga in skvalp skydd  men det blir ofta så mycket olje skum( luft) och man tappar bärigheten på oljan
Tyvärr är torrsump  det bästa för motorn Ta porsche som har det i alla sina 911( 14-20 l olja) när man började bygga nya modellerna med våt sump skar motorena så dom gick till baka till torrsumpen
Om du kollar på bilar som är byggda för att svänga med så sitter det mycket ofta torrsump
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3

Tack!
Utveckla gärna "reduceringen till turbon". Jag har an 6 på tilloppet och an 10 för returen.
Att man får sämre oljetryck vid varm/sliten motor har jag koll på, men det är just vid hård kurvtagning som trycket sjunker markant.
Hur bör man tänka vid skvalpskydd? Är det möjligt att göra utan att dela motorn?
När det gäller oljeslangarna har jag gjort: utlopp-filter-kylare (nedre anslutning)-retur. Jag har alltså anslutet där oljefitret sitter original. Logiskt borde det vara såhär men jag kanske har otur när jag tänker;-)
Mvh J

4

Låter som att du suger luft.

Torrsump är väl bäst  ICQ/ad

En sådan där liten sumpkopp och förlängd sugledning kanske skulle göra någon nytta......tills den är tomsugen för att man svängt höger så länge så att all olja runnit ut i ena toppen via stötstångsrören.

Ungefär en sådan: https://www2.cip1.com/ProductDetails.as … D16%2D9520

Fick mig att tänka på att jag tycker mig ha sett någon sorts special stötstångsrör som sticker in längre i blocket och då ev kan hindra att olja rinner ut till toppen, har jag drömt ???

SvW

ACHTUNG Bitte!

5

Du har inte drömt ICQ/ab
https://m.ebay.co.uk/itm/1300cc-1600cc- … 1925caf700

Bubbla -62

6

Grazie GB!

Skönt att veta att minnet inte helt gått på semester..

Sen om det faktiskt fungerar vete....

S

ACHTUNG Bitte!

7

Teoretiskt låter det ju bra. De borde dämma en del av oljan som trycks mot topparna antingen av veven eller g-krafter.

Bubbla -62

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-07-12 20:59:46)

snaken skrev:

Tack!
Utveckla gärna "reduceringen till turbon". Jag har an 6 på tilloppet och an 10 för returen.
Att man får sämre oljetryck vid varm/sliten motor har jag koll på, men det är just vid hård kurvtagning som trycket sjunker markant.
Hur bör man tänka vid skvalpskydd? Är det möjligt att göra utan att dela motorn?
När det gäller oljeslangarna har jag gjort: utlopp-filter-kylare (nedre anslutning)-retur. Jag har alltså anslutet där oljefitret sitter original. Logiskt borde det vara såhär men jag kanske har otur när jag tänker;-)
Mvh J

Till flödet till turbon finns olika storlekar som mitu aggen ha ett hål på 1,5 mm ( det räcker med AN4 till agget )
Sen om man svänger hårt finns oljan över allt utom i tråget och pumpen suger luft då kommer olje trycket gå ner 
Det farligaste är det är en mix av olja o luft  då kommer bärigheten på olja försämras
Sen om det är en typ 4 eller typ 1 har ingen betydelse
Om du skulle kolla på dom som har kört på bana eller rallycross  som har torrsump har man mycket olja i tanken ( typ 6-8 l )
för man skall få ur luften ur oljan
Man kan sätta dit en djupsump med typ 1,5 l olja till för det inte skall suga luft 
I vissa fall har man slangar ner från topparna till extra sumpen för att få ned oljan dit
Skulle tro du har största problemen i Höger kurvor
för att vevaxelen snörrar åt den rikningen och pumpar ut oljan bakvägen till toppen genom stötstångs rören
Ja det går att bygga bort genom att bygga skvalp plåtar i motor blocket
Även avskrapnings plåtar för vevaxelen går att tillverka ( då måste man modda blocket invändigt ) 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

9

Tjock olja och stor oljapump kan ställa til lite skumbildning/drop ioljetrycket. Dessutan kyler tunnare oljor specielt turboen klart bättre (en 5/10/15w40 flowar ca 20% bättre, och samma med kylningen).

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

10

Japp!
Bytte till helsyntet 5-50 och det blev mycket bättre ICQ/ay